Samtlige IR4 får rød folie (Generelt)
DSB har sendt foliering af 43 IR4 togsæt i udbud. Togsæt 30 skulle efter sigende allerede være folieret på værkstedet.
https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:565435-2020:TEXT:DA:HTML&src=0
--
Mvh Anders
af andersj, Aalborg, 15/12 2020, 02:16 (1533 dage siden)
DSB har sendt foliering af 43 IR4 togsæt i udbud. Togsæt 30 skulle efter sigende allerede være folieret på værkstedet.
https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:565435-2020:TEXT:DA:HTML&src=0
--
Mvh Anders
af Johnni Christensen, 15/12 2020, 06:17 (1533 dage siden) @ andersj
Det var også ER 30 som var den første i grå/blå bemaling i sin tid.
Johnni
af mikkelwf, 15/12 2020, 08:48 (1532 dage siden) @ andersj
Dejligt med nogle nye farver - det er bare ærgerligt DSB vælger folie i stedet for at lakere (hint det nok mest om penge). Så må vi se hvor mange år der går før det er skallet af.
Desværre virker det jo også til det udvendige vedligehold generelt er nedprioriteret.
Jeg må indrømme jeg blev lige pinlig på DSB's vegne da jeg så hvor ren og nyvasket Midtjyske Jernbaner have fået deres nye MQ (men selvfølgelig har det lag snavs der har siddet på dem måske beskyttet lakken nedenunder - ironi kan forekomme).
Som kunde er det bare ikke en rar følelse at man starter med at se et møgbelortet tog, men nuvel, så har man jo heller ikke de vilde forventning til når man så rent faktisk træder ind i det (det er dog for det meste ok, heldigvis).
Jeg håber DSB en dag vil have lidt stolthed igen ved at have pænt og nyvasket materiel.
af andersj, Aalborg, 15/12 2020, 17:22 (1532 dage siden) @ mikkelwf
Dejligt med nogle nye farver - det er bare ærgerligt DSB vælger folie i stedet for at lakere (hint det nok mest om penge). Så må vi se hvor mange år der går før det er skallet af.
Måske folieteknologien er blevet bedre? De nye InterCitytog (ICNG) Alstom leverer til NS i Holland har en sort grundlak, men bliver beklædt med folie fra fabrikken. Togene med og uden folie kan ses her: https://railcolornews.com/category/alstom-coradia-stream/alstom-coradia-stream-ns/
--
Mvh Anders
af OD, Od , 15/12 2020, 17:59 (1532 dage siden) @ andersj
Dejligt med nogle nye farver - det er bare ærgerligt DSB vælger folie i stedet for at lakere (hint det nok mest om penge). Så må vi se hvor mange år der går før det er skallet af.
Måske folieteknologien er blevet bedre?
Det kommer nok også an på kvaliteten af den folie man vælger, samt underlaget og påsætning. Folien på EGerne holdt cirka ti år inden den blev skiftet, og der kunne man stadig ikke se den originale farve på maskinerne. MEerne lignede l... allerede efter kort tid.
af andersj, Aalborg, 15/12 2020, 18:01 (1532 dage siden) @ OD, Od
Dejligt med nogle nye farver - det er bare ærgerligt DSB vælger folie i stedet for at lakere (hint det nok mest om penge). Så må vi se hvor mange år der går før det er skallet af.
Måske folieteknologien er blevet bedre?
Det kommer nok også an på kvaliteten af den folie man vælger, samt underlaget og påsætning. Folien på EGerne holdt cirka ti år inden den blev skiftet, og der kunne man stadig ikke se den originale farve på maskinerne. MEerne lignede l... allerede efter kort tid.
Kvalitet vægter 70% og pris 30% i udbuddet, så forhåbentlig kan det holde resten af flådens levetid.
--
Mvh Anders
af Danielsen, 15/12 2020, 09:00 (1532 dage siden) @ andersj
Skal de have samme design som det enlige IC3-tog, med rød vogn, sorte stribe langs vinduerne og grå døre?
af kris545545, Århus, 15/12 2020, 11:43 (1532 dage siden) @ Danielsen
Skal de have samme design som det enlige IC3-tog, med rød vogn, sorte stribe langs vinduerne og grå døre?
Ja. Designet bliver det samme, tilpasset til ER.
--
af Henrik Hansen , Vejen, 15/12 2020, 09:06 (1532 dage siden) @ andersj
DSB har sendt foliering af 43 IR4 togsæt i udbud. Togsæt 30 skulle efter sigende allerede være folieret på værkstedet.
https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:565435-2020:TEXT:DA:HTML&src=0
Det var måske bedre, at DSB anvendte deres sparsomme kassebeholdning på at ompolstre sæderne på IR4 toget. De er efterhånden i en så ringe forfatning, at siddekomforten er udfordret voldsomt, men en fin foliering ser jo selvfølgelig ud af mere...
af bjergged, Zentralschweiz, 15/12 2020, 14:16 (1532 dage siden) @ andersj
Hvis man læser udbuddet, så står der blandt andet:
Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 15 000 000.00 DKK
Det er da (undskyld mit vestjyske) hirl wild.
Skal det virkelig koste 300'000 pr. tog med en gang folie?
Hvis det vitterlig er tilfældet, så kunne man fristes til at spørge om de penge ikke kunne bruges bedre…
af Bongo-Anders, 15/12 2020, 15:37 (1532 dage siden) @ bjergged
Foliering af en taxa koster cirka 30.000 og en dobbeltdækkerbus cirka 100.000 så at et tog med 4 vogne skulle koste 300.000 lyder ikke helt usandsyndlig.
af Vestjyden, 15/12 2020, 15:58 (1532 dage siden) @ Bongo-Anders
Lidt om folie og pris:
https://politiken.dk/indland/art4869699/S-tog-pakkes-ind-i-folie
Mvh vestjyden
--
AR 2052
af bjergged, Zentralschweiz, 16/12 2020, 00:17 (1532 dage siden) @ Bongo-Anders
Foliering af en taxa koster cirka 30.000 og en dobbeltdækkerbus cirka 100.000 så at et tog med 4 vogne skulle koste 300.000 lyder ikke helt usandsyndlig.
Ja, i det perspektiv lyder det ikke helt skørt. Dog stadig mange penge. Kan stadig undres over at DSB mener at det er så vigtigt at få farvet IR4 røde.
af ivar, 16/12 2020, 00:40 (1532 dage siden) @ bjergged
Ja, det kan man godt undre sig over, det er noget underligt noget, men et nyt udtryk kan faktisk få medarbejderne til at rykke sammen om kompagniet, der skal selvfølgelig også ske noget på de indre linjer - der er noget psykologi i det, der virker - jeg har selv været igennem det i et par gange i mit arbejdsliv.
mvh
-ivar
af Niels Bak, 16/12 2020, 02:50 (1532 dage siden) @ ivar
Hvor længe er det siden, at IR4 sidst blev malet/folieret? Måske var det under alle omstændigheder ved at være tiden med en opfrisker.
af OD, Od , 16/12 2020, 14:33 (1531 dage siden) @ Niels Bak
Hvor længe er det siden, at IR4 sidst blev malet/folieret? Måske var det under alle omstændigheder ved at være tiden med en opfrisker.
De blev sidst malet i 2003-2005.
af Bent Jensen, 16/12 2020, 02:51 (1532 dage siden) @ ivar
Måske man vil forsøge at give toget et nyt image og de nye talgotog samt eltogsæt den røde farve, måske også til DD vognene?
Mvh
Bent Jensen
af Schienenwolf, Læsø, 16/12 2020, 08:38 (1531 dage siden) @ ivar
Ja, det kan man godt undre sig over, det er noget underligt noget, men et nyt udtryk kan faktisk få medarbejderne til at rykke sammen om kompagniet, der skal selvfølgelig også ske noget på de indre linjer - der er noget psykologi i det, der virker - jeg har selv været igennem det i et par gange i mit arbejdsliv.
mvh
-ivar
DSB har skiftet designprogram to gange inden for de sidste 50 år; i 1972 og i 1998. Om de røde tog med sort stribe og det sekskantede logo er en del af et samlet nyt designprogram eller blot en justering af 1998-programmet, ved jeg ikke, men mon ikke man vil væk fra de kedelige blå-grå farver, der ganske vist passer fint til det danske vejrlig, men som er for meget knyttet til IC4-togene
--
Hilsen
S
Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.
af Danielsen, 16/12 2020, 11:43 (1531 dage siden) @ Schienenwolf
Fuldstændig enig i, at det nuværende design er ualmindelig kedeligt. Når jeg tænker på, hvor flotte IC3-togene var i deres oprindelige hvid/røde bemaling, eller ME/EA-lokomotiverne med deres sort/røde bemaling. De blå ME-lokomotiver er en ynk at se på, ikke kun fordi folien er slidt, men fordi farvevalget simpelthen er grimt. Det glæder mig, at DSB vender tilbage til røde lokomotiver. Forhåbentlig følger DD-vognene også med på et tidspunkt.
af William Skov , 16/12 2020, 13:08 (1531 dage siden) @ Danielsen
Fuldstændig enig i, at det nuværende design er ualmindelig kedeligt. Når jeg tænker på, hvor flotte IC3-togene var i deres oprindelige hvid/røde bemaling, eller ME/EA-lokomotiverne med deres sort/røde bemaling. De blå ME-lokomotiver er en ynk at se på, ikke kun fordi folien er slidt, men fordi farvevalget simpelthen er grimt. Det glæder mig, at DSB vender tilbage til røde lokomotiver. Forhåbentlig følger DD-vognene også med på et tidspunkt.
De malede blå maskiner er da pæne. En anden sag med de folierede...
--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 16/12 2020, 07:37 (1532 dage siden) @ bjergged
personligt undre det mig behovet for at skifte design , (for mig) så tit.
For andre firmaer, er det meget vigtigt ikke at skifte.
--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris
af krabsen, 16/12 2020, 08:22 (1531 dage siden) @ bjergged
Dog stadig mange penge. Kan stadig undres over at DSB mener at det er så vigtigt at få farvet IR4 røde.
Tja...
Her i dette forum har det ellers ikke skortet på brok over, at materiellet ikke ser indbydende ud: Gammel lakering, synlig rust o.s.v.
Og når man så laver et - inden for de økonomiske rammer muligt - tiltag, så er det også galt.
af mikedk2100, 16/12 2020, 08:42 (1531 dage siden) @ bjergged
Foliering af en taxa koster cirka 30.000 og en dobbeltdækkerbus cirka 100.000 så at et tog med 4 vogne skulle koste 300.000 lyder ikke helt usandsyndlig.
Ja, i det perspektiv lyder det ikke helt skørt. Dog stadig mange penge. Kan stadig undres over at DSB mener at det er så vigtigt at få farvet IR4 røde.
Jeg sad i går og så nogle af Jan Williams gode videoer på Youtube i går fra "før verden gik af lave". Optagelser af tog i Danmark fra 1990 til ca 2002 og det var jo flotte, rene og indbydende tog, der kørte rundt dengang - ja selv "kreaturvognene" var flotte. Helt modsat i dag, hvor togene i bedste fald blot er møgbeskidte, i værste fald med forfalden lak/folie og stærkt grafitti overmalede.
Det er mange penge ja, men jeg har den holdning, at det er nødvendigt og at pæne, rene tog lokker flere i biksen. Og som jeg også har nævnt så mange gange før, så handler det også om image, tillid og tryghed, selvom mange mener, det blot handler om at blive flyttet fra A til B. Har DSB ikke styr på det udvendige af toget, så tænker vi automatisk, at så har de sgu nok heller ikke styr på andre ting. I den henseende er 300.000 pr. togsæt ikke meget. Holder det i 10 år er det 30.000 om året.
Droppede man helt at have fuld-togs-reklamer på S-togene? Smag og behag er selvfølgelig forskellig, men jeg vil da foretrække at se på et reklametog fremfor et grafitti-tog, og dermed kunne man jo få betalt folien på S-togene.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 16/12 2020, 11:46 (1531 dage siden) @ mikedk2100
Droppede man helt at have fuld-togs-reklamer på S-togene? Smag og behag er selvfølgelig forskellig, men jeg vil da foretrække at se på et reklametog fremfor et grafitti-tog, og dermed kunne man jo få betalt folien på S-togene.
Der kører vist stadig et "Natteravne-S-tog rundt på nettet":
--
Venligst
Michael Deichmann
af AVZ, 16/12 2020, 12:40 (1531 dage siden) @ Michael Deichmann
Indtil for nylig var der tre "natteravne", så medmindre der togsæt, der er tilbageført, så altså tre.
Allan
af krabsen, 16/12 2020, 17:31 (1531 dage siden) @ mikedk2100
Droppede man helt at have fuld-togs-reklamer på S-togene? Smag og behag er selvfølgelig forskellig, men jeg vil da foretrække at se på et reklametog fremfor et grafitti-tog, og dermed kunne man jo få betalt folien på S-togene.
Det er formentlig også et spørgsmål om, hvor mange der vil betale en million eller deromkring (husk de 300.000 var for 4 vogne; der er 16 i et S-tog..) for en togreklame..
af mikedk2100, 16/12 2020, 17:44 (1531 dage siden) @ krabsen
Droppede man helt at have fuld-togs-reklamer på S-togene? Smag og behag er selvfølgelig forskellig, men jeg vil da foretrække at se på et reklametog fremfor et grafitti-tog, og dermed kunne man jo få betalt folien på S-togene.
Det er formentlig også et spørgsmål om, hvor mange der vil betale en million eller deromkring (husk de 300.000 var for 4 vogne; der er 16 i et S-tog..) for en togreklame..
Sandt nok, men sammenlignet med 27 visninger af et 20 sekunders reklamespot kun på TV2 Lorry i løbet af 14 dage (pris ifølge TV2 Media 128.100 kroner), så er det vel ikke så slemt, når nu folien holder i flere år. Dertil skal selvfølgelig lægges produktion af spottet eller produktion af folien, og så skal DSB nok også have en sjat penge, for at køre rundt med reklamen.
Men jeg er ikke i reklamebranchen, så hvad ved jeg.
af Peter Christensen, 16/12 2020, 18:51 (1531 dage siden) @ krabsen
Det er formentlig også et spørgsmål om, hvor mange der vil betale en million eller deromkring (husk de 300.000 var for 4 vogne; der er 16 i et S-tog..) for en togreklame..
Tror ikke lige antal vogne er den rette enhed at regne med her.
Vognene i S-tog er "en del" kortere end i ER4.
Tilbage i sidste årtusinde, da S-togene var relativt nye, så var tommelfingerregelen at 4 "nye" S-tog vogne svarede til 2 "gamle" S-tog vogne.
Reelt er det en beregning af arealer + hvor hurtigt folie kan sættes på, som giver prisen.
S-togene har i årevis kørt rundt med folie på - også de røde (og selv generationen før dem fik også folie udover dem som fik hel-reklame).
af Banemanden, 16/12 2020, 19:09 (1531 dage siden) @ krabsen
Det er der mange der vil. Og forretningen var også god. Problemet opstod i opsætningen af folien, som ikke kunne gøres forsvarligt efter diverse krav om arbejdsmiljø og som skulle løses af DSBs egne folk, for at være rentabel.
Og det er årsagen til, at de ikke laver reklamefoliering af s-togene mere.
af krabsen, 17/12 2020, 08:10 (1531 dage siden) @ Banemanden
Det er der mange der vil. Og forretningen var også god. Problemet opstod i opsætningen af folien, som ikke kunne gøres forsvarligt efter diverse krav om arbejdsmiljø og som skulle løses af DSBs egne folk, for at være rentabel.
Og dermed var forretningen så åbenbart alligevel ikke god, hvis prisen ikke afspejlede alle omkostninger.
af Niels Bak, 17/12 2020, 01:49 (1531 dage siden) @ mikedk2100
Det må have været nogle andre tog jeg kørte rundt i i den periode...
De hvide IC3 husker jeg mest som brunligt grumsede, og der skal heller ikke meget til med hvid farve. Selv om de var flotte, når de var nyvaskede, så holdt det dårligt til Storebælt, og derfor i min bog et ret skidt design.
For slet ikke at tale om Bn-vognene, som jo skulle udfases "lige om lidt" og derfor stort set ikke blev vedligeholdt, hverken indvendigt eller udvendigt. Afbleget til en bleg lyserød, med løse sæder og jævnlige nedbrud, og det blev ikke ret meget bedre, da de blev sminket mørkeblå.
af My1202, 17/12 2020, 07:42 (1531 dage siden) @ Niels Bak
Det må have været nogle andre tog jeg kørte rundt i i den periode...
De hvide IC3 husker jeg mest som brunligt grumsede, og der skal heller ikke meget til med hvid farve. Selv om de var flotte, når de var nyvaskede, så holdt det dårligt til Storebælt, og derfor i min bog et ret skidt design.
For slet ikke at tale om Bn-vognene, som jo skulle udfases "lige om lidt" og derfor stort set ikke blev vedligeholdt, hverken indvendigt eller udvendigt. Afbleget til en bleg lyserød, med løse sæder og jævnlige nedbrud, og det blev ikke ret meget bedre, da de blev sminket mørkeblå.
Sådan husker jeg også 90'erne.
Men DSB kunne jo spare mange penge på udvendig vedligeholdelse såfremt man lod vognene blive malet af de ivrige graffitifolj.
Blev det sat i system ig undgik man at male vinduer, døre og litreringer - ja så kunne det sikkert ende med at blive bedre end situation har været i mange.
--
af Danielsen, 17/12 2020, 08:35 (1530 dage siden) @ Niels Bak
Det må have været nogle andre tog jeg kørte rundt i i den periode...
De hvide IC3 husker jeg mest som brunligt grumsede, og der skal heller ikke meget til med hvid farve. Selv om de var flotte, når de var nyvaskede, så holdt det dårligt til Storebælt, og derfor i min bog et ret skidt design.
For slet ikke at tale om Bn-vognene, som jo skulle udfases "lige om lidt" og derfor stort set ikke blev vedligeholdt, hverken indvendigt eller udvendigt. Afbleget til en bleg lyserød, med løse sæder og jævnlige nedbrud, og det blev ikke ret meget bedre, da de blev sminket mørkeblå.
Bn-vognene så forfærdelige ud med den mørkeblå farve. Det må have været til en meget våd julefrokost i DSBs designafdeling, at det blev foreslået...
af mikedk2100, 17/12 2020, 08:38 (1530 dage siden) @ Niels Bak
Det må have været nogle andre tog jeg kørte rundt i i den periode...
De hvide IC3 husker jeg mest som brunligt grumsede, og der skal heller ikke meget til med hvid farve. Selv om de var flotte, når de var nyvaskede, så holdt det dårligt til Storebælt, og derfor i min bog et ret skidt design.
For slet ikke at tale om Bn-vognene, som jo skulle udfases "lige om lidt" og derfor stort set ikke blev vedligeholdt, hverken indvendigt eller udvendigt. Afbleget til en bleg lyserød, med løse sæder og jævnlige nedbrud, og det blev ikke ret meget bedre, da de blev sminket mørkeblå.
