Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Danmark tilbage - Regeringens konkret planer.

af Bongo-Anders, 9/4 2021, 08:22 (1418 dage siden) @ Jens Hansen

Du mener ikke at tråden med 59 opslag er nok :-)

Danmark tilbage - Vendespor CPH

af Poul Brandt, Nordsjælland, 9/4 2021, 08:42 (1418 dage siden) @ Jens Hansen

[image]

Det er i dag i praksis ikke muligt at vende tog fra Sverige på Københavns Lufthavn Station. Det betyder, at alle tog fra Sverige skal fortsætte ind til Københavns Hovedbanegård, hvis kapacitet i dag er fyldt op. Med etablering af et vendespor ved Københavns Lufthavn Station vil det være muligt at vende tog fra Sverige. Vendesporet vil muliggøre en styrkelse af Øresundstrafikken med flere tog over Øresund, og vil endvidere udgøre et værn mod forsinkede tog fra Sverige, som i dag er nødt til at fortsætte til Københavns Hovedbanegård og forstyrre resten af togdriften. Projektet kan således både styrke integrationen af Øresundsregionen og bidrage til en øget punktlighed i hele Danmark. Samtidig vil et vendespor afhængig af den valgte køreplan kunne frigive kapacitet på Øresundsbanen i myldretiden, således at flere landsdels- og regionaltog fra den danske trafik kan køre til Amager og Københavns Lufthavn.

Anlæg af et vendespor ved Københavns Lufthavn Station er skønsmæssigt anslået til 0,3 mia. kr., og vil først kunne udføres i anden halvdel af 2020’erne efter det nye signalsystem er udrullet på strækningen. Næste skridt er udarbejdelsen af et endeligt beslutningsgrundlag.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 9/4 2021, 08:52 (1418 dage siden) @ Bongo-Anders

Med så stor en sag, er det kun godt med en ny tråd af og til. Evt på under emner,.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

af Niels Bak, 9/4 2021, 10:27 (1418 dage siden) @ Poul Brandt

Heh. Ret interessant spin at det styrker integrationen at tog fra Sverige ikke kører helt ind til København :-P

af Svend, 9/4 2021, 11:13 (1418 dage siden) @ Niels Bak

Heh. Ret interessant spin at det styrker integrationen at tog fra Sverige ikke kører helt ind til København :-P

Hvem er det nu vi skal have integreret (i det danske samfund). Skåninger?

--
Svend

af Jens Hansen, 9/4 2021, 11:17 (1418 dage siden) @ hummel_62

ja, jeg må indrømme jeg taber overblikket, når "emner" kører i alle mulige retninger.

så gerne plukke i oplægget fra regeringen og starte en konkret dialog om dette i et nyt "emne" her i forum.

JH

af Niels Bak, 9/4 2021, 13:37 (1418 dage siden) @ Svend

Integrationen i Øresundsregionen, som der står i Pouls indlæg. Det var det jeg kommenterede på og dermed forholdt mig til.

Vectron

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak