Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Find Danmarks grimmeste stationsbygning (Generelt)

af Steen Larsen, Søborg, 19/7 2020, 22:47 (1579 dage siden)

Hej Jernbanens læsere
I denne agurketid hvor der huserer emner på Jernbanens fora såsom malerier med jernbanemotiver, statuer og buster af jernbanefolk, neon skilte samt diverse gætterier, kan det vel ikke støde at starte en lille uofficiel konkurrence om at udråbe hvilken er den grimmeste jernbane stations bygning som er i drift i Danmark.
Der er ingen præmie eller bedømmelsesudvalg, men mon ikke vi kan få nogle gode kandidater, og så kan vi jo se om der er enighed om topkandidaterne.

Mit eget forslag er Jelling stationsbygning.
Den er efter min mening kedelig, tudegrim og minder mest om en skolebygning eller et supermarked.:-D

[image]

[image]

[image]

Alle billeder juli 2020.

Mvh
Steen

Find Danmarks grimmeste stationsbygning

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 19/7 2020, 23:05 (1579 dage siden) @ Steen Larsen

Ja meget station er der ikke over den.

På Sjælland synes jeg ikke der er meget ved.
Eks. Vinge på S banen

af Lars, 19/7 2020, 23:08 (1579 dage siden) @ Steen Larsen

Jeg foreslår Korsør station - jeg har ikke lige fotos af den inden for rækkevidde.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Find Danmarks grimmeste stationsbygning - Korsør station

af T. Rithmester ⌂, Struer, 20/7 2020, 11:02 (1579 dage siden) @ Lars

[image]Korsør station (thr)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Find Danmarks grimmeste stationsbygning - Korsør station

af Niels Bak, 20/7 2020, 17:51 (1578 dage siden) @ T. Rithmester

Mere komisk end egentlig grim...

af larsL, 19/7 2020, 23:12 (1579 dage siden) @ Steen Larsen

Hvis udseende er eneste bedømmelseskriterie, så er min favorit helt klart Brønderslev Station

Stationen har, bortset fra perron og tunnel dertil, ingen reel anvendelsesmulighed, er dårlig vedligeholdt og pynter ikke i bybilledet. Burde have været revet ned sammen med posthuset og indgået i pladsens planlægning i moderne tid.

Hvis vi tager lugtindtrykket med i bedømmelsen, så vinder Nørrebro Station. Men på trods af store floder af pis, narkomaner i dusinvis og daglig ommaling, så er denne station nok ej heller kandidat til snarlig nedrivning.

af kme, 20/7 2020, 02:18 (1579 dage siden) @ larsL

Hvis udseende er eneste bedømmelseskriterie, så er min favorit helt klart Brønderslev Station

Jeg synes ikke stationen er specielt grim. Den er tidstypisk for 1960'erne, og det skal man respektere. Vedligehold ser dog noget sløset ud, specielt gavlen. Arbejdet i den fjerne ende antager jeg er midlertidigt.

af Niels Bak, 20/7 2020, 17:53 (1578 dage siden) @ kme

Der er ikke forfærdeligt meget arkitektur fra den periode, som vinder skønhedskonkurrencer, og DSB's slet ikke. Stationstypen blev lavet i stort set kopi, men vist i forskellige størrelser rundt om i landet, bl.a. i Nykøbing F.
Den afrakkede stand i Brønderslev hjælper så heller ikke. Få den bare fjernet...

af mss ⌂, 21/7 2020, 13:33 (1578 dage siden) @ larsL

Det er en arkitektonisk flot station. Typisk for sin stil og ikke spoleret af moderniseringer.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

af Steen Larsen, Søborg, 19/7 2020, 23:14 (1579 dage siden) @ Steen Larsen

PS Vi skal da have billeder af kandidaterne - ellers gælder det ikke
Mvh
Steen

af Keld H. Mikkelsen, 19/7 2020, 23:17 (1579 dage siden) @ Steen Larsen

Så vil jeg meget gerne nominere Skanderborg station til titlen, selvom man vel dårligt nok kan kalde træbarakken i Skanderborg for en rigtig stationsbygning.

Jeg har desværre ikke selv billeder af den grimme bygning.

Find Danmarks grimmeste stationsbygning - Skanderborg st.

af T. Rithmester ⌂, Struer, 20/7 2020, 11:04 (1579 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen

[image]Skanderborg station (thr)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 20/7 2020, 09:55 (1579 dage siden) @ Steen Larsen

Kunne være sjovt med en base, lige som her er på vogne, og lokomotiver og togsæt.

Bare en tanke.

af Jan-Eddie, Odense, 20/7 2020, 14:03 (1579 dage siden) @ hummel_62

Kunne være sjovt med en base, lige som her er på vogne, og lokomotiver og togsæt.

Bare en tanke.

Den findes skam: Liste over danske stationer.
Det er et stort og tidkrævende arbejde - spørg bare Tommy! - så hav tålmodighed og glæd dig over, at der er nogen der har lyst:-)

Med venlig hilsen
Jan-Eddie

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 20/7 2020, 14:58 (1579 dage siden) @ Jan-Eddie

Bare en tanke.

Den findes skam: Liste over danske stationer.
Det er et stort og tidkrævende arbejde - spørg bare Tommy! - så hav tålmodighed og glæd dig over, at der er nogen der har lyst:-)

Med venlig hilsen
Jan-Eddie

Hej

jeg ved ikke hvad der fik der til at tror jeg ikke sætter pris på det.
Sætter skam stor pris på det. Såvel jernbanen.dk og nu også danskehernbaner.dk/vis....

så skal ikke forpasse muligheden for at takke alle for deres store arbejde

mvh

Lars

Tidens trend

af shipmik, 20/7 2020, 16:13 (1579 dage siden) @ hummel_62
redigeret af shipmik, 20/7 2020, 17:11

Det er egentlig en sjov diskussion, men fakta er jo at DSB-stationerne til alle tider er bygget efter tidens trend og den arkitektoniske ånd. De gamle oprindelige stationer i røde mursten passede til den tid. Fornyelsen i 1960'erne gav sig udslag i stationer som Brønderslev, Rødby Færge, Nykøbing Falster og f.eks. Rødekro... som var moderne og i tidens ånd dengang. Det samme er Korsørs nye station. Skanderborg passer til sin periode, da stationerne blev moderniseret med sorte og røde skure på perronerne... så det er i virkeligheden et smukt tidsbillede af udviklingen på jernbanen.

Bent Mikkelsen

af Niels Bak, 20/7 2020, 17:57 (1578 dage siden) @ Steen Larsen

Jeg vil gerne nominere Odense Banegård Center. Stort, klodset, har indført en større omvej op i en forhal, som af og til er lidt for frekventeret af teenagegrupper, som hænger ud. Og så har den ikke mindst taget livet ud af den gamle fine stationsbygning ved siden af.
Jeg har desværre aldrig fundet nogen impuls til at fotografere...

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/7 2020, 18:13 (1578 dage siden) @ Niels Bak

Jeg vil gerne nominere Odense Banegård Center

Ja, og bare det, at de benævner den "Odense Banegård Center" og ikke "Odense Banegårdscenter".......

M.v.h.

Thomas

af mss ⌂, 21/7 2020, 13:38 (1578 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg vil gerne nominere Odense Banegård Center

Ja, og bare det, at de benævner den "Odense Banegård Center" og ikke "Odense Banegårdscenter".......

M.v.h.

Thomas

Ja det understreger det kiksede ved den station...

Lad mig så nævne Ballerup station/center.
Også en hæslig klods placeret over sporene tilføjet en arkitektonisk kikset facade mod buspladsen.

Jeg har af samme grund ingen billeder af den. Men se evt. her: https://da.wikipedia.org/wiki/Ballerup_Station

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/7 2020, 15:47 (1578 dage siden) @ mss

Lad mig så nævne Ballerup station/center.
Også en hæslig klods placeret over sporene tilføjet en arkitektonisk kikset facade mod buspladsen.

Jeg har af samme grund ingen billeder af den. Men se evt. her: https://da.wikipedia.org/wiki/Ballerup_Station

Erik V. Pedersen har en hel side om Ballerup.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

af andersj, Aalborg, 20/7 2020, 19:48 (1578 dage siden) @ Niels Bak

Jeg vil gerne nominere Odense Banegård Center. Stort, klodset, har indført en større omvej op i en forhal, som af og til er lidt for frekventeret af teenagegrupper, som hænger ud.

Den gamle perrontunnel er da stadig åben, så det er da en ganske frivillig omvej igennem OBC.

--
Mvh Anders

af Niels Bak, 21/7 2020, 02:09 (1578 dage siden) @ andersj

Det er korrekt. Men den leder ikke længere til hverken taxa eller bybusser, og der er heller ingen skiltning om hvilken perron ens tog kører fra eller lignende (var der i hvert fald ikke sidst jeg var igennem, men det er flere år siden)

Find Danmarks grimmeste stationsbygning - Sønderborg

af Steen Larsen, Søborg, 20/7 2020, 20:17 (1578 dage siden) @ TeamBaumann

Hej

Jeg skal som sagt ikke gøre mig til dommer i denne sag, men Sønderborg kan vel ikke siges at have en egentlig stationsbygning men kun en overdækket perron.
Mvh
Steen

af ptmadsen, 20/7 2020, 21:09 (1578 dage siden) @ Steen Larsen
redigeret af ptmadsen, 20/7 2020, 21:46

Hej.
Om en Jernbane Station er grim eller ej, jeg undres. Det kommer vel an på hvilke øjne der ser.
Mange tidligere Stationer er nedlagt, eller ændret til blot at være et trinbræt, og derfor de minimalistiske bygninger nogle steder.
Folk og fæ er forskellige og opfatter ting og sager forskelligt. Men at sige og endda skrive at man mener at en station er grim fortæller jo noget om meningsdanneren, evt. manglende kendskab til almindelig håndværk og muligheder inden for budgettet.
Hvad har man forventet sig arkitekt tonisk af den Station man mener er grim i ens egne øjne. Skulle træværket have været grønlyseblå med stjerner på???
Næste gang der skal opføres en ny stationsbygning vil jeg da foreslå alle de utilfredse at indsamle deres jordiske gods, hvis noget overhovedet, så må vi jo se om man kan blive enige om et skur, eller om der er penge til det man ønsker sig.

Venlig Hilsen
Peter Madsen

af Bengt Larsson, 21/7 2020, 09:18 (1578 dage siden) @ Steen Larsen

Jag hade tänkt att I Sverige finns det fulare / grimmere stationsbygnader än i Danmark och vet några exempel.

Jag sökte på förslag, men hittade i Postvagnen påståendet att "svenska stationer har svårt att konkurrera med vissa danska, Rødby Færge är ett svårslaget exempel." https://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=1115534

Så en bild på Rødby Færge station
[image]
(C) https://commons.wikimedia.org/wiki/File:R%C3%B8dby_F%C3%A6rge_Station_14.jpg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak