Apropos skinnebusbivogne
Hej Michael,
VNJ Sp 3 var sågar den, som banen indrettede med sæder i pakrummet således, at man skaffede yderligere 19 siddepladser. Udvendigt er der i skydedørens niche indsat en buet plade under mavebæltet, hvorved der givetvis er skaffet lidt isolering.
VNJ Sp 3 i Dalmose, 22.05.1977 (nm).M.v.h.
Niels
Ang. nævnte ombygning af VNJ Sp 3 og VGJ Sp 19, er det rigtigt, at der ved pakrumsskydedøren udvendig var påsat buede plader der flugtede med vognsiden, men ingen isolering, idet skydedøren stadig skulle kunne åbnes som nødudgang (øverste halvdel) p.g.a. det øgede antal siddepladser og kun normal ind/udstigning i den ene ende. Dette var et krav fra Privatbanetilsynet.
På varme sommerdage skete det ofte at skydedøren blev åbnet for at bringe lidt frisk vestjysk luft ind i den meget varme Sp-vogn, fuld af skoleelever.
Forøvrigt kan det nævnes, at Vardebanernes teknisk dygtige værkmester, som havde ombygget alle Sm med Leyland motorer og halvautomatiske Wilson gear, også havde planer om at ombygge et antal Sp-vogne til styrevogne. Disse planer blev dog aldrig fuldført, men hvorfor vides ikke.