Midtjyske Jernbaner har sendt batteritog i udbud (Generelt)
Pressemeddelelse fra Region Midtjylland: Danmarks første batteritog sendt i udbud
Jeg kan dog ikke umiddelbart finde selve udbuddet.
--
Mvh Anders
af andersj, Aalborg, 13/4 2021, 19:33 (1413 dage siden)
Pressemeddelelse fra Region Midtjylland: Danmarks første batteritog sendt i udbud
Jeg kan dog ikke umiddelbart finde selve udbuddet.
--
Mvh Anders
af Niels Munch, 14/4 2021, 10:00 (1413 dage siden) @ andersj
Selve udbuddet: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:184585-2021:TEXT:EN:HTML&src=0 .
M.v.h.
Niels
af Mads, 14/4 2021, 10:59 (1413 dage siden) @ Niels Munch
Selve udbuddet: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:184585-2021:TEXT:EN:HTML&src=0 .
M.v.h.
Niels
Der er noget der ikke helt stemmer. Fra pressemeddelelsen:
Midtjyske Jernbaner og Region Midtjylland offentliggjorde fredag et udbud på batteritog til to strækninger i Vestjylland
Fra TED:
PD Publication date 14/04/2021
DS Document sent 09/04/2021
Bob-bob, ik?
af BoA, Herlev, 14/4 2021, 11:12 (1413 dage siden) @ Niels Munch
Hej Forum.
For Fun:
Firmaadressen er: Bandegårdsvej 2, Lemvig.
Mvh.
Bjørn Andrup.
af Niels Munch, 14/4 2021, 11:20 (1413 dage siden) @ andersj
redigeret af Niels Munch, 14/4 2021, 11:32
I udbuddet kan man læse om "negativ option", der gælder, hvis staten ikke vil være med på togene til Holstebro-Skjern.
I sin tid, da NærumBanen købte RegioSprinter hhv. Hornbækbanen købte Desiro, blev der i kontrakten indskrevet en option, iflg. hvilken øvr. privatbaner på nærmere betingelser kunne købe tilsvarende tog.
NJ benyttede således optionen fra HHGB til anskaffelse af sine Desiro'er.
Forhåbentlig indskrives en tilsvarende option i den kommende BEMU-kontrakt.
M.v.h.
Niels
af Thomas de Laine , København, 14/4 2021, 11:33 (1413 dage siden) @ Niels Munch
I udbuddet kan man læse om "negativ option", der gælder, hvis staten ikke vil være med på togene til Holstebro-Skjern.
I sin tid, da NærumBanen købte RegioSprintere hhv. Hornbækbanen købte Desiro, blev der i kontrakten indskrevet en option, iflg. hvilken øvr. privatbaner på nærmere betingelser kunne købe tilsvarende tog.
NJ benyttede således optionen fra HHGB til anskaffelse af sine Desiro'er.
Forhåbentlig indskrives en tilsvarende option i den kommende BEMU-kontrakt.
Lokaltog forbereder for tiden at anskaffe 18 batteritog. Mere information i dokumenterne til Movias bestyrelsesmøde i dag fra punkt 11/side 14.
af andersj, Aalborg, 14/4 2021, 11:47 (1413 dage siden) @ Thomas de Laine
I udbuddet kan man læse om "negativ option", der gælder, hvis staten ikke vil være med på togene til Holstebro-Skjern.
I sin tid, da NærumBanen købte RegioSprintere hhv. Hornbækbanen købte Desiro, blev der i kontrakten indskrevet en option, iflg. hvilken øvr. privatbaner på nærmere betingelser kunne købe tilsvarende tog.
NJ benyttede således optionen fra HHGB til anskaffelse af sine Desiro'er.
Forhåbentlig indskrives en tilsvarende option i den kommende BEMU-kontrakt.
Lokaltog forbereder for tiden at anskaffe 18 batteritog. Mere information i dokumenterne til Movias bestyrelsesmøde i dag fra punkt 11/side 14.
De tre togsæt fra Nordjyske Jernbaner er iøvrigt Desiro togsæt der sendes til Sjælland når de fire nye Lint togsæt leveres fra Alstom efter sommeren.
--
Mvh Anders
af Frank Poulsen, 14/4 2021, 11:52 (1413 dage siden) @ Thomas de Laine
Lokaltog forbereder for tiden at anskaffe 18 batteritog. Mere information i dokumenterne til Movias bestyrelsesmøde i dag fra punkt 11/side 14.
Interessant. Der hvor de kan bruges bedst er vel Hillerød - Helsingør, hvor el-ledning Snekkersten - Helsingør - Snekkersten kan lade.
Derudover Østbanen, hvor man kan lade i Køge til Ølby, og igen mens man vender i Roskilde. Men det er vel de steder der er længst strækning med lademulighed fra elledning. Ellers bliver det vel kun på endestation i Slagelse, Tølløse, Holbæk, Nykøbing Falster. Og ikke et lidt længere stræk. Hvor meget den forskel gør, ved jeg dog ikke.
af Niels Munch, 14/4 2021, 11:55 (1413 dage siden) @ Thomas de Laine
Tak for henvisningen, Thomas.
En evt. option er "harmløs" forstået derhen, at ingen vil være forpligtet til at udnytte den.
Lokaltog A/S skriver i sin materielstrategi bl.a.:
"Lokaltog har etableret et samarbejde med Midtjyske Jernbaner A/S og andre operatører med henblik på vidensdeling. Et samlet EU-udbud med Midtjyske Jernbaner A/S har været overvejet og undersøgt. Et fælles udbud er ikke muligt set ud fra et juridisk (risiko) og tidsmæssigt synspunkt, da Lokaltogs størrelse/behov i forhold til Midtjyske Jernbaners behov er væsentligt anderledes og dermed vil give en skæv fordeling i et eventuelt fællesudbud. Desuden er Midtjyske Jernbaner A/S allerede langt fremme og ønsker allerede primo 2021 at gå i EU-udbud."
M.v.h.
Niels
af Danskjävlar, 24/2 2022, 23:35 (1096 dage siden) @ andersj
Nu spørger jeg bare men er der noget nyt info om udbuddet siden det her blev lavet. Så vidt jeg ved var udbudsdeadlinen i December men har der været noget nyt siden da? Jeg forventer da at der nok ikke er så lang tid endnu indtil et resultat burde komme.
af andersj, Aalborg, 24/2 2022, 23:52 (1096 dage siden) @ Danskjävlar
Nu spørger jeg bare men er der noget nyt info om udbuddet siden det her blev lavet. Så vidt jeg ved var udbudsdeadlinen i December men har der været noget nyt siden da? Jeg forventer da at der nok ikke er så lang tid endnu indtil et resultat burde komme.
Jeg går også og er spændt, for det må være lige oppe over.
Denne artikel fra 9. februar nævner "Allerede i denne måned ventes togproducenter at give deres endelige tilbud på en løsning, der gør det muligt at køre med batteritog." så man er lidt forsinket i forhold til de oprindelige planer.
--
Mvh Anders
af Jakobsen, 25/2 2022, 14:16 (1095 dage siden) @ andersj
Nu spørger jeg bare men er der noget nyt info om udbuddet siden det her blev lavet. Så vidt jeg ved var udbudsdeadlinen i December men har der været noget nyt siden da? Jeg forventer da at der nok ikke er så lang tid endnu indtil et resultat burde komme.
Jeg går også og er spændt, for det må være lige oppe over.Denne artikel fra 9. februar nævner "Allerede i denne måned ventes togproducenter at give deres endelige tilbud på en løsning, der gør det muligt at køre med batteritog." så man er lidt forsinket i forhold til de oprindelige planer.
Aaah, citat fra artikel: "Opdateret: Faktuel fejl om investering til ladestationer på Badedanmarks strækning er rettet"
af andersj, Aalborg, 25/2 2022, 14:29 (1095 dage siden) @ Jakobsen
Nu spørger jeg bare men er der noget nyt info om udbuddet siden det her blev lavet. Så vidt jeg ved var udbudsdeadlinen i December men har der været noget nyt siden da? Jeg forventer da at der nok ikke er så lang tid endnu indtil et resultat burde komme.
Jeg går også og er spændt, for det må være lige oppe over.Denne artikel fra 9. februar nævner "Allerede i denne måned ventes togproducenter at give deres endelige tilbud på en løsning, der gør det muligt at køre med batteritog." så man er lidt forsinket i forhold til de oprindelige planer.
Aaah, citat fra artikel: "Opdateret: Faktuel fejl om investering til ladestationer på Badedanmarks strækning er rettet"
Den oprindelige artikel nævnte at der var afsat 100 mio. kr. til opladeinfrastruktur på Lemvigbanen, men den opdaterede artikel nævner at de 100 mio. kr. er til opladeinfrastruktur på Banedanmarks strækning.
Oprindelig artikel: (trykt i avisen)
-Der er faktisk afsat 100 millioner kroner til to ladestationer på Lemvigbanens egen strækning. Mit bedste bud er, at vi kan gennemføre planerne ved Lemvig Station for blot 30-35 millioner kroner -eventuelt med mindre lademuligheder i Thyborøn og Vemb af hensyn til driftssikkerheden, men det er måske ikke en gang nødvendigt, siger Martha Vrist.
Opdateret artikel:
- Der er faktisk afsat 100 millioner kroner til to ladestationer på Banedanmarks strækning i henholdsvis Skjern og Holstebro. Mit bedste bud er, at vi kan gennemføre planerne ved Lemvig Station for blot 30-35 millioner kroner - eventuelt med mindre lademuligheder i Thyborøn og Vemb af hensyn til driftssikkerheden, men det er måske ikke en gang nødvendigt, siger Martha Vrist.
--
Mvh Anders
af Niels Munch, 25/2 2022, 14:30 (1095 dage siden) @ Jakobsen
Som der står i artiklen:
"Det bliver derimod Banedanmark, der skal sikre lademuligheder i henholdsvis Skjern og Holstebro, hvor Midtjyske Jernbaner også kører."
Dette arbejde satte Transportministeriet i gang i november 2021:
Pressemeddelelse: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/nu-igangsaettes-arbejdet-med-ladeinfrastruktur-t... .
Kommissorium: https://via.ritzau.dk/data/attachments/00108/1dd515d5-ad97-46ae-8d3a-abb4ea33dbca.pdf .
Som det bl.a. fremgår af kommissoriet, skal "undersøgelsen gennemføres i en projektorganisation i Banedanmark. Der nedsættes samtidig en følgegruppe bestående af Transportministeriets departement, Banedanmark, Trafikstyrelsen og Midtjyske Jernbaner."
M.v.h.
Niels