Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB litra Ag i 1984 + et par foto Ag, Agn + AD/AY

af Steff, 5/5 2011, 16:40 (4957 dage siden) @ Preben Poulsgaard

Kære Andersj og alle I andre!

Jeg kan GODT forstå at du spørger til vinduesmålene på Ag vognene, for på billedet ser vinduerne mindre ud end normalen.
Som Niels Munck også skriver, er vognene jo egentlig en litra AC vogn, der senere blev både ombygget, endnu senere nedklassificeret og fik nyt litra. Men den historie kan du næsten læse under materielsiderne til venstre (Vogne 1941 – 1966, 1966 - 2010) som andre også har påpeget. Den mere indgående historie om vognene, må du nok vente til at læse om i den forhåbentlig kommende bog om personvognsmateriellet skrevet af UTJ og JPB. MEN den mere dybtgående historie om vognene – og alle de andre DSB stål- som trævognevogne - kan du faktisk allerede nu læse i det lille blad om udelukkende danske jernbaner i virkelighed og model, Lokomotivet. Få fat i ”Index” og se efter. Der er både tegninger, artikler, billeder mm.
Men tilbage til vinduerne. Som både Niels Munck og Georg Schmidt i andre tråde har bemærket, var standardvinduerne i disse vogne (AC, CC, CB, AV, AD/AY m. fl.) ikke helt problemfri, både med hensyn til i- og oplukning samt ikke mindst senere rust mv. Og som jeg skriver, var næsten alt standard på disse vogne, bortset fra selvfølgelig aptering og indvendige mål (1. og fællesklasse, børnekupé mv.).
Da DSB besluttede at levetidsforlænge AC vognene og byggede dem om til litra Ag ( A = første klasse, g =gammel i forhold til de nye A-vogne) fik nogle vogne senere nye aluminiumsrammer indsat. Disse rammer blev lavet så de passede ind i vindueshullet, men bredden af rammen får vinduerne til OPTISK at se mindre ud.
Nogle Ag vogne for nærtrafikken fik senere litrabetegnelsen Agn (n = nærtrafik).
Jeg har vedhæftet to billeder af Ag + Agn vogne uden de nye vinduesrammer,så du kan se at det er standard størrelse vinduer.
[image]
DSB litra Ag 051-8 21. juli 1983 på pladsen overfor Enghavevej.
[image]
DSB litra Agn i Roskilde 17. juni 1984 i tidstypisk nærtrafikstamme på bl.a. Sydbanen.

Håber du kunne bruge svaret, altså en bred aluminiumsramme indsat i en standard vinduesparti.

En spurgte om AD/AY, herunder et fabriksfoto.
[image]

--
Steffen Dresler

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak