Varde Vest 2020 (Generelt)
Mvh vestjyden
--
AR 2052
Mvh vestjyden
--
AR 2052
Fornemt eksempel på Heinrich Wencks store privatbanestationer
Hvad er status på Rundremisen og Drejeskiven ?
Hvad er status på Rundremisen og Drejeskiven ?
https://jv.dk/artikel/k%C3%B8ber-vil-bevare-remisen-og-stikker-en-finger-i-jorden
Mvh vestjyden
--
AR 2052
Fornemt eksempel på Heinrich Wencks store privatbanestationer
Helt enig:
Varde Vest 25.06.2020 (nm).
Arriva LINT '23 mod Varde H på Varde Vest, 25.06.2020 (nm).
M.v.h.
Niels
Hvad er status på Rundremisen og Drejeskiven ?
Ejeren af remisen og området, arbejder stadig med byggeplaner der p.t. er til behandling hos Varde kommune.
Mvh.
Poul.
Tak til "Vestjyden" og Poul for opdatering.
Som tidligere aktiv på Sydfyn interesserer det mig hvad der skal ske med Drejeskiven. Håber ikke den skal
skæres i "småstykker". Den kunne f.eks komme til Sydfyn og gøre "nytte" foran den 7 sporede Rundremise
Og jeg har gjort Klubben opmærksom på "muligheden". Drejeskive-miljøer er blevet sjældne. Og snart
forsvinder Varde Vest
Tak til "Vestjyden" og Poul for opdatering.
Som tidligere aktiv på Sydfyn interesserer det mig hvad der skal ske med Drejeskiven. Håber ikke den skal
skæres i "småstykker". Den kunne f.eks komme til Sydfyn og gøre "nytte" foran den 7 sporede Rundremise
Og jeg har gjort Klubben opmærksom på "muligheden". Drejeskive-miljøer er blevet sjældne. Og snart
forsvinder Varde Vest
Det er tidligere oplyst, at drejeskiven planlægges at indgå som en del af jernbanemiljøet i det kommende byggeri.
Skulle disse planer ændres, vil det være en god idé at meddele jeres interesse for drejeskiven til ejeren, så den undgår gasøksen.
Ejeren er:
Bøgh Jensen
Ortenvej 80
6800 Varde.
Mvh.
Poul.
Hej Poul. Jeg skal sørge for at dine data videregives hvis De ikke kender dem i forvejen.
Men der er også gang i "planer" på nabogrunden i Faaborg. Man planlægger et butikscenter af en eller anden
størrelse på nabogrunden der idag hedder Faaborg Erhvervspark. Nogle løse tegninger som skal gennem det
politiske system viser byggeri halvt henover Drejeskivegraven som stadig findes.
På Veteranbanens "banegård" har kommunen selv været med til at opsætte et skilt som beskriver at man skal
udvikle SFvJ til et "Kulturelt Fyrtårn". Man har så en Rundremise men ingen Drejeskive.
Men det koster jo heller ikke noget "at skrive nogle meget fine ord" eller måske endnu bedre "man har et
standpunkt til man tager et nyt"
Tak for de fine billeder. Wenck har lavet mange fine stationer og i grunden meget forskellige. Der er vel nærmest lidt tysk/sønderjysk over Varde vest, med de to ‘endetårne’.
Jeg håber ikke at det planlagte boligbyggeri får ødelagt miljøet omkring stationen helt. Man kan godt være lidt skeptisk.
Billederne vækker minder fra min barndom. Godt nok nåede jeg ikke at møde min farfar, som arbejdede på stationen, men farmor boede lige rundt om hjørnet, så jeg har været i nabolaget mange gange.
Tak for de fine billeder. Wenck har lavet mange fine stationer og i grunden meget forskellige. Der er vel nærmest lidt tysk/sønderjysk over Varde vest, med de to ‘endetårne’.
Kære Søren,
Ikke desto mindre er der meget store lighedspunkter med den 3 år ældre stationsbygning i Præstø. De kan ses som et billede på den udvikling, der er sket, siden den unge Wenck tegnede Østbanens stationsbygninger.
Bedste hilsener
Niels
Tak for de fine billeder. Wenck har lavet mange fine stationer og i grunden meget forskellige. Der er vel nærmest lidt tysk/sønderjysk over Varde vest, med de to ‘endetårne’.
Jeg håber ikke at det planlagte boligbyggeri får ødelagt miljøet omkring stationen helt. Man kan godt være lidt skeptisk.
Billederne vækker minder fra min barndom. Godt nok nåede jeg ikke at møde min farfar, som arbejdede på stationen, men farmor boede lige rundt om hjørnet, så jeg har været i nabolaget mange gange.
Mens der er planer om et lavere byggeri på arealet langs spor 1 og 2, er det noget anderledes m.h.t. remisen, der planlægges til- og ombygget som dette foto viser:
Mvh.
Poul.
Hvor meget var Varde Vest egentlig i brug i Vestbanens velmagtsdage, og hvorfor havde man en remise ved Varde vest, når der var værksteder m.m. På selve Varde station. Men det måske helt tilbage fra Varde - Grindsted banens tid...
--
AR 2052
Hvor meget var Varde Vest egentlig i brug i Vestbanens velmagtsdage, og hvorfor havde man en remise ved Varde vest, når der var værksteder m.m. På selve Varde station. Men det måske helt tilbage fra Varde - Grindsted banens tid...
Ja. anlægget ved Varde H var oprindelig Varde-Grindsted Jernbanes, medens remisen på Varde Vest var opført til Varde-Nr. Nebel Jernbane. Banerne fik fælles administration i 1952 med hovedkontor på Varde Vest.
Se også: https://www.jernbanen.dk/pbaner.php?s=174 .
M.v.h.
Niels
Hvor meget var Varde Vest egentlig i brug i Vestbanens velmagtsdage, og hvorfor havde man en remise ved Varde vest, når der var værksteder m.m. På selve Varde station. Men det måske helt tilbage fra Varde - Grindsted banens tid...
Indtil ARRIVA´s overtagelse af driften på Vestbanen den 1. juni, 2002, var der på Varde Vest både FC, trafik- og hovedkontor. Dette blev herefter over en årrække afviklet og siden er stationsbygningen solgt.
Remisen med værksted var i brug til 1. april, 1953, hvor der blev etableret et samarbejde om fælles værksted mellem Varde - Grindsted Jernbane og Varde - Nr. Nebel Jernbane, i Grindstedbanens værksted ved Varde station. (Der var tidligere, den 1. april, 1952, etableret fælles driftsledelsen mellem de to baner).
Remisen på Varde Vest var herefter kun depot for damp-, diesellokomotiver og skinnebusser, for til sidst kun at være depot for banetjenesten, der nu er flyttet til Oksbøl.
- Håber dette kaster lys over forholdene omkring Varde Vest m.v.
mvh.
Poul.
Det hører nok med til fortællingen, se anlægget ved Varde H i 1997 blev grundigt moderniseret, se f.eks.: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=20042 .
M.v.h.
Niels
Det hører nok med til fortællingen, se anlægget ved Varde H i 1997 blev grundigt moderniseret, se f.eks.: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=20042 .
M.v.h.
Niels
... og yderlig udvidet i efteråret 2002.
Mvh.
Poul.
Du har ret, Niels. Jeg var slet ikke klar at også Præstø station var sådan en grandiøst station. I sammenligning kommer Hårlev til at ligne et trinbræt, men jeg kan nu nu godt acceptere at have haft barneværelse på 1. sal af et ‘trinbræt’ tegnet af Wenck
Der laves mange bøger om danske jernbaner. Nogen burde lave en bog om de mange flotte stationer.
Bedste hilsner
Søren
Her er også lige et billede fra 2012. Invielse af de nye tog på Varde Vest og starten på den nye ære med nærbane til Esbjerg.
Mvh vestjyden
--
AR 2052
Der laves mange bøger om danske jernbaner. Nogen burde lave en bog om de mange flotte stationer.
I al beskedenhed har jeg skrevet et lille indlæg i Jernbanehistorisk Årbog, 2000 om Wencks privatbanestationer: Jensen, Ulrik Tarp, "Wencks privatbanebygninger: 1900", Jernbanehistorisk Årbog 2000.
Deri kan man blandt andet læse at Ebeltoft (nedrevet), Præstø og Varde Vest havde en hel del tilfælles i funktion og grundplan.
--
ئۇلغىك
Den oprindelige remisebugning blev i øvrigt i 1903/5 udvidet med et egentligt værksted. Desuden opførtes ret hurtigt efter banens åbning i 1903 også et malerværksted (træbygning) lige overfor stationsbygningen. Begge sager som statsbaneanlæggenes ingeniører havde andel i.
--
ئۇلغىك
Tak for tippet, Ulrik! Jeg må en tur på biblioteket!
Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.
Læs mere