Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rødby Færge (Generelt)

af Anders Madsen, 20/3 2021, 18:03 (1438 dage siden) @ Bent Jensen

Der har lige været noget om Rødby Færge fra. 1963 på jernbane historisk forum i den forbindelse tænkte jeg på er der noget om hvad der sker med arealerne efter april måned når togdriften slutter, jeg tænker på bliver arealet ryddet for spor, kabler, perroner med mere, syntes engang jeg læste en notits om at Kommunen ville lave en park, men syntes ikke efter søgning at der er mere om det, jeg er kommet jævnlic i området siden oktober 1962.så jeg er lidt interesseret.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Nedenstående er sakset fra Transportministeriet høringsnotat vedrørende forslag til lov om anlæg af en fast forbindelse over Femern Bælt fra 2015. Lolland Kommune og Landsforeningen Danmarks Jernbaner indgav bemærkninger vedr. fremtiden for baneterrænet.

Eksisterende baneterræn i Rødbyhavn/jernbaneanlæg Rødbyhavn:
Lolland Kommune har noteret sig, at de banearealer, som nedlægges, ikke bliver inddraget i anlægsprojektet. Det gælder både banelegemet fra udfletningen til tunnelen og rangerområdet i Rødbyhavn. Kommunen har i den forbindelse en klar forventning om, at der på nedlagte jernbanearealer foretages de nødvendige forureningsundersøgelser uden udgift for kommunen, og at den fremtidige anvendelse af disse ligeledes kan gennemføres uden udgifter for kommunen.
Det er Lolland Kommunes opfattelse, at disse arealer bør ryddes for overflødig infrastruktur og forureningskilder og føres tilbage til en stand, hvor de kan anvendes til andre formål.

Landsforeningen Danmarks Jernbaner udtrykker forventning om, at infrastrukturen bibeholdes på de eksisterende jernbanearealer. Det bemærkes fra Landsforeningen Danmarks Jernbaner, at banearealerne ved Rødbyhavn ikke er inddraget i anlægsprojektet, herunder både banelegemet fra udfletningen til tunnelen og rangerområdet i Rødbyhavn. Det er opfattelsen, at disse arealer bør blive liggende, og at der bør sikres en fremtidig brug i forhold til havne- og erhvervsområder. Samtidig tilkendegiver foreningen et ønske om, at rangerterrænet i Rødbyhavn ikke nedlægges, men at der skabes fortsat jernbanetilslutning til havn og erhverv på Sydlolland.

Transportministeriet bemærker, at en eventuel oprydning på banearealerne ved Rødby Færgehavn ligger uden for anlægslovforslagets rammer, da op-rydningen på sporarealerne i givet fald først skal gennemføres efter ibrugtagning af den opgraderede og elektrificerede bane fra Ringsted til Femern.

Der er ikke nogen entydig kutyme for håndtering af tidligere banearealer. I forbindelse med anlæggelsen af den faste forbindelse over Storebælt blev arealerne i Nyborg overdraget frit til kommunen, som selv forestod oprydning, mens der i Korsør var en delvis finansiering af oprydningen. I andre tilfælde er nedlagte strækninger blevet omdannet til sti eller lignende.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak