DSB Ac 42, designrød, igen?
Om man har haft RAL 3000 i tankerne, da man malede de første vogne røde, må andre svare på. Men den anvendte laktype viste sig hurtigt at være uegnet, idet vognene (og S-togene med for den sags skyld) fik et gråhvidt skær, når de havde tilpas mange gange gennem vognvaskeanlæggene.
Jeg er meget skeptisk angående RAL 3000. Hjelt har snarere sagt noget i retning af "som lyntogene" og den lyntogsrøde (og DSB-busrøde) er faktisk ganske mørk. Arkitekterne "mørknede" senere den røde lidt, formentlig i to omgange, hvoraf sidste omgang sagtens kan have været ved en overgang til en RAL-farve.
Det begyndte rigtignok med diverse maleforsøg, men hvis det skulle have været sandt skulle de sidste B-vogne nu også have været røde ved leveringen - og det var de ikke. En ganske kendt tidligere direktør fra privatbanetilsynet nævnte selv at de sendte besked til Scandia om ændringen af farven midt i Bn-byggeserien, men ikke at den brune farve skulle have været en fejl. De første røde Bn-vogne ankom således ved juletid 1971 i nydeligste "røde-S-tog-farve". Samme nævnte også at Hjelt skulle have bestemt sig for samme farve som busserne fordi "den var så pæn" - dermed en omgåelse af de maleforsøg man udførte på bl.a Bf-vogne.
I model ser RAL 3003 bare rigtig fin ud - også under de gyselige lysrør. Men 3002 kan også sagtens bruges, for øjet er ikke så sensitivt mht røde nuancer.
Men en rød MY i MA-lyntogsrød med vingehjul og fartstriber mangler vi endnu at se til de "røde" sorte lyn........