Samspil 2030 - Et Østjylland, der hænger sammen (Trafikpolitik)
Aarhus er på vej til at bryde sammen trafikalt. Projekterne i Samspil 2025 og nu 2030 er så latterligt billige, når man sammenligner med de 20 mia. kr. bare en enkelt minimetro-linie i København koster, og som ingen har nogen problemer med og som ikke løser nogle trængselsproblemer ind og ud af København.
Der er omkring 10 millioner mennesker som kører i Metro (M1-M4) hver måned, så et eller andet behov opfylder den da. Når M4 når til Ny Ellebjerg vil det sandsynligvis også flytte en del over i kollektiv trafik - men det store skifte kommer ikke gennem nye tog, metroer og letbaner men ved en ændring af samfund og byplanlægning, noget som vi ikke rigtig har fanget endnu i Danmark. Corona har dog lært mange virksomheder at produktiviteten ikke falder selvom folk arbejder remote, det er en positiv ting for miljø og trængsel, men næppe for tog, metro og bus.