Han må have været heldig at fange de rigtige tog på film
af OLL, Ballerup, 17/12 2020, 14:06 (1530 dage siden) @ andersj
DSB har sendt foliering af 43 IR4 togsæt i udbud. Togsæt 30 skulle efter sigende allerede være folieret på værkstedet.
https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:565435-2020:TEXT:DA:HTML&src=0
Nogle der evt. har billeder af 2030 i nye klæder?
--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup
af Simon Poulsen, 11/4 2021, 20:25 (1415 dage siden) @ OLL
Billeder af ER 2030:
Fundet her; https://www.linkedin.com/feed/update/activity:6786283032086138880
af Kaj Aage Holdt , Køge, 12/4 2021, 13:18 (1414 dage siden) @ andersj
af Niklas Bygdestam, 12/4 2021, 16:12 (1414 dage siden) @ Kaj Aage Holdt
af mikkelwf, 12/4 2021, 16:15 (1414 dage siden) @ Niklas Bygdestam
DSB har sendt foliering af 43 IR4 togsæt i udbud. Togsæt 30 skulle efter sigende allerede være folieret på værkstedet.
DSB ER 2030 blev i dag "skubbet" til København af DSB MF 5058.Her passerer toget mellem Fjenneslev og Ringsted.
Blir det inga IC3 i detta utförande?
Kun den her:
af Niklas Bygdestam, 12/4 2021, 16:52 (1414 dage siden) @ mikkelwf
DSB har sendt foliering af 43 IR4 togsæt i udbud. Togsæt 30 skulle efter sigende allerede være folieret på værkstedet.
DSB ER 2030 blev i dag "skubbet" til København af DSB MF 5058.Her passerer toget mellem Fjenneslev og Ringsted.
Blir det inga IC3 i detta utförande?
Kun den her:
Men varför inte alla IC3 om nu alla IR4 ska se ut så?
--
Niklas Bygdestam
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 12/4 2021, 18:12 (1414 dage siden) @ Niklas Bygdestam
Blir det inga IC3 i detta utförande?
Kun den her:
Men varför inte alla IC3 om nu alla IR4 ska se ut så?
Tja, med dagens annoncering af de fremtidige el-togsæt kan man jo se en ende på IC3, så måske man bare sparer pengene.
--
Venligst
Michael Deichmann
af Petteri, 12/4 2021, 18:19 (1414 dage siden) @ Kaj Aage Holdt
Teknisk spørgsmål.
Kan det passe, at det forreste togsæt kan fremføres selvom pantografen (eller hvad den nu hedder) ikke er tilkoblet? Det må vel betyde at den reelt fremføres på kræfterne fra bageste togsæt?
af K 564, 12/4 2021, 18:27 (1414 dage siden) @ Petteri
Kan det passe, at det forreste togsæt kan fremføres selvom pantografen (eller hvad den nu hedder) ikke er tilkoblet? Det må vel betyde at den reelt fremføres på kræfterne fra bageste togsæt?
Ja.
Hilsner Keld
af Nomisdk , Galten, 12/4 2021, 19:27 (1414 dage siden) @ andersj
Her et par billeder fra Horsens:
https://www.simontog.dk/er-2030-i-roed-april-2021/
--
Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk
af Emil_Jorgensen, 11/5 2021, 15:46 (1385 dage siden) @ andersj
Er der nogen der ved noget om farvekoderne til det nye design? Enten hex- eller RAL koder?
Jeg synes ikke helt det ligner den samme røde som EB / ME kører med.
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Kalundborg
To aftener med Togbus for to tog mellem Padborg og Flensborg
Nætter og tidlige morgener med ændringer mellem København H, Køge og Næstved
Aftener med ændringer mellem København H, Næstved og Nykøbing F - Togbusser Vordingborg - Nykøbing F
Sene aftener og nætter med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus