Til gengæld har et folketingsflertal besluttet at
"at Banedanmark skal fortsætte med helhedsløsningen for selve jernbaneprojekterne, hvorfor Banedanmark inkluderer projekterne om længere perroner, øget kapacitet og et nyt spor 8 i den videre projektering".
Når man ser på tidsplanen for overdækningen i beslutningsgrundlaget, så er det forståeligt. Helt frem til 2024 er projektet forbundet med væsentlige usikkerheder hvad økonomi og projektering angår. Det er simpelthen for sent, især hvis der opstår forsinkelser i de forskellige processer frem dertil.
Det er dog glædeligt at de indtil nu ufinansierede projekter bliver en realitet. Det betyder bl.a. at det vil være muligt at køre 3 togsæt af de nye togsæt helt til Aarhus og at Aarhus også får et "Spor 26". Det er dog interessant at politikerne her går imod Banedanmarks anbefaling ved at anlægge et nyt spor 8 uden adgang til vandrehallen.
Fra beslutningsgrundlaget:
"Banedanmark har i 2020-undersøgelsen på ny undersøgt muligheden for et nyt perronspor 8 til brug for øget trafikafvikling på Aarhus H.
Det er fortsat muligt at anlægge et perronspor 8 indenfor rammerne af hel-hedsløsningen. Det er dog Banedanmarks vurdering, at det vil være bedre for trafikviklingen at ombygge det eksisterende perronspor 7 ved en opdeling i en A og B sektion. Ved hjælp af et omkørselsspor (et hollandsk kryds) vil det være muligt at afvikle togtrafik med to regionaltog på ca. 110 meter, der kan an-komme/afgå uafhængigt af hinanden.
Trafiksimuleringer bekræfter, at denne løsning vil give et bedre passagerflow på banegården og mellem perroner, hvis man skal skifte til andre togsystemer eller omgivelserne, end den oprindelige løsning med et nyt perronspor 8."