Farver, ”designrød”, igen, igen eller er „designrød“ designrød?
Kære Søren, Jens, UTJ m. fl. og med fare for at starte en ”farvereligionskrig”!!
Afstedkommet af skriveriet om Ag vognenes eventuelle farve, er det vel på sin plads, lige kort at gøre rede for nogle farvenuancer, der almindeligvis ikke er kendt.
I 1969 besluttede DSB, at der fra næste års sommerkøreplan (K70s) skulle indsættes flere lyntog, men da der ikke var „ægte“ lyntogsmateriel til rådighed, skulle de fremføres som „sorte lyntog“, altså lokomotivtrukne. Da man ville satse meget på disse tog, ville man også gøre mere opmærksomt på disse, hvorfor Generaldirektør Hjelt bestemte, at vognmateriellet til disse tog, skulle være røde som lyntogssættenne. Farven der skulle anvendes, var selvfølgelig den lyntogsrøde, DSB farve nr. 11 fra 1929 farveskemaet, der i RAL farvesystemet har nr. 3000.
Indledningsvis var det kun påtænkt, at lyntogsmateriellet skulle være rødt, men allerede i løbet af foråret 1970 blev man enige om, at alt nyt fremstillet materiel, samt det ombyggede med gummivulstovergang og anden aptering også skulle have RAL 3000.
De første vogne der blev ommalet i rødt var storrumsvognen litra Bl samt kupevognene litra Bg (de ombyggede Cc-vogne).
Da de første Bn-vogne blev leveret i 1971, SKULLE de faktisk også have haft denne farve, men uvidst af hvilken grund, malede Scandia i Randers dem alligevel i den originale DSB nr. 1 vinrød, men selvfølgelig med de nye centrerede gule påskrifter i skrifttypen DIN 1451 (Stenskrift) og med kongekrone. De første nybyggede vogne herefter var første serie af Bns-materiellet, der helt rigtigt blev malet DSB nr. 11 (RAL 3000) og med DIN 1451 skriften. Derefter fulgte første serie af An-vognene med samme farve og skrifttype. De ombyggede vogne, der blev ommalet i denne periode, fik også samme farve og skrifttype.
Først da DSB havde fået vedtaget og udarbejdet sit nye designprogram fra begyndelsen af 1973, blev nyt og gammelt materiel, der havde været til revision og var blevet ændret til at have gummivulstovergang, malet i den NYE ”designfarve”, nemlig RAL 3002 ”Karminrød” og yderligere med den nye venstrestillede hvide skrifttype fra British Rail og med logoet ”DSB” monteret i venstre side af vognen set fra siden.
Derfor kørte første serie af Bns- og An-vognene rundt bemalet i RAL 3000, men efterhånden blev skrifttypen ændret til den nye og DSB logo påsat. Først ved deres revision langt senere, blev de ommalet i RAL 3002, Karminrød. Først helt op i midten af 1980’erne var designbemaling og påskrifter fuldført på det materiel der skulle have dette!
Så svaret til Søren er vel et lille ”ja”, for i 1971, blev arbejdet lagt til grunden for DSB design, der udmøntede sig i 1972 beslutningen og udgivelsen af den første ”DSB designmanual”. Og et absolut ”nej”, for farverne, logo og meget andet var slet ikke på plads for de vogne af litra Ah ombyggede til Ag. Det skete nemlig først ved sommerkøreplanens ikrafttræden i 1974, der var sat som skæringstidspunkt med indførelsen af IC-systemet.
Og jf. ovevnstående kan Ag vognene jo IKKE fra 1971 have været designrøde, men muligvis vinrøde, eller muligvis RAL 3000 og med anden skrifttype og snit end den senere ”designbemaling”.
Henvisninger:
• DSB designmanual 1972 med ændring 1974 ff,
• DSB design, jens Nielsen, Dansk Designråd 1984.
• Nogen lidt anderledes om DSBs design fra 1974 og frem, af Steffen Dresler, Tog i tiden 2002, Danmarks jernbanemuseum.