reaktivering af Gedserbane
Det tvivler jeg på kan betale sig af to grunde:
1. De fleste tidligere stationer ligger ikke just tæt på noget som kan kaldes så meget som en landsby (som typisk defineres som mindst 200 indbyggere); så potentialet for passagerer er nok begrænset.
2. Jeg har selv prøvet at tage bussen hvis rute cirka følger strækningen (med afstikkere til de nærmeste byer), og selv da har jeg ikke oplevet at alle maks 40 pladser var besat; så f.eks. en normal Desiro (Lint 41) med 115 siddepladser eller IC2 (MF/FS) med 124 siddepladser vil vidst være "overdimensioneret" (i mangel på bedre udtryk), så vil det nok være mere velegnet med f.eks. Desiros lillesøster Lint 27 med 73 siddepladser.
Enig. Indbyggertallene kan på ingen måde retfærdiggøre togdrift og landgangspassagerer til færgen er meget begrænset. I Rostock tog det mig i januar halvanden time fra jeg ankom med færgen til jeg stod på Hauptbahnhof. Det skyldes dog også at færgen var 10 minutter forsinket, hvilket betød at jeg måtte vente 30 minutter på næste bybus. Bussen fra Nykøbing F til Gedser havde mig som passager, men de var enkelte der benyttede den lokalt i Nykøbing F som "bybus".
Husk også at der er tale om to forskellige tog fra to forskellige producenter
Alstom Lint (27, 41, 54, 81). 27'eren produceres ikke længere.
Siemens Desiro Classic, som heller ikke produceres længere.
Nej, Gedserbanen blev jo, mig bekendt, især bygget af hensyn til ønsket om jernbaneforbindelse til Gedser da man startede færgedriften, og derfor nok især beregnet på datidens internationale tog ...
Jeg mindes at have læst, at Alstom overtog Desiro conceptet og gjorde det til en del af Lint familien.
I dag tilbyder de så i stedet for deres Coradia, som skulle dække alt fra regional- (og måske også lokal-) til InterCity-tog, og i varianter som l-, batteri, brint, diesel, og hybrid. Men fra hvor lille til hvor stor kapacitet synes jeg ikke er til at finde info om.