Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Korsør gamle station

af Flemming, knivkær Strand, 14/5 2011, 11:29 (4949 dage siden)

Goddag i forummet

Ansporet (!) af det ganske overvældende gode resultat, Carsten B. Thomsen havde ved at stille et helt "uskyldigt" spørgsmål om foto af Frederikshavn gamle station, vil jeg vove et øje. Da vi i vores modelbaneklub er ved at bygge en station med mange elementer af Korsør gamle station, efterlyser jeg ældre (alt er relativt) foto, meget gerne fra 50érne men nyere er også fint. Det er især færgelejer, komandoposter, maskindepot (helst fra dengang der var 2 drejeskiver), men alverdens små miljøer er velkomne, bl. a. stod der for enden af peronerne tilsyneladende kombinerede TI /TU signaler, er der nogen der har fået dem i kassen. Jeg må hellere selv lægge ud med et foto af en næsten ny MH 203 i Korsør 1958. i baggrunden ses post 2 og nogle af de famøse TU /TI signaler netop noget af det vi mangler egentlige foto af. Foto er taget af Arne Kirkeby. Arkiv. OMJK.
[image]

Aller venligste hilsner

Flemming.

Korsør gamle station

af Jens Bruun-Petersen, 14/5 2011, 13:07 (4948 dage siden) @ Flemming

Det har måske interesse, at MH 203 er ved at hente en belgisk vogn, antagelig indrangeret i Nord Express. Se tilsvarende vogn i "Internationale tog via Jylland", side 108 øverst.

Bedste hilsener
Jens

Korsør gamle station

af Peter Christensen @, 14/5 2011, 14:29 (4948 dage siden) @ Flemming

Det er også værd at bemærke at den øverste toplanterne på MH203 mangler.
Jeg ved ikke hvornår den blev sat på - man kunne tænke sig at DSB ville se hvorledes Henschel havde sat toplanternerne på MH201-202 inden MH203 fik den.

Ud fra de ombygninger og ommalinger, som MH203 var udsat for i sine første år, vil jeg gætte på at billedet er taget "engang mellem april og november 1958" - med størst sandsynlighed i sommermånederne.

Korsør gamle station

af Flemming, knivkær Strand, 14/5 2011, 19:27 (4948 dage siden) @ Peter Christensen

Hej Peter

Nu har jeg haft det foto i 25 år og jeg har aldrig bidt mærke i den manglende toplanterne - jeg er rystet i min grundvold!

Til gengæld har jeg i høj grad bemærket vognen eller fragmentet af den, hvor f..... gik Hr Kirkeby ikke 10 skridt til højre og trykkede en gang til ????? nåh men han tog så meget andet.

Venligste hilsner

Flemming

Korsør gamle station

af Georg Schmidt, 15/5 2011, 07:23 (4948 dage siden) @ Flemming

Hej Flemming
På en DJK-udflugt kom vi forbi Korsør, det var vist omkring 1969-70, men jeg kan nok finde datoen. De ser lidt spøjse ud de TI/TU'ere. Har zoomet lidt og håber der er et eller andet der kan bruges.
Mvh
Georg[image]
[image]
[image]
[image]

Korsør gamle station

af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 15/5 2011, 07:48 (4948 dage siden) @ Flemming

Hej Flemming,

jeg har vedlagt et par postkort fra Korsør; beklager den lidt dårlige kvalitet.


[image]


[image]


[image]

God fornøjelse med anlægget.

--
Mvh

Erik

[image]

Korsør gamle station

af Jens H. Bondesen, 15/5 2011, 07:48 (4948 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg har ikke ret meget kendskab til TI-signaler, men spekulerer på om de spøjse lanterner på bagsiden af TU-signalerne kan være "repetition" af TU-signalets visning (viste brandgult ved brandgult fremad og blåt ved grønt fremad)?
Hvis toget var så langt at lokomotivet holdt efter TU-signalet, skulle lokomotivføreren jo kunne se repetitionen. Og lange tog var vel ikke ualmindelige i Korsør?
Jeg kan kun huske at have set ganske få TU-signaler med repeterlanterner på basiden, men de var placeret inde på/ved baggrundspladen.

Er der nogen, der kan fortælle om brugen af TI-signaler?

Venlig hilsen
Jens H B

Avatar

TU-signaler med repetition

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/5 2011, 08:13 (4948 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Jeg kan kun huske at have set ganske få TU-signaler med repeterlanterner på basiden

Der er TU i (bl.a.?) Horsens og Skørping. Efter hukommelsen: Der er repetition i Horsens, men ikke i Skørping.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Korsør gamle station

af K E Jørgensen @, 15/5 2011, 09:22 (4948 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]

D J K _Tur 12.10.69 Korsør hilsen kej

TU-signaler med repetition

af Jens H. Bondesen, 15/5 2011, 10:50 (4948 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja, men i Horsens sidder lanternerne for repitition ikke som på billederne fra Korsør, vel?

Jens H B

Avatar

TU-signaler med repetition

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/5 2011, 13:29 (4947 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Ja, men i Horsens sidder lanternerne for repitition ikke som på billederne fra Korsør, vel?

Nej, det gør de ikke.

Er der nogen, der kan fortælle om brugen af TI-signaler?

Der er lidt at finde her:

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Korsør gamle station

af Georg Schmidt, 15/5 2011, 15:25 (4947 dage siden) @ Georg Schmidt

Hermed nogle flere fra Kosør den 12/10 1969. Tak til KEJ for både farvebillede og dato.:-)
[image]
[image]
[image]
Signalhusmanden har fået noget motion på den trappe. Han har kun kunnet aflåse sporskifterne oppe fra posten. Skulle et sporskifte omstilles skulle han ned ad trappen og hen til selve sporskiftet og have fat i trækbukken eller "osten" som den kaldes og så omstille sporskiftet. Derefter kunne han gå op i posten og aflåse skiftet og der kunne stilles signal. Der er godt fyldt op med GM'ere henne ved Tårnborg (sandtårnet).
[image]
Den nye post i Korsør var endnu ikke taget i brug, men det har været en stor forbedring med det moderne anlæg man fik med denne post.
[image]
Nyt perrontag bliver monteret, perronen er ikke asfalteret endnu. De nye dværgsignalerne er stadig ugyldiggjorte.
[image]
Mvh
Georg

Korsør gamle station

af Georg Schmidt, 15/5 2011, 15:32 (4947 dage siden) @ Georg Schmidt

Beklager jeg kom til at sende et billede to gange, det var dette billede I skulle have haft til slut.
[image]

Korsør gamle station

af jaer, 15/5 2011, 15:37 (4947 dage siden) @ Jens H. Bondesen


Er der nogen, der kan fortælle om brugen af TI-signaler?

Venlig hilsen
Jens H B

Det er en meget gammel signaltype, som erstattes fra 1935 (jfr. H. W. Karlssons signalleksikon) af retningsviseren, senere hastighedsviseren.

Retningsviseren og hastighedsviseren kan ikke give ret mange informationer om, hvilket spor en togvej er stillet til, så på store stationer har TI-ern jo haft en berettigelse, som f. eks. "Redekammen" på Gb (se. f. eks. side 149 i Danmarks Jernbaner 125 år). Der kan vises 8 togveje, hvor retningsviseren jo kun kan vise 3, og hastighedsviseren også kun 3-4 stykker (indirekte jo, da den kun fortæller om hastigheden; skal det give mening, må hvert spor have entydig hastighed i indkørselsenden).

Venlig hilsen

Jan

Avatar

Korsør gamle station - TU-signaler med repetition

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/5 2011, 15:39 (4947 dage siden) @ Georg Schmidt

De ser lidt spøjse ud de TI/TU'ere. Har zoomet lidt og håber der er et eller andet der kan bruges.

[image]

Det vi ser her på Georgs glimrende billede, må da være TU-signaler med repetition og har vel ikke noget med TI-signaler at gøre?

I øvrigt jf. her om TI-signaler.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Korsør gamle station

af Henrik Hansen, Vejen, 15/5 2011, 16:02 (4947 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Den nye post i Korsør var endnu ikke taget i brug, men det har været en stor forbedring med det moderne anlæg man fik med denne post.

Du har ikke nogen billeder fra kommandoposten i Korsør, specielt indvendig fra ?

/Henrik

TU-signaler med repetition

af jaer, 15/5 2011, 16:32 (4947 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er TU i (bl.a.?) Horsens og Skørping. Efter hukommelsen: Der er repetition i Horsens, men ikke i Skørping.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jeg er nu ret sikker på, at der også er repetition i Skørpings TU-signaler.

MVH Jan

Korsør gamle station

af Georg Schmidt, 15/5 2011, 17:16 (4947 dage siden) @ Henrik Hansen

Hej Henrik
Der er vist nogle få stykker, men de skal lige findes og scannes.
Mvh
Georg

TU-signaler med repetition

af Jens H. Bondesen, 15/5 2011, 17:58 (4947 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak for henvisningen til Henrik Karlsons leksikon, der jo altid er interessant at slå op i. Jeg tænkte nu lidt mere på oplysninger om efter hvilke retningslinjer TI-signaler blev opstillet, for de blev jo ikke opstillet på alle stationer.

Jens H B

Korsør gamle station

af Flemming, knivkær Strand, 15/5 2011, 18:16 (4947 dage siden) @ Aabenraabanen

Hej Alle

Det er ganske enkelt fantastisk hvad "uskyldige" spørgsmål kan bringe for dagen, tusind tak for alle de dejlige foto og oplysninger, efter at have set "påbygningerne" på TU signalerne på så tæt hold, har jeg faktisk lidt svært ved at tro det handler om at det er TI signaler, der er påbygget. Hvad det så er har jeg ikke rigtig noget bud på, måske repetersignal - teorien er det jeg hælder mest til.
Korsør har dog haft et TI signal for dette foto viser klar et TI signal der stod ude omkring remiserne, fotoet er i sig selv lidt af et mysterie for det eneste der står er Korsør 1951, måske nogen kender ophav

[image]

PS. Jeg kan sagtens tåle flere billeder

Venligste hilsner

Flemming

Korsør gamle station

af Anders D., 16/5 2011, 20:25 (4946 dage siden) @ Flemming

Korsør Kommandopost efter stationens lukning, april 1999.[image]

Avatar

TU-signaler med repetition

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/5 2011, 10:59 (4943 dage siden) @ jaer
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 20/5 2011, 11:20

Der er TU i (bl.a.?) Horsens og Skørping. Efter hukommelsen: Der er repetition i Horsens, men ikke i Skørping.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Jeg er nu ret sikker på, at der også er repetition i Skørpings TU-signaler.

MVH Jan

Jeg ville jo være et skarn, hvis ikke jeg i min "hjemby" kunne afsætte tid til en lille udflugt til nordenden af stationen. Så det har jeg gjort.

Som det fremgår af billederne, er der ikke repetition i Skørpings TU-signaler. I hvert fald ikke mere. Men visse ting indikerer, at der måske har været repetition. For hvis man kigger rigtig godt efter, kan man se, at der er "bolt-huller", der hvor repetionslamperne har været/kunne have været. Spørgsmålet er, om baggrundspladerne (alle) fra fødslen af er udstyret med disse huller. Eller måske er baggrundspladerne i Skørping "genbrug" fra en anden station. Eller måske har der været repetition i Skørpings TU-signaler.

TU-signalerne i Skørping er sandsynligvis fra 1950'erne og deres eksistens bringer et helt andet spørgsmål på banen: Hvorfor er der i nordenden af Skørping to TU-signaler og ét U-signal, når der i sydenden ingen TU-signaler er, men til gengæld to U-signaler (se tid 3:40 her)? Har det noget at gøre med, at der i perioden 1957-1975 var automatisk linieblok Skørping-Støvring-Ellidshøj og at et sådan anlæg har været "mere simpelt" med kun ét U-signal, end hvis der have været to U-signaler at holde styr på?

Et andet spørgsmål er: Hvis der har været repetition, hvorfor har der så været det? Formålet med repetition er vel, at lokomotivføreren kan se, om der er grønt eller gult lys i det TU-signal, som han/hun kun kan se bagsiden af. Men en sådan viden er vel "overflødig", når lokomotivføreren kan se U-signalets udvisende og der ikke er tvivl om, at U-signalets udvisende gælder for hans/hendes tog? Eller hvad?

Hvis man studerer billederne, vil man kunne se, at hvis lokomotivet har holdt efter TU-signalerne, ville det have holdt på et sted, hvor lokomotivføreren klart og tydeligt kunne se U-signalet. Og hvis toget havde været gennem spor 1, ville det på det tidspunkt, hvor TU-signalet er passeret og repetitionen kunne iagttages, allerede holde i spor 2 og dermed "spærre" for udkørsel fra spor 2.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Skørping Station, 18. maj 2011, set fra nord mod syd. Fra højre: Spor 3, spor 2, spor 1 og sidespor til læssevej. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen

[image]
[image]

Skørping Station, 18. maj 2011, nordenden af stationen set mod nord. Fra venstre: Spor 3, spor 2, spor 1 og sidespor fra læssevej. Spor 1 har afløb. I baggrunden ses U-signalet. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

[image]
[image]
[image]


Skørping Station, 18. maj 2011, bagside af TU-signaler i nordenden af stationen. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

TU-signaler med repetition

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 20/5 2011, 11:42 (4943 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


Jeg ville jo være et skarn, hvis ikke jeg i min "hjemby" kunne afsætte tid til en lille udflugt til nordenden af stationen. Så det har jeg gjort.

Som det fremgår af billederne, er der ikke repetition i Skørpings TU-signaler. I hvert fald ikke mere. Men visse ting indikerer, at der måske har været repetition. For hvis man kigger rigtig godt efter, kan man se, at der er "bolt-huller", der hvor repetionslamperne har været/kunne have været. Spørgsmålet er, om baggrundspladerne (alle) fra fødslen af er udstyret med disse huller. Eller måske er baggrundspladerne i Skørping "genbrug" fra en anden station. Eller måske har der været repetition i Skørpings TU-signaler.

Hejsa

Et kig i ældre TIB sider (358-25, udgivet 04.09.2000) er der TU-signaler i Skørping. Mener grunden var at længere godstog kunne trække frem så overgangen mellem perronerne kunne holdes fri.

Mvh

Michael

TU-signaler med repetition

af Jens H. Bondesen, 20/5 2011, 11:50 (4943 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Herlige tydelige billeder.

Er du sikker på at der var automatisk linieblok nord fra Skørping mod nord?

Linieblokken (uanset om automatisk eller ej) er en meget sandsynlig årsag til, at der kun er et U-signal mod nord.

Bagsiden af TU-signaler og master afslører tydelige tegn på ombygning(er). Såvel master og/eller baggrundsplader kan tilmed være genbrug fra andre steder. Derfor kan "sporene" efter repeterlanterner skyldes en tidligere anvendelse et helt andet sted.

Jens H B

Avatar

TU-signaler med repetition

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/5 2011, 12:07 (4942 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Er du sikker på at der var automatisk linieblok nord fra Skørping mod nord?

Ja, det er jeg sikker på. Den eksisterede som skrevet "kun" fra 1957 og til 1. februar 1975. I nordgående retning bestod den af tre blokafsnit: Skørping-Støvring, Støvring og Støvring-Ellidshøj. I sydgående retning (fordi der på det tidspunkt ikke var U-signal i Ellidshøj) kun af to blokafsnit: Støvring og Støvring-Skørping.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

TU-signaler med repetition - Horsens

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/5 2011, 12:16 (4942 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er TU i (bl.a.?) Horsens og Skørping. Efter hukommelsen: Der er repetition i Horsens, men ikke i Skørping.

Stødte lige på dette vedr. Horsens.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

TU-signaler med repetition

af cslundsten @, 20/5 2011, 12:20 (4942 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg ville jo være et skarn, hvis ikke jeg i min "hjemby" kunne afsætte tid til en lille udflugt til nordenden af stationen. Så det har jeg gjort.

Og inspireret heraf har jeg gravet et foto af samme Skørping-signaler ud, fra 7 august 2007. Jeg har pumpet lyset op og skåret signalerne ud så de viser flere detaljer:
[image]

Senere samme dag "skød" jeg et TU-signal i Randers, med en anden form for repetition:
[image]

Mvh
Carsten Lundsten

TU-signaler med repetition

af Jens H. Bondesen, 20/5 2011, 12:27 (4942 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Selve U-signalet i Ellidshøj har nu nok været den mindste udgift i forhold til en automatisk linieblok.

Tidspunktet for nedlæggelsen af linjeblokken kunne tyde på, at det er sket i forbindelse med den forestående indførelse af el-varme, der ville have krævet en dyr immunisering af linjeblokken med højst 3 km lange sporisolationer. Andre forhold kan dog også have haft indflydelse. F.eks. ønsker om reduceret bemanding af Ellidshøj og Støvring.

Jens H B

Korsør gamle station

af h087 ⌂, køge, 21/5 2011, 07:16 (4942 dage siden) @ Flemming
redigeret af h087, 21/5 2011, 08:10

hej
så det første indlæg
vedhæftet et par udsnit af Korsør Station, årstal ukendt - plannummer 25391
dernæst mener jeg at gimsterne på TU måske er rangersignaler - men skal få mig forhørt nærmere i Korsør hvor jeg kender der har arbejdet på gamle Korsør
har nogle flere foto og postkort samt foto fra en CD jeg fik af en bekendt i Korsør og nogle jeg mener stammer fra lokalhistorisk arkiv - skal få undersøgt om jeg må bruge dem - Flemming kan jo få dem direkte fra mig - men andre kunne jo også være intresseret i dem

med venlig hilsen
[image][image]

Korsør gamle station

af h087 ⌂, køge, 21/5 2011, 08:21 (4942 dage siden) @ h087

her så nogle fotos fra gammel tid

med venlig hilsen
henning / h087
[image][image][image][image][image]

TU-signaler med repetition

af jaer, 23/5 2011, 21:08 (4939 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg ville jo være et skarn, hvis ikke jeg i min "hjemby" kunne afsætte tid til en lille udflugt til nordenden af stationen. Så det har jeg gjort.

Som det fremgår af billederne, er der ikke repetition i Skørpings TU-signaler. I hvert fald ikke mere. Men visse ting indikerer, at der måske har været repetition. For hvis man kigger rigtig godt efter, kan man se, at der er "bolt-huller", der hvor repetionslamperne har været/kunne have været. Spørgsmålet er, om baggrundspladerne (alle) fra fødslen af er udstyret med disse huller. Eller måske er baggrundspladerne i Skørping "genbrug" fra en anden station. Eller måske har der været repetition i Skørpings TU-signaler.
...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Min hukummelse er slet ikke så ringe, og efter et opslag i det relevante ringbind, så fandt jeg vedlagte billeder, hvor jeg på bagsiden har noteret "Skørping 14/5-88".

[image]

og her forstørrelse forfra, der ikke afslører nogle huller i signalpladen:

[image]

For så at slutte med beviset (som ikke er forstørret el. lign, da jeg netop har taget det for detaljens skyld):

[image]

Hvornår de så er nedtaget står hen i det uvisse.


Med venlig hilsen Jan

TU-signaler med repetition

af Flemming, knivkær Strand, 23/5 2011, 22:30 (4939 dage siden) @ jaer
redigeret af Flemming, 23/5 2011, 22:48

Min hukummelse er slet ikke så ringe, og efter et opslag i det relevante ringbind, så fandt jeg vedlagte billeder, hvor jeg på bagsiden har noteret "Skørping 14/5-88".

[image]

og her forstørrelse forfra, der ikke afslører nogle huller i signalpladen:

[image]

For så at slutte med beviset (som ikke er forstørret el. lign, da jeg netop har taget det for detaljens skyld):

[image]

Hvornår de så er nedtaget står hen i det uvisse.


Med venlig hilsen Jan

Hej Jan og andre!

Jeg tolker de små lamper på bagsiden som grøn, øverst og gul, nederst. Altså må dette signal repetere forsidens visning og ikke være et rangersignal, da de var blå og gule. Er det at stramme den, hvis jeg antyder at signalerne på Korsørs TU signaler må være repeter - signaler??????

Venlige repetions hilsner

Flemming.

PS. godt der er liv i tråden endnu, for vi mangler stadig lidt omkring færgelejer og deres tilbehør, der må være en der falder for smiger??

TU-signaler med repetition

af Jens H. Bondesen, 23/5 2011, 23:14 (4939 dage siden) @ Flemming

Jeg tolker de små lamper på bagsiden som grøn, øverst og gul, nederst. Altså må dette signal repetere forsidens visning og ikke være et rangersignal, da de var blå og gule. Er det at stramme den, hvis jeg antyder at signalerne på Korsørs TU signaler må være repeter - signaler??????

Venlige repetions hilsner

Flemming.

Hej Flemming m.fl.
Jeg er desværre ikke i stand til at bidrage med noget om Korsør, men vil blot lige korrigere farverne ved bagud repetition af TU-signalerne:
Signalreglementet (SIR) af 1944 side 43-III:
"Til togvejssignaler:
1 ....
5. Hvor et togvejssignals lys vises bagud, sker detteved brandgult lys, når der vises brandgult lys fremad, og ved blåt lys, når der vises grønt lys fremad.
..."

Jens H B

Avatar

TU-signaler med repetition

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/5 2011, 08:26 (4939 dage siden) @ jaer

For så at slutte med beviset (som ikke er forstørret el. lign, da jeg netop har taget det for detaljens skyld):

Hej Jan

Et fornemt bevis. Tak for det.

I den anden ende af linieblokken Skørping-Støvring var der I- og U-signaler i sydenden af Støvring station. Disse blev fjernet på et eller anden tidspunkt mellem 1. februar 1975 og sommeren 1977. Hvis du tilfældigvis skulle falde over billeder af disse signaler, ville det være meget interessant at få lov til at se dem.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Korsør gamle station

af h087 ⌂, køge, 29/5 2011, 01:30 (4934 dage siden) @ h087

hej

så er der kommet besked om signalerne i Korsør

citerer ordret

TU er TogUdkørsel

Signalet kan have grøn, hvid eller slukket..
Hvordan farven afgør kørsel, ved jeg ikke, men signalet var opsat, idet, der kunne rangeres på de samme spor som blev benyttet til udkørsel..
Så signalet skulle give et billede af, om der blev rangeret i området, og udkørsel ikke kunne finde sted samtidig..

mvh navnet

med venlig hilsen
henning - h087

der var jo mange steder rundt omkring ved DSB der var specielle og lokale signalopsætninger og betydninger ...
hvem ved mere

Korsør gamle station

af Flemming, knivkær Strand, 29/5 2011, 14:57 (4933 dage siden) @ h087

hej

så er der kommet besked om signalerne i Korsør

citerer ordret

TU er TogUdkørsel

Signalet kan have grøn, hvid eller slukket..
Hvordan farven afgør kørsel, ved jeg ikke, men signalet var opsat, idet, der kunne rangeres på de samme spor som blev benyttet til udkørsel..
Så signalet skulle give et billede af, om der blev rangeret i området, og udkørsel ikke kunne finde sted samtidig..

mvh navnet

med venlig hilsen
henning - h087

der var jo mange steder rundt omkring ved DSB der var specielle og lokale signalopsætninger og betydninger ...
hvem ved mere

Hej Henning og alle andre

TU signalet er ganske rigtigt et togvejsudkørsel signal. (citat) "Togvejssignal for udkørsel. Signalet angiver med grønt lys hvilket spor der er stillet udkørselstogvej fra, samt at U-signalet viser "kør". Brandgult lys angiver at der ikke er stillet udkørselstogvej fra det pågældende spor, men signalet må passeres af et indkørende tog. TU-signaler opstilles før togvejssporenes sammenløb, og kan dubleres ved dårlige oversigtsforhold. TU-signaler slukkes ofte når der ikke er stillet togvej i den pågældende køreretning" (citat slut)

De lamper vi har bøvlet lidt med og som jeg må indrømme, fejlagtigt tog for TI signaler og da den ikke gik ville jeg have at de kunne vise gult og grønt lys, godt at noge fik mig ud af den vildfarelse ! :-D Altså lamperne bag på TU signalerne i Skørping, Horsens, Roskilde, Korsør og hvor de nu ellers har været opsat er repeter signaler. (citat)Repetérlys
Orientering om en signalvisning eller en indstillet togvej. Repetérlys placeres normalt over sporet og angiver med
- blåt lys, at der er stillet indkørselstogvej fra den pågældende retning,
- grønt lys, at der er stillet udkørselstogvej i den pågældende retning.
Repetérlys kendes fra ca. 1910 og frem på stationer med dårlige oversigtsforhold (perronhaller o.lign.); gået af brug 1998.
(citat slut) Det har forvirret mig (!) at ældre foto tilsyneladende viste signalerne med et andet udseende end på de foto bragt her i tråden, vedhæftede utydelige forstørrelse viser kilden til min forvirring - tak til alle bidrag de har været vigtige og gode brikker i puslespillet, jeg kunne lide at se farvefoto af bagsiden af TU signalerne.

[image]

Venligste hilsner

Flemming

PS Repeterlys / signaler har således ikke direkte nogen betydning for rangerbevægelser, med mindre man lokalt havde lavet en særlig instruks.

Korsør gamle station

af Flemming, knivkær Strand, 30/5 2011, 10:46 (4933 dage siden) @ Flemming

Goddag i forummet

Ansporet (!) af det ganske overvældende gode resultat, Carsten B. Thomsen havde ved at stille et helt "uskyldigt" spørgsmål om foto af Frederikshavn gamle station, vil jeg vove et øje. Da vi i vores modelbaneklub er ved at bygge en station med mange elementer af Korsør gamle station, efterlyser jeg ældre (alt er relativt) foto, meget gerne fra 50érne men nyere er også fint. Det er især færgelejer, komandoposter, maskindepot (helst fra dengang der var 2 drejeskiver), men alverdens små miljøer er velkomne, bl. a. stod der for enden af peronerne tilsyneladende kombinerede TI /TU signaler, er der nogen der har fået dem i kassen. Jeg må hellere selv lægge ud med et foto af en næsten ny MH 203 i Korsør 1958. i baggrunden ses post 2 og nogle af de famøse TU /TI signaler netop noget af det vi mangler egentlige foto af. Foto er taget af Arne Kirkeby. Arkiv. OMJK.
[image]

Aller venligste hilsner

Flemming.

Hej til alle

Det billede af MH 203 rummer flere "mysterier" Jeg har lige siddet og kigget grundigt på det og pludseligt slår det mig "hvor er Kongebroen henne" efter min bedste overbevisning burde man kunne se den gamle eller nye bro, over banen. Eller er den gamle revet ned og den nye endnu ikke rejst? Det kan selvfølgelig være fordi jeg fejltolker foto dækningsområdet (!) ((vederstyggelig tanke))

venlige, men mystificerede hilsner

Flemming.

Avatar

Korsør gamle station

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 30/5 2011, 12:53 (4932 dage siden) @ Flemming

Det billede af MH 203 rummer flere "mysterier" Jeg har lige siddet og kigget grundigt på det og pludseligt slår det mig "hvor er Kongebroen henne" efter min bedste overbevisning burde man kunne se den gamle eller nye bro, over banen. Eller er den gamle revet ned og den nye endnu ikke rejst? Det kan selvfølgelig være fordi jeg fejltolker foto dækningsområdet (!) ((vederstyggelig tanke))

I mit arkiv er billedet dateret "ca. 1958" så måske det ikke er fra 1958 (uden at jeg dog ved, om det ændrer noget i forhold til den manglende bro).

--
[image]

Korsør gamle station

af Flemming, knivkær Strand, 30/5 2011, 14:08 (4932 dage siden) @ Tommy Nilsson

I mit arkiv er billedet dateret "ca. 1958" så måske det ikke er fra 1958 (uden at jeg dog ved, om det ændrer noget i forhold til den manglende bro).

Hej Tommy

Foto har du fra mig, Arne Kirkeby var særdeles flink til streng orden i sine notater, normalt kan man altså godt regne med data fra hans side. årstallet bekræftes fint af Peter Christensens bemærkninger omkring MHéns manglende toplanterne.
(citat)
Korsør gamle station

af Peter Christensen , Saturday 14. May, 2011, 14:29 (16 dage siden) @ Flemming


Det er også værd at bemærke at den øverste toplanterne på MH203 mangler.
Jeg ved ikke hvornår den blev sat på - man kunne tænke sig at DSB ville se hvorledes Henschel havde sat toplanternerne på MH201-202 inden MH203 fik den.

Ud fra de ombygninger og ommalinger, som MH203 var udsat for i sine første år, vil jeg gætte på at billedet er taget "engang mellem april og november 1958" - med størst sandsynlighed i sommermånederne.
(citat slut)


Venligste hilsner

Flemming.

Korsør gamle station

af K E Jørgensen @, 30/5 2011, 14:49 (4932 dage siden) @ Flemming

[image]

Mh 203---202 25.07.65 Kh Gb kej

Korsør gamle station

af Flemming, knivkær Strand, 30/5 2011, 15:38 (4932 dage siden) @ K E Jørgensen

[image]

Mh 203---202 25.07.65 Kh Gb kej

Hej K E

Det var ellers en god teori :-D

Det sjove er at jeg har kørt under Kongebroen tusindvis af gange og jeg kan sandt for dyden ikke komme i tanke om hvornår den er bygget, der stod årstal på den!!!

Glade hilsner

Flemming.

Korsør gamle station

af h087 ⌂, køge, 30/5 2011, 16:32 (4932 dage siden) @ Flemming

Næ du er jo også blevet gammel

den blev opført 1958/59

henning / h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Korsør gamle station

af Flemming, knivkær Strand, 30/5 2011, 19:41 (4932 dage siden) @ h087

  • ...
  • ...
  • ...
    [/list> Næ du er jo også blevet gammel
    [quote]
    den blev opført 1958/59

    henning / h087[/quote]

    Hej Henning

    Ja du må jo vide hvad du snakker om, så gammel som din dåbsattest er (skrevet med runer) men det bliver værre endnu - for grunden til at jeg ikke kan finde Kongebroen er simpel nok, foto dækker ikke det område hvor broen står. jeg tog fejl af post 1. og 2. DET vil aldrig ske igen.

    Flovmand hilser

    Flemming.
Avatar

Repetition - nu med variation - Fredericia

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/6 2011, 19:20 (4926 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg kan kun huske at have set ganske få TU-signaler med repeterlanterner på bagsiden

Her har vi så en variant:

Der er helt åbenlyst repetition i TU-signalet for spor 6 men ikke i TU-signalet for spor 5.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Fredericia. TU-signaler spor 6 og 5 mod nord. 4. april 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen

Korsør gamle station

af h087 ⌂, køge, 6/6 2011, 09:46 (4926 dage siden) @ Flemming

hej flovmand
og gnavpot tilgiver og henviser til brille

foresten - har SMJK ikke fået Jørgen Kjelds foto ?

henning

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Korsør gamle station

af Flemming, knivkær Strand, 6/6 2011, 11:10 (4926 dage siden) @ h087

Hej Olfort (lowicz)

Jo.

Venlige (trods alt) hilsner

flemming.

TU-signaler med repetition

af Morten812 ⌂, Randers, 7/9 2011, 10:26 (4833 dage siden) @ jaer

de blev fjernet i endte 2000 eller 2001 - er ikke noget krav i SR om de skal være der...

Korsør gamle station

af Henrik Karlsson, 24/11 2011, 21:54 (4754 dage siden) @ Flemming

Det billede af MH 203 rummer flere "mysterier" Jeg har lige siddet og
kigget grundigt på det og pludseligt slår det mig "hvor er Kongebroen henne" ...

Så vidt jeg kan se, er der en naturlig forklaring: Dette billede er fra Nyborg.

Det karakteristiske arrangement med TU-signaler "på balkonen" af post 1 i baggrunden var en midlertidig løsning mens 53-anlægget blev bygget, ca. 1957-1963.

Se Vingehjulet 2/1963.

Henrik W Karlsson

Korsør gamle station

af Georg Schmidt, 25/11 2011, 00:55 (4754 dage siden) @ Henrik Karlsson

Ja, billedet er fra Nyborg. Det er post 1 og huset mellem maskinen og vognen husker jeg fra Nyborg. MH 203 var på prøve i Nyborg fra 25.juni til 13.september 1958.
Mvh
Georg

Korsør gamle station - omstigning til Nyborg

af h087 ⌂, køge, 25/11 2011, 13:59 (4753 dage siden) @ Henrik Karlsson
redigeret af h087, 25/11 2011, 14:56

Hej
sjovt nok kan man falde over samme ting - var ved at gennemgå Vingehjulet ( kopiering 1943 - 1957 årgange - og så er vingenhjulet komplet ) og faldt også over artiklen i 1963 ( vil prøve at scanne den og lægge den ind ) - Endvidere JB-Ps oplysning om belgisk vogn burde have fået klokken til at ringe - mig bekendt blev belgiske vogne ikke overført på storebælt, men stoppede i Nyborg dengang (!?)
var så i gemmerne og på mit foto af MH 203 står der Ng ca 1958 - AK, et af Arnes 6 x 6 negativer
men fandt også dette foto af Nyborg i gemmerne - og det må så være post 1 ved den røde streg jeg har lagt ind - men hvor ligger så post 2 og 3 - ? eller er der flere
det kunne måske være en ide at efterlyse foto og oplysninger fra Nyborg i denne ombygningsperiode?
mvh
henning h087
Nyborg i halvtredserne - NowicoDSB ( billedet kan også være ældre ) men hvornår så ? )bemærk også at godsristen svanedammen? heller ikker er anlagt
[image]

billede af post 1 Nyborg - vingehjulet 1963 - DSB
[image]

også disse billeder fra Nyborg
dette fra 1966?? - gammel post ??? - Hans Gerner eller Arne Kirkeby foto af MT 160 + ARM + CC + AV
[image]

MT 151, 1958 Ng - AKomjk
[image]

MT 158, Nyborg - AKomjk
[image]

beklager kvaliteten af billederne
har lige fået ny scanner + photoshop - og skal lige have lært at bruge det ordentlig -

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Korsør gamle station - omstigning til Nyborg

af h087 ⌂, køge, 25/11 2011, 19:53 (4753 dage siden) @ h087

Hej
og lige en rettelse - efter at havet kigget togplan 6 igennem for 52 og 53 BLEV belgiske vogne overført på Storebælt i Nordexpress tog 35 og 36 - ok - man skal huske at kigge efter i sine togplaner
mvh
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak