Apropos skinnebusbivogne
Hejsa
Ved gennemgang af mine gamle 9x9 cm billeder fandt jeg dette, bagpå har jeg i tidernes morgen skrevet "VNJ Sp 3 i Skælskør", desværre ingen årstal.
Mvh
Michael
Hejsa
Ved gennemgang af mine gamle 9x9 cm billeder fandt jeg dette, bagpå har jeg i tidernes morgen skrevet "VNJ Sp 3 i Skælskør", desværre ingen årstal.
Mvh
Michael
Man bliver helt trist til mode:
Det er netop denne typiske skinnebusbivogn (af den korte type) som ikke er bevaret for eftertiden.
--
Svend
Hej Michael,
VNJ Sp 3 var sågar den, som banen indrettede med sæder i pakrummet således, at man skaffede yderligere 19 siddepladser. Udvendigt er der i skydedørens niche indsat en buet plade under mavebæltet, hvorved der givetvis er skaffet lidt isolering.
VNJ Sp 3 i Dalmose, 22.05.1977 (nm).
M.v.h.
Niels
VNJ Sp 3 i Dalmose, 22.05.1977 (nm).
Med vanlig grundighed så fotograferede vor NM sikkert også bussen til venstre?!
ja HTJ Sp 37
Med vanlig grundighed så fotograferede vor NM sikkert også bussen til venstre?!
Njae - kun hele opstillingen:
VGJ Sm 6 - OHJ Cs 233 - VNJ Sp 3 i Dalmose, 22.05.1977 (nm).
@ "skinnebus-ekspert": HTJ Sp 37 har næppe været i Dalmose.
M.v.h.
Niels
Kom lige forbi disse Sp-billeder.
VNJ Sp1 Nørre Nebel 1973.
VGJ Sp19 Varde 1971.
OHJ Sp 225 Asmindrup 1971.
Mvh
Georg
ja det er meget ærgeligt, men der var også to andre sjælne typer som jeg ikke husker om der er bevaret nogle af, nemlig:
1 den lange der designmæssigt var lig motorvognen, a la LNJ, og vist HFHJ
2 den korte uden bagagedel, a la HHGB, muligt ex SNNB
ja det er meget ærgeligt, men der var også to andre sjælne typer som jeg ikke husker om der er bevaret nogle af, nemlig:
1 den lange der designmæssigt var lig motorvognen, a la LNJ, og vist HFHJ
2 den korte uden bagagedel, a la HHGB, muligt ex SNNB
Der er - desværre - kun bevaret EEN eneste Sp-vogn, nemlig HHJ Sp 2, som tilhører DJK, og som pt. henstår delvist renoveret hos Limfjordsbanen i Aalborg. På det punkt har vi ikke været gode nok ...;-(
Af Sb-vognene eksisterer der nogle stykker, alle ombygget til brug for DSBs banetjeneste. DJK har to (forskellige, heldigvis ...), Museumstog har een, og Struer Jernbaneklub har vist også een. Sb-vognen i Skælskør er vist allerede ophugget eller i hvert fald meget tæt på at blive det. Om der er eksisterer flere, kan jeg ikke erindre ...
Mvh
LH
Kom lige forbi disse Sp-billeder.
VNJ Sp1 Nørre Nebel 1973.
VGJ Sp19 Varde 1971.
OHJ Sp 225 Asmindrup 1971.
Mvh
Georg
Bemærk, at på billedet af VGJ Sp 19, kan VNJ Sp 3 ses i baggrunden. Som bekendt var begge disse Sp-vogne ombygget med siddepladser i det tidligere pakrum som var nedlagt.
Kig eventuelt på Jernbaner i Nordjylland under Hirtshalsbanen. Her er der vist et par billeder af den orangefarvede HP-bivogn inden afbrændingen i Hj.
Jeg har stadig vinduesviskerarmen, så hvis der er nogen, der skal have farven korrekt til en kopi eller model af vognen findes den stadig. Har fået bilvoks flere gange for at holde den rigtige farve fra dengang.
De venligste hilsener
Erik Kjærgaard
Tak for supplerende bemærkninger vedr. Sp. Lige et billede der viser Sp'erne i Varde fra en lidt anden vinkel hvor man ser remiseområdet. Fandt en kort hos VLTJ Sp13, de korte ser ud til at have været populære i Vestjylland.
Hej Michael,
VNJ Sp 3 var sågar den, som banen indrettede med sæder i pakrummet således, at man skaffede yderligere 19 siddepladser. Udvendigt er der i skydedørens niche indsat en buet plade under mavebæltet, hvorved der givetvis er skaffet lidt isolering.
VNJ Sp 3 i Dalmose, 22.05.1977 (nm).M.v.h.
Niels
Ang. nævnte ombygning af VNJ Sp 3 og VGJ Sp 19, er det rigtigt, at der ved pakrumsskydedøren udvendig var påsat buede plader der flugtede med vognsiden, men ingen isolering, idet skydedøren stadig skulle kunne åbnes som nødudgang (øverste halvdel) p.g.a. det øgede antal siddepladser og kun normal ind/udstigning i den ene ende. Dette var et krav fra Privatbanetilsynet.
På varme sommerdage skete det ofte at skydedøren blev åbnet for at bringe lidt frisk vestjysk luft ind i den meget varme Sp-vogn, fuld af skoleelever.
Forøvrigt kan det nævnes, at Vardebanernes teknisk dygtige værkmester, som havde ombygget alle Sm med Leyland motorer og halvautomatiske Wilson gear, også havde planer om at ombygge et antal Sp-vogne til styrevogne. Disse planer blev dog aldrig fuldført, men hvorfor vides ikke.
Hej
Der blev tidligere efterlyst billede af ovennævnte, det vil være passende at vise det her
ja det har egentlig også undret mig, hvofor der ikke var en styreveognsversion af skinnebusserne. Det var dog ret oplagt.
Som jeg husker det, var det HHGB SM 4
I august måned 2004 havde vi fornøjelsen at besøge Skånska Järnvägar i Brösarp, og i forbindelsen med besøget, fik vi lov til at "kanabaliserer" resterne af deres skinnebus (ØSJS Sm 1 eller ØSJS Sm 2) og skinnebusbivogn (ØSJS Sp 7).
Her er et par sørgelige billeder fra dengang (2004) i Brösarp:
ØSJS Sm 1 eller Sm 2, solgt 1975 til Skånska Järväger, Brösarp august 2004
ØSJS Sp 7, ex. HOJ Sp 3 (1952-1953), ex. HOJ Sp 422 (1953 - 1967)fra 1967 ØSJS Sp 7, solgt 1975 til Skånska Järnväger
Med mange hilsner
Lars Kragh
--
Med venlig hilsen
Lars Kragh
Jeg mener af HgJK spilttede Sm 4 ad og at Sm 3 gik til DSB......
Er der nogen der har en forklaring på hvorfor der aldrig blev lavet styrevogne til skinnebusserne? Det skulle da ikke være teknisk umuligt.
På den anden side set var der mig bekendt heller aldrig lavet styrevogne til Trianglerne
Min erindring er at SM 3 tog SM 4 med til Nøl, hvor Baneafdelingen så overtog den
Da langt de fleste skinnebusser havde manuel gearkasse var dette ikke muligt. det har været overvejet at ombygge LNJ skinnebusbivogne til brug for styrevogne, men projektet har næppe været lønsomt idet man kun brugte bivogne i myldretiden
Vinduerne i foldedøren tyder på Sm 3, da den ene ende (?) på Sm 3 havde gummiindfattede vinduer og ganske afrundede hjørner på foldedørenes vinduer. Sm 4 som jeg husker den havde oprindelige vinduer i begge ender. Men måske tager jeg fjel
Eksistere denne endnu?
Ikke på daværende adresse, men kan ikke svare for om den er ophugget.
Her er et par links til flere billeder af skinnebusserne i Brösarp:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=2686
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=10002
Mvh Knut
Aha. Måske et dumt spørgsmål, men andre styrevognstog, f.ex. MO-CLS,Bhs,CPS,CRMS mf, var vel i samme situation-med gearkasse-, og de de gamle KSB-styrevognstog?
Aha. Måske et dumt spørgsmål, men andre styrevognstog, f.ex. MO-CLS,Bhs,CPS,CRMS mf, var vel i samme situation-med gearkasse-, og de de gamle KSB-styrevognstog?
De var alle diesel-elektriske.
Uanset, om det er SM3 eller SM4 - hvorfor bliver man så ved med at kalde den en bivogn ??
vh
P.
Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.
Læs mereFejl på sporskifte giver forsinkelser og aflysninger på Sjælland
To uger med ændrede tider for enkelte InterCityLyn og InterCity mellem Odense og København
Aftener med ændringer på regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener med ændret køreplan for to tog mellem Kalundborg og Østerport
Aftener, nætter og tidlige morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus H