Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kassel 2020 (Generelt)

af K 564, 20/3 2021, 14:32 (1279 dage siden)

I 2020 lykkes det et par gange at komme udlands i sommer perioden med lav corona smitte. Den ene gang var et par dage til Kassel. I Kassel er jernbanen og sporvejen forbundet, så flere sporvognslinjer forsætter ud på jernbane nettet. Forbindelsen er en tunnel under hovedbanegården. Denne løsning bevirker at forbindelsen til disse perroner sker via trapper eller elevator i modsætning til resten af perronerne, som ligger i gade niveau. Udover Hbf. ligger den store banegård Kassel-Wilhelmshöhe i udkanten af byen. Det er denne man kommer igennem ved rejser syd på i Tyskland. Her kan man så skifte til sporvogn eller regionaltog, når man skal ind til centrum. Her er så 9 foto fra mit besøg i august 2020.

[image]
DB tog på Kassel Hbf. (kh)

[image]
Cantus 428 553 på Kassel Hbf. (kh)

[image]
Sporvognen er lige kommet op af tunnellen under Kassel Hbf. (kh)

[image]
Sporvogn ved stoppestedet/endstationen "Papirfabrik" Kassel (kh)

[image]
Sporvogn ved stoppestedet/endstationen "Papirfabrik" Kassel, banen ligger bag græsset til højre (kh)

[image]
Sporvogn foran banegården Kassel-Wilhelmshöhe (kh)

[image]
Sporvogn foran banegården Kassel-Wilhelmshöhe (kh)

[image]
DB 642 644 Kassel-Wilhelmshöhe (kh)

[image]
DB 633 113 Kassel-Wilhelmshöhe (kh)

Hilsner Keld

Kassel 2020

af Niels Munch, 20/3 2021, 15:03 (1279 dage siden) @ K 564

Hej Keld,

Mange tak for Kassel-billeder. Må jeg kvittere med:

[image]Kassel Hauptbahnhof, nedgangen til tram-train perronen med 2 Alstom RegioCitadis-vogne, t.v. en E/E, t.h. en E/D, 06.05.2008 (nm).

[image]To-system vogn RBK E/E 711 ved stoppested Ob. Königsstr.-Rathaus i Kassel, 06.05.2008 (nm).

M.v.h.
Niels

Kassel 2020

af Bent Jensen, 20/3 2021, 15:57 (1279 dage siden) @ Niels Munch

Apropos den meget korte sporvognstunnel, var der ikke på et tidspunkt tale om at byens vise fædre ville have det holdested op i dagens lys? Jeg har kun været i Kassel i et par timers tid og skulle skifte interregiotog her, var på vej til Karlsruhe. Vil ikke glemme at Bombardier werke har en samle fabrik her, undskyld det må være Ahlstom.

Med venlig hilsen
Bent Jensen

Kassel 2020 (+2 fotos)

af Niels Munch, 21/3 2021, 13:02 (1278 dage siden) @ Bent Jensen

Den nuværende tunnel til tram-train er delvist genbrug af en sporvejstunnel fra 1968, som netop havde et stop under hovedbanegården, der blev anset som "Tysklands grimmeste undergrundsstation". Den blev lukket i 2005 i f.m. ombygningen til den nuværende løsning:

[image]RBK E/E 703 dukker op fra tunnelstrækningen under banegårdens forplads, Kassel Hbf 06.05.2008 (nm).

[image]Tunnellens nye udmunding på Kassel Hbf, 06.05.2008 (nm).

Sporvejstunnellens gamle udmunding var ved "Ottostrasse" nord for Hbf, og i en tilbageværende bid af den gamle tunnel opbevaredes en overgang nogle museumsvogne.

M.v.h.
Niels

Kassel - en av verdenes mest spennende sporveisbyer?

af Eyolf, 21/3 2021, 01:46 (1279 dage siden) @ Niels Munch

Kassel er en by jeg har hatt gleden av å besøke en rekke ganger i senere år, og jeg har konstatert at sporveien utgjør ryggraden i kollektivtrafikken i Kassel og omegn (med i 2016 totalt 88 vogner mot bare 57 busser!), og utbyggingen både innenbys og ut over bygrensen pågår stadig. Både den pågående utbyggingen og den videre planleggingen tilsier at sporveien også i framtiden vil stå for hovedtyngden av kollektivtrafikken i regionen, og det er utvilsomt dekning for å si at sporveien i Kassel-regionen er et av verdens mest spennende sporveissystemer.

Foruten den tradisjonelle bysporveien i Kassels gater trafikkerer sporveien også jernbanelinjer ut mot flere av forstedene, også utenfor kommunegrensene. Noen av disse linjene trafikkeres med vanlige sporvogner og er elektrifisert med 600/750 V (Hele nettet skal etter hvert oppgraderes til 750 V) likestrøm. Til dels deler trikken skinnegangen med dieseltrukne godstog, og på enkeltsporlinjer finner man på holdeplassene en ganske interessant sporgeometri med 6-skinners spor der det midterste skinneparet er for godstogene med deres større vognprofil, mens sporvognene ledes inn mot plattform i retning hhv. fra og mot sentrum: [image]

De såkalte RegioTram-linjene kjører over på DBs ordinære jernbanenett på Kassel Hauptbahnhof og fortsetter dels under 15 kV vekselstrøm (type 452), dels med dieseldrift (på ikke-elektrifiserte linjer, type 689 - de støyer verre enn en MY når de starter dieselmotoren på Kassel Hbf.!) til forsteder og mindre nabobyer. Formelt drives bylinjene av Kasseler Verkehrs-Gesellschaft AG (KVG) mens distriktslinjene drives av datterselskapet Regionalbahn Kassel GmbH (RBK). I og med at de to selskapene på 600 V-nettet i stor grad har samme materielltyper, brukes imidlertid materiellet om hverandre. Her er en type 689 i god fart på jernbanelinjen litt utenfor Kassel sentrum:
[image]

Her kan dere se mer av Kassels sporveismangfold.

Og som om ikke det er nok, har Kassel også et spennende teknisk museummed en rekke historiske sporvogner - og en komplett Transrapid 05:
[image]

Kassel en av verdenes mest spennende sporveisbyer (+2 fotos)

af Niels Munch, 21/3 2021, 09:58 (1279 dage siden) @ Eyolf

Hej Eyolf,

Både Karlsruhe, der hidtil har været min favorit, og Kassel er spændende sporvejsbyer.

[image]RBK E/E nr. 703 på vej under DBs 15 kV, 06.05.2008 (nm).

[image]KVG nr. 457 (Düwag NGT6C fra 1990) i sløjfen ved Holländische Strasse, 06.05.2008 (nm).

Her besøgtes i øvrigt Bombardier, hvor kameraerne blev deponeret i hovedvagten, så desværre intet foto af legendariske Henschel-BBC DE2500 nr. 202 002-2, der er udstillet her.

Bedste søndagshilsener
Niels

Karlsruhe, pionérbyen

af Eyolf, 21/3 2021, 15:18 (1278 dage siden) @ Niels Munch

Ja, for all del! Karlsruhe er også en spennende sporveisby, og den har i årevis stått på ønskelisten min, helt til jeg endelig fikk til et kort besøk der i 2018. Byen var vel den første som ved hjelp av 2-systemsteknologi lot sporveien bevege seg ut på jernbanesporene for å knytte byen sammen med forsteder og og nabobyer.
[image]

Dette konseptet viste seg svært vellykket, og senere har flere andre byer fulgt Karslruhes eksempel, både i Tyskland og andre steder, bl.a. Mulhouse og Paris i Frankrike og Sheffield i England.

Formelt drives bylinjene i Karlsruhe av Verkehrsbetriebe Karlsruhe (VBK) mens distriktslinjene drives av Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG). I og med at de to selskapene på 750 V-nettet i stor grad har samme materielltyper, brukes imidlertid materiellet om hverandre. Stadtbahn-linjene drives av de to selskapene i samarbeid med DB, og alle tre selskaper holder materiell som brukes om hverandre. Karslruhe er dermed det eneste stedet der DB kjører sporvogn i bygatene, og sporveien har erstattet de tradisjonelle S-banelinjene rundt byen. Dette har vært en vinn-vinn-situasjon for alle parter, inkludert ikke minst passasjerene.

Flere bilder fra Karlsruhe her.

Karlsruhe, pionérbyen

af esni, Frederikssund, 21/3 2021, 18:31 (1278 dage siden) @ Eyolf

Ja, for all del! Karlsruhe er også en spennende sporveisby, og den har i årevis stått på ønskelisten min, helt til jeg endelig fikk til et kort besøk der i 2018. Byen var vel den første som ved hjelp av 2-systemsteknologi lot sporveien bevege seg ut på jernbanesporene for å knytte byen sammen med forsteder og og nabobyer.


Dette konseptet viste seg svært vellykket, og senere har flere andre byer fulgt Karslruhes eksempel, både i Tyskland og andre steder, bl.a. Mulhouse og Paris i Frankrike og Sheffield i England.

Det burde måske være brugt af Århus Letbane....

Og de kunne også have kopieret det 6 strengede spor fra Kassel, hvis de havde ment det alvorligt med at understøtte jernbanegods til Grenå

--
Eskild

Karlsruhe, pionérbyen

af Anders D, 21/3 2021, 22:32 (1278 dage siden) @ esni

Det er vel bare et spørgsmål om at der er en godskunde som har behov for gods på Grenåbanen, og at der er en operatør der vil køre det, for så skal banen bringes i en forfatning så det også er driftsmæssigt muligt. Det er jo anført i anlægsloven.

Karlsruhe, pionérbyen

af Niels Munch, 22/3 2021, 09:14 (1278 dage siden) @ esni

Og de kunne også have kopieret det 6 strengede spor fra Kassel, hvis de havde ment det alvorligt med at understøtte jernbanegods til Grenå

..... og med én sideperron kan man nøjes med 4-strenget spor:

[image]Kasseler Verkehrs-Gesellschaft, Haltestelle Baunatal-Stadtmitte (foto: KVG).

M.v.h.
Niels

Karlsruhe, pionérbyen

af Eyolf, 22/3 2021, 14:53 (1277 dage siden) @ Niels Munch

Og jeg må jo si det har undret meg hvorfor de ikke valgte den løsningen også på den enkeltsporete strekningen. 6-skinnerssporet virker unødvendig komplisert. Folk må da vel være i stand til å se hvilken retning de skal reise?

Karlsruhe, pionérbyen

af Niels Munch, 21/3 2021, 18:35 (1278 dage siden) @ Eyolf

Hej Eyolf,

AVG har naturligvis samarbejde med DB om betjeningen på "de lange skinner" med Stadtbahnwagen; men de 4 vogne (nr. 816, 817, 819 og 820 - kaldet BR 450), der var DBs ejendom, blev i 2019 afhændet til AVG, da strækningen mellem Bruchsal, Pforzheim og Bietigheim-Bissingen overgik til Abellio.

M.v.h.
Niels

Karlsruhe, pionérbyen

af Eyolf, 21/3 2021, 18:59 (1278 dage siden) @ Niels Munch

Takk for oppdatering, Niels! Min info stammet, som du sikkert skjønte, fra mitt besøk i Karlsruhe i 2018. Jeg skal oppdatere siden min umiddelbart.

Kassel 2020

af TeamBaumann, Hjordkær, 20/3 2021, 17:38 (1279 dage siden) @ K 564

Er det rednings tog man kan se ved billede 2 ved højre side?

Kassel 2020

af K 564, 20/3 2021, 17:49 (1279 dage siden) @ TeamBaumann

Er det rednings tog man kan se ved billede 2 ved højre side?

Ja, så vidt jeg husker.
Hilsner Keld

Redningstog

af Eyolf, 21/3 2021, 01:24 (1279 dage siden) @ K 564

Bekreftes.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak