Nørreport kåret til Europas næstværste station (Generelt)
https://www.travelbook.de/news/bester-bahnhof-europa
Folk, der er bedre til tysk end jeg, må forklare årsagen
af RasmusD, 25/3 2021, 22:37 (1432 dage siden)
https://www.travelbook.de/news/bester-bahnhof-europa
Folk, der er bedre til tysk end jeg, må forklare årsagen
af Mads, 25/3 2021, 22:49 (1432 dage siden) @ RasmusD
https://www.travelbook.de/news/bester-bahnhof-europa
Folk, der er bedre til tysk end jeg, må forklare årsagen
Kilden er heldigvis på engelsk.
https://consumerchoicecenter.org/europe-railway-station-index-2021/
af jacobchristensen, 25/3 2021, 23:18 (1432 dage siden) @ Mads
Bedømmelsen er lidt tricky, for Nørreport er grundlæggende en pendlerstation og mange af kriterierne passer bedre på fjerntogsstationer (Nørreport er valgt pga passagertallet) - Man kan evt prøve at hente excelarket og lave en beregning på København H.
At Nørreport så er en station hvor jeg helst hopper på det første S-tog for så at vente på Østerport i stedet, er en anden sag. Både S-togs- og regionaltogsperronen er underdimensioneret anno 2021.
af Scharfenberg, 27/3 2021, 14:21 (1431 dage siden) @ jacobchristensen
Bedømmelsen er lidt tricky, for Nørreport er grundlæggende en pendlerstation og mange af kriterierne passer bedre på fjerntogsstationer (Nørreport er valgt pga passagertallet) - Man kan evt prøve at hente excelarket og lave en beregning på København H.
At Nørreport så er en station hvor jeg helst hopper på det første S-tog for så at vente på Østerport i stedet, er en anden sag. Både S-togs- og regionaltogsperronen er underdimensioneret anno 2021.
Ifølge analysen placeres Nørreport som nr. 49 på en liste med 50 europæiske hovedbanegårde. Nørreport er vist det eneste trinbræt på den liste. Desuden havde de svært ved at finde data om Nørreport (det er ellers ikke særligt svært), så de endte med at skrive, at der fra Nørreport er 6 udenlandske forbindelser. Og 3 indenrigs. Øhhh…
På listen trækker det også ned, at der ikke er nogle restauranter på Nørreport. Tæller det virkelig ned, at der er 20 meter til den nærmeste fast food restaurant, et væld af caféer og supermarkeder lige i nærheden og hele 100 meter til Torvehallerne?
Vedligeholdelsen af 'Ny Nørreport' kunne dog godt trænge til et løft, og det arbejdes der på fra flere sider. Personligt synes jeg dog at F&R-perronen og adgangsvejene til metroen er ganske vellykkede. F&R-perronen er smal af historiske årsager, og jeg synes ikke, at en megadyr forlægning af sporene kan retfærdiggøres i forhold til den trods alt begrænsede nytte, det skaber. F&R får endvidere et enormt løft (reduktion i støj og partikler), når alle ME'erne er erstattet af Vectron i december 2021.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 26/3 2021, 05:01 (1432 dage siden) @ Mads
Her kan man virkelig tale om en skrivebordsøvelse. Det er jo helt latterligt at sammenligne en lokal pendlerstation, hvor det tydeligvis handler om at skifte fra en transportform til en anden eller bare nå sit tog hjem til en egentlig banegård som Hovedbanegården. Prøv at læse hvordan de giver point.
--
Venligst
Michael Deichmann
af anho, 27/3 2021, 11:15 (1431 dage siden) @ Michael Deichmann
Det er heller ikke den eneste pendlerstation på listen over de værste. Gare Magenta er også på, og den betjener kun RER E.
af HLA7, 27/3 2021, 09:45 (1431 dage siden) @ Mads
Uha da da, kritik af dansk station, og så fra vor artsfæller syd for grænsen.......
af Thom32, 26/3 2021, 01:20 (1432 dage siden) @ RasmusD
Heller ikke ligefrem fordi vi har mange stationer at være stolte af
af Scharfenberg, 27/3 2021, 14:08 (1431 dage siden) @ Thom32
Heller ikke ligefrem fordi vi har mange stationer at være stolte af
Ja, København H, Flintholm, CPH Lufthavn, Køge Nord, Køge, Helsingør og Aarhus H er da lige til at skamme sig over (ironi kan forekomme).
af larsht, 27/3 2021, 14:10 (1431 dage siden) @ Scharfenberg
Heller ikke ligefrem fordi vi har mange stationer at være stolte af
Ja, København H, Flintholm, CPH Lufthavn, Køge Nord, Køge, Helsingør og Aarhus H er da lige til at skamme sig over (ironi kan forekomme).
Hmmmm, hvor længe siden er det du har været i Køge?
af Scharfenberg, 27/3 2021, 14:30 (1431 dage siden) @ larsht
Heller ikke ligefrem fordi vi har mange stationer at være stolte af
Ja, København H, Flintholm, CPH Lufthavn, Køge Nord, Køge, Helsingør og Aarhus H er da lige til at skamme sig over (ironi kan forekomme).
Hmmmm, hvor længe siden er det du har været i Køge?
38 minutter siden Jeg synes, at Køge Station er blevet ganske vellykket med den nye helhedsplan, hvor stationen nu fremstår som en mere integreret del af både centrum og havnen.
af larsht, 27/3 2021, 17:14 (1431 dage siden) @ Scharfenberg
Heller ikke ligefrem fordi vi har mange stationer at være stolte af
Ja, København H, Flintholm, CPH Lufthavn, Køge Nord, Køge, Helsingør og Aarhus H er da lige til at skamme sig over (ironi kan forekomme).
Hmmmm, hvor længe siden er det du har været i Køge?
38 minutter sidenJeg synes, at Køge Station er blevet ganske vellykket med den nye helhedsplan, hvor stationen nu fremstår som en mere integreret del af både centrum og havnen.
Jeg skal ærligt talt indrømme at den nye rust-trappe på ingen måde er min kop te - en trækonstruktion, eller træbeklædt havde pyntet en hel del.
af steenth, 28/3 2021, 11:32 (1430 dage siden) @ Scharfenberg
Hmmmm, hvor længe siden er det du har været i Køge?
38 minutter sidenJeg synes, at Køge Station er blevet ganske vellykket med den nye helhedsplan, hvor stationen nu fremstår som en mere integreret del af både centrum og havnen.
Jeg er ikke specielt glad for Køge Station nu. Jeg har skriftet til/fra bus og der savner jeg den plads der var på bus-terminalen. Og stykke langs det ene S-togsperron, hvor der var parkering til at bringe/hente rejsende var dejligt. Nu skal man, når man skal ind og ud af parkeringen tilpasse sig på den øvrige trafik, som til tider er meget tæt. De har simpelthen taget så plads til byggeri, så man har meste den friplads, som var før var omkring stationen, er forsvundet. Bl.a. er der ikke plads til et simpelt forsvar på banesiden på Ivar Huitfeldtsvej nord for perronen... Og den modsat side er der også gjort meget lidt til fodgængere. Så det er svært at kommer til/fra den nordlige del af byen til fods.
af Scharfenberg, 27/3 2021, 14:35 (1431 dage siden) @ Scharfenberg
Heller ikke ligefrem fordi vi har mange stationer at være stolte af
Ja, København H, Flintholm, CPH Lufthavn, Køge Nord, Køge, Helsingør og Aarhus H er da lige til at skamme sig over (ironi kan forekomme).
Nå ja. Og foruden stationsbygningen i Helsingør, der ligner Rosenborg Slot og efter sigende af og til forveksles med Kronborg af især udenlandske turister, er der på Kystbanen især Vedbæk (østlige side) og Skodsborg (vestlige side), der med deres store og velbevarede Wenck-mesterværker også bør fremhæves. Jeg skammer mig i hvert fald ikke over dem. Stationsstuerne i Rungsted Kyst og Haslev og alle de andre stationer rundt i landet, hvor der de senere år er gjort meget for at skabe liv på stationerne, er også værd at fremhæve. Jeg synes ikke, vi har grund til at skamme os.
af larsht, 27/3 2021, 17:15 (1431 dage siden) @ Scharfenberg
Heller ikke ligefrem fordi vi har mange stationer at være stolte af
Ja, København H, Flintholm, CPH Lufthavn, Køge Nord, Køge, Helsingør og Aarhus H er da lige til at skamme sig over (ironi kan forekomme).
Nå ja. Og foruden stationsbygningen i Helsingør, der ligner Rosenborg Slot og efter sigende af og til forveksles med Kronborg af især udenlandske turister, er der på Kystbanen især Vedbæk (østlige side) og Skodsborg (vestlige side), der med deres store og velbevarede Wenck-mesterværker også bør fremhæves. Jeg skammer mig i hvert fald ikke over dem. Stationsstuerne i Rungsted Kyst og Haslev og alle de andre stationer rundt i landet, hvor der de senere år er gjort meget for at skabe liv på stationerne, er også værd at fremhæve. Jeg synes ikke, vi har grund til at skamme os.
Husk Østerport nu vi er ved Wenck :)
af Thom32, 27/3 2021, 18:15 (1430 dage siden) @ larsht
Majoriteten af stationer, for ikke at nævne perroner, i Danmark er tussegrimme i hvert fald sammenlignet med nabolandene... Vi har selfølgelig nogle stationer her i DK, men majoriteten er simpelthen ikke noget at råbe hurra for
Vh
af anho, 27/3 2021, 18:43 (1430 dage siden) @ Thom32
Selve perronerne må jeg desværre give dig ret i.
Det værende sagt, har jeg dog også set et par grimme af slagsen i både Tyskland og Japan også. Lige så snart man kommer udenfor storbyerne er det oftest ikke så kønt.
af Bongo-Anders, 27/3 2021, 20:16 (1430 dage siden) @ anho
Mange af Tysklands efterkrigstids stationer er jo deciderede gyselige.
Specielt i Ruhr området findes der mange uheldige tilfælde.
Nørreport syntes jeg faktisk ikke er så slem, specielt efter den nye transfer tunnel og forplads blev bygget.
Hvis fjerntogsperronen "bare" lige var 2 meter bredere, så ville stationen ikke være så slem.
af mikedk2100, 28/3 2021, 09:02 (1430 dage siden) @ Thom32
Majoriteten af stationer, for ikke at nævne perroner, i Danmark er tussegrimme
i hvert fald sammenlignet med nabolandene... Vi har selfølgelig nogle stationer her i DK, men majoriteten er simpelthen ikke noget at råbe hurra for
Vh
Det er nemlig rigtigt. Jo vi har mange flotte stationsbygninger, men passagererne ser det jo som en samlet enhed, hvor perroner mv også hører til.
Og det daler fx kraftigt på den positive opfattelse af en station, når man mandag eftermiddag stadig skal vade rundt i bræk og pølsepapir fra lørdagens fest (som jeg ofte har gjort på Køge Station). Når man så samtidig har siddet i et grafitti overmalet tog hele vejen fra København, tjaaa.
Måske er de bare hurtigere til at gøre rent i nabolandene. Måske forstår de bedre, at det hele hænger sammen i nabolandene. Måske er de bare bedre til at sætte sig i passagerernes sted i nabolandene.
af Bengt Larsson, 27/3 2021, 22:17 (1430 dage siden) @ RasmusD
https://www.travelbook.de/news/bester-bahnhof-europa
Folk, der er bedre til tysk end jeg, må forklare årsagen
https://www.instagram.com/p/_fOoQHNK3y/
"Diesellok i tunnelbanan", fast det är Nørreport.
Inte med glädje man går ner där.
Det går direkttåg från och till Göteborg, därför har jag använt stationen (före corona-tidsåldern).
af tgsen, 28/3 2021, 15:24 (1430 dage siden) @ Bengt Larsson
https://www.travelbook.de/news/bester-bahnhof-europa
Folk, der er bedre til tysk end jeg, må forklare årsagen
https://www.instagram.com/p/_fOoQHNK3y/"Diesellok i tunnelbanan", fast det är Nørreport.
Inte med glädje man går ner där.
Det går direkttåg från och till Göteborg, därför har jag använt stationen (före corona-tidsåldern).
Jeg har tit spekuleret på hvilken økonomisk suppedas DSB og Banedanmark ville befinde sig i efter en class action suit om helbredsskader fra passagerers ophold dér.
af krabsen, 28/3 2021, 16:10 (1430 dage siden) @ tgsen
Jeg har tit spekuleret på hvilken økonomisk suppedas DSB og Banedanmark ville befinde sig i efter en class action suit om helbredsskader fra passagerers ophold dér.
Forhåbentlig ikke nogen. Der er ingen der tvinges til at opholde sig på stedet, det står alle passagerer frit for at vælge andre på- eller afstigningsstationer.
Åbenbart har temmelig mange vurderet, at fordelen ved at bruge stationen opvejer ubehaget.
af Schienenwolf, Læsø, 29/3 2021, 05:07 (1429 dage siden) @ tgsen
https://www.travelbook.de/news/bester-bahnhof-europa
Folk, der er bedre til tysk end jeg, må forklare årsagen
https://www.instagram.com/p/_fOoQHNK3y/"Diesellok i tunnelbanan", fast det är Nørreport.
Inte med glädje man går ner där.
Det går direkttåg från och till Göteborg, därför har jag använt stationen (före corona-tidsåldern).
Jeg har tit spekuleret på hvilken økonomisk suppedas DSB og Banedanmark ville befinde sig i efter en class action suit om helbredsskader fra passagerers ophold dér.
Hvilke helbredsskader? Hvad mener du kan bevises ved en retssag og hvordan? Det er det indledningsvis nok mere relevant at spekulere på, inden sagen rejses.
--
Hilsen
S
Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.
af Frank Poulsen, 28/3 2021, 10:39 (1430 dage siden) @ RasmusD
Hvis man ser bort fra rengøring og grafitti osv. Hvad er så en pæn perron?
Der nævnes nogle steder i tråden at vi har grimme perroner. Men enkelte steder pæne stationsbygninger. Jeg tænker bare... Hvad er en pæn perron egentlig? Hvordan kan man gøre en perron pæn? Hvis man ser bort fra stationsbygning og alm rengøring osv.
af Thom32, 28/3 2021, 14:29 (1430 dage siden) @ Frank Poulsen
Hvis man ser bort fra rengøring og grafitti osv. Hvad er så en pæn perron?
Der nævnes nogle steder i tråden at vi har grimme perroner. Men enkelte steder pæne stationsbygninger. Jeg tænker bare... Hvad er en pæn perron egentlig? Hvordan kan man gøre en perron pæn? Hvis man ser bort fra stationsbygning og alm rengøring osv.
Jeg har tidligere snakket om det i denne tråd:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=163482