DSB litra Ag i 1984 + et par foto Ag, Agn + AD/AY
Hvilken type 1. klasse indretning havde disse vogne egentlig efter ombygningen? Nåede de nogensinde at få det "brun-stribede" sæde-betræk, som A, AB og An senere fik?
Synd at DSB ikke har den samme innovative tankegang i dag, som de havde dengang. At ombygge de gamle stålvogne var en genial ide, og det gav en stor reserve-pulje, som kunne anvendes til stort set alle tog.
Synd at Cl'erne aldrig fik samme tur. En rød Cl'er med gummisvulst, nye døre, Bn-indretning og styrekabler til Bns ville have været et glimerende supplement på Syd- og Nordvestbanen, hvor der tit var brug for forstærknings vogne i myldretiden.
Der blev jo sådan set moderniseret ti stk CL til BHS med nye døre. De blev som bekendt ikke røde og fik heller ikke gummiovergang.
Der har været tanker om udskiftning af træbogierne på CL-vognene i 1960'erne, men det druknede jo nok i alle moderniseringsarbejderne på sidegangsvognene, som også før moderniseringerne af overgangene var genstand for løbende forbedringer.
Jeg kender ikke afstanden over sæderyggene på Cl-vognene, men den kan være for snæver til Bn-sæder, hvis der også skal være plads til ben på de rejsende. Men det er da hele korrekt at modernisering af de yngste Cl-vogne i begyndelsen af 1970'erne ville have været oplagt, for de sidste blev bygget i 1958-62 og havde egentlig ikke mange år på bagen.
Og når DSB så endelig fik nye kystbanevogne (Bn, projekteret som litra Bkl) i 1971ff var Cl-vognene pludselig umoderne - også selv om man havde moderniseret nogle. I stedet kunne man jo bede Folketinget om bevillinger til nye vogne og dermed ikke belaste værkstederne med væmmelige vedligeholdelsesarbejder.
Parallelt med Cl-vognenes ikke-modernisering har vi jo S-togene, hvor de brune jo forsvandt, selv om der givet vis nok kunne have været jobs for nogle moderniserede, når mange af de røde var ude eller til simpel kapacitetsforøgelse.
Det får mig afslutningsvis til at konstatere af "reserve" er det første økonomer (især dem fra de merkantile uddannelser) regner på og forsøger at afskaffe. Så jo - 1970'erne betød afsked med adskillige ganske nye køretøjer i rationaliseringens og den "røde" markedsførings navn. Nu er der rationaliseret endnu mere og DSB kan sådan set kun lige med nød og næppe løse spidsbelastningsopgaver.