Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Højhastighedsbane(r) (Generelt)

af Thom32, 15/3 2021, 11:25 (1443 dage siden)

Hej JB!
Hypotetisk set...
Staten ser mulighed for, at man kan sætte penge af, og herved anlægge en ny højhastighedsbane i Danmark, der ultimo skulle stå færdig 2024...

Hvor vil i så mene at den skulle anlægges i landet? Hvilke togmateriel skulle der køres med?

Begrund gerne
:-D
[image]

Højhastighedsbane(r)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 15/3 2021, 11:30 (1443 dage siden) @ Thom32

Refererer du til et eller andet? 2024 som slutdato lyder som om det er et 10 år gammelt dokument.


Her er mit forslag, som er præsenteret her i forum tidligere:


Præsentation 26. januar for TRU (Notat, Slides og Talepapir):

https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/126/index.htm


Jeg har kreeret en youtube video med præsentationen (9 minutter):

https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Højhastighedsbane(r)

af Thom32, 15/3 2021, 11:32 (1443 dage siden) @ Poul Brandt

Blot en hypotese, behøver ikke at være 100% realistisk. Årstallet skulle helst stå indenfor en sanselig rækkevidde. Det kan være svært at sige hvordan landet og politiske holdninger ligger i 2030 eksempelvis. ;-)

Højhastighedsbane(r)

af steenth, 15/3 2021, 11:50 (1443 dage siden) @ Thom32

Hej JB!
Hypotetisk set...
Staten ser mulighed for, at man kan sætte penge af, og herved anlægge en ny højhastighedsbane i Danmark, der ultimo skulle stå færdig 2024...

Hvor vil i så mene at den skulle anlægges i landet? Hvilke togmateriel skulle der køres med?

København-Ringsted er allerede en højhastighedsbane til 250 km/t. Og den næste bliver banen på Vestfyn, hvor anlæg sætte igang i 2023. Så er også Vejle Fjord og Hovedgård-Hasselager som er klar til beslutning. Når de projekter er færdig, vil det muligvis give mening af købe materiel som kan udnytte hastighederne på de strækninger. Der masser af materiel, som kan fås. Det skal alligevel igennem et udbud hvor det vælges togmateriel.

Mvh
Steen

Højhastighedsbane(r)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 15/3 2021, 12:04 (1443 dage siden) @ steenth

Det skal alligevel igennem et udbud hvor det vælges togmateriel.

Formentlig - men til den tid bliver driften på fjerntog markant mere kommerciel, så det bliver næppe danske udbud, der kommer til at købe hurtigt togmateriel. Der er allerede flere udbud og rammeaftaler, hvori kørsel til, fra, gennem og i Danmark er indeholdt i specifikationerne på forskellige "diskrete" måder.

/Lasse

Højhastighedsbane(r)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 15/3 2021, 12:30 (1443 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det skal alligevel igennem et udbud hvor det vælges togmateriel.

Formentlig - men til den tid bliver driften på fjerntog markant mere kommerciel, så det bliver næppe danske udbud, der kommer til at købe hurtigt togmateriel. Der er allerede flere udbud og rammeaftaler, hvori kørsel til, fra, gennem og i Danmark er indeholdt i specifikationerne på forskellige "diskrete" måder.

/Lasse

"diskret" betyder et ERTMS og 25 kV, eller er der mere?

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Højhastighedsbane(r)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 15/3 2021, 14:51 (1443 dage siden) @ Poul Brandt


"diskret" betyder et ERTMS og 25 kV, eller er der mere?

Uden at afsløre dem alle, så er krav til toglængder, tunnellængder og fritrumsprofil nok relativt kendte diskrete hints om indsatsområder.

/Lasse

Højhastighedsbane(r)

af Johnni Christensen, 15/3 2021, 20:51 (1442 dage siden) @ Thom32

Vemb-Lemvig-Thyborøn!
Hvorfor?
Fordi det går frygteligt langsomt på den bane!
Desuden står banen overfor en snarlig udskiftning af materiellet.
Kan det realiseres?
Sagtens - tyndt befolket område, så kun ganske få huse skal nedrives!
Desuden arbejdes der på en shunt rundt om Lemvig, den kan hermed laves og godstogene kan drøne frem og tilbage.

Jeg er sikker på at I kan nævne mange flere gode grunde til at bygge her, ordet er frit...

;-) :-P :-D

Johnni

Højhastighedsbane(r)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 15/3 2021, 21:06 (1442 dage siden) @ Johnni Christensen

Vemb-Lemvig-Thyborøn!
Hvorfor?
Fordi det går frygteligt langsomt på den bane!
Desuden står banen overfor en snarlig udskiftning af materiellet.
Kan det realiseres?
Sagtens - tyndt befolket område, så kun ganske få huse skal nedrives!
Desuden arbejdes der på en shunt rundt om Lemvig, den kan hermed laves og godstogene kan drøne frem og tilbage.

Jeg er sikker på at I kan nævne mange flere gode grunde til at bygge her, ordet er frit...

;-) :-P :-D

Johnni

I Hastighedsopgraderinger af Regionalbanerne var de største besparelser i mange tilfælde materiel/personale og ikke rejsetidsbesparelser. - En hastighedsopgradering som du foreslår kan dermed godt være en god investering. Og banen er så vidt jeg husker rimeligt lige.

Men "Højhastighed" bliver det næppe, kun relativt set :-)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Højhastighedsbane(r)

af anho, 15/3 2021, 21:51 (1442 dage siden) @ Poul Brandt

Det eneste fornuftige mål er at gøre banen så hurtig at hele VLTJ kan holdes i halvtimesdrift med ét enkelt togsæt, for dermed at opnå størst mulige materielbesparelser. Man kunne eventuelt gå efter at gøre den så hurtig at man kan spare det sidste togsæt væk også, men indledende beregninger viser at dette kan blive dyrt - der er dog ikke foretaget VVM endnu, så hvem ved!

Strækningen er på cirka 57 kilometer. Medregner man en vendetid i Lemvig og på endestationerne på 5 minutter hvert sted, skal toget altså tilbagelægge distancen på 20 minutter for at kunne holde planen. Dette kræver en gennemsnitshastighed på lidt under 180 km/t.

Der er 18 stationer undervejs. Hvis det antages at hvert stationsophold gør togturen 60 sekunder længere, som det er tilfældet på Kystbanen, så er der altså to minutter tilbage til rent faktisk at køre på strækningen. Her skal toget så køre med en hastighed på 1680 kilometer i timen for at overholde vores køreplan.

Konklusionen er altså simpel; det eneste samfundsøkonomisk rentable valg er at anlægge Hyperloop på VLTJ..!

Højhastighedsbane(r)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 15/3 2021, 22:04 (1442 dage siden) @ anho
redigeret af Poul Brandt, 15/3 2021, 22:41

Det eneste fornuftige mål er at gøre banen så hurtig at hele VLTJ kan holdes i halvtimesdrift med ét enkelt togsæt, for dermed at opnå størst mulige materielbesparelser. Man kunne eventuelt gå efter at gøre den så hurtig at man kan spare det sidste togsæt væk også, men indledende beregninger viser at dette kan blive dyrt - der er dog ikke foretaget VVM endnu, så hvem ved!

Strækningen er på cirka 57 kilometer. Medregner man en vendetid i Lemvig og på endestationerne på 5 minutter hvert sted, skal toget altså tilbagelægge distancen på 20 minutter for at kunne holde planen. Dette kræver en gennemsnitshastighed på lidt under 180 km/t.

Der er 18 stationer undervejs. Hvis det antages at hvert stationsophold gør togturen 60 sekunder længere, som det er tilfældet på Kystbanen, så er der altså to minutter tilbage til rent faktisk at køre på strækningen. Her skal toget så køre med en hastighed på 1680 kilometer i timen for at overholde vores køreplan.

Konklusionen er altså simpel; det eneste samfundsøkonomisk rentable valg er at anlægge Hyperloop på VLTJ..!

hmm, glemmer du ikke at toget skal accelerere og bremse? Så det er nærmere mach 3. Uheldigvis vil passagererne blive udsat for 14 G, så de bliver ret flade af turen.
Hyperloop i dag kan end ikke nå mach 1. Så det skal være Hyperloop 2.0, eller den heller ikke endnu opfundne teleportation-loop.
Men så kan det sikkert klares helt uden togsæt, som du så genialt foreslår. :-)

PS. Der er imidlertid et alvorligt problem, som kan forhindre fremdrift i projektet. Vi har ikke nok validatorer.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Avatar

Højhastighedsbane(r)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/3 2021, 22:42 (1442 dage siden) @ Poul Brandt

hmm, glemmer du ikke at toget skal accelerere og bremse? Så det er nærmere mach 3. Uheldigvis vil passagererne blive udsat for 14 G, så de bliver ret flade af turen.
Hyperloop i dag kan end ikke nå mach 1. Så det skal være Hyperloop 2.0, eller den heller ikke endnu opfundne teleportation-loop.
Men så kan det sikkert klares uden togsæt, som du foreslår. :-)

PS. Der er imidlertid et alvorligt problem, som kan forhindre fremdrift i projektet. Vi har ikke nok validatorer.
PPS. Rokokoposten

Finder I selv ud? :-P :-D :-P

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Højhastighedsbane(r)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 16/3 2021, 06:25 (1442 dage siden) @ Michael Deichmann

hmm, glemmer du ikke at toget skal accelerere og bremse? Så det er nærmere mach 3. Uheldigvis vil passagererne blive udsat for 14 G, så de bliver ret flade af turen.
Hyperloop i dag kan end ikke nå mach 1. Så det skal være Hyperloop 2.0, eller den heller ikke endnu opfundne teleportation-loop.
Men så kan det sikkert klares uden togsæt, som du foreslår. :-)

PS. Der er imidlertid et alvorligt problem, som kan forhindre fremdrift i projektet. Vi har ikke nok validatorer.
PPS. Rokokoposten


Finder I selv ud? :-P :-D :-P

Beklager, vi kan ikke komme længere ud :-D

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak