Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Slut med bus og tog i nordjylland (Generelt)

af glade-koege ⌂, køge, 5/11 2020, 17:58 (1527 dage siden)

De 7 kommuner som skal lukker ned blir der forbud imod offentlig transport.

Slut med bus og tog i nordjylland

af Kim Bach, 5/11 2020, 20:02 (1527 dage siden) @ glade-koege

coronasmitte.dk står følgende:

“Der lukkes for kollektiv persontrafik med bl.a. bus, tog og færge ind og ud af de berørte kommuner og på tværs af kommunerne, dog ikke for kørsel med skolebusser og lignende.”

Som jeg læser det, kunne der godt opretholdes trafik på de to gamle privatbanestrækninger Skagen-Frederikshavn (og evt. videre til Kvissel) samt Hirtshals-Hjørring (og evt. videre til Tolne/Vrå). Om man så vælger at gøre det, er jo en helt anden sag. Lige nu er der ikke noget at finde om den nye situation, hverken på NT’s eller NJ’s hjemmeside.

Mvh. Kim Bach

af krabsen, 5/11 2020, 20:40 (1527 dage siden) @ Kim Bach

“Der lukkes for kollektiv persontrafik med bl.a. bus, tog og færge ind og ud af de berørte kommuner og på tværs af kommunerne, dog ikke for kørsel med skolebusser og lignende.”

Som jeg læser det, kunne der godt opretholdes trafik på de to gamle privatbanestrækninger Skagen-Frederikshavn (og evt. videre til Kvissel) samt Hirtshals-Hjørring (og evt. videre til Tolne/Vrå). Om man så vælger at gøre det, er jo en helt anden sag. Lige nu er der ikke noget at finde om den nye situation, hverken på NT’s eller NJ’s hjemmeside.

Nej, desværre ikke: 'og på tværs af kommunerne'.

af andersj, Aalborg, 5/11 2020, 20:58 (1527 dage siden) @ krabsen

På tværs af kommunerne betyder at der ikke må køre tog mellem Hjørring og Frederikshavn eksempelvis. Transportministeriet har oplyst at der gerne må køre busser internt i kommunerne, hvilket jeg formoder også gælder tog. Til Skagen og Hirtshals er der ingen busbetjening.

Jeg kunne forestille mig følgende 3 ruter i pendul:
Hjørring-Hirtshals
Vrå-Sindal-(Tolne)
Skagen-Frederikshavn-(Kvissel)

https://www.trm.dk/nyheder/2020/stor-begraensning-af-den-kollektive-transport-i-nordjyl...

--
Mvh Anders

af krabsen, 5/11 2020, 21:25 (1527 dage siden) @ andersj

På tværs af kommunerne betyder at der ikke må køre tog mellem Hjørring og Frederikshavn eksempelvis. Transportministeriet har oplyst at der gerne må køre busser internt i kommunerne, hvilket jeg formoder også gælder tog. Til Skagen og Hirtshals er der ingen busbetjening.

I så fald er formuleringen på coronasmitte forkert; der burde stå 'på tværs af kommunegrænser'. Fra Skagen til Frederikshavn er på tværs ( eller langs :-P ) af Frederikshavn kommune.

Men det skal være dem tilgivet, det er sgutte let, og på skrivetidspunktet var reglerne formentlig ikke præciseret endnu..

af andersj, Aalborg, 5/11 2020, 21:28 (1527 dage siden) @ andersj

Hjørring-Hirtshals
Vrå-Sindal-(Tolne)

Jeg glemte Thisted Kommune, hvor Arriva fortsat vil kunne køre Thisted-Hurup Thy-(Ydby).

--
Mvh Anders

af Schienenwolf, Læsø, 5/11 2020, 21:47 (1527 dage siden) @ andersj

Hjørring-Hirtshals
Vrå-Sindal-(Tolne)

Hvis togpersonalet bor indenfor kommunegrænserne og togene kan rengøres og serviceres indenfor kommunegrænserne, så er er det da bestemt en mulighed, ellers ikke jf. myndighedernes nedlukningsbestemmelser.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

af Kim Bach, 5/11 2020, 21:52 (1527 dage siden) @ andersj

Ja, ups - jeg havde da også lige glemt Thybanen. :-)

Tilsvarende må der jo så kunne køres Struer-Hvidbjerg(-Lyngs).

Mvh. Kim Bach

af andersj, Aalborg, 5/11 2020, 22:22 (1527 dage siden) @ Schienenwolf

Hjørring-Hirtshals
Vrå-Sindal-(Tolne)

Hvis togpersonalet bor indenfor kommunegrænserne og togene kan rengøres og serviceres indenfor kommunegrænserne, så er er det da bestemt en mulighed, ellers ikke jf. myndighedernes nedlukningsbestemmelser.

Det må vel høre under "Opretholdelse af nødvendig forsyning" under "kritisk jobfunktioner". NJ har desuden depoter med personale og materiel i Frederikshavn, Hjørring og Aalborg - men kun værksteder i Skagen og Hjørring.

--
Mvh Anders

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 5/11 2020, 22:25 (1527 dage siden) @ andersj

Det må vel høre under "Opretholdelse af nødvendig forsyning" under "kritisk jobfunktioner". NJ har desuden depoter med personale og materiel i Frederikshavn, Hjørring og Aalborg - men kun værksteder i Skagen og Hjørring.

Hvis kollektiv trafik var defineret som en kritisk funktion i samfundet, så ville det jo netop ikke været lukket ned i de 7 kommuner. Når regeringen nu vælger at ned lukke den kollektive trafik, så vil jobfunktioner i relation til kollektiv-trafik næppe kunne betegnes som en kritisk jobfunktion - der skal trodsalt være en hvis sammenhæng...

af Kim Bach, 5/11 2020, 22:38 (1527 dage siden) @ glade-koege

Så kom der en reaktion på NT’s hjemmeside - men endnu ikke noget konkret om, hvordan trafikken vil blive afviklet fra på mandag.

Mvh. Kim Bach

af Schienenwolf, Læsø, 5/11 2020, 22:38 (1527 dage siden) @ andersj

Hjørring-Hirtshals
Vrå-Sindal-(Tolne)

Nej.
Det er meldt ud i medierne, at den eneste kollektive trafik, der vil køre, er nogle skolebusser (samtidig med at skolerne lukker på mandag) og nogle flexbusser til befordring af bl.a. sygehuspersonale.
Hvis man kender bare en smule til jernbanerne, så vil man vide, at de i Nordjylland stort set ikke udfører godstrafik, så de er ikke nødvendige for "forsyningen". Det samme gælder jernbanepersonalet; de udfører ikke jobfunktioner, der er mere "kritiske" end fx jord- og betonarbejdere. Det gjorde de i gamle dage, hvor de af samme årsag ikke havde strejkeret, men det er snart længe siden. Jernbanen er i dag et tilbud, ikke en samfundspille.

--
Hilsen
S

af Kim Bach, 5/11 2020, 22:54 (1527 dage siden) @ Schienenwolf

Det er meldt ud i medierne, at den eneste kollektive trafik, der vil køre, er nogle skolebusser (samtidig med at skolerne lukker på mandag) og nogle flexbusser til befordring af bl.a. sygehuspersonale.“

Mon ikke bare det er medierne, der læser de samme kilder, som vi har adgang til, som fanden læser bibelen? Lige nu tror jeg på, at i hvert fald Skagen.Frederikshavn og Hirtshals-Hjørring vil blive gennemført med persontog i et eller andet omfang.

Mvh. Kim Bach

af Jørgen Pagh Jensen, 5/11 2020, 23:07 (1527 dage siden) @ Kim Bach

Og her er så mit gæt:
Ingen togkørsel. Ganske lidt lokal buskørsel. Meget få passagerer.
På mandag ved vi, hvem der får ret.

af Schienenwolf, Læsø, 5/11 2020, 23:56 (1527 dage siden) @ Kim Bach

Det er meldt ud i medierne, at den eneste kollektive trafik, der vil køre, er nogle skolebusser (samtidig med at skolerne lukker på mandag) og nogle flexbusser til befordring af bl.a. sygehuspersonale.“

Mon ikke bare det er medierne, der læser de samme kilder, som vi har adgang til, som fanden læser bibelen? Lige nu tror jeg på, at i hvert fald Skagen.Frederikshavn og Hirtshals-Hjørring vil blive gennemført med persontog i et eller andet omfang.

Mvh. Kim Bach

Det er givetvis et spørgsmål om gætteri, ønsketænkning og manglende fatteevne.

--
Hilsen
S

af Jan_8800, 6/11 2020, 01:30 (1527 dage siden) @ glade-koege

Et par bud:

Rute 67: Viborg-Farsø-Aars. Forestiller mig, at den kører Viborg-Ulbjerg hvor den vender og kører retur.

Rute 940X: Viborg-Skive-Nykøbing-Thisted. Her forestiller jeg mig, at den kører Viborg-Nykøbing og retur.

Men vi får se.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/11 2020, 06:18 (1527 dage siden) @ Kim Bach

Eller folk der ikke fatter budskabet.
Enhver social kontakt ud over indkøb i supermarkedet, uopsættelige lægebesøg osv. skal undgås!
Så skal nordjyderne ikke futte rundt i tog og busser. De skal blive hjemme.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/11 2020, 06:19 (1527 dage siden) @ Kim Bach

Så kom der en reaktion på NT’s hjemmeside - men endnu ikke noget konkret om, hvordan trafikken vil blive afviklet fra på mandag.

Kim - der kører ingenting som i ingenting! Det er meningen at nordjyderne skal holde sig hjemme!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

af Kim Bach, 6/11 2020, 06:45 (1527 dage siden) @ Schienenwolf

Ærgerligt, at en stille og rolig samtale om mulighederne for kollektiv transport fra på mandag behøver udvikle sig til aggressive udsagn om hinandens fatteevne.

Mvh. Kim Bach

af Karsten Jensen, 6/11 2020, 08:02 (1527 dage siden) @ Michael Deichmann

Enhver social kontakt ud over indkøb i supermarkedet, uopsættelige lægebesøg osv. skal undgås!

Ifølge transportministeren bliver den kollektive trafik dog opretholdt internt i kommunerne. Så det er vel bl.a Frederikshavn-Skagen og Hjørring-Hirtshals. Men vel med færre afgange.

Negativ dialogform ...

af LHJ, 6/11 2020, 09:17 (1527 dage siden) @ Kim Bach

Ærgerligt, at en stille og rolig samtale om mulighederne for kollektiv transport fra på mandag behøver udvikle sig til aggressive udsagn om hinandens fatteevne.

Mvh. Kim Bach

Enig!
Men det sker desværre omtrent hver gang bemeldte person melder sig her i dette forum ...:-(
God dag - trods alt - til alle!
Mh
LH

af Rørvig Station, 6/11 2020, 09:34 (1527 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvordan mon apoteks- og sygehuspersonalet kommer på arbejde uden kollektiv trafik? Afstandene er stor i Nordjylland.

af mikedk2100, 6/11 2020, 09:44 (1527 dage siden) @ Rørvig Station

Hvordan mon apoteks- og sygehuspersonalet kommer på arbejde uden kollektiv trafik? Afstandene er stor i Nordjylland.

De kører bil - ligesom størstedelen af den danske befolkning gør det.

Jeg vil hævde, at det ikke er noget problem, at den kollektive trafik indstilles i Nordjylland. De eneste, det kunne være et problem for, er de unge på videregående uddannelser. Men de er, så vidt jeg har forstået, også blevet bedt om at blive hjemme.

af Mads, 6/11 2020, 10:29 (1527 dage siden) @ mikedk2100

Jeg vil hævde, at det ikke er noget problem, at den kollektive trafik indstilles i Nordjylland. De eneste, det kunne være et problem for, er de unge på videregående uddannelser. Men de er, så vidt jeg har forstået, også blevet bedt om at blive hjemme.

Eller kan benytte sig af flextur/flextrafik
https://coronasmitte.dk/restriktioner-i-nordjylland

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/11 2020, 11:28 (1527 dage siden) @ Rørvig Station

Bil? Taxi? Samkørsel? Det er kreative folk de nordjyder.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

af krabsen, 6/11 2020, 11:38 (1527 dage siden) @ mikedk2100

Det er ikke kun sundhedssektoren - det er svært at sætte varer på plads i Brugsen eller malke køer som hjemmearbejde. ;-)

Naturligvis er det et problem, at den kollektive trafik indstilles. Ellers var der jo ingen grund til at have den.

Men lige så naturligt finder man løsninger - det er vi sådan set vant til heroppe. :-)

af Niels Bak, 6/11 2020, 13:37 (1527 dage siden) @ Rørvig Station

Der er meldt ud at der vil blive stillet flexbustrafik til rådighed.

Negativ dialogform ...

af Schienenwolf, Læsø, 6/11 2020, 15:54 (1526 dage siden) @ LHJ
redigeret af Schienenwolf, 6/11 2020, 16:10

Mvh. Kim Bach

Enig!
Men det sker desværre omtrent hver gang bemeldte person melder sig her i dette forum ...:-(
God dag - trods alt - til alle!
Mh
LH

Det eneste jeg kan se her i tråden om "fatteevne", er mit udsagn om journalisternes fatteevne. Kritik af journalister plejer dette forums medlemmer ellers ikke at holde sig til gode for at fremsætte, men det afhænger så af, hvem der fremsætter kritikken, kan jeg se. Jeg beklager, hvis andre har følt sig truffet af min kommentar. Nu viser det sig så, at min kommentar ikke har noget på sig og at der rent faktisk ikke kommer til at køre flere tog, end hvad der er meldt ud, hvilket jeg også beklager. Det burde ikke være så svært at finde ud af.

--
Hilsen
S

af pjl, 6/11 2020, 16:43 (1526 dage siden) @ Michael Deichmann

Nej ok.

Men nu er der jo ikke tale om storbyer med en Brugs nede om hjørnet, så kunne det tænkes at nogle er afhængige af den kollektive trafik til at ordne indkøb og lægebesøg?

af Kim Bach, 6/11 2020, 16:45 (1526 dage siden) @ Vestjyden

Tak for informationen!

Mon ikke det er første gang, at Lyngs bliver endestation for tog?

Mvh. Kim Bach

af Kim Bach, 6/11 2020, 17:33 (1526 dage siden) @ Jan_8800

Og gad vide om kørselen med bus linje 960X mellem Viborg og Aalborg kan fortsætte. Selv om bussen tager den direkte vej ad rute 13 og dropper det normale stop i Aalestrup, vil det indebære ca. 6 km transit gennem Vesthimmerlands Kommune, der jo er omfattet af de nye restriktioner.

Mvh. Kim Bach

af Kasper, 6/11 2020, 17:45 (1526 dage siden) @ Kim Bach

Og gad vide om kørselen med bus linje 960X mellem Viborg og Aalborg kan fortsætte. Selv om bussen tager den direkte vej ad rute 13 og dropper det normale stop i Aalestrup, vil det indebære ca. 6 km transit gennem Vesthimmerlands Kommune, der jo er omfattet af de nye restriktioner.

Mvh. Kim Bach

Så vidt jeg er informeret om er planen lige nu at 960X kommer til at køre helt uden om Vesthimmerlands Kommune.

Mvh
Kasper

af Kim Bach, 6/11 2020, 18:01 (1526 dage siden) @ Kasper

Tak for informationen!

Det giver nok også bedst mening ikke at komme ud på et skråplan med undtagelser fra reglerne - hvor fornuftigt det umiddelbart måtte synes.

Mvh. Kim Bach

af Vestjyden, 6/11 2020, 18:08 (1526 dage siden) @ Kim Bach

Tak for informationen!

Mon ikke det er første gang, at Lyngs bliver endestation for tog?

Mvh. Kim Bach

Jo mon ikke. Fandt lige denne nedlagte station der var der før Oddesund broen:

Oddesund syd st.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Oddesund

af Rørvig Station, 6/11 2020, 20:13 (1526 dage siden) @ Vestjyden

Jo mon ikke. Fandt lige denne nedlagte station der var der før Oddesund broen:

Oddesund syd st.

Medtog færgeforbindelsen over Oddesund jernbanevogne, eller skulle passagererne gå ombord på færgen?
Jeg synes ikke at jeg kan finde et klart svar på Google.

af Jan_8800, 7/11 2020, 00:01 (1526 dage siden) @ Kasper

Mvh. Kim Bach

Så vidt jeg er informeret om er planen lige nu at 960X kommer til at køre helt uden om Vesthimmerlands Kommune.

Mvh
Kasper

Kasper: Hvor har du læst det henne? Er da rart at vide, hvis man skal med rute 960X.

af Kasper, 7/11 2020, 08:40 (1526 dage siden) @ Jan_8800

Mvh. Kim Bach

Mvh
Kasper

Kasper: Hvor har du læst det henne? Er da rart at vide, hvis man skal med rute 960X.

Internt.
Jeg går så sandelig ud fra at Midttrafik snart melder noget ud på dette.

Til gengæld ved jeg intet om hvad NT har tænkt sig at gøre fra mandag.

Mvh
Kasper

Oddesund

af Rørvig Station, 7/11 2020, 09:37 (1526 dage siden) @ Vestjyden

Medtog færgeforbindelsen over Oddesund jernbanevogne, eller skulle passagererne gå ombord på færgen?

Ja, en jernbanefærge:

https://denstoredanske.lex.dk/Danmarks_jernbaner_-_jernbanef%C3%A6rger

Åh, ja, selvfølgelig dårligt gennemtænkt/formuleret spørgsmål fra mig.
Jeg prøver igen: Blev der overført personvogne på Oddesund-overfarten?

Oddesund

af Vestjyden, 7/11 2020, 09:58 (1526 dage siden) @ Rørvig Station

Ja, en jernbanefærge:

https://denstoredanske.lex.dk/Danmarks_jernbaner_-_jernbanef%C3%A6rger

Åh, ja, selvfølgelig dårligt gennemtænkt/formuleret spørgsmål fra mig.

Ja, det gjorde der. Ligesom på færgen "Lillebelt" som i øvrigt også sejlede på Oddesund:
https://denstoredanske.lex.dk/H/F_Lillebelt

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Oddesund

af Niels Munch, 7/11 2020, 10:26 (1526 dage siden) @ Vestjyden

Ja, det gjorde der. Ligesom på færgen "Lillebelt" som i øvrigt også sejlede på Oddesund:

Måske det kun var personvogne fra udvalgte tog, der blev overført, for på denne side: http://thyholmlokalarkiv.dk/DLE/DLE2/12-Oddesundbroen/Oddesundbroen.htm kan man bl.a. læse: "Godsvogne kunne overføres, men passager måtte gå ombord" - samtidig med at man viser dette foto af K 598, der bakser med personvogne (ca. 1936):

[image]

M.v.h.
Niels

Oddesund

af Vestjyden, 7/11 2020, 10:50 (1526 dage siden) @ Niels Munch

Måske det kun var personvogne fra udvalgte tog, der blev overført, for på denne side: http://thyholmlokalarkiv.dk/DLE/DLE2/12-Oddesundbroen/Oddesundbroen.htm kan man bl.a. læse: "Godsvogne kunne overføres, men passager måtte gå ombord" - samtidig med at man viser dette foto af K 598, der bakser med personvogne (ca. 1936):

[image]

M.v.h.
Niels

Kan det være at passagerne skulle stige om på toget igen på stationen?

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Oddesund

af Niels Munch, 7/11 2020, 11:01 (1526 dage siden) @ Vestjyden
redigeret af Niels Munch, 7/11 2020, 11:41

I så fald blev personvognene næppe overført. Og godstrafikken var dengang væsentlig og vigtig.

Tag f.eks. Storebælt: Indtil Intercity-systemet blev indført i 1974, blev kun lyntogene samt godsvogne overført med Storebæltsfærgerne; rejsende i alle andre tog, som således ikke overførtes, måtte pænt spadsere til/fra færgen.

PS: Læs i øvrigt Ib V. Andersens artikel om Oddesundoverfarten i Signalposten 1985-2.

M.v.h.
Niels

Oddesund

af Vestjyden, 7/11 2020, 11:41 (1526 dage siden) @ Niels Munch

I så fald blev personvognene næppe overført. Og godstrafikken var dengang væsentlig og vigtig.

Tag f.eks. Storebælt: Indtil Intercity-systemet blev indført i 1974, blev kun lyntogene samt godsvogne overført med Storebæltsfærgerne; rejsende i alle andre tog, som således ikke overførtes, måtte pænt spadsere til/fra færgen.

M.v.h.
Niels

Ja, det kan være at det blot var til godsvogne, og personvogne på billedet blot skulle overflyttes. I så fald var Oddesund syd st. også virkelig endestation for personvogne mod Nordjylland som Lyngs station er blevet det midlertidige fra på mandag.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Oddesund

af Vestjyden, 7/11 2020, 13:30 (1526 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Vestjyden, 7/11 2020, 13:53

PS: Læs i øvrigt Ib V. Andersens artikel om Oddesundoverfarten i Signalposten 1985-2.

M.v.h.
Niels

En god artikel hvor det fremgår at der fra 1930erne blev overført personvogne 2 af 3 togpar dagligt over Oddesund.

PS: med de lettere motorvogne og uden at skifte ved færgen.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Oddesund

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/11 2020, 14:14 (1526 dage siden) @ Niels Munch

- samtidig med at man viser dette foto af K 598, der bakser med personvogne (ca. 1936):

[image]

Personvognene blev måske brugt som "færgevogne" i mangel af bedre?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Oddesund

af Niels Munch, 7/11 2020, 14:49 (1526 dage siden) @ Vestjyden

Hej,

Da emnet nok så meget er historisk, nørder vi videre med det på det historiske forum.

M.v.h.
Niels

af Jan_8800, 7/11 2020, 21:51 (1525 dage siden) @ Kasper

Mvh. Kim Bach

Mvh
Kasper

Internt.

Mvh
Kasper

Der står ikke noget inde på Midttrafik´s trafikinfoside.

af andersj, Aalborg, 7/11 2020, 22:06 (1525 dage siden) @ Jan_8800

Mvh. Kim Bach

Mvh
Kasper

Internt.

Mvh
Kasper

Der står ikke noget inde på Midttrafik´s trafikinfoside.

Nordjyllands Trafikselskab afventer ministeriets bekendtgørelse før de melder noget som helst offentligt ud, så jeg tænker at Midttrafik følger samme strategi.
Det er nok især prissætning af Flextrafik der er den ubekendte, for på tværs af kommunerne gælder den høje takst på 14 kr. pr. kilometer med en mindstepris på 80 kr. pr. tur. Dvs. en tur fra Hjørring til Aalborg og retur vil stå i ca. 1.540 kr. eller 30.800 kr. for 20 arbejdsdage.

Hos Banedanmark kunne man allerede torsdag aften melde ud at Hirtshalsbanen og Skagensbanen vil køre, men det kan Nordjyllands Trafikselskab/Nordjyske Jernbaner stadig ikke bekræfte.
https://www.banedanmark.dk/Nyt-fra-Banedanmark/Begraensning-af-den-kollektive-trafik-i-...

--
Mvh Anders

af Kim Bach, 8/11 2020, 12:23 (1525 dage siden) @ glade-koege

Så er der nyt på NT’s hjemmeside:

Alle busser kører tilsyneladende efter normal køreplan. Det er dog kun bestemte grupper, der må benytte busserne ved kørsel over de berørte kommunegrænser.

Togene kører normalt mellem Skagen og Frederikshavn, mellem Hirtshals og Hjørring samt mellem Skørping og Aalborg. Ingen kørsel Aalborg-Frederikshavn. På Thybanen køres togbusser mellem Ydby og Thisted.

Mvh. Kim Bach

af andersj, Aalborg, 8/11 2020, 12:48 (1525 dage siden) @ Kim Bach

Alle busser kører tilsyneladende efter normal køreplan. Det er dog kun bestemte grupper, der må benytte busserne ved kørsel over de berørte kommunegrænser.

Togene kører normalt mellem Skagen og Frederikshavn, mellem Hirtshals og Hjørring samt mellem Skørping og Aalborg. Ingen kørsel Aalborg-Frederikshavn. På Thybanen køres togbusser mellem Ydby og Thisted.

Mvh. Kim Bach

"Flextur ... afregnes efter vanlig kilometertakst." det betyder altså at personer der varetager kritiske funktioner og ikke har adgang til bil i praksis nægtes at krydse kommunegrænser.

--
Mvh Anders

af Gæst42, 8/11 2020, 15:43 (1524 dage siden) @ andersj

Mvh. Kim Bach

"Flextur ... afregnes efter vanlig kilometertakst." det betyder altså at personer der varetager kritiske funktioner og ikke har adgang til bil i praksis nægtes at krydse kommunegrænser.

Ja det er tydeligt at man har arbejdet ud fra tesen at man naturligvis har bil i Nordjylland hvis man har et job. (Det har langt de fleste helt sikkert også)

Det undre at man ikke gør som ved busserne og køre "normalt" (evt med indskrænket køreplan) men blot kun må medtage de samfundskritiske henover kommunegrænserne.

af HLA7, 8/11 2020, 20:04 (1524 dage siden) @ Vestjyden

Se det var en informativ meddelelse, tak

Oddesund

af HLA7, 8/11 2020, 20:07 (1524 dage siden) @ Niels Munch

Det er nu ikke rigtigt

af Kim Bach, 8/11 2020, 20:51 (1524 dage siden) @ glade-koege

Så kom der også information fra Midttrafik.

Mvh. Kim Bach

Slut med bus og tog i nordjylland - Bekendtgørelse

af Kim Bach, 8/11 2020, 20:56 (1524 dage siden) @ andersj

Jf. § 2: Ja, lad os få noget intern togtrafik i Brønderslev Kommune!

Mvh. Kim Bach

af mss ⌂, 8/11 2020, 22:34 (1524 dage siden) @ pjl

Nej ok.

Men nu er der jo ikke tale om storbyer med en Brugs nede om hjørnet, så kunne det tænkes at nogle er afhængige af den kollektive trafik til at ordne indkøb og lægebesøg?

Folk der selv er bilejere har desværre sjældent forestillingsevne til at sætte sig i ikke-bilejeres sted.

Også blandt jernbaneinteresserede er flertallet billister, og ser mere jernbane og bus som et "nebenbei" man bare kan fravælge hvis det bliver nødvendigt eller for besværligt.

Naturligvis er det nødvendigt at opretholde en form for kollektiv transport til de der har valgt ikke at have bil/kørekort og andre der har brug for det.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Oddesund

af ivar, 8/11 2020, 23:09 (1524 dage siden) @ Niels Munch

Ah Niels - ikke helt. B-vognene fra nattogene - dem med flyvestolene - blev overført midt i 60erne. Så vidt jeg husker afgang Kh 00.05, den anden vej er gemt på en mørk hylde. Der har jeg sovet rigtig mange timer. Utroligt, det kunne lade sig gøre at sove nogenlunde rimeligt, når man ser, at folk på det nærmeste kræver første klasses sofaer i nærtrafikken.

mvh
-ivar

Farcen i Nordjylland fortsætter

af andersj, Aalborg, 10/11 2020, 11:31 (1523 dage siden) @ glade-koege

Fra i dag må pendlere med job i kritiske funktioner alligevel gerne benytter busserne til at krydse kommunegrænserne. Buschaufførerne udnævnes dermed til grænsebetjente og skal stå for at verificere og krydsforhøre passagerne om deres jobfunktion, ellers vanker der store bøder til busselskabet.

Fra i morgen vil NT så indsætte togbusser mellem Aalborg og Frederikshavn, fordi ministeriet mener at togkørsel er alt for farligt da der jo ikke er togpersonale med til at kontrollere om passagerene er retmæssigt undervejs.

For biltrafikken er der naturligvis fortsat ingen restriktioner, det ville jo også være helt uhørt. Regeringen ønsker god shoppetur hos den lokale nordjyske bilforhandler.

Nordjyder med kritiske jobfunktioner må igen tage bussen

Togbusser skal fragte folk i kritiske jobfunktioner over kommunegrænserne

--
Mvh Anders

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 10/11 2020, 11:51 (1523 dage siden) @ andersj

Fra i dag må pendlere med job i kritiske funktioner alligevel gerne benytter busserne til at krydse kommunegrænserne. Buschaufførerne udnævnes dermed til grænsebetjente og skal stå for at verificere og krydsforhøre passagerne om deres jobfunktion, ellers vanker der store bøder til busselskabet.

Fra i morgen vil NT så indsætte togbusser mellem Aalborg og Frederikshavn, fordi ministeriet mener at togkørsel er alt for farligt da der jo ikke er togpersonale med til at kontrollere om passagerene er retmæssigt undervejs.

Uden at det skal blive for politisk, så er det vist ikke en hemmelighed, at regeringen har mistet enhver form for retningssans i forbindelse med ned lukningen af de 7 kommuner i Nordjylland.

Hele farcen med kritiske jobfunktioner, kommunegrænser og flextrafik kunne være løst INDEN man satte restriktionerne i gang, man havde den nødvendige tid til det, men alligevel så ender det som en dårlig kopi af Monty Python, hvor statsminister, sundhedsminister og transportminister indtager hovedrollerne.

Iflg. førende jurister, så er det ikke lovhjemmel i grundloven til at indskrænke bevægelsesfriheden i samfundet, men alligevel så forsøger regeringen med buschaufførerne som grænsebetjente, at indfører en form for bevægelsesfrihed - det er en glidebane uden lige og ikke særlig kønt i et retssamfund.

For biltrafikken er der naturligvis fortsat ingen restriktioner, det ville jo også være helt uhørt. Regeringen ønsker god shoppetur hos den lokale nordjyske bilforhandler.

Har de ikke allerede kronede dage ?? - DSB, Banedanmark og Transportministeriet gør dagligt hvad der er muligt for at skræmme flest mulig væk fra den kollektive trafik - indsatsen skal nok lykkes på et tidspunkt.

af pjl, 10/11 2020, 12:13 (1523 dage siden) @ Henrik Hansen

Iflg. førende jurister, så er det ikke lovhjemmel i grundloven til at indskrænke bevægelsesfriheden i samfundet, men alligevel så forsøger regeringen med buschaufførerne som grænsebetjente, at indfører en form for bevægelsesfrihed - det er en glidebane uden lige og ikke særlig kønt i et retssamfund.

Hvis der ikke er lovhjemmel, er der givet en ulovlig instruks. Det gælder for både minkavlere og buschauffører.

Jeg har også noget svært ved at se hvordan en buschauffør skal kunne kontrollere noget som helst - han har begrænsede sanktionsmuligheder (han kan lukke døren for passagerern - det vil i sig selv være problematisk) men ikke kræve at en passager identificerer sig eller stille nogen spørgsmål om hvilken jobfunktion passageren udfører.

af Poul Andersen, 10/11 2020, 14:45 (1523 dage siden) @ andersj

Nordjyder med kritiske jobfunktioner må igen tage bussen

Togbusser skal fragte folk i kritiske jobfunktioner over kommunegrænserne

https://www.tv2nord.dk/nordjylland/nt-om-nye-regler-buschauffoererne-skal-ikke-vaere-po...

Så er det da bare med at togkørslen genoptaget igen i normalt omfang, - også på Thybanen.

mvh.
Poul.

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 10/11 2020, 15:11 (1523 dage siden) @ Poul Andersen

https://www.tv2nord.dk/nordjylland/nt-om-nye-regler-buschauffoererne-skal-ikke-vaere-po...

Så er det da bare med at togkørslen genoptaget igen i normalt omfang, - også på Thybanen.

Er der en voksen tilstede - åbenbart ikke !!!

Jeg ved snart ikke om man skal grine eller græde, farcen er total - Gøg og Gokke kunne ikke have udført en bedre præsentation end den som folk i Nordjylland er vidne til nu.

Man skal have en seddel med, der beviser at man varetager et kritisk job, hvis man vil tage bussen over en kommunegrænse, en seddel der skal forevises chaufføren i pågældende bus. Chaufføren skal dog ikke lege politibetjent, så en hvilken som helst seddel kan i praksis benyttes, for at komme med bussen.

Hvis man går, cykler, løber, bruger rulleskøjter, egen bil, sejlskib eller helikopter, så kan kommunegrænsen passeres uden problemer. Politiet har hverken lovhjemmel til at spørge eller afvise personer der passerer kommunegrænsen - det er kun folk i den kollektive trafik, der åbenbart skal rammes. Lidt ligesom corona der kun smitter når man står op :-) - Det er jo helt SORT.

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.

Læs mere

Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak