Det er da en af de bedre artikler om en byggeprojekt. Blandt opgaverne ved etableringen af stationen i Jerne er ramning af 46 18 m lange betonpæle, der udgør fundament for de to 90 m perronerne (en på hver side af dobbeltsporet). Fundamenterne er nødvendige, da stationen er relativt højt beliggende på en dæmning. Arbejderne omkring sporet udføres i 16 døgns sporspærring, men kun i et spor af gangen og med drift i nabospor. Sporbeliggenhed kontrolleres dagligt i sporet med drift. Der etableres støjskærm mod nabogrundene. Forventet aflevering af færdig station er som nævnt i artiklen i december.
Andre steder i Jylland er der også gang i sporarbejderne:
Der arbejdes i øjeblikket på en sporsænkning under A10-broen i Hedensted, hvor 350 m dobbeltspor sænkes 60 cm for at gøre plads til det kommende kørestrømsanlæg. Samtidig udføres en række andre sporarbejder i området, bl.a. på nærtbeliggende transversal, ligesom der opsættes støjskærme.
I Aarhus fjernes den ene halvdel af vejbroen, der fører Skanderborgvej over banen. Det er den del af broen, der er fra 1912, der fjernes og erstattes af en ny i en 10 døgns totalspærring. Også her udføres sporsænkning.
Desuden fortsætter arbejderne med sporfornyelsen mellem Hobro og Aalborg og på den nye bane til Aalborg Lufthavn.
Der er rigeligt med baneprojekter at se på.
Mvh
Claus N