Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Olsen-banden i Jylland (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 19/5 2011, 21:41 (4938 dage siden)

En servicemeddelelse fra Jernbanen.dk:
I morgen (fredag) sender TV2 kl. 20 den danske folkekomedie fra 1971 Olsen-banden i Jylland. Den er sikkert kendt af de fleste her i forummet men af hensyn til nye læsere (og seere), så må det være på sin plads at tage den op igen.
Dele af filmen er nemlig optaget på Vandbygningsvæsenets 785 mm smalsporsanlæg.
Så vidt jeg husker medvirker VLTJ ML 12 endvidere i slutscenen.

Links:
Forfilmen
Smalsporsklip fra filmen
Tidligere forumtråd om Vandbygningsvæsenet

--
[image]

Olsen-banden i Jylland

af re20000, 19/5 2011, 21:50 (4938 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er fandeme god kundeservice det der, Tommy, så er der vist ikke nogen, der kan forlange mer!

Nold

Olsen-banden i Jylland

af L.H. Jensen, 19/5 2011, 21:59 (4938 dage siden) @ Tommy Nilsson

Dele af filmen er nemlig optaget på Vandbygningsvæsenets 785 mm smalsporsanlæg.

Ja, en del er optaget på Vandbygningsvæsenets baner, men scenerne ved og i bunkeren er optaget i Hanstholmfæstningen. Her er sporvidden en anden (vist 700 mm., men jeg er ikke sikker), så det specialbyggede "lokomotiv", som bruges, er udstyret med to forskellige sæt aksler ...
Kig godt efter, når man ved det på forhånd, kan man godt se det :-)
God fornøjelse!
Mvh
LH

Olsen-banden i Jylland

af Henrik C, Kolding, 19/5 2011, 22:32 (4938 dage siden) @ re20000

Det er fandeme god kundeservice det der, Tommy, så er der vist ikke nogen, der kan forlange mer!


århhh.... en fadbamse, et tæppe og en pude i ryggen :-D

--
mvh. Henrik C

Olsen-banden i Jylland

af KimC, 19/5 2011, 22:44 (4938 dage siden) @ Tommy Nilsson

Så vidt jeg husker medvirker VLTJ ML 12 endvidere i slutscenen.

Det gør den da!
Vognen som resten af familien sidder i blev forsøgt bevaret, men blev trukket halvover af en MZer fordi den var blevet indrangeret forrest i et godstog, hvor instruksen gik på at den på grund af almen stand skulle køre bag i toget.

Avatar

Olsen-banden i Jylland

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 19/5 2011, 23:00 (4938 dage siden) @ KimC

Vognen som resten af familien sidder i blev forsøgt bevaret, men blev trukket halvover af en MZer fordi den var blevet indrangeret forrest i et godstog, hvor instruksen gik på at den på grund af almen stand skulle køre bag i toget.


Og her er resultatet (VLTJ C 2):

[image]

--
[image]

Olsen-banden i Jylland

af Preben Poulsgaard, 20/5 2011, 01:08 (4938 dage siden) @ L.H. Jensen

Hejsa
Senerne hvor de hugger det lille tog er optaget i Agger i den sorte by som er der inu, hvis man roder i joren kan man flere steder finde sporet
mvh. Preben

Olsen-banden i Jylland

af Georg Schmidt, 20/5 2011, 13:03 (4937 dage siden) @ Tommy Nilsson

En fin vogn denne C 2, her fotograferet i Lemvig 1971. Det lille hvide skilt på lysmasten er (var) faktisk berømt. "Færdsel over sporene forbudt" fra Gantriis tegninger fra Lidenlund i Politiken.[image]
Mvh
Georg

Olsen-banden i Jylland

af Christian3120, 20/5 2011, 21:34 (4937 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg var oppe i Hanstholm i sommers og besøgte fæstningen, var også ude at køre en tur med deres "tog", og den tur kan klart anbefales, det er en smuk tur og på nogen tidspunkter er der god udsigt over havet.

Olsen-banden i Jylland

af Egon P, 20/5 2011, 23:18 (4937 dage siden) @ Christian3120

Den pakvogn der også ses på billedet er den ikke magen til den der står ved Fåre station på Lemvigbanen?????

Olsen-banden i Jylland

af Georg Schmidt, 20/5 2011, 23:44 (4937 dage siden) @ Egon P

Vognen der lige kan ses på billedet er EP 58 som vist hører under jernbanemuseet. En en vogn af samme type EP 57 der i øvrigt holdt længere nede i rækken er opsat i Fåre jf oversigten i forum.

Olsen-banden i Jylland

af Georg Schmidt, 21/5 2011, 00:02 (4937 dage siden) @ Georg Schmidt

I årene 1971-74 blev der arrangeret flere gode udflugter på VLTJ. Vi kørte med både damploko 6, de lange motorvogne og M 2, også C 2 og en EP-vogn var med i disse tog. Vi var også på besøg hos VBV. Hermed nogle billeder fra disse ture.
[image]
[image]
[image]
[image]
Denne oprangering var vist tilfældig i Lemvig.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Man kan vist godt sige, at der er direkte stangtræk på dette skifte.
[image]
Mvh
Georg

Olsen-banden i Jylland

af ljbanen, 21/5 2011, 00:14 (4937 dage siden) @ Georg Schmidt

Spændende billeder.

Olsen-banden i Jylland

af Jens Møller, København S, 21/5 2011, 06:20 (4936 dage siden) @ Tommy Nilsson

Sådan kan det gå med materiel, der ikke har gennemgående trækstang!

--
Jens MO-Møller
[image]

Olsen-banden i Jylland

af KimC, 21/5 2011, 07:31 (4936 dage siden) @ Georg Schmidt

Flotte billeder!

Findes der noget anbefalelsesværdigt litteratur omkring Vandbygningsvæsenets baner?

Olsen-banden i Jylland

af Niels Munch, 21/5 2011, 09:01 (4936 dage siden) @ KimC

Artikler om Statens Vandbygningsvæsens baner findes i "Rybro's røde Jernbaneblad" således:

Nr. 1 1961: SVB banen Agger-Krik
Nr. 9-10 1966: SVB omkring Thyborøn

Desuden er banerne omtalt i "Danmarks smalsporede industribaner" af Guldvang, bane bøger 1998 (ISBN 87 88632 76-8).

Tilsammen giver disse reportager et ganske godt billede af VBVs baneaktiviteter.

Bedste hilsener
Niels

Olsen-banden i Jylland

af KimC, 21/5 2011, 17:32 (4936 dage siden) @ Niels Munch

Artikler om Statens Vandbygningsvæsens baner findes i "Rybro's røde Jernbaneblad" således:

Nr. 1 1961: SVB banen Agger-Krik
Nr. 9-10 1966: SVB omkring Thyborøn

Tak for info. Men de to citerede artikler er næppe nemme at få fat på?

Under en ferie på Krik Vig camping i starten af firserne fandt jeg rester af betonsveller som lå som om de var blevet efterladt fra et spor. Det mærkelige var bare at disse sveller formentlig har været metersporede, men var lagt skiftevis forskudt så det kun var den ene befæstning i vellen der havde været monteret en skinne på, og det passede med Væsenets sporvidde. På den måde var det alene underbygningen (lagt direkte i jorden) der holdt sporvidden.
Det synes jeg var et sælsomt arrangement, men har vel været en Vestjysk måde at imporvisere på. Men hvordan de betonsveller kan være endt i Krik har jeg ingen anelse om.

Olsen-banden i Jylland

af Niels Munch, 23/5 2011, 07:46 (4934 dage siden) @ KimC

Tak for info. Men de to citerede artikler er næppe nemme at få fat på?

Hej KimC,

Send mig din mailadresse.

M.v.h.
Niels

Olsen-banden i Jylland

af L.H. Jensen, 23/5 2011, 11:48 (4934 dage siden) @ Jens Møller

Sådan kan det gå med materiel, der ikke har gennemgående trækstang!

VLTJ C 2 havde selvfølgelige "gennemgående trækstang", men vognen var som nævnt tidligere indrangeret forrest i et i øvrigt langt godstog. Ved ankomst til Viborg (hvor vognen skulle placeres i remisen), sprang rangerlederen op på maskinen straks da toget var standset i spor 1 og råbte "ret frem" til lokomotivføreren. Føreren gjorde naturligvis, som han havde fået besked på, men en lang stamme G-bremsede godsvogne er trods alt nogen tid om at udligne, og da C 2 jo var forrest op til maskinen, og da en "kæde aldrig er stærkere end det svageste led", ja så gik det galt ...

Trækstangen knækkede i samlingen, og begge pufferplanker blev trukket ud, samtidig med, at vangerne i enderne blev trukket ind mod vognens længdeakse. Tommys billede viser ganske tydeligt resultatet - det var ikke noget kønt syn ;-(

Vognen blev forsigtigt bakset ind på eet af læssesporene, og MHVJs bestyrelse og ejerne (en gruppe MHVJ-medlemmer) blev ret hurtigt enige om, at en reparation ville ligge langt udover MHVJs praktiske og økonomiske formåen. Vognen var i forvejen ret "mølædt", og resultatet blev, at den i en sen nattetime af en motortrolje blev slæbt forsigtigt Bjerringbro, hvor "Orlas Produkthandel" afbrændte vognkassen og skar resterne i småstykker.

Som kompensation modtog ejerne fra DSB en udrangeret CL-vogn, som MHVJ ikke var interesseret i, og som straks blev ophugget hos Henriksen i Århus.

Og så er det, at nogle - måske særligt de yngre læsere - vil spørge; hvorfor forlangte man ikke, at DSB genopbyggede vognen? Tja, tiderne var meget anderledes dengang, det var ikke svært at få "puttet" eet eller andet vrag af en vogn eller et lokomotiv ind i et ordinært godstog og få det transporteret hen, hvor man ville have det, ja man kunne endda få hastigheden på godstoget nedsat, hvos "objektet" var alt for ringe. Men det var meget "lokale aftaler" med de stedlige pladsfolk og stationsbestyrere, så det var selvsagt ikke aftaler, som kunne gøres til genstand for mere formelle erstatningskrav.

Transporten af C 2 var absolut ingen undtagelse - der var hverken fragtbrev eller særskilt tilladelse fra Trafikstyrelsen (som slet ikke fandtes på det tidspunkt), kun en følgeseddel "Fragtfrit til brug for driften" ... Så at DSB overhovedet var så kulante, at man gav en kasseret CL som "godtgørelse", havde man blot at være glade for.

Jo, der var meget, der var nemmere i gamle dage, og som rent faktisk fandt sted.
Og som vi først nu - mange år efter - kan begynde at "løfte sløret for" ...;-)))

Mvh
LH

Olsen-banden - VLTJ C 2

af Niels Munch, 23/5 2011, 13:03 (4934 dage siden) @ L.H. Jensen
redigeret af Niels Munch, 23/5 2011, 13:24

Dramatisk historie!

VLTJ C 2 mødte jeg i Lemvig i 1962. Da havde den endnu ikke fået hvidt mavebælte, og den kørte stadig rundt på sine 1,8 m teakboggier. Og så hed den for resten A 2:

[image]
VLTJ A 2 og M 2 i Lemvig, 09.07.1962 (nm).

Den var i familie med ANSJs boggievogne, hvorfra VLTJ A 1 og HFHJ B 50 stammede, og JB-P morede sig i 1969 med at tegne denne skitse af vognene:

[image]
ANSJ AB 11 - 12, HFHJ B 50 hhv. VLTJ A 2 (JB-P 1969, arkiv nm).

Klik på tegningen for en udgave i høj opløsning.
Foto af HFHJ B 50 i denne tråd: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=12678 .

Sidste gang, jeg var i nærhedes af filmstjernen, var:

[image]
VLTJ C 2 i Handest, 03.08.1980 (nm).

Så fik vi vist den rundet af?

M.v.h.
Niels

Olsen-banden - VLTJ C 2

af disavelo @, 24/5 2011, 10:13 (4933 dage siden) @ Niels Munch

Der var vist ingen risiko for at Triangel motorvognen flåede den lange bogievogn i stykker i forbindelse med acceleration.

Venlige hilsner
Søren


ContecRail
Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak