Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hollandsk kryds - i Danmark (Trafikpolitik)

af LHJ, 2/2 2021, 21:29 (1388 dage siden) @ Poul Brandt

Hvad er et Hollandsk kryds?


.
"Det er fortsat muligt at anlægge et perronspor 8 indenfor rammerne af helhedsløsningen. Det er dog Banedanmarks vurdering, at det vil være bedre for trafikviklingen at ombygge det eksisterende perronspor 7 ved en opdeling i en
A og B sektion. Ved hjælp af et omkørselsspor (et hollandsk kryds) vil det være
muligt at afvikle togtrafik med to regionaltog på ca. 110 meter, der kan ankomme/afgå uafhængigt af hinanden."

.
Det er altså rimeligt smart af Banedanmark at komme op med den løsning. Passagererne slipper for at skulle gå "udenom" stationen for at komme til spor 8. (Men de skal lige lære at der kan være to forskellige tog på samme perron. Missede et tog i Holland for 35-40 år siden, fordi jeg aldrig havde set det koncept før. Rigtig perron, forkert tog).


Konstruktionen ses også ofte i Tyskland; jeg erindrer bl.a. Trier.
Men selv i Danmark er den ikke ny - i Esbjerg fandtes denne løsning i spor 3, ja tilsyneladende er det stadig tilfældet.
Jeg anede dog ikke, at det hed "hollandsk kryds", men så lærte jeg også noget i dag ...
vh
LH


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MO1849
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak