Jeg boede i Karlslunde og pendlede til København i 2007, da Køgebugt-banen blev sporfornyet fra Dybbølsbro til Hundige. Begge spor på strækningen blev skiftet ud, og det var så vidt jeg husker, kun i meget begrænset omfang totalspærring af strækningen (men togdriften var selvfølgelig indskrænket i forhold til normalt).
Det er også stadig muligt at forny spor, sveller og ballast uden totalspærring. Det er når man skal arbejde på underlaget at problemet opstår, eksempelvis dæmningsarbejder, sporsænkninger under broer pga. elektrificering eller kurveudretning.
Der er bare blevet mere af det arbejde der kræver totalspærring, pga. projekter som elektrificering og hastighedsopgraderinger. Men Aalborg-Hobro blev da sporudskiftet sidste år samtidig med drift i nabosporet og det samme med Hobro-Langå i 2018. Der har begge gange været perioder med totalspærringer, men det har eksempelvis været fordi man skulle omlægge Randers station totalt eller nedrive broer.