Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB litra Ag i 1984 (foto & scan)

af andersj, Aalborg, 5/5 2011, 13:52 (4957 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle,

O. 1972 ombyggede DSB bl.a. 13 Ac-/Ah-vogne til Ag "over den sædvanlige læst", d.v.s. nye endeperroner med afrundede tagender, dreje-foldedøre og gummivulstovergang.

I 1984 var én i mellemtiden udrangeret, 4 blev omlitreret til Agn, og de resterende 8 blev ombygget med nye vinduer med aluminiumsrammer, men under bibeholdelse af litra Ag:

[image]
DSB Ag 049 på København H, 11.09.1984 (nm).

Ag-vognen her var lige ankommet i IC 152.

De 8 Ag-vogne var givet tiltænkt IC-trafikken, og dem, der blev til Agn, vel fortrinsvis regionaltrafikken uanset, at Agn også er observeret i IC til Thisted.

Såvel Ag som Agn havde fået "dørlanterner" samt gule klistermærker til advarsel om "automatisk dørlukning".

"Kreative ombygninger" som Ag (og også Af) virkede stærkt inspirerende på én, der troede at skulle bygge modelbane, og derfor med løvsav savede H0-vogne fra hinanden og loddede/limede dem sammen igen - efter danske forbilleder. Det blev i den aktuelle sag dog kun til en "papirombygning":

[image]

3 Ag-vogne kom til HFHJ.

Ellers var det fortrinsvis de østrigske forbundsbaner, der "havde for vane" at forsyne ældre personvognsmateriel med nye vinduer med aluminiumsrammer.

Endelig var det også her i begyndelsen af firserne, at DSB idriftsatte Bcm-, Dm- og Pm-vogne fra hhv. Apfelpfeil, DB og Bundespost; men det er anden snak - skønt nok så inspirerende.

Bedste hilsener
Niels

Hvordan var disse vogne indrettet, og hvorfor mon den har så små vinduer ift. fx. A?

Desuden var det vel også atypisk at en ME fremførte et IC-tog?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt

Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak