Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hastighed Hamborg-Lübeck (Jernbanen i dag)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 8/1 2021, 21:24 (1416 dage siden)

Hej i forum

Jeg ved der findes et kort over europæiske baner med strækningshastigheder, men kan ikke huske hvor.

Helt specifikt er jeg interesseret i hvad hastigheden er Hamborg-Lübeck. Har fornemmelse af at det er maks 160 km/t.

(Prøver at få en mere detaljeret fornemmelse af hvordan Hamborg-København kan komme ned på 2 timer).

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Hastighed Hamborg-Lübeck

af Bongo-Anders, 8/1 2021, 22:25 (1416 dage siden) @ Poul Brandt

Yes Lübeck Hamburg er 160 km/t.

De er dog ved at udvide S-banen ud til Arenberg-Gartenholz (staveplade)
og derved bliver der så vidt jeg ved nedlagt 2 stationer som overgår til S-bahn nettet.

Men er København Hamburg ikke planlagt til 2,5 timer og ikke 2 timer?

Hastighed Hamborg-Lübeck

af ulca, 8/1 2021, 22:29 (1416 dage siden) @ Poul Brandt

Hej i forum

Jeg ved der findes et kort over europæiske baner med strækningshastigheder, men kan ikke huske hvor.

Helt specifikt er jeg interesseret i hvad hastigheden er Hamborg-Lübeck. Har fornemmelse af at det er maks 160 km/t.

(Prøver at få en mere detaljeret fornemmelse af hvordan Hamborg-København kan komme ned på 2 timer).

Måske med en ud flere løsninger: En løsning kan være lidt i stil med hvad man har gjort mellem f.eks. Ringsted og Glumsø, at udrette dele af strækningen og øge kurveradier. En anden kunne være nyere signal- og sikringsanlæg som kan håndtere højere hastigheder. Begge disse løsninger er planlagt til at opgradere strækningen og øge hastigheden på strækningen mellem Lübeck og Puttgarden. Endelig er der den helt store, og dyre, løsning i form af en helt ny strækning designet til højere hastighed.

Hastighed Hamborg-Lübeck

af Poul Brandt, Nordsjælland, 9/1 2021, 10:06 (1416 dage siden) @ Bongo-Anders

Yes Lübeck Hamburg er 160 km/t.

De er dog ved at udvide S-banen ud til Arenberg-Gartenholz (staveplade)
og derved bliver der så vidt jeg ved nedlagt 2 stationer som overgår til S-bahn nettet.

Men er København Hamburg ikke planlagt til 2,5 timer og ikke 2 timer?

.
jo. Men jeg er interesseret i hvad der skal til for at nå 2 timer på (meget) lang sigt.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Hastighed Hamborg-Lübeck

af Bongo-Anders, 9/1 2021, 11:47 (1416 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg har set forslag til en Højhastighedsbane fra Lübeck og ind til Hamburg men den skal både igennem et grønt område og der skal laves en tunnel og med de miljø aktivister de har i Tyskland så bliver den bil ikke godkendt :-)

Men det var vist kun 10 minutter du kunne skæres af rejsetiden så de resterende minutter skal du finde andetsteds.


Et forslag som jeg også har sent nogle jubel fantaster foreslå er en direkte linie fra Køge Nord og ned til Rødby, vest om Køge og vest om Nykøbing.

Men den er rasende dyr der det forløb kræver en ny bro over Storstrømmen og en bro eller tunnel under Guldborgsund et sted nord for Nykøbing.

Hastighed Hamborg-Lübeck

af Svend, 9/1 2021, 11:54 (1416 dage siden) @ Poul Brandt

Yes Lübeck Hamburg er 160 km/t.

De er dog ved at udvide S-banen ud til Arenberg-Gartenholz (staveplade)
og derved bliver der så vidt jeg ved nedlagt 2 stationer som overgår til S-bahn nettet.

Men er København Hamburg ikke planlagt til 2,5 timer og ikke 2 timer?


.
jo. Men jeg er interesseret i hvad der skal til for at nå 2 timer på (meget) lang sigt.

Du skal begynde at tegne et forløb af nye højhastighedsstrækninger i kombination med hastighedsopgraderinger på andre (planlagte men endnu ikke byggede) strækninger. Her er lidt at pusle med i weekenden. God fornøjelse :-)

--
Svend

Hastighed Hamborg-Lübeck

af anho, 9/1 2021, 12:03 (1416 dage siden) @ Bongo-Anders

Hmm, et interessant spørgsmål kunne være; hvor hurtigt ville man kunne køre med tilt-tog på de danske strækninger? Jeg ved at Tōkaidō Shinkansen oprindeligt blev bygget til 200 km/t, og så blev presset op på 210... men da de indførte tilttog, kunne de skrue farten helt op til 270 km/t. Den har en minimal kurveradius på 2500 meter (mens resten af Shinkansen-nettet har en kurveradius på minimum 4000 meter).

Hvor mange strækninger i Danmark kunne gøres til højhastighedsstrækninger med tilttog? Hvad med Høje Taastrup-Korsør? Ville det kræve at man også opgraderede sveller og ballastering? Og kunne man klemme sig op på 300 km/t på den nye KBH-Ringsted bane hvis man kørte med tilttog?

Det kunne også være at mange af regionalbanerne i Jylland kunne få farten sat op. Men det er vist nok mere selve banens konstruktion end det er kurveradius der er den begrænsende faktor dér, er det ikke?

Hastighed Hamborg-Lübeck

af Bongo-Anders, 9/1 2021, 14:50 (1416 dage siden) @ ulca

Ikke korrekt, mellen Lübeck og Puttgarden opføres en helt ny 200 km/t bane og Fehmarnsundbroen udskiftes også med en tunnel så jeg formoder at der kan køres 200 km/t hele vejen fra Ringsted til Lübeck.

Selvfølgelig er hastigheden igennem for eksempel, Ringsted, Næstved og Nykøbing F nok reduceret en del men ellers er det 200 km/t hele vejen.

Hastighed Hamborg-Lübeck

af anho, 9/1 2021, 15:16 (1416 dage siden) @ Bongo-Anders

Så vidt jeg husker skal den 'nye' bane Lübeck-Puttgarden erstatte den gamle, og genbruge visse strækninger hvor sporene er tilpas lige. Så det er mere "ekstrem kurveudretning" end det er "spritny bane".

Det værende sagt, så bliver der nedlagt et par stationer, og andre bliver flyttet, for at kunne foretage denne udretning - så det er en meget dybtgående opgradering.

Hastighed Hamborg-Lübeck

af andersj, Aalborg, 9/1 2021, 16:38 (1416 dage siden) @ anho

Så vidt jeg husker skal den 'nye' bane Lübeck-Puttgarden erstatte den gamle, og genbruge visse strækninger hvor sporene er tilpas lige. Så det er mere "ekstrem kurveudretning" end det er "spritny bane".

Det værende sagt, så bliver der nedlagt et par stationer, og andre bliver flyttet, for at kunne foretage denne udretning - så det er en meget dybtgående opgradering.

Den røde linje er den kommende linjeføring og den orange er de steder hvor den eksisterende linjeføring nedlægges. Det kommer især til at gå ud over de populære ferie- og udfulgtsdestinationer ved Timmendorfer Strand og Scharbeutz. Oldenburg mister også sin central beliggende station, der flyttes udenfor byen.

Der elektrificeres også ind til Neustadt ad den gamle linjeføring, så de nye Stadler KISS kan køre direkte Hamburg-Neustadt og Hamburg-Travemünde med driftskobling i Lübeck. Det er endnu ikke besluttet hvilke regionaltog der skal køre til Burg.

Tryk på billedet for at se det i større størrelse.

[image]

--
Mvh Anders

Hastighed Hamborg-Lübeck

af Poul Brandt, Nordsjælland, 9/1 2021, 17:09 (1416 dage siden) @ anho

Hmm, et interessant spørgsmål kunne være; hvor hurtigt ville man kunne køre med tilt-tog på de danske strækninger? Jeg ved at Tōkaidō Shinkansen oprindeligt blev bygget til 200 km/t, og så blev presset op på 210... men da de indførte tilttog, kunne de skrue farten helt op til 270 km/t. Den har en minimal kurveradius på 2500 meter (mens resten af Shinkansen-nettet har en kurveradius på minimum 4000 meter).

Hvor mange strækninger i Danmark kunne gøres til højhastighedsstrækninger med tilttog? Hvad med Høje Taastrup-Korsør? Ville det kræve at man også opgraderede sveller og ballastering? Og kunne man klemme sig op på 300 km/t på den nye KBH-Ringsted bane hvis man kørte med tilttog?

Det kunne også være at mange af regionalbanerne i Jylland kunne få farten sat op. Men det er vist nok mere selve banens konstruktion end det er kurveradius der er den begrænsende faktor dér, er det ikke?

.
Mig bekendt opgav svenskerne tilt-tog fordi det føltes ubehageligt for passagerne.
Antageligvis ser der ikke nærmere på det i Danmark af samme grund.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Hastighed Hamborg-Lübeck

af Poul Brandt, Nordsjælland, 9/1 2021, 17:26 (1416 dage siden) @ Bongo-Anders

Jeg har set forslag til en Højhastighedsbane fra Lübeck og ind til Hamburg men den skal både igennem et grønt område og der skal laves en tunnel og med de miljø aktivister de har i Tyskland så bliver den bil ikke godkendt :-)

Men det var vist kun 10 minutter du kunne skæres af rejsetiden så de resterende minutter skal du finde andetsteds.


Et forslag som jeg også har sent nogle jubel fantaster foreslå er en direkte linie fra Køge Nord og ned til Rødby, vest om Køge og vest om Nykøbing.

Men den er rasende dyr der det forløb kræver en ny bro over Storstrømmen og en bro eller tunnel under Guldborgsund et sted nord for Nykøbing.

.
Interessant med de 10 minutter, har du en link? Ved du hvad hastighed der var foreslået?

Her kan man finde yderligere 15 minutter, uden at bygge nye baner:

1,8 minut: Delvis hastighedsopgradering 300 km/t Kbh.-Køge Nord-Kværkeby i forbindelse med kattegatforbindelsen

1,2 min: Sydlig omfartsbane i Ringsted med afgrening anlagt for 300 km/t.

3,5 min: Store dele af de 70 km bane Glumsø-Nykøbing F kan så vidt vide, uden store omkostninger opgraderes til 230 km/t. Derudover kan en hel del af banen opgraderes til 250 km/t. Regnes med en gennemsnitshastighed på 240 km/t kan 3,5 minut spares.

3,5 min.: Den kommende nye 35 km dobbeltsporede og næsten helt lige bane Nykøbing F-Rødby anlægges straks for 300 km/t og ikke kun 200 km/t.

1,5 min.: Femerntunnelen 18 km anlægges fra starten for 300 km/t.

ca. 3 min: Den i Tyskland allerede besluttede sænketunnel i stedet for Fehmern Brücke (inkl. reduceret køretidstillæg, da sænketunnelsen er dobbeltsporet, mens broen den erstatter er enkeltsporet).

1 min.: Reduceret køretidstillæg


Dermed mangler der kun 5 minutter i at nå ned på 2 timer. Måske kan de findes med hastighedsopgraderinger til 250 km/t i Tyskland på delstrækninger mellem Lübeck og Puttgarden.

(Naturligvis lidt vanvittigt at tale om hastighedsopgradering af en bane der ikke er anlagt endnu. - Men der er f. eks. håb om at man kan finde på at anlægge Nykøbing F - Puttgarden for 250km/t i stedet for 200 km/t. Rygter siger de har lavet beregningen og at det kun løber op i 850 mio. kr. for de 3 minutter det vil give. Da det skal finansieres af billisterne, er det nok ikke så svært at for politikerne at sige ja til. )

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Hastighed Hamborg-Lübeck

af Niels Munch, 9/1 2021, 17:54 (1415 dage siden) @ Poul Brandt

Mig bekendt opgav svenskerne tilt-tog fordi det føltes ubehageligt for passagerne.
Antageligvis ser der ikke nærmere på det i Danmark af samme grund.


Tilter X2000 ikke fortsat? Og nordmændene har type 73 og type 93.

M.v.h.
Niels

Hastighed Hamborg-Lübeck

af My1202, 9/1 2021, 20:33 (1415 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg har set forslag til en Højhastighedsbane fra Lübeck og ind til Hamburg men den skal både igennem et grønt område og der skal laves en tunnel og med de miljø aktivister de har i Tyskland så bliver den bil ikke godkendt :-)

Men det var vist kun 10 minutter du kunne skæres af rejsetiden så de resterende minutter skal du finde andetsteds.


Et forslag som jeg også har sent nogle jubel fantaster foreslå er en direkte linie fra Køge Nord og ned til Rødby, vest om Køge og vest om Nykøbing.

Men den er rasende dyr der det forløb kræver en ny bro over Storstrømmen og en bro eller tunnel under Guldborgsund et sted nord for Nykøbing.


.
Interessant med de 10 minutter, har du en link? Ved du hvad hastighed der var foreslået?

Her kan man finde yderligere 15 minutter, uden at bygge nye baner:

1,8 minut: Delvis hastighedsopgradering 300 km/t Kbh.-Køge Nord-Kværkeby i forbindelse med kattegatforbindelsen

1,2 min: Sydlig omfartsbane i Ringsted med afgrening anlagt for 300 km/t.

3,5 min: Store dele af de 70 km bane Glumsø-Nykøbing F kan så vidt vide, uden store omkostninger opgraderes til 230 km/t. Derudover kan en hel del af banen opgraderes til 250 km/t. Regnes med en gennemsnitshastighed på 240 km/t kan 3,5 minut spares.

3,5 min.: Den kommende nye 35 km dobbeltsporede og næsten helt lige bane Nykøbing F-Rødby anlægges straks for 300 km/t og ikke kun 200 km/t.

1,5 min.: Femerntunnelen 18 km anlægges fra starten for 300 km/t.

ca. 3 min: Den i Tyskland allerede besluttede sænketunnel i stedet for Fehmern Brücke (inkl. reduceret køretidstillæg, da sænketunnelsen er dobbeltsporet, mens broen den erstatter er enkeltsporet).

1 min.: Reduceret køretidstillæg


Dermed mangler der kun 5 minutter i at nå ned på 2 timer. Måske kan de findes med hastighedsopgraderinger til 250 km/t i Tyskland på delstrækninger mellem Lübeck og Puttgarden.

(Naturligvis lidt vanvittigt at tale om hastighedsopgradering af en bane der ikke er anlagt endnu. - Men der er f. eks. håb om at man kan finde på at anlægge Nykøbing F - Puttgarden for 250km/t i stedet for 200 km/t. Rygter siger de har lavet beregningen og at det kun løber op i 850 mio. kr. for de 3 minutter det vil give. Da det skal finansieres af billisterne, er det nok ikke så svært at for politikerne at sige ja til. )

Fantasien fejler ikke noget.

Men det er vist yderst få rejsende som bekymrer sig om hvorvidt tog fra Københavns til Hamburg kan gøre turen 10-15 min. hurtigere.

Derimod er der rigtig mange daglige rejsende som ville værdsætte at deres pendlertog kunne spare 5-10 min.

Så fokus på de mange og ikke de få for hvem 10-15 minutter er rimelig ligegyldige.

--
[image]

Hastighed Hamborg-Lübeck

af Poul Brandt, Nordsjælland, 9/1 2021, 22:58 (1415 dage siden) @ My1202

Fantasien fejler ikke noget.

Men det er vist yderst få rejsende som bekymrer sig om hvorvidt tog fra Københavns til Hamburg kan gøre turen 10-15 min. hurtigere.

Derimod er der rigtig mange daglige rejsende som ville værdsætte at deres pendlertog kunne spare 5-10 min.

Så fokus på de mange og ikke de få for hvem 10-15 minutter er rimelig ligegyldige.

.
Jeg har lige fået oplyst at nogen (staten?) for nogle år siden i dyre domme har betalt en dansk-tysk ekspertgruppe for at opstille senarier for hvordan man kan nå 2½, 2 og 1 time og 35 minutter Købehavn-Hamborg. Mig bekendt medvirkende til at opgraderingen af Ringsted - Rødby til 200 og ikke 160 km/t.

Nu kan man ikke direkte sammenligne besparelse for pendlere og fjernrejsende. For fjernrejsende er der tale om at konkurrere med fly, med deraf følgende massiv nedgang i CO2.

Med 2 timer kombineret med Stockholm-Ny Ellebjerg på 3 timer kan Stockholm-Hamborg nås på 5 timer, og dermed trække noget af flytrafikken væk her også. Se iøvrigt TEE 2.0 som er diskuteret andetsteds her på sitet.

https://ing.dk/artikel/femern-tunnel-vil-seksdoble-togtrafik-til-hamborg-168710

Men ellers er jeg da alt andet lige enig i at det er antallet af minutter x antal rejsende (+ antal nye rejsende som tiltrækkes pr minuts kortere rejsetid) der bør være udgangspunktet for opgraderinger.

Med den nuværende regering og 70% målet vil det nok fremover blive CO2 fortrængning pr investeret krone som tæller. Hvilket jo også er et fornuftigt mål.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Hastighed Hamborg-Lübeck

af Frank Poulsen, 9/1 2021, 23:43 (1415 dage siden) @ My1202

Jeg har set forslag til en Højhastighedsbane fra Lübeck og ind til Hamburg men den skal både igennem et grønt område og der skal laves en tunnel og med de miljø aktivister de har i Tyskland så bliver den bil ikke godkendt :-)

Men det var vist kun 10 minutter du kunne skæres af rejsetiden så de resterende minutter skal du finde andetsteds.


Et forslag som jeg også har sent nogle jubel fantaster foreslå er en direkte linie fra Køge Nord og ned til Rødby, vest om Køge og vest om Nykøbing.

Men den er rasende dyr der det forløb kræver en ny bro over Storstrømmen og en bro eller tunnel under Guldborgsund et sted nord for Nykøbing.


.
Interessant med de 10 minutter, har du en link? Ved du hvad hastighed der var foreslået?

Her kan man finde yderligere 15 minutter, uden at bygge nye baner:

1,8 minut: Delvis hastighedsopgradering 300 km/t Kbh.-Køge Nord-Kværkeby i forbindelse med kattegatforbindelsen

1,2 min: Sydlig omfartsbane i Ringsted med afgrening anlagt for 300 km/t.

3,5 min: Store dele af de 70 km bane Glumsø-Nykøbing F kan så vidt vide, uden store omkostninger opgraderes til 230 km/t. Derudover kan en hel del af banen opgraderes til 250 km/t. Regnes med en gennemsnitshastighed på 240 km/t kan 3,5 minut spares.

3,5 min.: Den kommende nye 35 km dobbeltsporede og næsten helt lige bane Nykøbing F-Rødby anlægges straks for 300 km/t og ikke kun 200 km/t.

1,5 min.: Femerntunnelen 18 km anlægges fra starten for 300 km/t.

ca. 3 min: Den i Tyskland allerede besluttede sænketunnel i stedet for Fehmern Brücke (inkl. reduceret køretidstillæg, da sænketunnelsen er dobbeltsporet, mens broen den erstatter er enkeltsporet).

1 min.: Reduceret køretidstillæg


Dermed mangler der kun 5 minutter i at nå ned på 2 timer. Måske kan de findes med hastighedsopgraderinger til 250 km/t i Tyskland på delstrækninger mellem Lübeck og Puttgarden.

(Naturligvis lidt vanvittigt at tale om hastighedsopgradering af en bane der ikke er anlagt endnu. - Men der er f. eks. håb om at man kan finde på at anlægge Nykøbing F - Puttgarden for 250km/t i stedet for 200 km/t. Rygter siger de har lavet beregningen og at det kun løber op i 850 mio. kr. for de 3 minutter det vil give. Da det skal finansieres af billisterne, er det nok ikke så svært at for politikerne at sige ja til. )


Fantasien fejler ikke noget.

Men det er vist yderst få rejsende som bekymrer sig om hvorvidt tog fra Københavns til Hamburg kan gøre turen 10-15 min. hurtigere.

Derimod er der rigtig mange daglige rejsende som ville værdsætte at deres pendlertog kunne spare 5-10 min.

Så fokus på de mange og ikke de få for hvem 10-15 minutter er rimelig ligegyldige.

Jeg er helt enig her

For mig at se betyder det intet på de lange ture som ofte ikke er daglige rejsende om de kan spare 10-20 min. Men kunne man spare 10 min fra Næstved til KH, eller endnu bedre, bedre skiftemuligheder til alle mulige retning rundt i kh, for det er jo stadig de færreste der skal til hovedbanegården, de fleste skal videre. Men alt slutter på Hovedbanen. Og så handler det om hyppighed. Og med alle de hurtigtog på eksisterende opgraderinger, hvor fanden skal de daglige stoptog til pendlerne så være...

Hastighed Hamborg-Lübeck

af anho, 10/1 2021, 18:17 (1414 dage siden) @ Poul Brandt

Interessant; jeg oplevede ingen problemer med tilttog hverken på de hurtige Shinkansen eller på de langsommere Limited Express-tog på bumlebanerne, også selvom de altså tiltede en hel del. Jeg ved de også kører rundt mange steder i Tyskland, Italien og Storbritanien.

Hastighed Hamborg-Lübeck

af P.Jensen, 10/1 2021, 18:26 (1414 dage siden) @ Niels Munch

Der står i dit link at X2000 kan køre 30% hurtigere med tilt end uden.

Jeg har selv mest følt det mellem Katrineholm og Södertälje - så behageligt synes jeg ikke det er.
På dens trækning er der mange kurver som måske kunne jævnføres til Østjylland.....

P.Jensen

Hastighed Hamborg-Lübeck

af Niels Bak, 11/1 2021, 02:11 (1414 dage siden) @ andersj

Så vidt jeg husker skal den 'nye' bane Lübeck-Puttgarden erstatte den gamle, og genbruge visse strækninger hvor sporene er tilpas lige. Så det er mere "ekstrem kurveudretning" end det er "spritny bane".

Det værende sagt, så bliver der nedlagt et par stationer, og andre bliver flyttet, for at kunne foretage denne udretning - så det er en meget dybtgående opgradering.


Den røde linje er den kommende linjeføring og den orange er de steder hvor den eksisterende linjeføring nedlægges. Det kommer især til at gå ud over de populære ferie- og udfulgtsdestinationer ved Timmendorfer Strand og Scharbeutz. Oldenburg mister også sin central beliggende station, der flyttes udenfor byen.

Der elektrificeres også ind til Neustadt ad den gamle linjeføring, så de nye Stadler KISS kan køre direkte Hamburg-Neustadt og Hamburg-Travemünde med driftskobling i Lübeck. Det er endnu ikke besluttet hvilke regionaltog der skal køre til Burg.

Tryk på billedet for at se det i større størrelse.

[image]

At det "går ud over" Timmendorfer Strand og Scharbeutz er lidt et spørgsmål om synsvinkel. Det var ikke mindst protester fra de to badebyer over udsigten til snesevis af godstog dagligt, som fik tyskerne til at beslutte en ny linjeføring i stedet for blot at elektrificere og dobbeltspore den gamle, som er det, som er krævet i aftalen med Danmark.

På et tidspunkt blev det diskuteret at beholde den gamle linjeføring til regionaltog også. Er det helt opgivet?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak