DSB køber ekstra Talgo-vogne (Generelt)
DSB har valgt at forlænge Talgo-stammerne så de får 492 siddepladser fremfor 442 siddepladser.
DSB øger mulighederne for klimavenlige rejser til udlandet
--
Mvh Anders
af andersj, Aalborg, 15/4 2021, 11:16 (1412 dage siden)
DSB har valgt at forlænge Talgo-stammerne så de får 492 siddepladser fremfor 442 siddepladser.
DSB øger mulighederne for klimavenlige rejser til udlandet
--
Mvh Anders
af anho, 15/4 2021, 11:26 (1412 dage siden) @ andersj
Jeg kan nu godt lide det nye rød-sorte design. De hvide døre er lidt grimme, men de skal jo gøres synlige. Det passer også ganske godt til de fleste af DSB's tog. Nogle gange kan man jo rende ind i at et design kun passer til visse litra og ser dårligt ud på andre, men det her er ret alsidigt.
af Fynboen, 15/4 2021, 11:39 (1412 dage siden) @ anho
Det er netop den detaljer jeg synes er fed.... og ja, jeg er også helt vild med de røde/sorte design.
Håber der findes midler til at gøre det samme med dobbeltdækkervognene.
af Toftegaard, 17/4 2021, 10:46 (1410 dage siden) @ Fynboen
Det mest interessante spørgsmål, som jeg ser frem til at få besvaret, er hvorledes niveauforskellen mellem Talgo-vogne og Vectron-lokomotiver håndteres - elegant eller ikke? Jeg håber på, at den bliver håndteret. Men måske ikke helt à la Cascades (https://www.google.com/search?q=cascades+talgo)
Jeg bemærker, at alle illustrationer hidtil har veget uden om denne ikke uvæsentlige detalje.
Mvh Toftegaard
af andersj, Aalborg, 17/4 2021, 11:00 (1410 dage siden) @ Toftegaard
Det mest interessante spørgsmål, som jeg ser frem til at få besvaret, er hvorledes niveauforskellen mellem Talgo-vogne og Vectron-lokomotiver håndteres - elegant eller ikke? Jeg håber på, at den bliver håndteret. Men måske ikke helt à la Cascades (https://www.google.com/search?q=cascades+talgo)
Jeg bemærker, at alle illustrationer hidtil har veget uden om denne ikke uvæsentlige detalje.
Mvh Toftegaard
Det bliver ligesom den tyske styrevogn med en traditionel boogie i den ene ende - bare uden førerrummet i DSB's version.
Den oprindelige illustration fra 2020 viser også halvdelen af endevognen:
--
Mvh Anders
af Thom32, 17/4 2021, 12:34 (1410 dage siden) @ andersj
Det bliver ligesom den tyske styrevogn med en traditionel boogie i den ene ende - bare uden førerrummet i DSB's version.
Hvorfor valgte DSB ikke at få en styrevogn? Det virker jo næsten lidt overkill med to lokomotiver i hver ende?
Vh
Thomas
af jacobchristensen, 17/4 2021, 12:42 (1409 dage siden) @ Thom32
Styrevognsproblematikken har været dækket i en del tråde. Her er Lasse Toylsbjergs redegørelse
af Fysikeren, 17/4 2021, 11:44 (1410 dage siden) @ Toftegaard
Tango er 3,6-3,8 meter høje, og ud fra billeder er det høje mål i enden af sættet. Til sammenligning er Viaggio Comfort (Railjet) 4,05 meter høje, som passer fint med Siemens lokomotiver visuelt. Så forskellen er 25 cm, ser det ud til. Næppe så forstyrrende visuelt.
af andersj, Aalborg, 15/4 2021, 11:31 (1412 dage siden) @ andersj
De allerede bestilte mellemvogne har:
32 siddepladser + 2 toiletter
40 siddepladser + 0 toiletter
Hvordan det hænger sammen med 50 ekstra pladser ved jeg ikke, medmindre man har efterbestilt mere end bare almindelige mellemvogne.
--
Mvh Anders
af JonasSimonsen, 15/4 2021, 11:39 (1412 dage siden) @ andersj
Styrevogne?
af andersj, Aalborg, 15/4 2021, 12:21 (1412 dage siden) @ andersj
Talgo har nu også fået lavet en underside på deres hjemmeside om DSB-projektet med et par yderligere billeder: https://www.talgo.com/dsb
--
Mvh Anders
af Mads, 15/4 2021, 12:30 (1412 dage siden) @ andersj
Talgo har nu også fået lavet en underside på deres hjemmeside om DSB-projektet med et par yderligere billeder: https://www.talgo.com/dsb
Umiddelbart passer det røde design rigtig godt til de korte vogne, men det bliver spændende at se dem rigtigt og "hele toget".
af Fynboen, 15/4 2021, 12:41 (1411 dage siden) @ andersj
Billede nummer 3 derinde, viser tydeligvis vognene passere den jyske højderyg.
af Nordexpress, 15/4 2021, 15:41 (1411 dage siden) @ Fynboen
Og fra den jyske højderyg får de jo tilladelse til at kunne køre helt til Garmisch-Partenkirchen !! og andre smukke steder i Alperne
af andersj, Aalborg, 15/4 2021, 22:10 (1411 dage siden) @ andersj
Det forlyder at der er tale om en ekstra vogn.
Mit gæt er derfor:
En ekstra mellemvogn uden WC = +40 siddepladser
En eksisterende mellemvogn med WC er skiftet ud til en uden WC = +8 siddepladser
Så mangler der 2 siddepladser for at kabalen går op. Det kunne være de to togførerkupéer der ikke var indregnet i den oprindelige bestilling.
I forvejen var Talgo-togene bestilt med 11 toiletter til 442 pladser. Coradia Stream er bestilt med 3 toiletter til 300 pladser. Der er to toiletter i en mellemvogn med WC.
--
Mvh Anders
af Danbj, 16/4 2021, 01:42 (1411 dage siden) @ andersj
Jeg synes toget ser fantastisk ud i dette design, vi er mange der glæder os til at rejse med talgo togene.
Jeg har bare et spørgsmål til jer kloge eksperter her i forumet.
Hvorfor har DSB bestilt så mange togsæt, ville det ikke være en bedre ide at købe flere sæt med talgovogne til lyn/intercity plus, og nøjes med at bruge coradia stream til almindelige ic tog.
Med denne model kunne DSB satse på et premium produkt i lyn/ic+ og et economy produkt i almindelige ic tog, talgo vognene er optimerede til længere rejser og ville passe godt til lange strækninger uden for mange stop.
Man kunne vælge at have 3 klasser i ic+ togene, First/executive, Business og economy, hvor første klasse er en klasse over DSB 1 i dag, med brede business sæder 1 +1 sæde ( 1 sæde på hver side af gangen), måltid serveret ved sædet, concierge service m.v, business svarer til DSB 1 niveau i dag, dog med bedre service og flere funktioner. Economy svarer til standard i dag.
På de almindelige ic togene skulle der kun være 2 klasser, Business og economy.
Kunne dette ikke være med til at få kunderne tilbage til toget?
Ja Ja, jeg ved, togsættene har en meget bedre acceleration end et lokomotivtrukket tog, og et tog bestående af talgovogne kan ikke deles som et togsæt...
Når der drejer sig om strækninger uden elektrificering kunne man måske købe dual mode lokomotiver, der findes flere producenter bland andet stadler som tilbyder eurodual, som kan fås version med dual mode dvs både til el og til strækninger uden el.
Hvad siger i eksperter?
af Nordexpress, 16/4 2021, 12:21 (1411 dage siden) @ Danbj
Hej Dan,
Det er jo en fornøjelse, at vi alle herinde kan udleve vores mere eller mindre faktuelle forestillinger og gætterier.
1. Man må gå ud fra, at det er tilfredshed med Vectronernes testkørsler med seks dobbeltdækkere, der åbner for længere togstammer med Talgovognene.
2. Det må også tages for givet, at Talgotogene indsættes som IC-lyn i Danmark, når de ikke kører til Tyskland - med mindre da, at der ligger flere ambitiøse planer om at køre længere ned i Tyskland, fx. Berlin. Ligesom 'perronrydderne' med de lejede schweiziske dosto-vogne i sandwich for år tilbage.
3. ÖBB i Østrig har brændt fingrene på at indrette for mange First/executive og Business class pladser i deres Railjet togsæt. Man har derefter tilrettet til flere anden klasse pladser, jeg kan ikke på stående fod redegøre for hvordan. De blå Railjet togsæt, der kører for tjekkerne, CD, har flere anden klasses pladser end de østrigske togsæt.
4. I Danmark har vi jo slet ikke en tradition, der bare tilnærmelsesvis kan sammenlignes med f.eks. Schweiz, for at erhvervsfolk kører første klasse. OG en del af førsteklasses behovet dækkes jo i IC3 fint af anden klasses stillekupeer.
5. Politisk ønsker DSB jo at signalere, at man kører for og med alle, for hele befolkningen.
af Rail, 16/4 2021, 02:04 (1411 dage siden) @ andersj
Det forlyder at der er tale om en ekstra vogn.
Der er tale om 2 ekstra pr. stamme
Det kunne være de to togførerkupéer der ikke var indregnet i den oprindelige bestilling.
De to togførerkupéer bliver i enden af endevognene og koster ikke sidderpladser.
af Poul Brandt, Nordsjælland, 16/4 2021, 06:35 (1411 dage siden) @ Rail
Det forlyder at der er tale om en ekstra vogn.
Der er tale om 2 ekstra pr. stamme
Det kunne være de to togførerkupéer der ikke var indregnet i den oprindelige bestilling.
De to togførerkupéer bliver i enden af endevognene og koster ikke sidderpladser.
2 vogne mere, kun ekstra 50 pladser. Det begynder at lyde som om der skal være en bistro i toget.
Det ville være i tråd med at DSB lytter til passagerernes ønsker, som DSB manden udtrykte det i artiklen i den anden tråd.
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k