Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Næstved Havnebane forsvinder

af Kaspertog ⌂, Næstved, 12/5 2011, 18:58 (4943 dage siden)

I disse dage bliver havnebanen i Næstved taget op, til fordel for en ny fjernvarme ledning fra Næstved Hospital, som skal ligge der hvor sporet ligger i dag. Som sagt kørte det sidste tog på havnebanen d. 14. juli 2007, og siden har sporene ligget ødet hen. Selvom der i spor 1 på Næstved st blev lagt et helt nyt skiftespor, sammen med 3 andre på Maglemølle papirfabrik og flere andre sporreparationer på havnebanen, som aldrig nåede at blive brugt, da det blev lavet efter, man var stoppet med at kører gods, og nu bare bliver klippet i stykker.

Ps. Til dem som gerne ville, kan i vise nogle af jeres billeder fra havnebanen, som vi ikke har set, til et minde om Næstved Havnebane.

Mvh Kasper Pedersen

Her er tre billeder fra optagelsen af Næstved havnebane fra d. 12/5 2011.

[image]

[image]

[image]

Næstved Havnebane forsvinder

af TeamBaumann, Hjordkær, 13/5 2011, 08:28 (4943 dage siden) @ Kaspertog

Trist, at sådan en fin havnebane går borte.....
der er snart vist ikke mange aktive havnebane tilbage mere? - og dem som ikke er aktiv mere, forsviner nok også med tiden.

Men man kan se ved CFL Cargo Danmark fra Grimstrup films, hvordan det var dengang med Næstved havne kørsel.

Næstved Havnebane forsvinder

af Sydbanen, Sydsjælland, 13/5 2011, 17:57 (4942 dage siden) @ TeamBaumann

Det er trist at endnu en dansk havnbane/sidespor fjernes, det øger jo ikke ligefem godskørslen på danske skinner, som politikerne gerne ville have, politikerne snakker, "MEN hvad bliver det til, ja jeg spøger bare!" (Gæt selv hvor den er fra):-D .
Sagde transportministeren ikke også at der ikke skulle lukkes flere baner? :-|
og så har de jo spildt skattepenge på nyt sporskifte og spor ved stationen.

Mvh Mikkel - Næstved egnen.

--
Mvh Mikkel

Næstved Havnebane forsvinder

af SFJ.., 13/5 2011, 19:19 (4942 dage siden) @ Sydbanen

Sydbanen: Af hensyn til gods på skinner er der jo sådan set rigtig meget gods på skinner. Tror bare at godstransporten også er blevet "hærget" af centraliseringen. Det kan simpelthen ikke betale sig at kører mindre gods tog. Kun steder hvor der er hyppig drift, med lange tog er det vel rentabelt.

//Miles

Næstved Havnebane forsvinder

af KimC, 14/5 2011, 04:48 (4942 dage siden) @ Sydbanen

Det er trist at endnu en dansk havnbane/sidespor fjernes, det øger jo ikke ligefem godskørslen på danske skinner, som politikerne gerne ville have, politikerne snakker, "MEN hvad bliver det til, ja jeg spøger bare!" (Gæt selv hvor den er fra):-D .
Sagde transportministeren ikke også at der ikke skulle lukkes flere baner? :-|
og så har de jo spildt skattepenge på nyt sporskifte og spor ved stationen.

Mvh Mikkel - Næstved egnen.

Der er ingen grund til at kritisere politikere her.
De bevilgede penge til nødvendige reparationer af sporet, og sporet blev repareret.
Herefter skred operatøren fordi det var sjovere at køre med MY andre steder.

Det er sket før at operatører er skredet fra renoverede sidespor, såleds feks med sporet til Skrydstrup, og det vil ske igen. Så må man bare ikke undre sig over at politikerne bliver mere tilbageholdende med den slags inveteringer.
Hvis jeg som politiker havde været med til at finde penge til at reparere det havnespor, og så det bagefter kom til at ligge ubenyttet i mange år, for derefter at blive pillet op, ville min tillid til at investere i flere baneprojekter være betydelig mindsket.

Her er det nødvendigt at operatørerne medler klart ud om de vil eller ikke vil bruge et sidespor. Det med at lokke nogen til at renovere spor "i fald der skulle gå hen og komme et tog" dur ikke.

Næstved Havnebane forsvinder

af sideshowjesper, 19/6 2011, 10:35 (4906 dage siden) @ KimC

Det er trist at endnu en dansk havnbane/sidespor fjernes, det øger jo ikke ligefem godskørslen på danske skinner, som politikerne gerne ville have, politikerne snakker, "MEN hvad bliver det til, ja jeg spøger bare!" (Gæt selv hvor den er fra):-D .
Sagde transportministeren ikke også at der ikke skulle lukkes flere baner? :-|
og så har de jo spildt skattepenge på nyt sporskifte og spor ved stationen.

Mvh Mikkel - Næstved egnen.


Der er ingen grund til at kritisere politikere her.
De bevilgede penge til nødvendige reparationer af sporet, og sporet blev repareret.
Herefter skred operatøren fordi det var sjovere at køre med MY andre steder.

Det er sket før at operatører er skredet fra renoverede sidespor, såleds feks med sporet til Skrydstrup, og det vil ske igen. Så må man bare ikke undre sig over at politikerne bliver mere tilbageholdende med den slags inveteringer.
Hvis jeg som politiker havde været med til at finde penge til at reparere det havnespor, og så det bagefter kom til at ligge ubenyttet i mange år, for derefter at blive pillet op, ville min tillid til at investere i flere baneprojekter være betydelig mindsket.

Her er det nødvendigt at operatørerne medler klart ud om de vil eller ikke vil bruge et sidespor. Det med at lokke nogen til at renovere spor "i fald der skulle gå hen og komme et tog" dur ikke.

Well KimC, man kan vel et eller andet sted godt skyde efter politikerne, i det omfang at CFL jo ikke skred fordi de hellere ville køre deres MY/MX andetsted, men fordi det gav dundrende underskud. Det gør det tilgengæld ikke når det transporteres med 35 lastbiler, i stede for med 1 tog.... Og det er vel en politisk beslutning der skal til for at man med økonmisk fordel får godset på jernbanen i stedet for på landevejen.

Næstved Havnebane forsvinder

af thyge @, rønnede, 11/9 2011, 15:59 (4822 dage siden) @ Kaspertog

Hej!
Kunne ikke nære mig må også prøve at scanne nogle 24x36 negativer
det er Magle Mølle nr 2 fra vinteren 1963!
vist nok DJK udflugt? Jo det er DJK Thomassen er med på 1ste billede!
mvh
Thyge
[image][image]

Næstved Havnebane forsvinder

af Holger Sørensen, Hedehusene, 13/9 2011, 19:31 (4819 dage siden) @ sideshowjesper
redigeret af Holger Sørensen, 13/9 2011, 19:43

Det er jo politik det hele. Betingelserne for at køre lokalt i Danmark er katastrofalt dårlige- infrastrukturafgifter for at passere Storebælt; vægring med énmandsbetjening; elendige sporforhold i Fruens Bøge (i dette tilfælde), hvor et lokomotiv med lokofører skulle være til rådighed for at udveksle vogne efterhånden i stedet for at fabrikkken havde enten en ex Köf eller en vejgående traktor til dennne udveksling.
Så der er manglende vilje fra mange sider. Så er det lettere med modulvogntog.
Her går det godt - send flere lastbiler.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak