Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Letbanen i Odense (Generelt)

af Coenen-Bache, 1/11 2020, 07:50 (1504 dage siden)

Jeg skal til Fyn næste weekend. Hvis jeg gerne vil se hvor letbanen er hjemmehørende, altså værkstedsområde hvor skal jeg så køre hen ? Tak for svar på forhånd.

Letbanen i Odense (2 fotos)

af Niels Munch, 1/11 2020, 08:07 (1504 dage siden) @ Coenen-Bache
redigeret af Niels Munch, 1/11 2020, 08:24

Odense Letbanes KVC ligger i det østlige Hjallese på et areal afgrænset af Munkebjergvej, Søndre Hospitalsvej og Hestehaven. Det nærliggende letbanestop er "Parkering Odense Syd", se Krak: https://map.krak.dk/?c=55.355605,10.419610&z=16&l=hybrid&q=%22hjallese%22;geo .

[image]"Parkering Odense Syd", blikretning øst, 30.09.2020 (nm).

Kort over letbanens forløb gennem Odense kan findes på Letbanens hjemmeside: https://www.odenseletbane.dk/om-odense-letbane/spoergsmaal-og-svar/hvor-kommer-letbanen... .

PS: Området er indhegnet byggeplads; du kan bedst fotografere letbanetog gennem hegnet fra Munkebjergvej, som f.eks. her:

[image]3 første STADLER Variobahn på Letbanens KVC, 10.03.2020 (nm).

Mine besøg ved letbanen *her*.

M.v.h.
Niels

Letbanen i Odense (2 fotos)

af Coenen-Bache, 1/11 2020, 10:05 (1504 dage siden) @ Niels Munch

Mange tak Niels.

Letbanen i Odense udbygning planer?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 1/11 2020, 10:36 (1504 dage siden) @ Coenen-Bache

Ligger der ønsker eller planer for evt udbygning?

Evt konvertering af Svendborg banen, som med Grenå banen?

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

af larsL, 1/11 2020, 11:31 (1504 dage siden) @ hummel_62

Der er planer om en "etaper 2". Den består af en sydlig afgrening fra centrum, forbi det gamle sygehus med endestation ved zoo, og en nordlig afgrening gennem Vollsmose til Seden. Kommunen har bedt Odense Letbane om at udarbejde VVM og dermed beslutningsgrundlag. Der er endnu intet om hvordan det financierers, ej heller om staten giver tilskud. Det "kan" ske at kommunen kommer til at mangle penge til den sydlige del hvis der går politik i salget af fjernvarmen...

Det findes forhåbentlig ikke flere idioter der vil konvertere en velfungerende fjernbane til letbane. Svendborgbanen har for langt mellem stoppen og for få passagerer til at blive en Letbane. Læg dertil en stor ombygning, dobbeltspor, nye perronner, nye stop, nye tog...

Hilsen Lars

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 1/11 2020, 12:00 (1504 dage siden) @ larsL

Antal af kunder kender jeg ikke.
Men kunne virke som antal km og stationer, så er Svendborg mindre.

Ikke fordi jeg er fortaler for at "sporvogne " skal køre regional trafik.

Det var bare en tanke, jeg synes Grenå banen på mig virker for lang til Letbane.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

af jacobchristensen, 1/11 2020, 18:01 (1504 dage siden) @ hummel_62

Mht planerne for en etape 2 har Odense Kommune en omtale med kort her: https://www.odense.dk/byens-udvikling/byudviklingsprojekter/odense-letbane-linje-2

Som sagt er intet besluttet.

Svendborgbanen er et helt andet tema - problemerne med udbygningen med det nye signalsystem er det som er på dagsordenen her https://fyens.dk/artikel/toppolitikere-bag-debatindlæg-alle-muligheder-for-bedre-togdri...

af Banemanden, 1/11 2020, 22:47 (1503 dage siden) @ larsL

Det findes forhåbentlig ikke flere idioter der vil konvertere en velfungerende fjernbane til letbane. Svendborgbanen har for langt mellem stoppen og for få passagerer til at blive en Letbane. Læg dertil en stor ombygning, dobbeltspor, nye perronner, nye stop, nye tog...

Grenaabanen var langt fra velfungerende, hvilket den omfattende renovering af den ifbm ombygningen vidnede om. Strækningen var voldsomt præget af forsømmelse og forsinkelser allerede da letbanen blev foreslået og planlagt.
Og så var den i så dårlig stand, at man ikke ville overtage den men lod Banedanmark stå for ombygningen af deres eget “skidt”. Banedanmark ejer den stadig men har ladet Letbanen stå for al vedligehold mm.

af Niels Bak, 2/11 2020, 01:50 (1503 dage siden) @ Banemanden

Der er vel også det ved Grenåbanen, at den kan betragtes som to baner i én. En nærbane til Hornslet, som betjener en række mellemstore satellitbyer til Århus (og som på mange måder minder om Odderbanen) og en langt tyndere befolket og befaret regionalbane til Grenå. Og da man gerne ville have strækningen til Hornslet ind under letbanesystemet, så ville den resterende strækning til Grenå ikke give meget mening uden den kom med ind også.

af Niels Munch, 1/11 2020, 18:47 (1504 dage siden) @ hummel_62

Tanken blev berørt i denne tråd.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak