Normalspor i Spanien (Jernbanen i dag)
Så vidt jeg vet, er de opprinnelig bredsporete AVE-togene siden ombygget til normalspor. De var kun ment som en midlertidig løsning.
Spania har et prinsippvedtak om å bygge om hele jernbanenettet til normalspor, men av økonomiske årsaker har dette hittil ikke latt seg gjennomføre. På flere strekninger er det imidlertid lagt inn 3. skinne for å kunne kjøre høyhastighetstog videre til destinasjoner utenfor det egentlige høyhastighetsnettet. I tillegg har man et antall TALGO-tog med justerbar sporvidde av samme årsak.
Det foreligger også planer om en tunnel under Gibraltarstreder, mellom Marokko og Spania. Marokko er pådriver for å få denne virkeliggjort for å fremme godstrafikken mellom Marokko og EU. Når denne tunnelen en gang virkeliggjøres, vil den fremtvinge en løsning der normalsporede godstog kan kjøres gjennom Spania, og den tiden jeg hyppig besøkte Spania (fram til min fars død i 2004 - han bodde utenfor Málaga), ble det hevdet av jernbanefolk jeg snakket med, at en sannsynlig løsning ville være en dobbeltsporet 3.-skinneløsning fra tunnelen til den franske grensen. Man ville da være kommet et langt stykke videre i retning av den øsnkede omleggingen til normalspor.