Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Søften Trinbræt.....

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/5 2011, 06:04 (4946 dage siden)

.....er mig bekendt ikke afbilledet i jernbanelitteraturen. Jeg har i hvert fald aldrig set trinbrættet på billede. Et eller andet sted - vistnok i Dansk Jernbane-Klubs tidskrift "Jernbanen" er der et billede af overkørslen ved trinbrættet eller overkørslen lige ved siden af (begge beliggende i nogenlunde samme afstand fra Søften); men et billede af selve trinbrættet er der ikke tale om.

Så kære Forum: Er der hjælp at hente?

Nedenstående stammer fra en helt anden "sag", nemlig tipvognsspor ved en stengrav i Trige nord for Aarhus. Men det er jo en helt andet snak.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Søften Trinbræt markeret på maalebordsblad 1:20.000, udsnit, maalt 1875, rettet 1904. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB100, Bb 67/Thomas Boberg Nielsen

Søften Trinbræt.....

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/5 2011, 16:44 (4946 dage siden) @ Minoque

der er et lille klip af MZ 1425 ved søften 1973

Tak for klippet. Det ser endda ud til, at ledvogteren står ved den "rigtige" overkørsel - det vil sige den hvor trinbrættet lå.

Trinbrættet blev i øvrigt nedlagt i 1963 (Kilde: Morten Flindt Larsen: De Danske Statsbaners Stednavneforkortelser, Forlaget bane bøger, 1995, ISBN 87 88632 57-1).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Søften Trinbræt.....

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/5 2011, 17:09 (4946 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det ser endda ud til, at ledvogteren står ved den "rigtige" overkørsel - det vil sige den hvor trinbrættet lå.

Og hvis ikke jeg tager fejl, betjener ledvogteren begge overkørsler både den vestlige og den østlige, hvor trinbrættet lå og hvor ledvogteren befinder sig. Det ser i hver fald ud som, at han først ruller bommene op for en anden overkørsel end den, han står ved.

Jeg har ikke mit arkiv inde for rækkevidde, så jeg kan ikke i skrivende stund se, om han passede begge overkørsler.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Søften Trinbræt.....

af Holger Sørensen, Hedehusene, 14/5 2011, 18:04 (4946 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det var "normalt" at flere overkørsler betjenes fra samme sted, f.eks Soderup ved Tølløse.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Søften Trinbræt.....

af Georg Schmidt, 14/5 2011, 19:59 (4946 dage siden) @ Holger Sørensen

Der var snebyger i luften den dag den 8/4 1978 i Søften overkørslens sidste dage. Den automatiske linieblok med 4 helbomanlæg mellem Mundelstrup og Hinnerup var planlagt ibrugtaget den 13/4 1978. Ledvogteren i Søften betjente to overkørsler nemlig 285 i km 127,460 og 286 i km 127,730. De to overkørsler 285 og 286 blev efter linieblokkens ibrugtagning dækket af AM-signaler, i nordgående retning af AM 2127 og i sydgående af både 1128 og 1130. Fire helbomanlæg i signalafhængighed mellem Hinnerup og Mundelstrup kunne godt give lidt uro i toggangen ved fejl i lamper og lignende:-D .Det er nu alt sammen historie, den første overkørsel man møder i dag nord for Århus er 300 mellem Hinnerup og Hadsten.
[image]
Søften 8/4 1978.
[image]
Søften 8/4 1978.
Mvh
Georg

Søften Trinbræt.....

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/5 2011, 20:07 (4946 dage siden) @ Georg Schmidt

Kære Georg

Flotte billeder. Og tak for en god faktuel udredning af de tekniske forhold.:-)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Søften Trinbræt.....

af Georg Schmidt, 14/5 2011, 20:58 (4946 dage siden) @ Georg Schmidt

Ups, det var nu ikke overkørslens sidste dage, men sidste dage betjent ved ledvogter.
Vh
Georg

Søften Trinbræt.....(+1 billede)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 15/5 2011, 17:42 (4945 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af T. Rithmester, 15/5 2011, 17:58

Min far tog dette billede af Søften tilbage i 1977:

[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Søften Trinbræt.....(+2 nye billeder)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 15/5 2016, 22:18 (3117 dage siden) @ T. Rithmester

Min far tog dette billede af Søften tilbage i 1977:

[image]

[image]Samme sted som ovenfor, 6. maj 2016 (thr)

[image]Tidligere placering af Søften trinbræt set i retning mod Aarhus, 6. maj 2016 (thr)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Søften Trinbræt.....

af Georg Schmidt, 11/4 2018, 21:58 (2421 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg kom til at se, at jeg i sin tid skrev forkert årstal for billederne fra overkørslen ved Søften. Optagetidspunktet skal rettelig være langfredag den 8/4 1977. Der er på tidspunktet lige et år til at overkørslen bliver erstattet af et automatisk bomanlæg den 13/4 1978 sammen med den automatiske linieblok mellem Mundelstrup og Hinnerup.

[image]

[image]
Søften overkørslen nr. 285 i en snebyge 8/4 1977.

Mvh
Georg

Søften Trinbræt.....

af h087 ⌂, køge, 11/4 2018, 22:14 (2421 dage siden) @ Georg Schmidt

:-)

og her med en MZ i den gode gamle farve på vej

også et Georg Schmidt foto

[image]

mvh
henning

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Søften Trinbræt.....

af Jens Møller, København S, 14/5 2011, 21:45 (4945 dage siden) @ Holger Sørensen

Det var "normalt" at flere overkørsler betjenes fra samme sted, f.eks Soderup ved Tølløse.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Det er da sjovt at du lige netop nævner Soderup ved Tølløse, hvor fru Magnussen i halvtredserne og tredserne havde hele tre overkørsler at passe fra den midterste, hvor hun og familien boede i et ledvogterhus. Der var så i hhv. Hvalsø og Tølløse en vippeafbryder som skulle betjenes ved afsendelse af tog mod de tre overkørsler. Jeg kan sørgeligt nok ikke huske, om der også blev sendt en meddelelse om afgang af tog over linietelefonen, men mon dog ikke.

--
Jens MO-Møller
[image]

Søften Trinbræt.....

af Erik S Jensen @, Mølballe ,Søften, 30/5 2011, 01:14 (4930 dage siden) @ Holger Sørensen

Det er rigtigt ledvogteren betjener to overkørsler Kvottrupvej hvor ledvogterhuset ligger
og Mølballe overskæringen. Før dobbelt sporet blev lavet blev bommene betjent fra Mølballesiden,det blev ændret på grund af dårlige oversigtforhold.

Søften Trinbræt.....

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 19/5 2011, 13:37 (4941 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det ser endda ud til, at ledvogteren står ved den "rigtige" overkørsel - det vil sige den hvor trinbrættet lå.

Og hvis ikke jeg tager fejl, betjener ledvogteren begge overkørsler både den vestlige og den østlige, hvor trinbrættet lå og hvor ledvogteren befinder sig. Det ser i hver fald ud som, at han først ruller bommene op for en anden overkørsel end den, han står ved.

Jeg har ikke mit arkiv inde for rækkevidde, så jeg kan ikke i skrivende stund se, om han passede begge overkørsler.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Der er ingen fejltagelser taget. Man kan på videoklippet se den overkørsel som han ruller op for. De to overkørsler lå på hver sin side af den fikse bro, der nu er bygget.

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak