Kære alle,
Som meddelt bl.a. *her* havde Roskilde Museum i dag foranstaltet omvisning i Roskilde Remise, der som bekendt tjener som Jernbanemuseets damplokomotivværksted. Rundvisningen foregik i hold af 10 - 12 og blev forestået af frivillige fra DJM.
Især ODIN-projektet tiltrak sig opmærksomhed, og det blev oplyst, at det, uanset at det er prioriteret, nok først er afsluttet om 3 - 4 år.
C 708 og F 500.
ODINs skorsten med bronzekrave ligger færdig på lager.
ODINs røgkammersektion, bagved kedlen monteret på den treakslede ramme.
ODINs tender.
ODIN fra fyrboks-enden.
H 783 var totalt adskilt for revision, og det må nok betragtes som et længerevarende "baggrundsprojekt", idet man gerne vil i gang med S 736, der "blot" skal have skiftet nogle bolte i fyrkassen. På sigt vil man også gerne i gang med P 917. En total revision af et stort damplokomotiv skønnes at andrage i omegnen af 10.000 timer.
Kedlen til H 783.
H 783's rammer.
H 783's førerhus samt "klædeskab" 47.
Roskilde Remise 28.05.2011 (alle fotos nm).
Under omvisningen blev der også givet en god gennemgang af bygningskomplekset, dets arkitektur og konstruktion.
ODIN-projektet er beskrevet i "The ODIN Project" af Bailey & Glithero, DJM 2004 (ISBN 87-982227-7-5).
Bedste hilsener
Niels