Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland (Generelt)

af anho, 18/3 2021, 16:28 (1439 dage siden)

Jeg har siddet og nørklet lidt her med et forsøg på at opstille en taktkøreplan baseret på 30-minutters linjer på Sjælland. Det er ikke helt let, og der er mange ting man er nødt til at veje op mod hinanden når man skal arbejde med den reducerede fleksibilitet. Dette er dog hvad jeg er kommet frem til:
[image]

Der er taget udgangspunkt i udkastet til K23, og i en jernbane på et udefineret tidspunkt i fremtiden. Der er S-tog til Roskilde, så regionaltogene standser ikke i Hedehusene og Trekroner - det kunne dog måske lade sig gøre at smide et stop ind på disse stationer hver halve time som supplement. Ring Syd er færdigbygget, og der kører 12 tog i timen mellem Glostrup og Roskilde (10 i timen mellem Hovedbanen og Roskilde). I mit drømmeland har DSB også anskaffet hybrid el/batteritog, så med driftskobling i Holbæk kan både Kalundborg og Odsherredbanen betjenes hver halve time. Alternativt kan toget køre skiftevis til Nykøbing Sjælland og Kalundborg, men så bliver togene måske en del længere end nødvendigt på yderstræknignerne.

Der er ingen InterCity-tog på Ny Bane Ringsted - dette resulterer i et ekstra skift for folk fra Køge på vej mod vest, men ingen andre bliver ramt. Den gule streg repræsenterer et lyntog og et superlyntog der begge er i timedrift, men kører 30 minutter forskudt af hinanden og derfor danner 30-minutters drift mellem København og Odense. Der er indlagt et stop på Ny Ellebjerg, da den kan ende med at blive Danmarks tredje største station målt på passagertal.

Jeg overvejede at forlænge Holbæk-togene til Nivå, men det vil måske resultere i bindinger der gør det svært at få dem til at køre 15 minutter forskudt fra Nivå-Næstved togene, så Whiskeybæltet må nøjes med halvtimesdrift.

4 tog til Nykøbing Falster i timen er måske også lidt overkill. Nogle af dem kan evt. vende i Vordingborg eller Næstved uden for myldretiden?

Ring Syd-toget har jeg farvet rødt, blot på grund af den lange afstand den trafikerer. Der er alligevel kun meget lidt forskel på Intercity- og Regionaltog på Sjælland.

Og så er pendlerlynet forsvundet. Det ville jeg egentlig gerne bevare, men jeg kunne ikke få plads til det. Så er spørgsmålet om en fast 30-minutters takt opvejer tabet af pendlerlyntog.

Østerport vender 10 tog pr. time, hvilket er ét mere end i udkastet til K23. Hovedbanen vender dog kun 4, hvilket er to mindre end de 6 vendinger i samme udkast, så evt. kunne myldretids-Øresundstogene vendes på Hovedbanen hvis der ikke er nok plads på Østerport og i Røret. Mig bekendt har Røret en kapacitet på 17 tog i timen, og min plan her viser 18 tog i timen. Måske ERTMS kan få plads til det ekstra tog?

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland

af Casper, 19/3 2021, 15:04 (1438 dage siden) @ anho

Det ser meget gennemtænkt ud, og selvfølgelig er der grundlag for 30-minuttersdrift på Sjælland. Måske dog ikke for 4 tog pr. time i aftentimer og weekend. Men forstår jeg det korrekt at hver linje repræsenterer et togsystem i halvtimestakt?

Hvis man ikke standser på Nørreport, kan kapaciteten i Røret måske øges? Men det bliver sikkert svært at kombinere tog som standser og ikke standser ved Nørreport.

Avatar

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/3 2021, 10:00 (1437 dage siden) @ Casper

Hvis man ikke standser på Nørreport, kan kapaciteten i Røret måske øges? Men det bliver sikkert svært at kombinere tog som standser og ikke standser ved Nørreport.

Nørreport er vist landets største trafikknudepunkt.....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland

af bastholm, 19/3 2021, 16:25 (1438 dage siden) @ anho

Bestemt et interessant forslag.

Jeg bemærkede at med et par mindre ændringer passer det i øvrigt fint sammen med tankerne omkring "forenkling af indkørslen til KBH". Dette vil give mere kapacitet og/eller flere tog samt separering af trafikken med mere robust køreplan.

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland

af anho, 19/3 2021, 21:53 (1438 dage siden) @ bastholm

[image]

Nu helt uden krydsende togveje på København H. Øresundstogene kører 6 tog i timen i myldretiden og har tre spor at vende på. Dertil kommer eventuelle X2000 der også skal vende på samme spor. Ringstedbanen har 6 tog i timen, også tre spor. Vestbanen har 10 tog i timen, hvoraf kun 2 (!) vender på Hovedbanen og 8 fortsætter. I myldretiden vender ingen tog på Østerport - uden for myldretiden vender 2 tog i timen.

Det betyder at hvis der altså er plads til det ude på selve strækningen, så er der rigeligt med kapacitet til også at indføre pendlerlyn. Men så ville man komme op på 14 passagertog ud ad Vestbanen i timen, og to godstog i timen også. Det er måske mere end hvad banen kan klare. Og spørgsmålet er om pendlerlyn overhovedet er nødvendigt når man har 4 tog i timen mellem Roskilde/Slagelse og Odense. I hvert fald virker det som overkill med 4 spor dedikeret til Vestbanen på Hovedbanegården, når der kun skal vende to tog i timen! Faktisk kunne man lade Kalundborgtogene fortsætte helt til Østerport, nu hvor der er gjort plads i røret. Så kunne man gå ned til kun to spor dedikeret til Vestbanen på Hovedbanegården, og så have fire spor til hver af Øresundsbanen og Ny Bane Ringsted.

Det værende sagt, burde der i hvert fald være rigeligt med plads på sporene til at man kan indføre tog til Hamborg også. Ny Bane Ringsted og dens vendespor på København H har masser af plads i overskud. Ny Ellebjerg har også rigeligt med plads, så man kan også indføre tog fra Sverige uden om Hovedbanen mod Aarhus eller Hamborg, som SJ vistnok har udtalt sig om at de gerne vil.

Derudover kører færre tog hele vejen til Nykøbing Falster i denne version. Hvert andet hurtigtog vender i Næstved og hvert andet stoptog vender i Vordingborg (eventuelt kan flere tog føres hele vejen til Nykøbing F i myldretiden, hvis der er passagergrundlag for det).

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland

af Svend, 20/3 2021, 01:45 (1437 dage siden) @ anho

[image]

Nu helt uden krydsende togveje på København H. Øresundstogene kører 6 tog i timen i myldretiden og har tre spor at vende på. Dertil kommer eventuelle X2000 der også skal vende på samme spor. Ringstedbanen har 6 tog i timen, også tre spor. Vestbanen har 10 tog i timen, hvoraf kun 2 (!) vender på Hovedbanen og 8 fortsætter. I myldretiden vender ingen tog på Østerport - uden for myldretiden vender 2 tog i timen.

Det betyder at hvis der altså er plads til det ude på selve strækningen, så er der rigeligt med kapacitet til også at indføre pendlerlyn. Men så ville man komme op på 14 passagertog ud ad Vestbanen i timen, og to godstog i timen også. Det er måske mere end hvad banen kan klare. Og spørgsmålet er om pendlerlyn overhovedet er nødvendigt når man har 4 tog i timen mellem Roskilde/Slagelse og Odense. I hvert fald virker det som overkill med 4 spor dedikeret til Vestbanen på Hovedbanegården, når der kun skal vende to tog i timen! Faktisk kunne man lade Kalundborgtogene fortsætte helt til Østerport, nu hvor der er gjort plads i røret. Så kunne man gå ned til kun to spor dedikeret til Vestbanen på Hovedbanegården, og så have fire spor til hver af Øresundsbanen og Ny Bane Ringsted.

Det værende sagt, burde der i hvert fald være rigeligt med plads på sporene til at man kan indføre tog til Hamborg også. Ny Bane Ringsted og dens vendespor på København H har masser af plads i overskud. Ny Ellebjerg har også rigeligt med plads, så man kan også indføre tog fra Sverige uden om Hovedbanen mod Aarhus eller Hamborg, som SJ vistnok har udtalt sig om at de gerne vil.

Derudover kører færre tog hele vejen til Nykøbing Falster i denne version. Hvert andet hurtigtog vender i Næstved og hvert andet stoptog vender i Vordingborg (eventuelt kan flere tog føres hele vejen til Nykøbing F i myldretiden, hvis der er passagergrundlag for det).

Skal tog der kun kører til København H (og udgår fra København H) alle vende ved perron? Hvor lang tid har du beregnet fra at toget ankommer til det igen afgår?
Det kunne være spændende at se en sporbelægningsplan.

--
Svend

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland

af bastholm, 20/3 2021, 10:47 (1437 dage siden) @ anho

[image]

Nu helt uden krydsende togveje på København H. Øresundstogene kører 6 tog i timen i myldretiden og har tre spor at vende på. Dertil kommer eventuelle X2000 der også skal vende på samme spor. Ringstedbanen har 6 tog i timen, også tre spor. Vestbanen har 10 tog i timen, hvoraf kun 2 (!) vender på Hovedbanen og 8 fortsætter. I myldretiden vender ingen tog på Østerport - uden for myldretiden vender 2 tog i timen.

Det betyder at hvis der altså er plads til det ude på selve strækningen, så er der rigeligt med kapacitet til også at indføre pendlerlyn. Men så ville man komme op på 14 passagertog ud ad Vestbanen i timen, og to godstog i timen også. Det er måske mere end hvad banen kan klare. Og spørgsmålet er om pendlerlyn overhovedet er nødvendigt når man har 4 tog i timen mellem Roskilde/Slagelse og Odense. I hvert fald virker det som overkill med 4 spor dedikeret til Vestbanen på Hovedbanegården, når der kun skal vende to tog i timen! Faktisk kunne man lade Kalundborgtogene fortsætte helt til Østerport, nu hvor der er gjort plads i røret. Så kunne man gå ned til kun to spor dedikeret til Vestbanen på Hovedbanegården, og så have fire spor til hver af Øresundsbanen og Ny Bane Ringsted.

Det værende sagt, burde der i hvert fald være rigeligt med plads på sporene til at man kan indføre tog til Hamborg også. Ny Bane Ringsted og dens vendespor på København H har masser af plads i overskud. Ny Ellebjerg har også rigeligt med plads, så man kan også indføre tog fra Sverige uden om Hovedbanen mod Aarhus eller Hamborg, som SJ vistnok har udtalt sig om at de gerne vil.

Derudover kører færre tog hele vejen til Nykøbing Falster i denne version. Hvert andet hurtigtog vender i Næstved og hvert andet stoptog vender i Vordingborg (eventuelt kan flere tog føres hele vejen til Nykøbing F i myldretiden, hvis der er passagergrundlag for det).

Hej Anho


Et nærmest perfekt forslag til hvordan banetrafikken kunne være i en nær fremtid. Fast 10 min drift mellem Roskilde og Hellerup, perfekt, det fungerer næsten som en S-bane. Et minimum af krydsende togveje, perfekt. Alle store stationer betjent hyppigt, alle mindre byer mindst hver halve time.

Jeg har dog et par enkelte forslag til hvad jeg selv syntes er forbedringer.

Du har et hurtigt tog der kører ad en langsom bane, og samtidigt har du mange tog på vestbanen men få tog på den ny bane. Jeg vil derfor omlægge IC toget der kommer fra vest med stop i Ringsed, Roskilde og KbH til den ny bane, samtidig vil jeg afkorte til KBH. Herved kommer du hurtigere frem, samtidigt med at du fjerner pres på vestbanen og flytter den over på den ny bane hvor der er masser af kapacitet. Den kanal der frigøres gennem røret kunne passende overtages af Kalundborgtoget.

Nu nævner i første indslag at du antager S-tog til Roskilde. Det mener jeg er helt overflødigt.
Der er allerede 10 min takt mellem Roskilde og KBH. Så ved at lade disse tog stoppe i Trekoner og Hedehusene, så har vi den samme service som med S-tog. Dette er meget billigere, og har den fordel af de fire spor mellem Roskilde og Høje Tåstrup også kan bruges til at overhale godstog.

Syd for Næstved ville jeg også lave et par ændringer. Dit forslag virker lidt rodet. Som det er foreslået kommer togene ikke til Nykøbing F i fast takt, og så passer det ikke med den takt der allerede er på Lollandsbanen. Jeg vil derfor foreslå at løsningen bliver magen til det du har foreslået for Holbæk Kalundborg. Stoptoget over Roskilde kører til Næstved som foreslået. Hurtigtoget over Køge, Ringsted skal fortsætte som stop tog syd for Næstved. Toget fra lille syd afkortes i Næstved. Herved vil Næstved være helt analog til Holbæk og Nykøbing F vil være helt analog til Kalundborg. Men have halvtimes takt som passer til Lollandsbanes 30 min takt.

Bare nogle tanker.

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland

af anho, 20/3 2021, 12:51 (1437 dage siden) @ bastholm

Tankerne om Sydbanen er meget gode, virker som en fin idé. Dog kan man spørge sig selv om Eskilstrup og Nørre Alslev har brug for så mange tog uden for myldretiden, men det er næppe de to stop der vælter budgettet.

Hvad angår at flytte InterCity-toget, så ville det medføre at der kun er ét hurtigtog til Roskilde hver halve time, specielt hvis stoptogene til Sydbanen, Holbæk og Roskilde skal have stop på Hedehusene og Trekroner også. Jeg tror godt at Roskilde kan bære to hurtigtog hver halve time.

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland

af steenth, 20/3 2021, 13:33 (1437 dage siden) @ bastholm

Et nærmest perfekt forslag til hvordan banetrafikken kunne være i en nær fremtid. Fast 10 min drift mellem Roskilde og Hellerup, perfekt, det fungerer næsten som en S-bane. Et minimum af krydsende togveje, perfekt. Alle store stationer betjent hyppigt, alle mindre byer mindst hver halve time.

Jeg kan også lide tanken. Så mig er det et seriøs bud på en køreplansstruktur, som faktisk kan lade sig gøre og giver god mening. For jeg har også en tanke over at

Du har et hurtigt tog der kører ad en langsom bane, og samtidigt har du mange tog på vestbanen men få tog på den ny bane. Jeg vil derfor omlægge IC toget der kommer fra vest med stop i Ringsed, Roskilde og KbH til den ny bane, samtidig vil jeg afkorte til KBH. Herved kommer du hurtigere frem, samtidigt med at du fjerner pres på vestbanen og flytter den over på den ny bane hvor der er masser af kapacitet. Den kanal der frigøres gennem røret kunne passende overtages af Kalundborgtoget.

Der er stor pendling vestfra til Roskilde og Høje Taastrup. Jeg høre fra de nuværende pendlere, at de omlægning, som har været af pga. af den nye bane gør ondt for dem som mister forbindelser. DSB har måtte indlægge et pendlerlyn fra København via Høje Taastrup til Odense for at dække et transportbehov. For pendlingen går også ud af hovedstadsområdet...

Nu nævner i første indslag at du antager S-tog til Roskilde. Det mener jeg er helt overflødigt.
Der er allerede 10 min takt mellem Roskilde og KBH. Så ved at lade disse tog stoppe i Trekoner og Hedehusene, så har vi den samme service som med S-tog. Dette er meget billigere, og har den fordel af de fire spor mellem Roskilde og Høje Tåstrup også kan bruges til at overhale godstog.

S-tog til Roskilde vil primær bruges til trafik intern på strækningen til Valby - det vil være få, som vil tage S-tog hele vejen imellem Roskilde og stationerne i København - det vil bruge de hurtigere regionaltog. DSB går efter at at beholde samme antal tog på strækningen med stop på Høje Taastrup og en del på Trekroner. Og de fleste godstog skal over den nye bane. Så der reelt ikke mere behov for 4 spor til fjerntog.

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland

af Fysikeren, 20/3 2021, 13:39 (1437 dage siden) @ steenth

Et nærmest perfekt forslag til hvordan banetrafikken kunne være i en nær fremtid. Fast 10 min drift mellem Roskilde og Hellerup, perfekt, det fungerer næsten som en S-bane. Et minimum af krydsende togveje, perfekt. Alle store stationer betjent hyppigt, alle mindre byer mindst hver halve time.

Jeg kan også lide tanken. Så mig er det et seriøs bud på en køreplansstruktur, som faktisk kan lade sig gøre og giver god mening. For jeg har også en tanke over at

Du har et hurtigt tog der kører ad en langsom bane, og samtidigt har du mange tog på vestbanen men få tog på den ny bane. Jeg vil derfor omlægge IC toget der kommer fra vest med stop i Ringsed, Roskilde og KbH til den ny bane, samtidig vil jeg afkorte til KBH. Herved kommer du hurtigere frem, samtidigt med at du fjerner pres på vestbanen og flytter den over på den ny bane hvor der er masser af kapacitet. Den kanal der frigøres gennem røret kunne passende overtages af Kalundborgtoget.

Der er stor pendling vestfra til Roskilde og Høje Taastrup. Jeg høre fra de nuværende pendlere, at de omlægning, som har været af pga. af den nye bane gør ondt for dem som mister forbindelser. DSB har måtte indlægge et pendlerlyn fra København via Høje Taastrup til Odense for at dække et transportbehov. For pendlingen går også ud af hovedstadsområdet...

Nu nævner i første indslag at du antager S-tog til Roskilde. Det mener jeg er helt overflødigt.
Der er allerede 10 min takt mellem Roskilde og KBH. Så ved at lade disse tog stoppe i Trekoner og Hedehusene, så har vi den samme service som med S-tog. Dette er meget billigere, og har den fordel af de fire spor mellem Roskilde og Høje Tåstrup også kan bruges til at overhale godstog.

S-tog til Roskilde vil primær bruges til trafik intern på strækningen til Valby - det vil være få, som vil tage S-tog hele vejen imellem Roskilde og stationerne i København - det vil bruge de hurtigere regionaltog. DSB går efter at at beholde samme antal tog på strækningen med stop på Høje Taastrup og en del på Trekroner. Og de fleste godstog skal over den nye bane. Så der reelt ikke mere behov for 4 spor til fjerntog.

Udfletningen i Vigerslev er bare lavet med præference for godstog via Roskilde.

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland

af Svend, 20/3 2021, 14:15 (1437 dage siden) @ anho

Nu helt uden krydsende togveje på København H.

Nok ikke helt :-) Du bliver nødt til at fortælle os, hvordan du tænker trafikken afviklet på København H, herunder (og især) hvilken sporbenyttelse du tænker dig ......

--
Svend

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland

af steenth, 21/3 2021, 09:36 (1436 dage siden) @ Svend

Nu helt uden krydsende togveje på København H.


Nok ikke helt :-) Du bliver nødt til at fortælle os, hvordan du tænker trafikken afviklet på København H, herunder (og især) hvilken sporbenyttelse du tænker dig ......

Nu bygger det på en forudsætning, som bastholm gav. Dvs det bud på ombygning som Banedanmark er kommet med i rapporten "Forenkling af Københavns Hovedbanegård"... Det hænger pæn sammen på dette overordnet niveau. Det er nogle løse ideer, som kunne arbejdes videre med.

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland

af Svend, 21/3 2021, 20:32 (1436 dage siden) @ steenth

Nu helt uden krydsende togveje på København H.


Nok ikke helt :-) Du bliver nødt til at fortælle os, hvordan du tænker trafikken afviklet på København H, herunder (og især) hvilken sporbenyttelse du tænker dig ......

Nu bygger det på en forudsætning, som bastholm gav. Dvs det bud på ombygning som Banedanmark er kommet med i rapporten "Forenkling af Københavns Hovedbanegård"... Det hænger pæn sammen på dette overordnet niveau. Det er nogle løse ideer, som kunne arbejdes videre med.

Og som overskriften siger: "Bare for sjov" .... og det er det så :-)

--
Svend

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland

af anho, 21/3 2021, 18:10 (1436 dage siden) @ Svend

Som sagt er version 2 af udkastet baseret på BaneDK's forslag til separation af togbanerne på København H. Ringstedbanens tog vender i spor 1-3, Øresundsbanen vender i spor 4, 26 og nyt spor 27, og Vestbanen vender i spor 5-8.

I myldretiden får Øresundsbanen altså 6 Øresundstog + 0 til 1 X2000 der vender hver time. Der er tre perroner til at håndtere maksimalt 7 tog. Det burde være mere end rigeligt. Tilsvarende er der 3 perroner til 6 tog (og derudover også Hamborg-tog) fra Ringstedbanen. Det efterlader 10 tog fra vestbanen, hvoraf 8 kører videre gennem røret af de to gennemkørende spor (5 og 8) og de resterende to (Kalundborgtogene) vender i Spor 6-7. Med denne løsning er der dog ekstra plads i Røret, så Kalundborgtogene kan også fortsættes til Østerport. Så skal Østerport vende 2-4 tog i timen, hvilket også er mindre end nu.

Bedre plads i røret, flere tog til både Roskilde, Odense og... ja, alle steder faktisk. Det kræver dog en fuld implementering af Ring Syd, S-tog til Roskilde samt omlægningen af skiftesporene på Hovedbanen som detaljeret i BaneDanmark's forslag.

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland

af bastholm, 21/3 2021, 20:55 (1436 dage siden) @ anho

Har du gjort dig nogle overvejelser omkring hvor meget materiel der skal til?

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland

af anho, 22/3 2021, 11:24 (1435 dage siden) @ bastholm

Absolut ikke! Det her var bare en øvelse i at se om man kunne få det til at gå op med togkapaciteter. Jeg er heller ikke gået i dybden med køreplaner heller; der kan godt være bindinger mellem forskellige linjer som jeg ikke har taget højde for, også.

Køreplanen er dog baseret på udkastet til K23, og så med DSBs ønske om 6 tog i timen mellem København og Odense lagt oveni også. Jeg tvivler på at denne plan vil kunne gennemføres med den nuværende materielbeholdning, da den indvolverer en del flere tog end i dag.

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland

af ulca, 20/3 2021, 09:50 (1437 dage siden) @ anho

Der er S-tog til Roskilde, så regionaltogene standser ikke i Hedehusene og Trekroner - det kunne dog måske lade sig gøre at smide et stop ind på disse stationer hver halve time som supplement.

Ret mig hvis jeg tager fejl, men har man i Roskilde i mange år kæmpet mod at få S-tog til byen? Af den simple årsag at man frygter at blive til en "forstad" til København, og det ønsker man absolut ikke. Eller har man ændret holdning; eller vil man fra politisk hold gennemtvinge en sådan beslutning? Og endelig, hvad med IC-tog?

Der er ingen InterCity-tog på Ny Bane Ringsted - dette resulterer i et ekstra skift for folk fra Køge på vej mod vest, men ingen andre bliver ramt. Den gule streg repræsenterer et lyntog og et superlyntog der begge er i timedrift, men kører 30 minutter forskudt af hinanden og derfor danner 30-minutters drift mellem København og Odense. Der er indlagt et stop på Ny Ellebjerg, da den kan ende med at blive Danmarks tredje største station målt på passagertal.

Jeg overvejede at forlænge Holbæk-togene til Nivå, men det vil måske resultere i bindinger der gør det svært at få dem til at køre 15 minutter forskudt fra Nivå-Næstved togene, så Whiskeybæltet må nøjes med halvtimesdrift.

4 tog til Nykøbing Falster i timen er måske også lidt overkill. Nogle af dem kan evt. vende i Vordingborg eller Næstved uden for myldretiden?

Ring Syd-toget har jeg farvet rødt, blot på grund af den lange afstand den trafikerer. Der er alligevel kun meget lidt forskel på Intercity- og Regionaltog på Sjælland.

Hovedbanen vender dog kun 4, hvilket er to mindre end de 6 vendinger i samme udkast, så evt. kunne myldretids-Øresundstogene vendes på Hovedbanen hvis der ikke er nok plads på Østerport og i Røret.

Det var helt bestemt en spændende mulighed, men om så den bliver populær uden den direkte omstigning til Metro på Nørreport (som målt på passagertal er den største i Danmark), det er så et godt spørgsmål. Jeg har selv oplevet, dagligt i en periode, at tage tog som vendte på Hovedbanen for så at tage S-toget til Nørreport og så stige om til Metro; det ville jeg gerne have været foruden.

Mig bekendt har Røret en kapacitet på 17 tog i timen, og min plan her viser 18 tog i timen.

Og er denne kapacitet ikke fuldt optaget den dag i dag? Fordi nogen for ca 100 år siden fik den "geniale" idé at tog på såvel nærbanen (forgængeren til vores S-bane) som fjernbanen skulle have standsning på Nørreport. Selv om man oprindeligt havde planlagt og vedtaget at tog på fjernbanen skulle køre uden stop mellem Hovedbanen og Østerport. En beslutning som blev taget så sent at den eneste måde at skaffe plads til en perron ved fjernbanen var at gøre tunnelvæggene så tynde som muligt og forsvarligt; at gøre graven bredere var ikke en mulighed.

Måske ERTMS kan få plads til det ekstra tog?

Forhåbentlig da, det skulle da netop være en af fordelene ved det nye system.

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland

af tgsen, 21/3 2021, 19:39 (1436 dage siden) @ anho

Hvordan laver du grafikken?

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland

af anho, 21/3 2021, 20:07 (1436 dage siden) @ tgsen

Jeg har lavet den i InkScape. Så vidt jeg ved er Adobe Illustrator et bedre og meget mere brugervenligt værktøj, men InkScape er helt gratis.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak