Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind. (Trafikpolitik)
Dersom Danmark virkelig ønsker å bli kvitt de store mengder lastebiler som dundrer forurensende gjennom landet på vei mellom Norge/Sverige og kontinentet, må jernbanetransport gjøres mer attraktivt. I det arbeidet kan jeg ikke se annet enn at Kattegatforbindelsen er helt nødvendig. Den eksisterende Øresundsforbindelsen vil ikke ha kapasitet til å ta unna den nødvendige trafikkøkningen i tillegg til den stadig økende persontrafikken i det utvidete hovedstadsområdet (København/Malmö).
Gjør man den tabben at man bygger veiforbindelse uten jernbane, oppnår man det stikk motsatte, nemlig enda flere lastebiler.
Jeg vet ikke hvordan situasjonen er i Danmark, men jeg har vanskelig for å forestille meg at den er stort annerledes enn her i Norge, og her ser vi at sikkerhetsnivået i lastebilnæringen er i fritt fall. Og nei, det er ikke bare østeuropeiske lastebiler som er problemet. Våre hjemlige er ikke det plukk bedre.
Konklusjon: Kattegatforbindelsen må komme, og den må, av både miljømessige og sikkerhetsmessige hensyn komme primært som en jernbaneforbindelse med høy kapasitet.