Kystbanen K22 og udkast til K23 (Generelt)
Som bekendt starter opsplitningen af Kystbanen og øresundstrafikken fra K22 og bliver fuldt gennemført i K23 med Skånetrafikens overtagelse af Østerport-Peberholm.
Fra K22 vil der være følgende køreplan med kvarterdrift til Helsingør, halvestimedrift til Nivå og to myldretidstog i timen.
Her er antallet af afgange hver time på de forskellige linier:
2xHelsingør-Roskilde
2xHelsingør-Roskilde-Ringsted-Næstved
1xNivå-Københavns Lufthavn (Fortsætter til Malmö i myldretiden)
1xNivå-Malmö
2xØsterport-Malmö
2xØsterport-Københavns Lufthavn (Fortsætter til Malmö i myldretiden)
1xIC 8xx Helsingør-Esbjerg i myldretiden
1xICL 2xx Helsingør-Odense i myldretiden (IC4 på kysten?)
Helsingør, Espergærde, Humlebæk, Kokkedal, Rungsted Kyst og Hellerup får dermed officielt fjerntog. Nogle af Esbjerg-togene kører allerede i dag til og fra Helsingør, men som regionaltog på selve Kystbanen.
Det fremgår ikke i hvilket omfang togene til Malmö fortsætter videre til andre destinationer i Sverige.
Slagelse-toget kører udenom København H direkte til Københavns Lufthavn over Vigerslev. Ringsted-toget forsvinder/bliver erstattet af et Kystbanetog.
IC 1xx vender på København H fremfor Københavns Lufthavn.
Til K23 (udkast) er der følgende ændringer i forhold til K22:
2xNivå-Køge-Næstved (erstatter begge Nivå-tog)
4xØsterport-Malmö + 2 ekstra i myldretiden.
Slagelse-tog får stop i Ny Ellebjerg, hvis perronerne når at blive anlagt.
Hamburg-tog og Lyn+ skifter til at køre over Roskilde.
Kilde: https://edagsorden.regionh.dk/cms/HtmlPublication-6145/enclosures/12.pdf
--
Mvh Anders