Finske lokomotiver (Generelt)
Nu har vi fortegnelser over norske og svenske lokomotiver.
Findes der et sted/en side hvor man kan se fortegnelse over finske lokomotiver?
Børge
Nu har vi fortegnelser over norske og svenske lokomotiver.
Findes der et sted/en side hvor man kan se fortegnelse over finske lokomotiver?
Børge
Nu har vi fortegnelser over norske og svenske lokomotiver.
Findes der et sted/en side hvor man kan se fortegnelse over finske lokomotiver?
Hej Børge,
Her er lidt at starte på: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Finnish_locomotives .
M.v.h.
Niels
Hej Niels
Takfor oplyningen
Mvh Børge
Finland var jo i mange år det eneste stedet vi i vest uten videre kunne se sovjetiskbygde lokomotiver:
Totalt 112 Sr1-lok ble bygget, og fremdeles er et stort antall av dem i drift, selv om de nå er i ferd med å bli erstatttet av moderne Vectron-lok med "last mile"-teknologi. I motsetning til Russland (og de øvrige ex-sovjetiske landene) kjører finnene fremdeles på 1524 mm sporvidde, men forskjellen på 4 mm skaper ikke problemer for den grenseoverskridende trafikken mellom Finland og Russland.
I 1960´erne og 1970´erne rejste nogle unge svenske - og danske jernbaneentusiaster ret meget rundt i Finland på jagt efter de grønne damplokomotiver. Det kom der mange hundrede flotte farvebilleder ud af.
De danske jernbaneentusiaster var Hans Gerner Christiansen, Povl de Kruiff, Peter Roland, Niels Jensen m.fl.
Der kom en svensk bog ud af det: "Järnvägsbilder 3 Ånglok i Finland" af Ulf Bäckström, Björn Malmer og Bengt Spade.
Jeg glemmer aldrig en smuk sommermorgen i 1973. Klokken var 04.20 på Joroinen station, da morgengodstoget fra Pieksämäki til Savonlinna passerede fremført af Tv1 nr. 920. Grunden til at toget kørtes med Tv 1 "Jumbo" lok (akseltryk 13,1 ton) var at sporet stadig lå med de oprindelige skinner valset af New Russian Steel Works i 1913. Der kunne derfor ikke køres med de ellers mange Tr 1 "Risto" og de amerikanskbyggede Tr 2 "Truman" kæmper. Vi fandt også mange Tk3´ere - kaldenavn "Pikku-Jumbo" - herunder Frichs byggede fyret med birkebrænde. Kan I forestille jer duften af birkebrænderøg, smøreolie og kreosotimprægnerede sveller på lokstationen i Lieksa. "Those were the days when we were young...."
Den tid kommer aldrig igen.
I 1960´erne og 1970´erne rejste nogle unge svenske - og danske jernbaneentusiaster ret meget rundt i Finland på jagt efter de grønne damplokomotiver. Det kom der mange hundrede flotte farvebilleder ud af.
De danske jernbaneentusiaster var Hans Gerner Christiansen, Povl de Kruiff, Peter Roland, Niels Jensen m.fl.
Der kom en svensk bog ud af det: "Järnvägsbilder 3 Ånglok i Finland" af Ulf Bäckström, Björn Malmer og Bengt Spade.
Jeg glemmer aldrig en smuk sommermorgen i 1973. Klokken var 04.20 på Joroinen station, da morgengodstoget fra Pieksämäki til Savonlinna passerede fremført af Tv1 nr. 920. Grunden til at toget kørtes med Tv 1 "Jumbo" lok (akseltryk 13,1 ton) var at sporet stadig lå med de oprindelige skinner valset af New Russian Steel Works i 1913. Der kunne derfor ikke køres med de ellers mange Tr 1 "Risto" og de amerikanskbyggede Tr 2 "Truman" kæmper. Vi fandt også mange Tk3´ere - kaldenavn "Pikku-Jumbo" - herunder Frichs byggede fyret med birkebrænde. Kan I forestille jer duften af birkebrænderøg, smøreolie og kreosotimprægnerede sveller på lokstationen i Lieksa. "Those were the days when we were young...."
Den tid kommer aldrig igen.
--
Nei, på både god og vondt kommer ikke de tider igjen. Men vi som husker tilbake til de tider, kan i det minste glede oss over alt som er bevart fra dengang, og finnene har vært flinke til å ta vare på mye, spesielt på det nasjonale jernbanemuseet i Hyvinkää. He finnes det også litt grønt:
Mange av lokene har disse store skorsteinene som er typiske for vedfyrte lok, noe som faktisk var svært vanlig i Finland. Se flere bilder fra museet her. Og reiser man litt rundt i Finland, skal man ikke bli overrasket over å finne et damplok utstilt i en park eller ved en jernbanestasjon.