Nye signalsystem og Veterantog. (Generelt)
Jeg er bekymret for veterantog klubberne i danmark.
Med det nye signalsystem på vej, så er der ikke længere plads for Kørene damp veterantog.
Jeg syndes at det er synd.
af Søren Hermansen, 12/3 2021, 14:44 (1355 dage siden)
Jeg er bekymret for veterantog klubberne i danmark.
Med det nye signalsystem på vej, så er der ikke længere plads for Kørene damp veterantog.
Jeg syndes at det er synd.
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 12/3 2021, 14:47 (1355 dage siden) @ Søren Hermansen
Gedser banen, der køre ikke andre. pæn lang bane
--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris
af krabsen, 12/3 2021, 14:54 (1355 dage siden) @ Søren Hermansen
Jeg er bekymret for veterantog klubberne i danmark.
Med det nye signalsystem på vej, så er der ikke længere plads for Kørende damp veterantog.
De fleste veteranbaner kører vel enten på egne strækninger uden anden trafik - eller på privatbaner der nok ikke står først for med nye signaler - eller slet ikke.
af Hjortlund, Aalborg, Danmark, 12/3 2021, 15:01 (1355 dage siden) @ krabsen
Uden at vide meget om signalsystemer, kunne man så ikke lave en gammel godsvogn om til ETCS vogn med alle de computerdele der skal til. Vigtige funktioner på lokomotiverne kunne fjernstyres derfra og den kunne også have nødbremse installeret hvis alt går helt galt:)
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 12/3 2021, 18:50 (1355 dage siden) @ Hjortlund
Uden at vide meget om signalsystemer, kunne man så ikke lave en gammel godsvogn om til ETCS vogn med alle de computerdele der skal til. Vigtige funktioner på lokomotiverne kunne fjernstyres derfra og den kunne også have nødbremse installeret hvis alt går helt galt:)
Det var faktisk oppe at vende i projektet, men flere klubber kører f.eks juletog samtidig på de lange skinner, så hvem skal have godsvognen? Eller hvor mange skal man have?
--
Venligst
Michael Deichmann
af HLA7, 14/3 2021, 08:30 (1354 dage siden) @ Hjortlund
Rigtig pricipiel god ide
af Svend, 14/3 2021, 09:32 (1353 dage siden) @ Hjortlund
Uden at vide meget om signalsystemer, kunne man så ikke lave en gammel godsvogn om til ETCS vogn med alle de computerdele der skal til. Vigtige funktioner på lokomotiverne kunne fjernstyres derfra og den kunne også have nødbremse installeret hvis alt går helt galt:)
.
Skal lokomotivføreren så også sidde i godsvognen eller hvad har du tænkt dig
Nej, du undgår ikke at forsyne trækkraften med det fornødne udstyr. Du ved ikke så meget, skriver, du, men man kan søge - og få - en masse oplysninger og informationer på nettet.
--
Svend
af esni, Frederikssund, 14/3 2021, 11:02 (1353 dage siden) @ Svend
Uden at vide meget om signalsystemer, kunne man så ikke lave en gammel godsvogn om til ETCS vogn med alle de computerdele der skal til. Vigtige funktioner på lokomotiverne kunne fjernstyres derfra og den kunne også have nødbremse installeret hvis alt går helt galt:)
.
Skal lokomotivføreren så også sidde i godsvognen eller hvad har du tænkt dig
Nej, du undgår ikke at forsyne trækkraften med det fornødne udstyr. Du ved ikke så meget, skriver, du, men man kan søge - og få - en masse oplysninger og informationer på nettet.
Som jeg har forstået den designide, så skulle der være en 'remote skærm etc' på lokomotivet, mens selve den plads- og strømkrævende teknik var anbragt nede i pågældende vogn. Det kunne måske bringes til at virke på en måde der kunne godkendes, men det ville nok som minimum give den begrænsning at omløb skulle ske i 'ikke sikret område' (det hedder sikkert noget andet i den ny verden.)
--
Eskild
af steenth, 14/3 2021, 11:06 (1353 dage siden) @ Svend
Uden at vide meget om signalsystemer, kunne man så ikke lave en gammel godsvogn om til ETCS vogn med alle de computerdele der skal til. Vigtige funktioner på lokomotiverne kunne fjernstyres derfra og den kunne også have nødbremse installeret hvis alt går helt galt:)
.
Skal lokomotivføreren så også sidde i godsvognen eller hvad har du tænkt dig
Nej, du undgår ikke at forsyne trækkraften med det fornødne udstyr. Du ved ikke så meget, skriver, du, men man kan søge - og få - en masse oplysninger og informationer på nettet.
Svend - det faktisk en ide, som er blevet seriøs undersøgt og var været en del af strategien i bl.a. pilot-strækningen i Wales, hvor der er "fremmed" lokomotiver kommer på besøg. Og Michael Deichmann skriver sit svar til det indlæg, som du svare på, at det også har også har været oppe at vende i Danmark.
af Svend, 14/3 2021, 14:32 (1353 dage siden) @ steenth
redigeret af Svend, 14/3 2021, 14:44
Uden at vide meget om signalsystemer, kunne man så ikke lave en gammel godsvogn om til ETCS vogn med alle de computerdele der skal til. Vigtige funktioner på lokomotiverne kunne fjernstyres derfra og den kunne også have nødbremse installeret hvis alt går helt galt:)
.
Skal lokomotivføreren så også sidde i godsvognen eller hvad har du tænkt dig
Nej, du undgår ikke at forsyne trækkraften med det fornødne udstyr. Du ved ikke så meget, skriver, du, men man kan søge - og få - en masse oplysninger og informationer på nettet.
Svend - det faktisk en ide, som er blevet seriøs undersøgt og var været en del af strategien i bl.a. pilot-strækningen i Wales, hvor der er "fremmed" lokomotiver kommer på besøg. Og Michael Deichmann skriver sit svar til det indlæg, som du svare på, at det også har også har været oppe at vende i Danmark.
Det bliver spændende at høre noget mere om...... også hvordan det virker i f t ETCS level 2. Nogen må vide noget! Findes der i det hele taget stækninger med ETCS/ERTMS i GB?
--
Svend
af steenth, 14/3 2021, 15:14 (1353 dage siden) @ Svend
Uden at vide meget om signalsystemer, kunne man så ikke lave en gammel godsvogn om til ETCS vogn med alle de computerdele der skal til. Vigtige funktioner på lokomotiverne kunne fjernstyres derfra og den kunne også have nødbremse installeret hvis alt går helt galt:)
.
Skal lokomotivføreren så også sidde i godsvognen eller hvad har du tænkt dig
Nej, du undgår ikke at forsyne trækkraften med det fornødne udstyr. Du ved ikke så meget, skriver, du, men man kan søge - og få - en masse oplysninger og informationer på nettet.
Svend - det faktisk en ide, som er blevet seriøs undersøgt og var været en del af strategien i bl.a. pilot-strækningen i Wales, hvor der er "fremmed" lokomotiver kommer på besøg. Og Michael Deichmann skriver sit svar til det indlæg, som du svare på, at det også har også har været oppe at vende i Danmark.
Det bliver spændende at høre noget mere om...... også hvordan det virker i f t ETCS level 2. Nogen må vide noget! Findes der i det hele taget stækninger med ETCS/ERTMS i GB?
De har kørt med ETCS niveau 2 siden 2011 på Cambrian Line. Derudover er der Thameslink igennem London og Great Western, hvor den sidste er et mix med gamle signaler i en overgangsperiode. Og der er flere projekter end dem, som er på vej (enkelt småprojekter skulle være drift). Men jeg har ikke set meldinger om status på den specielt vogn med ETCS udstyr om den er kommet i drift.
af Peter Christensen, 12/3 2021, 15:11 (1355 dage siden) @ Søren Hermansen
Med risiko for at være få predikatet "sur gammel mand", har du prøvet at spørge hos DVF?
Det er jo ligesom interesseorganisationen for veteranbaner og signalprogrammet har efterhånden truet "en del år", så mon ikke der er et arbejde igang?
Alle de "sjove" idéer med kuffertanlæg, gamle vogne med udstyr etc. kan de folk også udtænke; de tanker har været luftet for mange år siden, så intet nyt dér.
af steenth, 12/3 2021, 15:21 (1355 dage siden) @ Søren Hermansen
Jeg er bekymret for veterantog klubberne i danmark.
Med det nye signalsystem på vej, så er der ikke længere plads for Kørene damp veterantog.
Der kom sidste en rapport om det: "Muligheder for veterantogskørsel efter ibrugtagning af nye signalsystemer":
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/501/2242654.pdf
Den er skrevet af Banedanmark og DVF.. Så der er opmærksomhed på emnet. Og forslag til at gøre noget ved det. Men det kræver penge! Og der tanker om nyt system - NextEVC - som ser realistisk ud og billigere end nuværende ETCS installation.
Mvh
Steen
af Erling Pedersen, 12/3 2021, 15:42 (1355 dage siden) @ steenth
Hejsa.
Som de skriver er det vel nemt ved Diesellok, specielt Diesel elektriske, når nødbremsen går på falder trækkraften, men hvad på et damplok/ triangler...
Så skal der ændres, men var der ikke engang noget med nogle havde lavet det i udlandet ?
Men lyder dyrere og sværere.
Bliver spændende at se hvad der sker.
Hilsen Erling.
af krabsen, 12/3 2021, 15:55 (1355 dage siden) @ Erling Pedersen
En løsning, netop godkendt i Sverige, er beskrevet i seneste nummer af 'Jernbanen'.
af Svend, 12/3 2021, 17:02 (1355 dage siden) @ krabsen
En løsning, netop godkendt i Sverige, er beskrevet i seneste nummer af 'Jernbanen'.
En løsning til kørsel på svensk ATC?! Det er jo noget helt andet end ETCS level 2.
--
Svend
af esni, Frederikssund, 12/3 2021, 18:32 (1355 dage siden) @ Svend
En løsning, netop godkendt i Sverige, er beskrevet i seneste nummer af 'Jernbanen'.
En løsning til kørsel på svensk ATC?! Det er jo noget helt andet end ETCS level 2.
En løsning til at afbryde trækkraften i forbindelse med en farebremsning udløst af togkontrolsystemet.
Realiseret og godkendt sammen med svensk ATC - men KUNNE tænkes brugt sammen med ETCS også.
--
Eskild
af Svend, 12/3 2021, 19:24 (1355 dage siden) @ esni
En løsning, netop godkendt i Sverige, er beskrevet i seneste nummer af 'Jernbanen'.
En løsning til kørsel på svensk ATC?! Det er jo noget helt andet end ETCS level 2.
En løsning til at afbryde trækkraften i forbindelse med en farebremsning udløst af togkontrolsystemet.
Realiseret og godkendt sammen med svensk ATC - men KUNNE tænkes brugt sammen med ETCS også.
Jeg tror det er noget mere kompliceret end som så. Toget skal jo gerne være nedbremset inden en farebremsning er nødvendig. Jeg glæder mig til at se den første Triangel-motorvogn udstyret sådan:
--
Svend
af Jens N, Fredericia, 12/3 2021, 20:05 (1355 dage siden) @ Svend
redigeret af Jens N, 12/3 2021, 20:20
Jeg tror det er noget mere kompliceret end som så. Toget skal jo gerne være nedbremset inden en farebremsning er nødvendig.
Hvorfor skal toget være nedbremset inden en farebremsning er nødvendig? Driftsbremse er komfort men ikke sikkerhedsbærende.
Svensk ATC2 (ATSS) kan driftsbremse.
Mvh. Jens
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 13/3 2021, 01:00 (1355 dage siden) @ Svend
Svend, de tanker der er gjort med ETCS og CBTC i veterantog er, at installere det samme udstyr som troljer mm vil få. Det vil ikke være fuldt ETCS hvilket nok også for de fleste enheder vil være overkill, da de jo ikke kører 180 eller 250 km/t. Med troljeudstyret kan de "se" signalerne.
Det svenskerne har gjort er mig bekendt så en fuld impolementering af ATC dvs formodentlig også hastighedskontrol, og det er lidt vildt på en damper. Umiddelbart ville jeg mene, at hvis man kan det må det også være muligt at påbygge ETCS. Det er sevfølgelig et helt andet elektronisk udstyr der bygger på andre teknologier, men går man ned igennem de enkelte lag ender man både på damperen og det moderne eltog med noget hastighedsregulering, komfortbremsning og nødbremsning.
Problemet er ikke teknikken - det er prislappen.
--
Venligst
Michael Deichmann
af Svend, 13/3 2021, 10:25 (1354 dage siden) @ Michael Deichmann
Rigtig at det er tanker....men det er ikke "opfundet" endnu. Vi taler ikke bare Danmark men i det hele taget.
--
Svend
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 13/3 2021, 10:30 (1354 dage siden) @ Svend
Rigtig at det er tanker....men det er ikke "opfundet" endnu. Vi taler ikke bare Danmark men i det hele taget.
Nej det er rigtigt - men du ved - "I can't see why it shouldn't work" - og så rammer virkeligheden
--
Venligst
Michael Deichmann
af Svend, 13/3 2021, 10:39 (1354 dage siden) @ Michael Deichmann
Rigtig at det er tanker....men det er ikke "opfundet" endnu. Vi taler ikke bare Danmark men i det hele taget.
Nej det er rigtigt - men du ved - "I can't see why it shouldn't work" - og så rammer virkeligheden
Men hvis det er så enkelt og så simpelt at få sat i gang - og er sikkert i drift - er da da underligt , at det ikke er udviklet endnu
--
Svend
af Jens N, Fredericia, 13/3 2021, 11:05 (1354 dage siden) @ Svend
Men hvis det er så enkelt og så simpelt at få sat i gang - og er sikkert i drift - er da da underligt , at det ikke er udviklet endnu
Industrien er næppe interesserede i at udvikle et billigere alternativ. Så mindskes profitten.
Men derfor kan det godt være teknisk muligt.
Mvh. Jens
af Svend, 13/3 2021, 11:31 (1354 dage siden) @ Jens N
Men hvis det er så enkelt og så simpelt at få sat i gang - og er sikkert i drift - er da da underligt , at det ikke er udviklet endnu
Industrien er næppe interesserede i at udvikle et billigere alternativ. Så mindskes profitten.Men derfor kan det godt være teknisk muligt.
Sikkert, men der er bare ikke nogen endnu der har kunne pege på en mulig teknisk løsning. F eks hvordan et køretøj, der ikke udstyret med egentligt mobilt udstyr, skal udstyres, så det kan modtage melding om/tilladelse til at køre fra et markerboard til det næste.
Kom gerne med forslag og ideer.
--
Svend
af Jens N, Fredericia, 13/3 2021, 11:44 (1354 dage siden) @ Svend
Sikkert, men der er bare ikke nogen endnu der har kunne pege på en mulig teknisk løsning. F eks hvordan et køretøj, der ikke udstyret med egentligt mobilt udstyr, skal udstyres, så det kan modtage melding om/tilladelse til at køre fra et markerboard til det næste.
Er det noget du ved noget om?
Mvh. Jens
af steenth, 13/3 2021, 13:13 (1354 dage siden) @ Svend
Men hvis det er så enkelt og så simpelt at få sat i gang - og er sikkert i drift - er da da underligt , at det ikke er udviklet endnu
Industrien er næppe interesserede i at udvikle et billigere alternativ. Så mindskes profitten.Men derfor kan det godt være teknisk muligt.
Sikkert, men der er bare ikke nogen endnu der har kunne pege på en mulig teknisk løsning. F eks hvordan et køretøj, der ikke udstyret med egentligt mobilt udstyr, skal udstyres, så det kan modtage melding om/tilladelse til at køre fra et markerboard til det næste.
Hvis du læser rapporten om nyt signalsystem og veterantog, så der er et bud på et alternativ og billigere mobilt udstyr - NextEVC - som er under udvikling i Frankrig, som nøjes med satellitnavigation, data om sporet og signaler via GPRS/GSM-R.
af Svend, 13/3 2021, 14:20 (1354 dage siden) @ steenth
Men hvis det er så enkelt og så simpelt at få sat i gang - og er sikkert i drift - er da da underligt , at det ikke er udviklet endnu
Industrien er næppe interesserede i at udvikle et billigere alternativ. Så mindskes profitten.Men derfor kan det godt være teknisk muligt.
Sikkert, men der er bare ikke nogen endnu der har kunne pege på en mulig teknisk løsning. F eks hvordan et køretøj, der ikke udstyret med egentligt mobilt udstyr, skal udstyres, så det kan modtage melding om/tilladelse til at køre fra et markerboard til det næste.
Hvis du læser rapporten om nyt signalsystem og veterantog, så der er et bud på et alternativ og billigere mobilt udstyr - NextEVC - som er under udvikling i Frankrig, som nøjes med satellitnavigation, data om sporet og signaler via GPRS/GSM-R.
.
Det er da fint. Så er der lidt for veterantogsoperatørerne at tænke over .....
https://www.sncf-reseau.com/en/entreprise/newsroom/actualite/invitation-tender-nextevc-...
--
Svend
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 13/3 2021, 23:24 (1354 dage siden) @ Svend
Men hvis det er så enkelt og så simpelt at få sat i gang - og er sikkert i drift - er da da underligt , at det ikke er udviklet endnu
Industrien er næppe interesserede i at udvikle et billigere alternativ. Så mindskes profitten.Men derfor kan det godt være teknisk muligt.
Sikkert, men der er bare ikke nogen endnu der har kunne pege på en mulig teknisk løsning. F eks hvordan et køretøj, der ikke udstyret med egentligt mobilt udstyr, skal udstyres, så det kan modtage melding om/tilladelse til at køre fra et markerboard til det næste.
Kom gerne med forslag og ideer.
Jeg var ikke selv tilstede, men "Signalprogrammet" har været på besøg i NSJK for flere år siden hvor man så på mulighederne for at indbygge troljesystemerne i et Marcipanbrød og en K-maskine. Konklusionen var at det ville der være plads til. De havde vist endda nogle attrapper med af instrumentbordsudstyret hvor der blev taget billeder af mulige placeringer. Både til CBTC og ETCS (for det er relevant for NSJK hvis de skal andet end køre på GDS, HFHJ og HHGB).
--
Venligst
Michael Deichmann
af larsht, 13/3 2021, 12:55 (1354 dage siden) @ Jens N
Men hvis det er så enkelt og så simpelt at få sat i gang - og er sikkert i drift - er da da underligt , at det ikke er udviklet endnu
Industrien er næppe interesserede i at udvikle et billigere alternativ. Så mindskes profitten.Men derfor kan det godt være teknisk muligt.
Mvh. Jens
.....eller.....
et billigere alternativ kunne betyde større omsætning og flere kunder i butikken.......
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 13/3 2021, 23:19 (1354 dage siden) @ Svend
Rigtig at det er tanker....men det er ikke "opfundet" endnu. Vi taler ikke bare Danmark men i det hele taget.
Nej det er rigtigt - men du ved - "I can't see why it shouldn't work" - og så rammer virkeligheden
Men hvis det er så enkelt og så simpelt at få sat i gang - og er sikkert i drift - er da da underligt , at det ikke er udviklet endnu
Der er lige det med pengene... og ½-delen hvis ikke mere er dokumentation og godkendelse. Der er ikke meget mulighed for seriemontage for andet en Marcipanbrød og K-maskiner. Resten vil stort set være "first of class" eller "Sole of class"
Og så priotritering. BDK og entrprenørernes troljer er vist heller ikke rigtig kommet igang.
--
Venligst
Michael Deichmann
af AndreasM, 13/3 2021, 12:57 (1354 dage siden) @ Svend
Rigtig at det er tanker....men det er ikke "opfundet" endnu. Vi taler ikke bare Danmark men i det hele taget.
Behovet er der vel ikke sådan rigtig på europæisk plan endnu? Er vi ikke de stadig dem, der er længst med den "geniale" ide at gå all in på ERTMS? Der er næppe den store efterspørgsel på at køre veterantog gennem Gotthard tunnelen..
af Svend, 13/3 2021, 14:25 (1354 dage siden) @ AndreasM
Rigtig at det er tanker....men det er ikke "opfundet" endnu. Vi taler ikke bare Danmark men i det hele taget.
Behovet er der vel ikke sådan rigtig på europæisk plan endnu? Er vi ikke de stadig dem, der er længst med den "geniale" ide at gå all in på ERTMS? Der er næppe den store efterspørgsel på at køre veterantog gennem Gotthard tunnelen..
Hvem har du forstillet sig skal udvikle det? Et dansk firma?
--
Svend
af AndreasM, 13/3 2021, 16:30 (1354 dage siden) @ Svend
Rigtig at det er tanker....men det er ikke "opfundet" endnu. Vi taler ikke bare Danmark men i det hele taget.
Behovet er der vel ikke sådan rigtig på europæisk plan endnu? Er vi ikke de stadig dem, der er længst med den "geniale" ide at gå all in på ERTMS? Der er næppe den store efterspørgsel på at køre veterantog gennem Gotthard tunnelen..
Hvem har du forstillet sig skal udvikle det? Et dansk firma?
Nej, det var netop min pointe, hvis ikke der er større interesse for det i det store udland endnu, så går der nok stadig en rum tid før vi ser en løsning, uanset udviklingen i Frankrig.
af Svend, 13/3 2021, 17:21 (1354 dage siden) @ AndreasM
Rigtig at det er tanker....men det er ikke "opfundet" endnu. Vi taler ikke bare Danmark men i det hele taget.
Behovet er der vel ikke sådan rigtig på europæisk plan endnu? Er vi ikke de stadig dem, der er længst med den "geniale" ide at gå all in på ERTMS? Der er næppe den store efterspørgsel på at køre veterantog gennem Gotthard tunnelen..
Hvem har du forstillet sig skal udvikle det? Et dansk firma?
Nej, det var netop min pointe, hvis ikke der er større interesse for det i det store udland endnu, så går der nok stadig en rum tid før vi ser en løsning, uanset udviklingen i Frankrig.
Det tror jeg du har ret i .......
--
Svend
af glade-koege , køge, 12/3 2021, 19:49 (1355 dage siden) @ Søren Hermansen
Fremtiden blir privat baner og så Gedser banen som med de rette midler kan blive en stor bane for ældre lokomotiver og vogne.
Kan anbefale at tage derned og håber selv at prøve banen når det er corona lock Down er over
af Vollensir, 12/3 2021, 22:00 (1355 dage siden) @ glade-koege
Det er jo ikke kun et spørgsmål om at få monteret ertms udstyr i nogle gamle lokomotiver og motorvogne. Det kræver vel også noget udtalelse af lokomotivpersonalet. Ved godt at der er én lods med når der køres på banedanmarks skinnenet men jernbaneklubbernes lokomotivfører skal vel lære noget om det nye signalsystem. I lighed med de lærer om SR 75.
af MR, Frederiksberg, 12/3 2021, 23:27 (1355 dage siden) @ Vollensir
Jeg kan anbefale at man læser rapporten i stedet for at gætte i øst og vest.
MR
af Dieseldoktoren, 13/3 2021, 01:26 (1355 dage siden) @ MR
Dav MR
Det kan du ikke mene.
Det her er Super underholdende læsning i en nedlukket tid
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt