Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

HH- & Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)

af My1202, 24/3 2021, 04:22 (1338 dage siden)

Transportministeren har givet Sjællandske medier interview.

HH-forbindelse er iikke hans kop te:
https://sn.dk/Sjaelland/Minister-dumper-HH-tunnel/artikel/1421877

Meget bedre ser det så heller ikke udfor Kattegatforbindelsen.
Naturen bekymrer ministeren.
Men kommer forbindelsen bliver den også med jernbanen men først efter 2030.
https://sn.dk/Sjaelland/Transportminister-Kattegatforbindelse-er-slet-ikke-afgjort/arti...

--
[image]

Avatar

HH- & Kattegatforbindelsen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/3 2021, 06:27 (1338 dage siden) @ My1202

Transportministeren har givet Sjællandske medier interview.

HH-forbindelse er iikke hans kop te:
https://sn.dk/Sjaelland/Minister-dumper-HH-tunnel/artikel/1421877

Meget bedre ser det så heller ikke udfor Kattegatforbindelsen.
Naturen bekymrer ministeren.
Men kommer forbindelsen bliver den også med jernbanen men først efter 2030.
https://sn.dk/Sjaelland/Transportminister-Kattegatforbindelse-er-slet-ikke-afgjort/arti...

Gad vide, hvor han har fået “to timer og et kvarter København-Aalborg” fra? Hidtil har det heddet én time København-Aarhus (Kattegatforbindelsen) og én time Aarhus-Aalborg (Timemodellen/Togfonden DK).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

HH- & Kattegatforbindelsen

af Fysikeren, 24/3 2021, 08:58 (1338 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Transportministeren har givet Sjællandske medier interview.

HH-forbindelse er iikke hans kop te:
https://sn.dk/Sjaelland/Minister-dumper-HH-tunnel/artikel/1421877

Meget bedre ser det så heller ikke udfor Kattegatforbindelsen.
Naturen bekymrer ministeren.
Men kommer forbindelsen bliver den også med jernbanen men først efter 2030.
https://sn.dk/Sjaelland/Transportminister-Kattegatforbindelse-er-slet-ikke-afgjort/arti...


Gad vide, hvor han har fået “to timer og et kvarter København-Aalborg” fra? Hidtil har det heddet én time København-Aarhus (Kattegatforbindelsen) og én time Aarhus-Aalborg (Timemodellen/Togfonden DK).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Der har en sjælden gang været nævnt at “opgradere” timeplanen til en 45-minutters-plan. Dermed 2:15 København-Aalborg.

Planen skal/skulle ses som et næste trin efter timeplanen, dvs med yderligere nye stumper bane såsom Lillebæltsbro nr. 2.

HH- & Kattegatforbindelsen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 24/3 2021, 09:31 (1338 dage siden) @ Fysikeren
redigeret af Poul Brandt, 24/3 2021, 09:57

Transportministeren har givet Sjællandske medier interview.

HH-forbindelse er iikke hans kop te:
https://sn.dk/Sjaelland/Minister-dumper-HH-tunnel/artikel/1421877

Meget bedre ser det så heller ikke udfor Kattegatforbindelsen.
Naturen bekymrer ministeren.
Men kommer forbindelsen bliver den også med jernbanen men først efter 2030.
https://sn.dk/Sjaelland/Transportminister-Kattegatforbindelse-er-slet-ikke-afgjort/arti...


Gad vide, hvor han har fået “to timer og et kvarter København-Aalborg” fra? Hidtil har det heddet én time København-Aarhus (Kattegatforbindelsen) og én time Aarhus-Aalborg (Timemodellen/Togfonden DK).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Der har en sjælden gang været nævnt at “opgradere” timeplanen til en 45-minutters-plan. Dermed 2:15 København-Aalborg.

Planen skal/skulle ses som et næste trin efter timeplanen, dvs med yderligere nye stumper bane såsom Lillebæltsbro nr. 2.

Næææ, det er for dyrt at opgradere Aarhus-Aalborg til 45 minutter i forhold til passagertallet.
Så 45 minutters planen er: Kbh-Odense 45 minutter, Odense-Aarhus 45 minutter, Aarhus-Aalborg 1 time, samlet rejsetid 2½ time rent.
Pris ialt: Ny Lillebæltsbro + 12.6 mia. kr.

Til sammenligning: Kattegatforbindelsens jernbanedel koster 55 mia. kr. med en rejsetid Kbh-Aarhus på 1 time 10 minutter og Kbh-Aalborg 2 timer og 15 minutter (inkl. 5 minutter til at vende i Aarhus). UDEN samtidig at forbedre rejsetiden mellem Kbh, Odense, Aarhus og Esbjerg.

Så min konklusion er:
Enten: Implementer 45 minutters planen og undlad Kattegatforbindelsen,
Enten: Implementer 45 minutters planen og anlæg Kattegatforbindelsen for 55 minutter, 300 km/t. Pris 60-65 mia. kr. og reducer rejsetiden Kbh-Aarhus-Aalborg til 2 timer rent. (Inkl. 5 minutter tll at vende i Aarhus).
(Medfører ca 50% flere passagerer og dermed højere frekvens og mindre ventetid, så den samlede rejsetid dør-til-dør reduceres yderligere).


Strategi for fjernbanen 2021-2050 , inkl. 45 minutters planen (Youtube video)

Strategi for fjernbanen 2021-2050, inkl. 45 minuttersplanen (tekst)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Avatar

HH- & Kattegatforbindelsen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/3 2021, 09:57 (1338 dage siden) @ Poul Brandt

Til sammenligning: Kattegatforbindelsens jernbanedel koster 55 mia. kr. med en rejsetid Kbh-Aarhus på 1 time 10 minutter

Hvor kommer 1 time og 10 minutter fra? Har man ikke hidtil talt om 1 time rent?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

HH- & Kattegatforbindelsen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 24/3 2021, 10:00 (1338 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Poul Brandt, 24/3 2021, 10:12

Til sammenligning: Kattegatforbindelsens jernbanedel koster 55 mia. kr. med en rejsetid Kbh-Aarhus på 1 time 10 minutter


Hvor kommer 1 time og 10 minutter fra? Har man ikke hidtil talt om 1 time rent?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

De kommer fra den foreløbige rapport om linjeføringerne.
Det bør dog siges at det kan variere +/- nogle minutter afhængig af den valgte linjeføring. Men i rapporten anvendes 1 time og 10 minutter som eksempel.

Den ene time var 58 minutter i den allerførste rapport, fordi hastigheden hele vejen var 300 km/t og med tilslutning i Lejre.
Siden da kom Vejdirektoratet til og reducerede hastigheden til 200 km/t over broen og 250 km/t på land. Dermed en rejsetid på 1 time og 10 minutter (med tilslutning i Fjenneslev ved Ringsted).

(Vejdirektoratet ønsker ikke at forstå værdien af at reducere rejsetiden med bane, for så går der penge fra vejprojekterne. De har end ikke regnet på økonomien i at øge hastigheden. Det ligger ikke i deres DNA. Men når de selv laver vejprojekter, så kan de godt finde ud af at regne på værdien af tidsbesparelser. Nå, det var lige lidt ud mellem sidebenene).

https://kattegat.dk/om-forbindelsen/dokumenter/

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Avatar

HH- & Kattegatforbindelsen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/3 2021, 10:16 (1338 dage siden) @ Poul Brandt

Til sammenligning: Kattegatforbindelsens jernbanedel koster 55 mia. kr. med en rejsetid Kbh-Aarhus på 1 time 10 minutter


Hvor kommer 1 time og 10 minutter fra? Har man ikke hidtil talt om 1 time rent?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


De kommer fra den foreløbige rapport om linjeføringerne.
Det bør dog siges at det kan variere +/- nogle minutter afhængig af den valgte linjeføring. Men i rapporten anvendes 1 time og 10 minutter som eksempel.

Den ene time rent var en meget tidligere udgave af forundersøgelserne (Så vidt jeg husker fordi hastigheden på broen var 250 km/ og ikke 200 km/t, og med tilslutning i Lejre).

Hm....., ja, der er åbenbart sket noget undervejs. På side 18 her anføres 58 minutter.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

HH- & Kattegatforbindelsen

af My1202, 24/3 2021, 10:04 (1338 dage siden) @ Poul Brandt

Transportministeren har givet Sjællandske medier interview.

HH-forbindelse er iikke hans kop te:
https://sn.dk/Sjaelland/Minister-dumper-HH-tunnel/artikel/1421877

Meget bedre ser det så heller ikke udfor Kattegatforbindelsen.
Naturen bekymrer ministeren.
Men kommer forbindelsen bliver den også med jernbanen men først efter 2030.
https://sn.dk/Sjaelland/Transportminister-Kattegatforbindelse-er-slet-ikke-afgjort/arti...


Gad vide, hvor han har fået “to timer og et kvarter København-Aalborg” fra? Hidtil har det heddet én time København-Aarhus (Kattegatforbindelsen) og én time Aarhus-Aalborg (Timemodellen/Togfonden DK).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Der har en sjælden gang været nævnt at “opgradere” timeplanen til en 45-minutters-plan. Dermed 2:15 København-Aalborg.

Planen skal/skulle ses som et næste trin efter timeplanen, dvs med yderligere nye stumper bane såsom Lillebæltsbro nr. 2.


Næææ, det er for dyrt at opgradere Aarhus-Aalborg til 45 minutter i forhold til passagertallet.
Så 45 minutters planen er: Kbh-Odense 45 minutter, Odense-Aarhus 45 minutter, Aarhus-Aalborg 1 time, samlet rejsetid 2½ time rent.
Pris ialt: Ny Lillebæltsbro + 12.6 mia. kr.

Til sammenligning: Kattegatforbindelsens jernbanedel koster 55 mia. kr. og nedbringer rejsetiden Kbh-Aalborg til 2 timer og 10 minutter. UDEN samtidig at forbedre rejsetiden mellem Kbh, Odense, Aarhus og Esbjerg.

Så min konklusion er: Anlæg Kattegatforbindelsen for 55 minutter, 300 km/t. Pris 60-65 mia. kr. og reducer rejsetiden Kbh-Aarhus-Aalborg til 2 timer rent. (Inkl. 5 minutter tll at vende i Aarhus).
(Medfører ca 50% flere passagerer og dermed højere frekvens og dermed mindre ventetid, som yderligere reducerer den samlede rejsetid fra dør-til-dør).

Indenfor en overskuelig fremtid skal den gamle Lillebæltsbro erstattes eller dubleres med en ny jernbaneforbindelse over/under bæltet.
Så udgiften hertil kommer uanset hvad.

De flere passagerer ville givet også komme med 2x45 minutter mellem København Aarhus.
Så det argument er heller ikke voldsomt brugbart.

Er enig i at forbindelsen til Aalborg nok ikke uden større omkostninger kan reduceres fra 60 til 45 min. Dertil er antal af rejsende nok for få.

Men alle tog mellem København og Aarhus skulle vel ikke fortsætte til Aalborg?
Så det betyder jo reelt ikke noget for 2x45 minutter mellem landets 2 største byer.
Og passagerunderlaget ville nok kunne bære 15 minutters drift fra kl. 5.30 til 21.00?

Kattegatforbindelsen vil reducere antal rejsende så begge forbindelser ikke ville have passagerer nok til 15 minutters drift.

Følgelig endnu et argument mod den alt for dyre løsning.

--
[image]

HH- & Kattegatforbindelsen

af Svend, 24/3 2021, 10:35 (1338 dage siden) @ Poul Brandt


Så 45 minutters planen er: Kbh-Odense 45 minutter, Odense-Aarhus 45 minutter, Aarhus-Aalborg 1 time, samlet rejsetid 2½ time rent.

45 minutter ti Odense mm. Det er der vist ikke nogen der talt om - eller regnet - på endnu. Jeg ser bort fra nogle støvede forskere i hengemte kontorer på fjerntliggende forskningssteder.

--
Svend

HH- & Kattegatforbindelsen

af My1202, 24/3 2021, 10:59 (1338 dage siden) @ Svend


Så 45 minutters planen er: Kbh-Odense 45 minutter, Odense-Aarhus 45 minutter, Aarhus-Aalborg 1 time, samlet rejsetid 2½ time rent.


45 minutter ti Odense mm. Det er der vist ikke nogen der talt om - eller regnet - på endnu. Jeg ser bort fra nogle støvede forskere i hengemte kontorer på fjerntliggende forskningssteder.

Men det er vel ikke utopi?

Ny bane til 250 km fra Ringsted via ny tunnel under Storebælt og ny bane til Odense.
Videre ad ny bane som snart skal bygges over Vestfyn.
Nu forbindelse over/ under Lille Bælt og ny forbindelse over / under Vejle Fjord.
Herfra enten ny bane længere inde o landet eller opgradering af hidtige til min. 200 km/h.

Samlet pris næppe meget over hvad Kattegatforbindelsen ender med da nogle af pengene allerede er i Togfonden (sådan da).

Altså ren win-win for stort set ALLE.

Og måske vigtigst. Sikkerhed for at der kører tog i langt større grad end de lappeløsninger sammen med Kattegatforbindelsen vil betyde.

--
[image]

HH- & Kattegatforbindelsen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 24/3 2021, 12:48 (1338 dage siden) @ My1202


Så 45 minutters planen er: Kbh-Odense 45 minutter, Odense-Aarhus 45 minutter, Aarhus-Aalborg 1 time, samlet rejsetid 2½ time rent.


45 minutter ti Odense mm. Det er der vist ikke nogen der talt om - eller regnet - på endnu. Jeg ser bort fra nogle støvede forskere i hengemte kontorer på fjerntliggende forskningssteder.


Men det er vel ikke utopi?

Ny bane til 250 km fra Ringsted via ny tunnel under Storebælt og ny bane til Odense.
Videre ad ny bane som snart skal bygges over Vestfyn.
Nu forbindelse over/ under Lille Bælt og ny forbindelse over / under Vejle Fjord.
Herfra enten ny bane længere inde o landet eller opgradering af hidtige til min. 200 km/h.

Samlet pris næppe meget over hvad Kattegatforbindelsen ender med da nogle af pengene allerede er i Togfonden (sådan da).

Altså ren win-win for stort set ALLE.

Og måske vigtigst. Sikkerhed for at der kører tog i langt større grad end de lappeløsninger sammen med Kattegatforbindelsen vil betyde.

Du overdriver behovet for nye baner. Der behøves "kun":
300 km/t "lang sydlig" omfartsbane ved Ringsted.
Ny bane 300 km/t Ringsted (Fjenneslev) - Korsør (Vemmelev).
Opgradering Storebælt 240 km/t.
Opgradering Nyborg-Odense 250 km/t.
Ny bane på Vestfyn 265/285 km/t.
Ny Lillebæltsbro 300 km/t.
Vejle Fjord tunnel 300 km/t.
Hovedgård-Hasselager 300 km/t.

Samlet pris Ny Lillebæltsbro (banedel 10,6 mia. kr.) + 12,6 mia. kr. Alt i alt 23,2 mia. kr.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

HH- & Kattegatforbindelsen

af My1202, 24/3 2021, 15:08 (1338 dage siden) @ Poul Brandt


Så 45 minutters planen er: Kbh-Odense 45 minutter, Odense-Aarhus 45 minutter, Aarhus-Aalborg 1 time, samlet rejsetid 2½ time rent.


45 minutter ti Odense mm. Det er der vist ikke nogen der talt om - eller regnet - på endnu. Jeg ser bort fra nogle støvede forskere i hengemte kontorer på fjerntliggende forskningssteder.


Men det er vel ikke utopi?

Ny bane til 250 km fra Ringsted via ny tunnel under Storebælt og ny bane til Odense.
Videre ad ny bane som snart skal bygges over Vestfyn.
Nu forbindelse over/ under Lille Bælt og ny forbindelse over / under Vejle Fjord.
Herfra enten ny bane længere inde o landet eller opgradering af hidtige til min. 200 km/h.

Samlet pris næppe meget over hvad Kattegatforbindelsen ender med da nogle af pengene allerede er i Togfonden (sådan da).

Altså ren win-win for stort set ALLE.

Og måske vigtigst. Sikkerhed for at der kører tog i langt større grad end de lappeløsninger sammen med Kattegatforbindelsen vil betyde.


Du overdriver behovet for nye baner. Der behøves "kun":
300 km/t "lang sydlig" omfartsbane ved Ringsted.
Ny bane 300 km/t Ringsted (Fjenneslev) - Korsør (Vemmelev).
Opgradering Storebælt 240 km/t.
Opgradering Nyborg-Odense 250 km/t.
Ny bane på Vestfyn 265/285 km/t.
Ny Lillebæltsbro 300 km/t.
Vejle Fjord tunnel 300 km/t.
Hovedgård-Hasselager 300 km/t.

Samlet pris Ny Lillebæltsbro (banedel 10,6 mia. kr.) + 12,6 mia. kr. Alt i alt 23,2 mia. kr.

Måske nok. Men interessant at for 1/3 af udgiften til jernbane over Kattegat kan man så nå Aarhus på 2x45 min.

Og mange flere får en hurtigere forbindelse.
Tankevækkende!!!

--
[image]

HH- & Kattegatforbindelsen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 24/3 2021, 12:37 (1338 dage siden) @ Svend


Så 45 minutters planen er: Kbh-Odense 45 minutter, Odense-Aarhus 45 minutter, Aarhus-Aalborg 1 time, samlet rejsetid 2½ time rent.


45 minutter ti Odense mm. Det er der vist ikke nogen der talt om - eller regnet - på endnu. Jeg ser bort fra nogle støvede forskere i hengemte kontorer på fjerntliggende forskningssteder.

Johhh, der er én, som både har regnet og talt (Se links nederst):

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=165813

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

HH- & Kattegatforbindelsen

af Svend, 24/3 2021, 14:40 (1338 dage siden) @ Poul Brandt

Johhh, der er én, som både har regnet og talt (Se links nederst):

Jo, ham støder vi på regelmæssigt :-)
Men OK, som vi har skrevet før - og kan skrive igen: Det hele er kun for sjov :-) :-D

--
Svend

HH- & Kattegatforbindelsen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 24/3 2021, 17:06 (1338 dage siden) @ Svend

Johhh, der er én, som både har regnet og talt (Se links nederst):


Jo, ham støder vi på regelmæssigt :-)
Men OK, som vi har skrevet før - og kan skrive igen: Det hele er kun for sjov :-) :-D

Men han råber åbenbart ikke højt nok til at alle kan høre det ;-)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

HH- & Kattegatforbindelsen

af Svend, 24/3 2021, 17:16 (1338 dage siden) @ Poul Brandt

Johhh, der er én, som både har regnet og talt (Se links nederst):


Jo, ham støder vi på regelmæssigt :-)
Men OK, som vi har skrevet før - og kan skrive igen: Det hele er kun for sjov :-) :-D


Men han råber åbenbart ikke højt nok til at alle kan høre det ;-)

Alle der er med her, har hørt det nu :-D
Så kan det ikke blive meget større ...men selvfølgelig kan man da også lægge det på facebook.....

--
Svend

HH- & Kattegatforbindelsen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 24/3 2021, 17:20 (1338 dage siden) @ Svend

Johhh, der er én, som både har regnet og talt (Se links nederst):


Jo, ham støder vi på regelmæssigt :-)
Men OK, som vi har skrevet før - og kan skrive igen: Det hele er kun for sjov :-) :-D


Men han råber åbenbart ikke højt nok til at alle kan høre det ;-)


Alle der er med her, har hørt det nu :-D
Så kan det ikke blive meget større ...men selvfølgelig kan man da også lægge det på facebook.....

Vink er forstået. :-)

Så mangler det bare at blive hørt i Transportministeriet. :-D

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

HH- & Kattegatforbindelsen

af My1202, 24/3 2021, 09:36 (1338 dage siden) @ Fysikeren

Transportministeren har givet Sjællandske medier interview.

HH-forbindelse er iikke hans kop te:
https://sn.dk/Sjaelland/Minister-dumper-HH-tunnel/artikel/1421877

Meget bedre ser det så heller ikke udfor Kattegatforbindelsen.
Naturen bekymrer ministeren.
Men kommer forbindelsen bliver den også med jernbanen men først efter 2030.
https://sn.dk/Sjaelland/Transportminister-Kattegatforbindelse-er-slet-ikke-afgjort/arti...


Gad vide, hvor han har fået “to timer og et kvarter København-Aalborg” fra? Hidtil har det heddet én time København-Aarhus (Kattegatforbindelsen) og én time Aarhus-Aalborg (Timemodellen/Togfonden DK).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Der har en sjælden gang været nævnt at “opgradere” timeplanen til en 45-minutters-plan. Dermed 2:15 København-Aalborg.

Planen skal/skulle ses som et næste trin efter timeplanen, dvs med yderligere nye stumper bane såsom Lillebæltsbro nr. 2.

Ifald det skete så Aarhus kunne nåes på 2x45 min falder argumenterne for en Kattegatforbindelse væk. Det ville så tage mellem 60-75 min at køre mellem København og Aarhus mod 90 min over Fyn.
Men til gengæld vil der kunne være hyppigere forbindelser med måske kun 15 minutters interval over Fyn til og fra Aarhus mod 30-60 minutter via Kattegatforbindelsen.

Så stadigvæk. En meget dyr løsning for ret få minutter og ret få mennesker!

--
[image]

HH- & Kattegatforbindelsen

af Jens Hansen, 25/3 2021, 08:22 (1337 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

måske her:

https://kattegat.dk/wp-content/uploads/2020/11/Kattegat_folder_Sjaelland_web.pdf

her står:

Med en fast forbindelse reduceres rejsetiden mellem København og Aarhus til lidt over en time med hurtigtog

Med en vendetid på Aarhus H på 5 - 8 minutter og en køretid på 60 minutter Aarhus - Aalborg jvf. timemodellen, ja så havner vi vel tæt på 2 t 15 minutter?

JH

HH- & Kattegatforbindelsen

af Bengt Larsson, 29/3 2021, 19:16 (1333 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Transportministeren har givet Sjællandske medier interview.

HH-forbindelse er iikke hans kop te:
https://sn.dk/Sjaelland/Minister-dumper-HH-tunnel/artikel/1421877

Meget bedre ser det så heller ikke udfor Kattegatforbindelsen.
Naturen bekymrer ministeren.
Men kommer forbindelsen bliver den også med jernbanen men først efter 2030.
https://sn.dk/Sjaelland/Transportminister-Kattegatforbindelse-er-slet-ikke-afgjort/arti...


Gad vide, hvor han har fået “to timer og et kvarter København-Aalborg” fra? Hidtil har det heddet én time København-Aarhus (Kattegatforbindelsen) og én time Aarhus-Aalborg (Timemodellen/Togfonden DK).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Man kan tenke seg at “to timer og et kvarter København-Aalborg” kommer fra en prinsipp at reisende ikke skal ta flyet, såvidt de ikke skal bytte til andre fly.

I Sverige har man bestemt at det skal ta to og en halv time Stockholm–Malmö av den grunn, og da har det blitt beregnet at man må ha 320 km/h på høyhastighetsbanen, det blir rundt 590-600 km, fordi man vill gå forbi Jönköping.

Man kan si at det ikke er til så stor nytte å bygge ny jernbane til Ålborg hvis det tar 3 timer, fordi man kan ta flyet på under 2 timer inkl checkin, sikkerhetskontrolle etc.

HH- & Kattegatforbindelsen

af Bent Jensen, 29/3 2021, 21:09 (1333 dage siden) @ Bengt Larsson

Jeg syntes efterhånden at de passagerer der så vil tage flyet de må gøre det, vi skal vel ikke ødelægge noget flot natur herhjemme Nordvest Sjælland med Røsnæs,og Samsø og det hjælper heller ikke at det så bliver en motovejsforbindelse. Der er andet der også skal lægges vægt på.
Med venlig hilsen
Bent Jensen


De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak