EB ankomst (Generelt)
Velunderrettede kilder påstår at de tre første EB lokomotiver ankommer til København på mandag.
Kh
Banepakken
af Banepakken, 11/9 2020, 17:39 (1626 dage siden)
Velunderrettede kilder påstår at de tre første EB lokomotiver ankommer til København på mandag.
Kh
Banepakken
af TeamBaumann, Hjordkær, 11/9 2020, 17:47 (1626 dage siden) @ Banepakken
Hvornår ankommer de til Padborg?
af andersj, Aalborg, 13/9 2020, 14:46 (1624 dage siden) @ TeamBaumann
Hvornår ankommer de til Padborg?
Har set 10:36 nævnt som tidspunkt for gennemkørsel i Schleswig, så de er nok i Padborg omkring klokken 11 efter planen.
--
Mvh Anders
af TeamBaumann, Hjordkær, 13/9 2020, 15:03 (1624 dage siden) @ andersj
Hilsen fra en god tysker Andreas Oelfuss
14.9.2020
HBS 06:04
HC 06:51
ABAG 08:33
AN 09:39
XDPA 11:07 = ank Padborg 11:07
af Alexander B., 13/9 2020, 00:49 (1625 dage siden) @ Banepakken
Hector Rail kører et materieltog fra Padborg til Gb på mandag, men om det er transport af EB, ved jeg ikke. Det har afgang Padborg kl. 12.40 og ankomst Gb kl. 16.38.
af Banemanden, 13/9 2020, 02:29 (1625 dage siden) @ Alexander B.
Hector Rail kører et materieltog fra Padborg til Gb på mandag, men om det er transport af EB, ved jeg ikke. Det har afgang Padborg kl. 12.40 og ankomst Gb kl. 16.38.
De skulle ankomme mellem kl 16 og 17, så mon ikke det er den?
af Jens Hansen, 13/9 2020, 08:49 (1624 dage siden) @ Banemanden
Det er givet det, men hvis vi skal være lidt formalistiske så kan Hector Rail jo ikke transportere andet end deres eget materiel i et "materiel tog"!
En "kundes" materiel, det være sig vogne eller lokomotiver, falder vel næppe under "materielt og".
Hvilken betydning har det - så vidt jeg husker slipper materieltogg billigere i infrastrukturafgift, men andre ved måske mere?
JH
af Carsten, 13/9 2020, 09:23 (1624 dage siden) @ Jens Hansen
Hvad skulle vi gøre uden dig Jens?
Mvh
Carsten
af Georg Schmidt, 13/9 2020, 09:26 (1624 dage siden) @ Jens Hansen
Ja, det er godt nok blevet kompliceret at drive jernbane.
af andersj, Aalborg, 13/9 2020, 09:45 (1624 dage siden) @ Jens Hansen
Bekendtgørelse om infrastrukturafgifter m.v. for statens jernbanenet
§1
14) Materieltog omfatter
a) togsæt uden passagerer,
b) lokomotiver med eller uden tilkoblede passagervogne uden passagerer,
c) lokomotiver uden tilkoblede godsvogne, eller
d) lokomotiver med tilkoblede lokomotiver under forudsætning af, at de tilkoblede lokomotiver tilhører den jernbanevirksomhed, som ejer det trækkende lokomotiv og er ansvarlig for transporten.
§3
3)
Stk. 3. Der opkræves togkilometerafgift for kørsel med materieltog i tidsrummet fra kl. 07.00 til og med kl. 18.59.
Stk. 4. Der opkræves ikke broafgifter for materieltog.
Så kan man jo diskutere hvordan "tilhører" skal fortolkes. For det er åbenbart ikke det samme som "ejer", da begge begreber jo bruges i samme sætning.
--
Mvh Anders
af gaest, 13/9 2020, 11:57 (1624 dage siden) @ andersj
Bekendtgørelse om infrastrukturafgifter m.v. for statens jernbanenet
§1
14) Materieltog omfatter
a) togsæt uden passagerer,
b) lokomotiver med eller uden tilkoblede passagervogne uden passagerer,
c) lokomotiver uden tilkoblede godsvogne, eller
d) lokomotiver med tilkoblede lokomotiver under forudsætning af, at de tilkoblede lokomotiver tilhører den jernbanevirksomhed, som ejer det trækkende lokomotiv og er ansvarlig for transporten.§3
3)
Stk. 3. Der opkræves togkilometerafgift for kørsel med materieltog i tidsrummet fra kl. 07.00 til og med kl. 18.59.
Stk. 4. Der opkræves ikke broafgifter for materieltog.
Så kan man jo diskutere hvordan "tilhører" skal fortolkes. For det er åbenbart ikke det samme som "ejer", da begge begreber jo bruges i samme sætning.
Nu har DSB eller Hector jo ikke dette forums ekspertpanel til rådighed, men mon ikke de har styr på hvad der skal ske? I øvrigt kan det vel ikke sprænge budgettet for litra EB hvis der skal betales infrastrukturafgift og broafgift.
Hvis alt andet svigter må der blokvogne til. Så ved man hvad man har.
af Carsten, 13/9 2020, 12:38 (1624 dage siden) @ gaest
Dertil kommer at transporten sker i Siemens regi, DSB nøjes med vente på “fragtmanden”.
Mvh
Carsten
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 13/9 2020, 13:53 (1624 dage siden) @ Carsten
Tænkte kunne den ene ikke trække de to?
Eller skal de leveres med færest mulig km på motorene?
--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris
af Svend, 14/9 2020, 23:36 (1623 dage siden) @ Jens Hansen
Det er givet det, men hvis vi skal være lidt formalistiske så kan Hector Rail jo ikke transportere andet end deres eget materiel i et "materiel tog"!
En "kundes" materiel, det være sig vogne eller lokomotiver, falder vel næppe under "materielt og".
Hvilken betydning har det - så vidt jeg husker slipper materieltogg billigere i infrastrukturafgift, men andre ved måske mere?
.
Jeg tror ikke vi skal være så bekymrede. Som jeg husker at have set det (et andet sted), er toget tillyst som et almindeligt godstog - helt efter reglerne.
--
Svend
af andersj, Aalborg, 14/9 2020, 23:52 (1623 dage siden) @ Svend
Det er givet det, men hvis vi skal være lidt formalistiske så kan Hector Rail jo ikke transportere andet end deres eget materiel i et "materiel tog"!
En "kundes" materiel, det være sig vogne eller lokomotiver, falder vel næppe under "materielt og".
Hvilken betydning har det - så vidt jeg husker slipper materieltogg billigere i infrastrukturafgift, men andre ved måske mere?
.
Jeg tror ikke vi skal være så bekymrede. Som jeg husker at have set det (et andet sted), er toget tillyst som et almindeligt godstog - helt efter reglerne.
Det blev ændret fra et materieltog (HM) til et godstog (HG), så der har nok været noget om snakken.
--
Mvh Anders
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 14/9 2020, 23:54 (1623 dage siden) @ Svend
Jeg tror ikke vi skal være så bekymrede. Som jeg husker at have set det (et andet sted), er toget tillyst som et almindeligt godstog - helt efter reglerne.
Svend, det var faktisk først tillyst som materieltog, men de toganmeldelse blev så aflyst og et godstog blev tillyst med samme sidste 4 cifre og en ved samme lejlighed vist justeret køreplan.
Så det endte godt
--
Venligst
Michael Deichmann
af Svend, 15/9 2020, 11:47 (1622 dage siden) @ Michael Deichmann
Jeg tror ikke vi skal være så bekymrede. Som jeg husker at have set det (et andet sted), er toget tillyst som et almindeligt godstog - helt efter reglerne.
Svend, det var faktisk først tillyst som materieltog, men de toganmeldelse blev så aflyst og et godstog blev tillyst med samme sidste 4 cifre og en ved samme lejlighed vist justeret køreplan.
Så det endte godt
Ja, det er bare så godt alt sammen
--
Svend
af vekm0, 14/9 2020, 13:53 (1623 dage siden) @ Banemanden
Hej, hvad står Gb for? Kunne virkelig godt tænke mig at fange et glimt af de nye loks i dag. Befinder mig i København.
Mvh:)
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 14/9 2020, 13:56 (1623 dage siden) @ vekm0
Godsbanegården - som idag ikke er ret meget, men det er området "syd-sydvest" for Hovedbanegården.
Måske Dybbølsbro ville være et OK fotosted?
--
Venligst
Michael Deichmann
af andersj, Aalborg, 14/9 2020, 14:00 (1623 dage siden) @ Michael Deichmann
Godsbanegården - som idag ikke er ret meget, men det er området "syd-sydvest" for Hovedbanegården.
Måske Dybbølsbro ville være et OK fotosted?
Næppe, eftersom de kører over Vigerslev og Ny Ellebjerg direkte til Godsbanegården.
--
Mvh Anders
af RasmusR, 14/9 2020, 14:16 (1623 dage siden) @ andersj
Godsbanegården - som idag ikke er ret meget, men det er området "syd-sydvest" for Hovedbanegården.
Måske Dybbølsbro ville være et OK fotosted?
Næppe, eftersom de kører over Vigerslev og Ny Ellebjerg direkte til Godsbanegården.
Er der overhovedet - teknisk set - noget tilbage af Gb nordøst for Dybbølsbro?
/R
af larsht, 14/9 2020, 14:25 (1623 dage siden) @ RasmusR
Godsbanegården - som idag ikke er ret meget, men det er området "syd-sydvest" for Hovedbanegården.
Måske Dybbølsbro ville være et OK fotosted?
Næppe, eftersom de kører over Vigerslev og Ny Ellebjerg direkte til Godsbanegården.
Er der overhovedet - teknisk set - noget tilbage af Gb nordøst for Dybbølsbro?/R
På ingen måde - Gb "slutter" nær Bavnehøjhallen og dertil kommer materieldepotet som slutter ved Carsten Niebuhrs Gade
af larsht, 14/9 2020, 14:10 (1623 dage siden) @ Michael Deichmann
Godsbanegården - som idag ikke er ret meget, men det er området "syd-sydvest" for Hovedbanegården.
Måske Dybbølsbro ville være et OK fotosted?
I forhold til hvad man kender som passager: Tag Sydhavn
af Gæst42, 14/9 2020, 14:33 (1623 dage siden) @ larsht
Godsbanegården - som idag ikke er ret meget, men det er området "syd-sydvest" for Hovedbanegården.
Måske Dybbølsbro ville være et OK fotosted?
I forhold til hvad man kender som passager: Tag Sydhavn
Ny Ellebjerg er et langt bedre fotosted, særligt på dette tidspunkt af dagen!
af andersj, Aalborg, 13/9 2020, 11:39 (1624 dage siden) @ Banepakken
redigeret af andersj, 13/9 2020, 11:55
Klokken 11:15 har følgende tog forladt München Allach mod nord:
RailAdventure BR 183 500 + EB 3201 + EB 3202 + EB 3203 + RailAdventure BR 111
Kilde: https://www.drehscheibe-online.de/ds_sifo/ds_live.php
--
Mvh Anders
af TeamBaumann, Hjordkær, 13/9 2020, 13:59 (1624 dage siden) @ andersj
Hvorfor har RailAdventure lokomotiv både foran og bagved?
Eller er det for undgår diverse tog vending på strækningen?
Det plejer de næsten aldrig, når de kører med materiel til Padborg ...
af kme, 13/9 2020, 14:47 (1624 dage siden) @ TeamBaumann
Hvorfor har RailAdventure lokomotiv både foran og bagved?
Eller er det for undgår diverse tog vending på strækningen?
Det plejer de næsten aldrig, når de kører med materiel til Padborg ...
Mit gæt (og det er et gæt) er, at det er for at få bremsekraft nok. EB'erne er vel ren dødvægt?
af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 13/9 2020, 18:26 (1624 dage siden) @ andersj
I følge samme kilde har toget nået Hünfeld klokken 1745.
Oprangeringen var flg. samme kilde: Railadventure 183 500 + Kuppelwagen +3 Neue DSB-Vectron ( 0003 201 + 0003 202 + 0003 203 ) und 111 222
--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf
af TeamBaumann, Hjordkær, 13/9 2020, 16:57 (1624 dage siden) @ Banepakken
Når HectorRail skal transportere de 3 styks EB'er, er lige min spørgsmål nu...
hvor hurtig må der køres? 80 km/t, 100 eller 120 km/t?
af 1993matias , KH, 13/9 2020, 20:02 (1624 dage siden) @ TeamBaumann
Når HectorRail skal transportere de 3 styks EB'er, er lige min spørgsmål nu...
hvor hurtig må der køres? 80 km/t, 100 eller 120 km/t?
Toganmeldelsen i Tyskland lyder på 100 km/t, mens toganmelselsen i Danmark lyder på 140 km/t
--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron
af K 564, 13/9 2020, 22:41 (1624 dage siden) @ 1993matias
Godaften
Hastigheden i danske toganmeldelser fortæller i dag, hvad materiellet må kører. Hvad hastighed køreplanen er lavet til, fortæller toganmeldelsen intet om i dag (desværre).
Hilsner Keld
af andersj, Aalborg, 13/9 2020, 23:27 (1624 dage siden) @ K 564
Godaften
Hastigheden i danske toganmeldelser fortæller i dag, hvad materiellet må kører. Hvad hastighed køreplanen er lavet til, fortæller toganmeldelsen intet om i dag (desværre).
Hilsner Keld
Der blev jo sådan set også spurgt efter hvor hurtigt der må køres.
Men kigger man på køreplanen, så skal man vist holde sig tæt til de 140 km/t for at holde den.
--
Mvh Anders
af K 564, 14/9 2020, 06:04 (1624 dage siden) @ andersj
Der blev jo sådan set også spurgt efter hvor hurtigt der må køres.
Men kigger man på køreplanen, så skal man vist holde sig tæt til de 140 km/t for at holde den.
Det er netop derfor, at jeg skiver, som jeg gør. Bestiller man et ER tog fra København H til Østerport, skal der skrives 180 km/t i toganmeldelsen i dag, selv om du ikke må køre den hastighed.
Hilsner Keld
af larsht, 13/9 2020, 17:17 (1624 dage siden) @ Banepakken
HM6402
PA 1240
VK 1244
TE 1248
RQ 1256
OJ 1305
SST 1309
FZ 1313
VM 1315
LK 1319
KD 1326
TL 1335
SNO 1340
MD 1345
KA 1348
NA 1350
EB 1353 1411
GD 1414
AP 1418
BD 1421
SC 1422
TP 1424
HP 1427
OD 1431
MV 1436
LV 1438
UV 1441
JU 1443
NG 1446
SPR 1452
KØ 1458
FO 1503
SG 1511
SO 1522 1529
FJ 1533
RG 1537
KY 1542
BO 1546
VY 1551
RO 1559 1614
TRK 1617
HH 1621
HTÅ 1626
GL 1631
HIF 1633
IG 1636
NEL 1636
GB 1638
af larsht, 14/9 2020, 14:14 (1623 dage siden) @ larsht
Tog HM6402 aflyst og erstattet af HG86402 - BEMÆRK ændrede tider
(i skrivende stund er toget 3:40 forud for tid i Nørre-Åby)
PA 1240
VK 1246
TE 1252
RQ 1302
OJ 1313
SST 1319
FZ 1325
VM 1329
LK 1333
KD 1342
TL 1351
SNO 1358
MD 1405
KA 1408
NA 1410
EB 1414
GD 1419
AP 1423
BD 1426
SC 1427
TP 1432
HP 1437
OD 1441
MV 1448
LV 1450
UV 1454
JU 1457
NG 1502-1515
SPR 1525
KØ 1533
FO 1538
SG 1542
SO 1552
FJ 1556
RG 1600
KY 1605
BO 1610
VY 1615
RO 1623
TRK 1626
HH 1630
HTÅ 1636
GL 1642-1644
HIF 1646
IG 1650
NEL 1653
GB 1654
af andersj, Aalborg, 13/9 2020, 22:17 (1624 dage siden) @ Banepakken
Her er nogle fine billeder af transporten og de tre lokomotiver individuelt: https://www.instagram.com/p/CFFndjIHGpQ/
--
Mvh Anders
af Niels Munch, 14/9 2020, 15:06 (1623 dage siden) @ andersj
Et enkelt foto mere fra Tyskland her: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,9447497 .
af Niels Munch, 14/9 2020, 22:24 (1623 dage siden) @ Niels Munch
..... og billeder fra Padborg: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,9448287 .
af Fynboen, 15/9 2020, 20:16 (1622 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Fynboen, 15/9 2020, 20:26
Er det MZ 1439 man ser toppen af på det første billede?? Kan se under lokomotivets fakta andet sted på denne side, at den er hensat?
Det er nogle flotte lokomtiver DSB nu får i stalden med disse EB'er og det klæder den bestemt med den røde heldragt.
af Niels Munch, 15/9 2020, 20:33 (1622 dage siden) @ Fynboen
Er det MZ 1439 man ser toppen af på det første billede?? Kan se under lokomotivets fakta andet sted på denne side, at den er hensat?
Ja, det er 1439:
MZ 1439 i Padborg 09.09.2020 i selskab med DH 440, MX 1030 og CFL Cargo 02 samt nogle luxembourgske Ninja Turtles (nm).
M.v.h.
Niels
af Fynboen, 15/9 2020, 21:09 (1622 dage siden) @ Niels Munch
Tak! Noget af en samling de har stående der....
af vekm0, 14/9 2020, 07:15 (1623 dage siden) @ Banepakken
Hvor længe mon der går, før den første kan ses i drift?
af Banemanden, 14/9 2020, 09:07 (1623 dage siden) @ vekm0
Hvor længe mon der går, før den første kan ses i drift?
En del pålidelige kilder vil lade rygtet vide, at de er dækker EA løbene inden for ganske kort tid
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 14/9 2020, 09:31 (1623 dage siden) @ Banemanden
Passer det hvis jeg siger der er 4 ES'er i drift/drift klar i dag ??
--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris
af Simon Poulsen, 14/9 2020, 09:33 (1623 dage siden) @ hummel_62
Passer det hvis jeg siger der er 4 ES'er i drift/drift klar i dag ??
ES?
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 14/9 2020, 10:34 (1623 dage siden) @ Simon Poulsen
sorry EA'er
det andet tager nok noget tid inden vi kommer så langt
--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris
af larsht, 14/9 2020, 12:08 (1623 dage siden) @ hummel_62
sorry EA'er
det andet tager nok noget tid inden vi kommer så langt
Nej, 3, med 2 planlagt til daglig drift (og mange tog erstattet af andet materiel)
af RasmusD, 14/9 2020, 10:06 (1623 dage siden) @ hummel_62
DSB har fire EA'ere tilbage, men de to af dem har vist holdt stille i en rum tid. Synes kun man ser 3007 og 3022 på skinnerne.
af Morten Beck, Græsted, 14/9 2020, 10:22 (1623 dage siden) @ RasmusD
Jeg har da gennem hele sommeren set EA 3022 og EA 3020 køre rundt med DD vogne, men nogle lagde et billede op fornylig af EA 3007, så om der kører tre EA rundt for tiden. Eller om den ene af de ovennævnte er taget ud, ved jeg ikke
--
Venlig hilsen
Morten Beck
af William Skov , 14/9 2020, 11:31 (1623 dage siden) @ Morten Beck
3020 og 3022 bruges normalt. 3007 bruges som reserve når en af de to andre ikke virker.
--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling
af sil1207, 14/9 2020, 11:35 (1623 dage siden) @ Morten Beck
Det er ikke længe siden der blev observeret flammer stående op fra strømaftageren på 3020 under ophold i Slagelse. Er ikke helt sikker, men tror at man mere eller mindre har fået det fikset. Husker svagt at der er kørt et prøvetog.
af Horst Ebert , Hamburg, 14/9 2020, 10:08 (1623 dage siden) @ Banepakken
Toget med EBerne bagest gik over landegrænsen mellem Hamborg og Slesvig-Holsten kl 9.30, det er altså noget forsinket.
--
Horst
bahnen-im-norden.de
af Banemanden, 14/9 2020, 12:06 (1623 dage siden) @ Horst Ebert
Toget med EBerne bagest gik over landegrænsen mellem Hamborg og Slesvig-Holsten kl 9.30, det er altså noget forsinket.
Meldingen er, at de skulle være omkring en halv time efter planen
af Scharfenberg, 14/9 2020, 12:26 (1623 dage siden) @ Banemanden
Toget med EBerne bagest gik over landegrænsen mellem Hamborg og Slesvig-Holsten kl 9.30, det er altså noget forsinket.
Meldingen er, at de skulle være omkring en halv time efter planen
Tak for statusmeldingerne.
Ifølge Lars' oplysninger fra toganmeldelsen er der lagt 18 min. ind til ophold i Ejby, 7 min. i Sorø og 15 min. i Roskilde. Så der burde være luft nok, men det kræver dog, at planlagte overhalinger ikke misses, for så forskubber det hele sig jo nok yderligere. Vi må se.
af andersj, Aalborg, 14/9 2020, 12:36 (1623 dage siden) @ Scharfenberg
Toget med EBerne bagest gik over landegrænsen mellem Hamborg og Slesvig-Holsten kl 9.30, det er altså noget forsinket.
Meldingen er, at de skulle være omkring en halv time efter planen
Tak for statusmeldingerne.Ifølge Lars' oplysninger fra toganmeldelsen er der lagt 18 min. ind til ophold i Ejby, 7 min. i Sorø og 15 min. i Roskilde. Så der burde være luft nok, men det kræver dog, at planlagte overhalinger ikke misses, for så forskubber det hele sig jo nok yderligere. Vi må se.
Der er lagt et billede op på Facebook fra Padborg klokken 12:28 hvor toget ser ud til at være klar til afgang mod nord. Oprangeringen er en Hector Rail 241 + 2x bogiegodsvogne + 3x Vectron.
Tilføjelse: Toget er kørt fra Padborg 12:30.
Så det er muligt at få et fint bagskud af lokomotiverne.
--
Mvh Anders
af Niels, Aarhus, 14/9 2020, 13:01 (1623 dage siden) @ andersj
Tilføjelse: Toget er kørt fra Padborg 12:30.
Så er vi pludselig 10 min forud for planen, som Larsht lagde ud..
Forventningsfulde hilsner
Niels H.
--
Niels
af Niels Kruse, 14/9 2020, 14:39 (1623 dage siden) @ Banepakken
Billeder fra Vojens 13:16
af Niels, Aarhus, 14/9 2020, 14:43 (1623 dage siden) @ Niels Kruse
Fine billeder - tak for dem - men de kunne da godt have sendt dem afsted i rigtig nummerorden
Forventningsfulde hilsner
Niels H.
--
Niels
af Scharfenberg, 14/9 2020, 19:41 (1623 dage siden) @ Niels
Bøt 16.44. Tak til alle for billeder og anden info.
af Niels Buch, 14/9 2020, 20:13 (1623 dage siden) @ Scharfenberg
Bøt 16.44. Tak til alle for billeder og anden info.
Og her lidt før BØT (Brøndbyøster), nemlig ved Vestvolden og broen over motorring 3.
Hilsen
Niels
af Rask Ingemann Lambertsen, 15/9 2020, 21:57 (1622 dage siden) @ Niels Buch
God aften.
Jeg var en af tre fotografer, der havde taget opstilling på Sydhavn T mandag d. 14-09-2020 og var på pletten, da toget dukkede op kl. 16:56 (-2). HCTOR 241.010 "Yoda" + 2 Habfis + DSB EB 3203 + EB 3201 + EB 3202 som HG 86402. Lyset var klart bedst til et bagskud.
--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen
I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 15/9 2020, 18:23 (1622 dage siden) @ Niels Kruse
Mangler lige et vognhjul logo.
Men måske skal den store røde plade bruges til reklamer
--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris
af esni, Frederikssund, 15/9 2020, 19:13 (1622 dage siden) @ hummel_62
Jeg er desværre blottet for photoshop evner - men det ville være sjovt at se de ny med design oprindeligt MY eller MZ
--
Eskild
af cml, 14/9 2020, 15:13 (1623 dage siden) @ Banepakken
af carolus rex, 14/9 2020, 15:44 (1623 dage siden) @ cml
Jeg vil gerne sige tak til alle jer der har bidraget med oplysninger og foto, det har været spændende at følge og en stor dag er det for alle os der har den der tog virus i blodet.....tak skal i ha
af Henrik PS , Brøndby, 14/9 2020, 20:32 (1623 dage siden) @ carolus rex
I Glostrup var der et kortvarigt stop, hvor en lokofører steg på toget.
Vi var nogle stykker, der havde taget opstilling der ude. Vi fik en hyggelig snak mens vi ventede.
Bemærk færdigmelderblink på EB 3201
En times tid senere returnerede Hectorrail 241.010 Yoda fra København.
af Reinholdt , Lindved, nærområde ovk. 19 Od-Svg, 14/9 2020, 20:42 (1623 dage siden) @ Henrik PS
Hej Henrik
Hvis det er sølvfarvede til højre for døren, du referer til, er det et kamera, der peger ned langs siden, på lokomotivet. Det sidder ved hver dør
--
Reinholdt
Signalmontør
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 14/9 2020, 16:15 (1623 dage siden) @ Banepakken
Jeg sad lige og så EB3201-3s ankomst til Padborg på Youtube (link i et andet indlæg) og kom til at tænke på at den kommer jo ind på den del af Padborg der har tysk strøm mm. Der er noget med at der er et strømløst stykke og så dansk strøm på nogen af sporene, men det ser ikke ud til at de bare er trillet frem forbi det stykke for så at lade et dansk lokomotiv trille ind og hente dem. For så ville det tyske lokomotiv jo ikke kunne køres væk.
Jeg undlader at spekulere mere, for jeg kender ikke layout af Padborg en detail og jeg er heller ikke klar over om Railadventures lokomotiv og/eller Hectorrails er tostrømslokomotiver, som kan køre på begge systemer.
Så er der nogen der kan redegøre for rangerbevægelser mm. i Padborg?
--
Venligst
Michael Deichmann
af Gæst42, 14/9 2020, 16:32 (1623 dage siden) @ Michael Deichmann
Jeg undlader at spekulere mere, for jeg kender ikke layout af Padborg en detail og jeg er heller ikke klar over om Railadventures lokomotiv og/eller Hectorrails er tostrømslokomotiver, som kan køre på begge systemer.
Så er der nogen der kan redegøre for rangerbevægelser mm. i Padborg?
Det er fordi det er lavet således at du kan ankommet i det ene perronspor fra tysk side og lave omløb, uden at komme under dansk strøm. Derfor kom 111'eren heller ikke under dansk strøm.
Godt nok ikke opdateret i mange år, men linket nedenfor indeholder en fin sporplan:
http://bueker.net/trainspotting/stations_padborg.php
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 14/9 2020, 18:25 (1623 dage siden) @ Gæst42
Jeg undlader at spekulere mere, for jeg kender ikke layout af Padborg en detail og jeg er heller ikke klar over om Railadventures lokomotiv og/eller Hectorrails er tostrømslokomotiver, som kan køre på begge systemer.
Så er der nogen der kan redegøre for rangerbevægelser mm. i Padborg?
Det er fordi det er lavet således at du kan ankommet i det ene perronspor fra tysk side og lave omløb, uden at komme under dansk strøm. Derfor kom 111'eren heller ikke under dansk strøm.
Godt så, men hvordan koimmer Hector så ind og henter den? Fordi deres lokomotiv kan køre på tysk strøm?
Godt nok ikke opdateret i mange år, men linket nedenfor indeholder en fin sporplan:
http://bueker.net/trainspotting/stations_padborg.php
Tak!
--
Venligst
Michael Deichmann
af Gæst42, 15/9 2020, 11:46 (1622 dage siden) @ Michael Deichmann
Jeg undlader at spekulere mere, for jeg kender ikke layout af Padborg en detail og jeg er heller ikke klar over om Railadventures lokomotiv og/eller Hectorrails er tostrømslokomotiver, som kan køre på begge systemer.
Så er der nogen der kan redegøre for rangerbevægelser mm. i Padborg?
Det er fordi det er lavet således at du kan ankommet i det ene perronspor fra tysk side og lave omløb, uden at komme under dansk strøm. Derfor kom 111'eren heller ikke under dansk strøm.
Godt så, men hvordan koimmer Hector så ind og henter den? Fordi deres lokomotiv kan køre på tysk strøm?
Ja lige præcis:
https://www.hectorrail.com/wp-content/uploads/br241-12.pdf
Niels har allerede henvist til nedenstående, men gør det lige igen fordi du her ret tydeligt kan se hvor adskillelsen mellem de to afsnit er:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,9448287
af Svend, 15/9 2020, 12:00 (1622 dage siden) @ Gæst42
Jeg undlader at spekulere mere, for jeg kender ikke layout af Padborg en detail og jeg er heller ikke klar over om Railadventures lokomotiv og/eller Hectorrails er tostrømslokomotiver, som kan køre på begge systemer.
Så er der nogen der kan redegøre for rangerbevægelser mm. i Padborg?
Det er fordi det er lavet således at du kan ankommet i det ene perronspor fra tysk side og lave omløb, uden at komme under dansk strøm. Derfor kom 111'eren heller ikke under dansk strøm.
Godt så, men hvordan koimmer Hector så ind og henter den? Fordi deres lokomotiv kan køre på tysk strøm?
Ja lige præcis:
https://www.hectorrail.com/wp-content/uploads/br241-12.pdfNiels har allerede henvist til nedenstående, men gør det lige igen fordi du her ret tydeligt kan se hvor adskillelsen mellem de to afsnit er:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,9448287
.
Rangering i Padborg:
https://www.bane.dk/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/SR/SIN_L/SIN_L-06_04_...
SIN-L Instruks 26.6
1.5. Køreledningsanlæg
Stationen er systemvekselstation mellem 25 kV, 50 Hz (dansk
kørestrøm) og 15 kV, 16 2/3 Hz (tysk kørestrøm).
Kørestrømsystemerne er adskilt med neutralsektioner, der i sporene
1 og 13 er placeret i km 109,5 og i sporene 2-5 i km 109,8.
Neutralsektionerne er markeret med tysk mærke EL 4 samt dansk
SR-mærke 17.36, ”Sænk strømaftageren” henholdsvis SR-mærke
17.37, ”Systemspænding”.
1.5.1. Ankommende elektrisk trækkraft med 15 kV, 16 2/3 Hz
(en-strømstrækkraft)
Togsæt og lokomotiver uden vogne standser foran tysk mærke EL 4
henholdsvis SR-mærke 17.36, ”Sænk strømaftageren”.
I øvrige tog skal strømaftageren henholdsvis strømaftagerne være
sænket inden passage af tysk mærke EL 4 henholdsvis SR-mærke
17.36, ”Sænk strømaftageren”. Hastigheden skal være afpasset, så
toget - uden indkoblet trækkraft - kan fortsætte frem til togvejens
endepunkt.
1.6. Ankommende elektrisk trækkraft med 15 kV, 16 2/3 Hz og 25 kV,
50 Hz (fler-strømstrækkraft)
Strømaftageren henholdsvis strømaftagerne skal være sænket
senest inden passage af tysk mærke EL 4 henholdsvis SR-mærke
17.36, ”Sænk strømaftageren”.
Strømaftageren henholdsvis strømaftagerne må igen hæves, når
trækkraften har passeret SR-mærke 17.37, ”Hæv strømaftager”.
--
Svend
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 15/9 2020, 16:17 (1622 dage siden) @ Svend
Tak allesammen! Så fik jeg lige lidt lektier for
--
Venligst
Michael Deichmann
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 21/9 2020, 06:33 (1616 dage siden) @ Svend
Og Kenny viser jo så nydeligt operationen i hans som altid nydelige video fra dagen.
--
Venligst
Michael Deichmann
af 1993matias , KH, 15/9 2020, 14:42 (1622 dage siden) @ Michael Deichmann
Jeg undlader at spekulere mere, for jeg kender ikke layout af Padborg en detail og jeg er heller ikke klar over om Railadventures lokomotiv og/eller Hectorrails er tostrømslokomotiver, som kan køre på begge systemer.
Så er der nogen der kan redegøre for rangerbevægelser mm. i Padborg?
Det er fordi det er lavet således at du kan ankommet i det ene perronspor fra tysk side og lave omløb, uden at komme under dansk strøm. Derfor kom 111'eren heller ikke under dansk strøm.
Godt så, men hvordan koimmer Hector så ind og henter den? Fordi deres lokomotiv kan køre på tysk strøm?
Ja, hvorefter HectorRail sætter i gang og bagefter triller med sænket strømaftager ind under dansk strøm og skifter spænding på lokomotivet.
--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron
af Niels Munch, 15/9 2020, 13:01 (1622 dage siden) @ Banepakken
redigeret af Niels Munch, 15/9 2020, 13:17
Jydske Vestkysten g.d.:
https://jv.dk/artikel/dsb-s-nye-elektriske-lokomotiver-er-ankommet-til-danmark .
En redelig artikel!
af Vestjyden, 15/9 2020, 13:21 (1622 dage siden) @ Niels Munch
God artikel. Der har ellers ikke været meget fokus på EB's ankomst fra mediernes side.
Mvh vestjyden
--
AR 2052
af kme, 15/9 2020, 13:28 (1622 dage siden) @ Niels Munch
Jydske Vestkysten g.d.:
https://jv.dk/artikel/dsb-s-nye-elektriske-lokomotiver-er-ankommet-til-danmark .
En redelig artikel!
Ja, det er en usædvanlig sober artikel. Alene det han kalder den nye Odin for en replika og ikke en kopi viser sprogligt overblik.
af Niels Buch, 15/9 2020, 14:21 (1622 dage siden) @ kme
Jydske Vestkysten g.d.:
https://jv.dk/artikel/dsb-s-nye-elektriske-lokomotiver-er-ankommet-til-danmark .
En redelig artikel!
Ja, det er en usædvanlig sober artikel. Alene det han kalder den nye Odin for en replika og ikke en kopi viser sprogligt overblik.
Er helt enig, men nu er det jo heller ikke en Hr-hvem-som-helst der har skrevet artiklen .
Hilsen
Niels
af Poul Brandt, Nordsjælland, 15/9 2020, 16:23 (1622 dage siden) @ Niels Buch
Er helt enig, men nu er det jo heller ikke en Hr-hvem-som-helst der har skrevet artiklen
.
Hilsen
Niels
.
Hvem er han da?
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k
af Niels Munch, 15/9 2020, 17:03 (1622 dage siden) @ Poul Brandt
af Niels Buch, 15/9 2020, 17:48 (1622 dage siden) @ Niels Munch
Hvem er han da?
Redaktør af "Togfløjten", foreningsblad for Støtteforeningen KLK.
M.v.h.
Niels
Nemlig ja...
Niels
af TeamBaumann, Hjordkær, 15/9 2020, 19:02 (1622 dage siden) @ Niels Buch
Flink mand, har mødt ham engang ... og god historie fortæller / foredrag kan han også.
af Niels Buch, 15/9 2020, 19:30 (1622 dage siden) @ TeamBaumann
redigeret af Niels Buch, 15/9 2020, 19:42
Flink mand, har mødt ham engang ... og god historie fortæller / foredrag kan han også.
Jeg har været på tur til Sachsen for at se på smalsporsbaner sammen med ham. Han havde planlagt turen og den var rigtig god.
Og, nå ja, han laver også nogle positive og konstruktive anmeldelser af mine DVD'er i "Togfløjten".
Hilsen
Niels
af Finnjust, Glostrup, 16/9 2020, 22:19 (1621 dage siden) @ kme
Artiklen er ikke skrevet af hvem som helst, men af Martin Wilde fra Sydjysk Veterantog og redaktør af Togfløjten.
--
Finnjust
af QN903Qnr0779, 15/9 2020, 22:32 (1622 dage siden) @ Niels Munch
Jydske Vestkysten g.d.:
https://jv.dk/artikel/dsb-s-nye-elektriske-lokomotiver-er-ankommet-til-danmark .
En redelig artikel!
Nej, en gang sludder. Han skriver (sorry for langt citat):
"Godkendt forventes de at blive efter testkørsler i den kommende tid. Der må forventes omfangsrige testkørsler, da der er tale om en typegodkendelse af en helt ny type lokomotiver – i hvert fald i Danmark. Det går ikke helt så nemt som ved en ny type bil, der må køre i alle EU-lande, når den er godkendt i et EU-land. For selv om sporvidden er den samme i de fleste EU-lande, og de røde og grønne farver i signalerne grundlæggende har samme betydning på alle jernbaner i Europa, så er der stadig mange ting, som ikke stemmer overens. De nye EB-lokomotiver leveres med det nye fælleseuropæiske ERTMS-signalsystem installeret, men da det endnu kun er taget i brug på få jernbanestrækninger i Danmark – og ingen af dem er elektrificeret – så er de nye lokomotiver også udstyret med en såkaldt STM-boks, som kan oversætte det hidtil benyttede danske ATC-systems signaler til lokomotivets anlæg, så det vil bremse automatisk, hvis det nærmer sig et signal, som viser stop. Og det skal naturligvis afprøves, om det virker."
Alt dette er afprøvet - men naturligvis med en anden operatør end DSB, for så havde det været håbløst. Så DSB begynder muligvis forfra selv. Og skyder som sædvanligt sig selv i foden.
af Carsten, 15/9 2020, 22:44 (1622 dage siden) @ QN903Qnr0779
Alt dette er afprøvet - men naturligvis med en anden operatør end DSB, for så havde det været håbløst. Så DSB begynder muligvis forfra selv. Og skyder som sædvanligt sig selv i foden.
Hvad mener du egentlig?
Fakta er at DSB køber lokomotiver i en konfiguration, som leverandøren har fået godkendt af myndighederne.
Hvormed skulle DSB have skudt sig i foden?
Mvh
Carsten
af QN903Qnr0779, 15/9 2020, 23:18 (1622 dage siden) @ Carsten
Alt dette er afprøvet - men naturligvis med en anden operatør end DSB, for så havde det været håbløst. Så DSB begynder muligvis forfra selv. Og skyder som sædvanligt sig selv i foden.
Hvad mener du egentlig?Fakta er at DSB køber lokomotiver i en konfiguration, som leverandøren har fået godkendt af myndighederne.
Hvormed skulle DSB have skudt sig i foden?Mvh
Carsten
Det har de heller ikke endnu - jeg håber bare at de ikke følger artiklen "Der må forventes omfangsrige testkørsler", for det er allerede gjort.....
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 16/9 2020, 12:37 (1621 dage siden) @ QN903Qnr0779
Reel test af dansk ATC kan vel kun ske i Danmark mens ETCS måske kunne have være testet i Tyskland i et eller andet omfang - men det skal nok også lige testes på dansk ETCS/ERMTS.
Så de kommer måske en tur til Vendsyssel?
--
Venligst
Michael Deichmann
af kme, 16/9 2020, 12:54 (1621 dage siden) @ Michael Deichmann
Reel test af dansk ATC kan vel kun ske i Danmark mens ETCS måske kunne have være testet i Tyskland i et eller andet omfang - men det skal nok også lige testes på dansk ETCS/ERMTS.
Så de kommer måske en tur til Vendsyssel?
Hvornår er kommet el i Vendsyssel?
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 16/9 2020, 16:17 (1621 dage siden) @ kme
Reel test af dansk ATC kan vel kun ske i Danmark mens ETCS måske kunne have være testet i Tyskland i et eller andet omfang - men det skal nok også lige testes på dansk ETCS/ERMTS.
Så de kommer måske en tur til Vendsyssel?
Hvornår er kommet el i Vendsyssel?
Øhhhhh - nåh ja. Rigtig god pointe! Ja men så er der vel kun den nye bane Vigerslev-Køge Nord- Ringsted hvor det reelt kan testes nu? Og det vil jo reelt medføre en sporspærring for andre tog?
--
Venligst
Michael Deichmann
af ThomasLarsen, 17/9 2020, 01:26 (1621 dage siden) @ Michael Deichmann
Den er så heldigvis lukket fra den 20 september til 1 oktober.
Så der kunne man sagtens teste de nye lokomotiver.
af QN903Qnr0779, 16/9 2020, 13:07 (1621 dage siden) @ Michael Deichmann
Reel test af dansk ATC kan vel kun ske i Danmark mens ETCS måske kunne have være testet i Tyskland i et eller andet omfang - men det skal nok også lige testes på dansk ETCS/ERMTS.
Så de kommer måske en tur til Vendsyssel?
EMC og elektrisk kompatibilitet er blevet testet i Danmark i september 2016 samt juni 2019. DK-STM blev testet og tillyst i Sønderjylland november 2019. ETCS blev testet på den nye bane Vigerslev-Ringsted i påsken 2020. I november er planlagt test af systemskiftet på Øresund - der er andre end DSB som gerne vil køre der.
af Peter Christensen, 16/9 2020, 13:35 (1621 dage siden) @ QN903Qnr0779
I november er planlagt test af systemskiftet på Øresund - der er andre end DSB som gerne vil køre der.
Nu skal jeg lige forstå det her rigtigt.
DSBs lokomotiver er - mig bekendt - ikke bestilt til kørsel i Sverige.
Betyder testen af systemskiftet på Øresund at DSB betaler for at Siemens kan få en godkendelse, som "andre" dermed kan bruge når de vil køre med Siemens lokomotiver mellem Sverige og Danmark?
Jeg kan ikke se at DSB får meget gavn af en planlagte test på Øresund.
af QN903Qnr0779, 16/9 2020, 13:47 (1621 dage siden) @ Peter Christensen
Betyder testen af systemskiftet på Øresund at DSB betaler for at Siemens kan få en godkendelse, som "andre" dermed kan bruge når de vil køre med Siemens lokomotiver mellem Sverige og Danmark?
Nej, testen arrangeres af Øresundskonsortiet. Der indgår også test af faste installationer. DSB er ikke involverede i Siemens' tests, det er Hector Rail.
af Carsten, 16/9 2020, 22:21 (1621 dage siden) @ QN903Qnr0779
Testen er kun en test af en ombygning der har til formål, at STM-udrustede køretøjer kan passere systemskiftet. Det testes så “tilfældigvis” med en Vectron.
I testen deltager desuden en ET med dansk og svensk ATC for at sikre at ændringen ikke påvirker uombyggede køretøjer.
Mvh
Carsten
af gaest, 16/9 2020, 08:49 (1621 dage siden) @ QN903Qnr0779
Godkendelsen af IC4 var en lang og smertefuld proces og det var der en grund til. Som det fremgår af artiklen finds der ikke nogen generel EU godkendelse til jernbanemateriel, så der skal godkendes i hvert enkelt EU land. Det behøver ikke tage mange år, men lad os nu se.
af Niels Munch, 16/9 2020, 09:14 (1621 dage siden) @ gaest
Min vinkelskriverhjerne kan ikke gennemskue, hvilken effekt implementeringen af EUs 4. jernbanepakke kan have på godkendelsesproceduren vedr. EB-lokomotiverne.
Jf. 4. jernbanepakke skal European Rail Agency (ERA, "agenturet") udstede EU-sikkerhedscertifikater til jernbanevirksomheder, der skal køre i mere end ét EU-land, og ligeledes udstede køretøjsgodkendelser til køretøjer, der skal køre i mere end ét EU-land.
https://www.trafikstyrelsen.dk/da/Jernbanesikkerhed/Vidensdeling-og-netvaerk/Den-4-jern... .
Kan andres?
M.v.h.
Niels
af Peter Christensen, 16/9 2020, 09:49 (1621 dage siden) @ Niels Munch
Hele humlen må ligge i implementeringsdato - 16/6 2020.
I min optik må det være således at kontrakter på nyt materiel, som skal bruges i grænseoverskridende trafik og hvor kontrakten er indgået før 16/6, godkendes efter "gamle" regler som var i kraft på det tidspunkt hvor materiellet bestilles.
Andeledes må det være med materiel, som bestilles efter 16/6 2020 og som skal bruges grænseoverskridende. Der må vi gå efter de nye regler.
I jernbanedrift har jeg aldrig hørt om konstruktionsstadie.
Det er ganske brugt i søfarten, hvor datoen for køllægning bestemmer hvilke regler skibet skal leve op til.
Visse vil påstå at nogle skibstyper ikke har en decideret køl og det her helt rigtigt. I sådanne tilfælde regnes blot med en vis mændge stål (ofte 50-100 tons lidt efter skibets størrelse).
Noget tilsvarende har jeg endnu ikke hørt om i jernbaneverden.
I søfarten kan ofte ses et sjovt forhold. Når fordyrende regler kommer og alle mand ved de kommer - lad os sige fra 1/1 2016 - så ses ofte en masse kontrakter på ny-bygninger indgås i perioden op til datoen. Ofte vil væfterne have nok blokke liggende til at vise at kølen er lagt (regnet i tons stål). Så kan de skibe leveres efter "gamle" regler.....i visse tilfælde kan skibene forsætte deres liv uden yderligere. I andre tilfælde skal det dyre anlæg indbygges ved første dokning 5 år efter leveringen. I visse tilfælde vil det således blot være at skubbe en udgift, men er pengene små, så er det måske løsningen.
af Nomisdk , Galten, 17/9 2020, 07:02 (1620 dage siden) @ Banepakken
Jeg har også lagt et par billeder op fra i mandags på min side.
https://www.simontog.dk/hector-rail-med-dsb-eb-320332013202-september-2020/
--
Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk
af Mads, 23/9 2020, 14:54 (1614 dage siden) @ Banepakken
Transportminister Benny Engelbrecht har også været ude at kigge på EB.
https://twitter.com/BennyEngelbrech/status/1308701134517866496