Mordet i Orient Expressen (Generelt)
Hejsa.
Så var den der igen, Mordet i Orient Expressen.
Men de vogne med store åbne endeplatforme dem kan jeg ikke finde, er det filmtriks?
Hvordan kan maskinen mens den er afsporet lave dampvarme i flere dage, inden maskinen endelig ryddes for sne og løftes på plads ?
Er det ikke farligt med vandet i den ene side af kedlen ?De fine store trapper som passagerne kan stige ned fra, er de med i rejsegodsvognen som byggesæt ?
Ja film er jo ren illusion, men alligevel !!God Påske
Erling.
Det har aldrig funnits CIWL-vagnar i den generationen med öppna plattformar. Det är ett rent påhitt som någon i filmteamet har hittat på. Korridorerna är galet breda inne i vagnarna. Så breda korridorer har aldrig funnits i sovvagnar.
Det som stör mig mest är naturen. Platsen som tåget fastnar på är mellan Vinkovci och Slavonski Brod. I filmen är det extremt dramatisk natur där. I filmen ser det till och mer ännu mer dramatiskt ut där än det i verkligheten gör i Schweiz eller Österrike. Men så ser det inte alls ut där i verkligheten. Bilden nedan är tagen i Slavonski Brod och visar hur naturen ser ut i de trakterna i verkligheten.
Det finns hur mycket som helst som är fel i filmen. Men en sak som jag reagerade på är att Vinkovci och Slavonski Brod ropades ut i Istanbul som viktiga stationer. Det gjorde man inte alls i verkligheten. De viktiga stationerna var Belgrad och sedan kom Zagreb.
En sak till: Orientexpressen var inget lyxtåg. Det var ett normalt tåg, med sovvagnar från CIWL.
--
Niklas Bygdestam