Varde Vest 2020 (Generelt)
Hvor meget var Varde Vest egentlig i brug i Vestbanens velmagtsdage, og hvorfor havde man en remise ved Varde vest, når der var værksteder m.m. På selve Varde station. Men det måske helt tilbage fra Varde - Grindsted banens tid...
Indtil ARRIVA´s overtagelse af driften på Vestbanen den 1. juni, 2002, var der på Varde Vest både FC, trafik- og hovedkontor. Dette blev herefter over en årrække afviklet og siden er stationsbygningen solgt.
Remisen med værksted var i brug til 1. april, 1953, hvor der blev etableret et samarbejde om fælles værksted mellem Varde - Grindsted Jernbane og Varde - Nr. Nebel Jernbane, i Grindstedbanens værksted ved Varde station. (Der var tidligere, den 1. april, 1952, etableret fælles driftsledelsen mellem de to baner).
Remisen på Varde Vest var herefter kun depot for damp-, diesellokomotiver og skinnebusser, for til sidst kun at være depot for banetjenesten, der nu er flyttet til Oksbøl.
- Håber dette kaster lys over forholdene omkring Varde Vest m.v.
mvh.
Poul.