Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22 (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 15/6 2020, 21:18 (1691 dage siden)
redigeret af Poul Brandt, 15/6 2020, 21:31

Hvad er det for nye el-tog DSB indfaser på Vestfyn i K22? Er det Øresundstogene?


Af Aktstykke 227 fremgår det bl.a. at:

"Det vurderes imidlertid hensigtsmæssigt at fremrykke igangsætningen specifikt af fordelingsstationen ved Gelsted i forhold til den nuværende plan for anlæg af den nye bane over Vestfyn. Det skyldes, at DSB med køreplan 2022 (ultimo 2021) indfaser nye el-tog, hvilket øger belastningen på det eksisterende netværk væsentligt. Hvis ikke fordelingsstationen ved Gelsted fremrykkes til at være i drift ultimo 2021, vil det forventeligt betyde, at den planlagte udrulning af DSB’s kommende el-tog ved køreplan 2022 må udskydes eller alternativt reduceres væsentligt."

https://www.ft.dk/RIPdf/samling/20191/aktstykke/aktstk227/20191_aktstk_anmeldt227.pdf

Poul

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af RasmusD, 15/6 2020, 21:43 (1691 dage siden) @ Poul Brandt

Det er vel bare Vectron med Talgo-vogne til Tyskland? De skal jo køre over Storebælt.

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af anho, 15/6 2020, 22:48 (1691 dage siden) @ RasmusD

Skulle de ikke først tages i brug i K23?

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af Rail, 16/6 2020, 00:05 (1691 dage siden) @ Poul Brandt

Hvad er det for nye el-tog DSB indfaser på Vestfyn i K22? Er det Øresundstogene?

Det korte svar er ER.

Indsættelsen af EB på Sjælland frigiver ER til fjerntrafikken der så kan frigive IC3/IC4 til andre opgaver.

Men lige til K22 må det nok betragtes som en begrænset stigning, men i de følgende år vil der naturligvis gradvis komme flere og flere.

Da den nye bane over Vestfyn først skal være klar i 2029 er det nok meget fornuftigt at opruste kapacitet før det.

Avatar

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 16/6 2020, 04:56 (1691 dage siden) @ Rail

Det korte svar er ER.

Indsættelsen af EB på Sjælland frigiver ER til fjerntrafikken der så kan frigive IC3/IC4 til andre opgaver.


Det bliver da skønt at dette regionaltog skal spiller en endnu større rolle i fjerntrafikken. :-|

Jeg forstår til stadighed ikke at man ikke har opgraderet disse ER-togsæt til IC-sæder. Man kan sige meget, men det er ikke ligefrem behageligt at sidde i et ER-togsæt fra Esbjerg eller Kolding til København.
Det bliver dog helt håbløst når man får en pladsbillet og skal sidde sammen med 3 andre der også måler over 180 cm.

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 16/6 2020, 09:09 (1691 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Det korte svar er ER.

Indsættelsen af EB på Sjælland frigiver ER til fjerntrafikken der så kan frigive IC3/IC4 til andre opgaver.


Det bliver da skønt at dette regionaltog skal spiller en endnu større rolle i fjerntrafikken. :-|

Jeg forstår til stadighed ikke at man ikke har opgraderet disse ER-togsæt til IC-sæder. Man kan sige meget, men det er ikke ligefrem behageligt at sidde i et ER-togsæt fra Esbjerg eller Kolding til København.
Det bliver dog helt håbløst når man får en pladsbillet og skal sidde sammen med 3 andre der også måler over 180 cm.

Sæderne i ER er ganske enkelt elendige og ikke et IC-produkt værdigt. De er efterhånden faldet helt sammen i hynderne, men DSB er åbenbart ganske godt tilfreds med det elendige produkt man tilbyder sine kunder - endog i et omfang så stort, at man vil udbrede dette fantastiske produkt til flere.

Man har lidt DSBs mistænkt for at ER toget indgår aktivt i deres revenue management program, så man derved håber at flere kunder 'opgraderer' til DSB 1' - så opnår man sæder som på standard klasse i IC3....

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af andersj, Aalborg, 16/6 2020, 09:26 (1691 dage siden) @ Henrik Hansen

Det korte svar er ER.

Indsættelsen af EB på Sjælland frigiver ER til fjerntrafikken der så kan frigive IC3/IC4 til andre opgaver.


Det bliver da skønt at dette regionaltog skal spiller en endnu større rolle i fjerntrafikken. :-|

Jeg forstår til stadighed ikke at man ikke har opgraderet disse ER-togsæt til IC-sæder. Man kan sige meget, men det er ikke ligefrem behageligt at sidde i et ER-togsæt fra Esbjerg eller Kolding til København.
Det bliver dog helt håbløst når man får en pladsbillet og skal sidde sammen med 3 andre der også måler over 180 cm.


Sæderne i ER er ganske enkelt elendige og ikke et IC-produkt værdigt. De er efterhånden faldet helt sammen i hynderne, men DSB er åbenbart ganske godt tilfreds med det elendige produkt man tilbyder sine kunder - endog i et omfang så stort, at man vil udbrede dette fantastiske produkt til flere.

Man har lidt DSBs mistænkt for at ER toget indgår aktivt i deres revenue management program, så man derved håber at flere kunder 'opgraderer' til DSB 1' - så opnår man sæder som på standard klasse i IC3....

Med "Aftale om bedre og billigere kollektiv trafik" fra 2012 blev der afsat 25 millioner kr. til at udskifte inventaret i IR4

Problemet for DSB var nok at IC3 lignende sæder kræver mere plads, og dermed ville kapaciteten blive mindre i en periode med stor mangel på siddepladser.

Der var i samme aftale også afsat penge til køb af 4 Desiro tog til DSB og flere Øresundstog, men det blev heller ikke til noget.

--
Mvh Anders

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 16/6 2020, 10:05 (1691 dage siden) @ andersj


Der var i samme aftale også afsat penge til køb af 4 Desiro tog til DSB og flere Øresundstog, men det blev heller ikke til noget.

Åh ja, det var her, hvor man kun måtte købe max 10 Øresundstog - selvom de kostede det samme som 11, og at man iøvrigt pludselig meldte, at budgettet var inkl. moms, og derfor havde den glubske leverandør pludselig hævet prisen med 20% ift tidligere leverancer (...)
Pengene blev istedet brugt til at købe de 67 leasede DD vogne fra Acendos/Beacon Rail og finde midler til køb af 10-12 nye ellok (pengene til el-lok blev leveret tilbage)
Pengene til køb af 10 nye DD vogne og de 45 leasede fra Railpool blev brugt til køb af de 45 leasede samt een brugt DD vogn (BK nr 26).

/L

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 16/6 2020, 10:15 (1691 dage siden) @ andersj

Med "Aftale om bedre og billigere kollektiv trafik" fra 2012 blev der afsat 25 millioner kr. til at udskifte inventaret i IR4

Problemet for DSB var nok at IC3 lignende sæder kræver mere plads, og dermed ville kapaciteten blive mindre i en periode med stor mangel på siddepladser.

- og inventaret i ER sættene er næppe blevet af en højere standard her 8 år efter...

Når DSB både nu - og i fremtiden - vi tilbyde et så underlødigt produkt til sin kunder, så er det ikke så svært at forstå, at kunderne vender dem ryggen. Der er intet kundepleje i, at tilbyde et regionaltogsprodukt, med deraf ringe komfort, til Intercity-kunderne...

Der er i forvejen 3 forskellige sædeopstillinger i ER-togene, så er det vel ikke en mulighed opgave, at ombygge et antal togsæt til IC3 standard og benytte dem i intercity løbene.

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af Jens Hansen, 16/6 2020, 12:08 (1690 dage siden) @ Henrik Hansen

Problemet er vel at DSB er trængt på materiel og det vil vare en del år, før passagererne kan se lyset "for enden af toget".

JH

Avatar

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 16/6 2020, 18:03 (1690 dage siden) @ Jens Hansen

Problemet er vel at DSB er trængt på materiel og det vil vare en del år, før passagererne kan se lyset "for enden af toget".


Der er mange måder at løse trængslen på og det virker som om det er DSB's strategi at jage passagerne væk. Det er busselskaberne og bilforhandlerne nok glade for. Personligt tager jeg hellere bilen fra Sjælland til Esbjerg da jeg simpelthen ikke synes ER-togsæt er et godt nok produkt at byde passagerne til en flere timer lang rejse på en IC-strækning. Det må være et bevidst og kalkuleret valg nogen har truffet, men jeg synes det er begrædeligt hvis litra ER i højere grad skal flyttes fra den sjællandske regionaltogstrafik til landsdelstrafikken.

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af Rail, 16/6 2020, 18:08 (1690 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Problemet er vel at DSB er trængt på materiel og det vil vare en del år, før passagererne kan se lyset "for enden af toget".


Der er mange måder at løse trængslen på og det virker som om det er DSB's strategi at jage passagerne væk. Det er busselskaberne og bilforhandlerne nok glade for. Personligt tager jeg hellere bilen fra Sjælland til Esbjerg da jeg simpelthen ikke synes ER-togsæt er et godt nok produkt at byde passagerne til en flere timer lang rejse på en IC-strækning. Det må være et bevidst og kalkuleret valg nogen har truffet, men jeg synes det er begrædeligt hvis litra ER i højere grad skal flyttes fra den sjællandske regionaltogstrafik til landsdelstrafikken.

Det kunne da så være interessant at hører hvad du vil gøre - indsætter Dobbeltdækker i Fjerntrafikken? eller hvad?

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af Jensen123, 16/6 2020, 18:19 (1690 dage siden) @ Rail

Problemet er vel at DSB er trængt på materiel og det vil vare en del år, før passagererne kan se lyset "for enden af toget".


Der er mange måder at løse trængslen på og det virker som om det er DSB's strategi at jage passagerne væk. Det er busselskaberne og bilforhandlerne nok glade for. Personligt tager jeg hellere bilen fra Sjælland til Esbjerg da jeg simpelthen ikke synes ER-togsæt er et godt nok produkt at byde passagerne til en flere timer lang rejse på en IC-strækning. Det må være et bevidst og kalkuleret valg nogen har truffet, men jeg synes det er begrædeligt hvis litra ER i højere grad skal flyttes fra den sjællandske regionaltogstrafik til landsdelstrafikken.


Det kunne da så være interessant at hører hvad du vil gøre - indsætter Dobbeltdækker i Fjerntrafikken? eller hvad?

Kaj behøves ikke at gøre mere. Han har taget bilen som tusindvis af danskere har valgt at gøre.

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 16/6 2020, 19:39 (1690 dage siden) @ Rail

Det kunne da så være interessant at hører hvad du vil gøre - indsætter Dobbeltdækker i Fjerntrafikken? eller hvad?

Du lyder som en ægte DSB ansat, der har opgivet enhver form for nytænkning, og kun håber på at et mirakel vil indtræffe om kort tid, så det kan løse alle virksomhedes problemer...

DSB kunne jo f.eks. få fingeren ud og komme i gang med den ombygning til nye sæder, som de selv mente der var behov for i 2012, da produktet 'ER' ikke den nødvendige komfort til brug i IC-trafikken.

Nu her 8 år senere er det åbenbart ikke længere et problem for DSB at benytte stærk nedslidt materiel i IC-trafikken, men chefgruppen benytter vel også privatbil eller rejser på DSB 1' - ligesom folketingspolitikerne, når det skal til Esbjerg eller Sønderborg - og som på den måde, slipper for de elendige sæder i ER.

Det er jo et besynderligt valg, at benytte det materiel med den bedste komfort som regionaltog (IC3 på Sjælland) og så benytte det dårligste i IC-trafikken (Esbjerg/Sønderborg) - sådan arbejder kun et ægte monopol, der har opgivet enhver form for kundepleje.

Det var måske hensigtsmæssigt at lave en sædeombytning mellem ER og MF i et antal sæt - bedre sæder i ER til intercity trafik og flere pladser i MF til brug i regionaltrafikken.

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af mikkelwf, 17/6 2020, 08:06 (1690 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvorfor mener du er folk der kører regionaltog skal have et dårligere produkt end folk der kører IC?

Om jeg tager regionaltoget fra københavn til slagelse eller et IC gør vel ikke om jeg skal sidde i en kreaturvogn (RE) eller en limousine (IC), især når billetten koster nøjagtig det samme..

Så hvorfor skulle IC3 ombygges til at være dårligere?

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 17/6 2020, 08:40 (1690 dage siden) @ mikkelwf

Hvorfor mener du er folk der kører regionaltog skal have et dårligere produkt end folk der kører IC?

Historisk set har togmaterielet altid været opdelt i komfortmæssigt om det skulle benyttes som regionaltog (korte rejse og lavere komfort) eller som IC-tog (lange rejser og bedre komfort) - det er der jo intet nyt i. Det nye er, at DSB i de seneste år er begyndt godt og grundigt at blande materiellet rundt, så bl.a de rejsende fra Esbjerg og Sønderborg nu må trækkes med nedslidt regionaltogsmateriel (ER sættene) i stedet for IC-materiel, som nu i større udstrækning benyttes som regionaltog - det er jo den omvendte verden.

Om jeg tager regionaltoget fra københavn til slagelse eller et IC gør vel ikke om jeg skal sidde i en kreaturvogn (RE) eller en limousine (IC), især når billetten koster nøjagtig det samme..

Vi kan vel godt blive enige om, at rejsen rent matematisk er kortere tidsmæssigt mellem København og Slagelse end den er mellem København og Esbjerg - og det samme er prisen, altså væsentlig højre til Esbjerg. Derfor er det vel kun rimeligt, at der er en komfortmæssig forskel de to rejser imellem - og du kan jo bare vælge en afgang med IC-materiel, hvis du ikke ser dig i stand til at benytte RE-materiel - den luksus har passagerne fra Esbjerg ikke !!

Den eneste grund til at det er lykkedes så relativt smertefrit, at udskifte litra MF med litra ER på strækningen til Esbjerg, er at jyderne er et nøjsomt folkefærd, der blot er glad for at det overhovedet et muligt at tage et tog. Jeg husker godt hvordan pendlerne på Sjælland i flere år råbte 'kreaturvogne' efter Bn-materiellet, de råbte så højt og så længe, at DSB til sidst ikke havde andet valg en at skrotte dem overnight - med yderligere materielmangel til følge. Hvis Bn havde kørt i Jylland, var de sikkert stadigvæk i drift.

Så hvorfor skulle IC3 ombygges til at være dårligere?

For at et antal ER-togsæt tog kan ombygges til brug i IC-trafikken, det vil give god mening, når det er DSBs plan at overfører yderligere ER togsæt til landsdelstrafikken - og ER sættene skal formentlig snart igennem en renovering, for ellers begynder de vist at falde fra hinanden, uden det er nødvendigt at benytte værktøj til formålet - de er slidte, rigtig slidte.

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af AndreasM, 17/6 2020, 09:53 (1690 dage siden) @ Henrik Hansen

Om jeg tager regionaltoget fra københavn til slagelse eller et IC gør vel ikke om jeg skal sidde i en kreaturvogn (RE) eller en limousine (IC), især når billetten koster nøjagtig det samme..


Vi kan vel godt blive enige om, at rejsen rent matematisk er kortere tidsmæssigt mellem København og Slagelse end den er mellem København og Esbjerg - og det samme er prisen, altså væsentlig højre til Esbjerg. Derfor er det vel kun rimeligt, at der er en komfortmæssig forskel de to rejser imellem - og du kan jo bare vælge en afgang med IC-materiel, hvis du ikke ser dig i stand til at benytte RE-materiel - den luksus har passagerne fra Esbjerg ikke !!

Vi kan vel også blive enige om at min bil har den samme komfort, uanset om jeg kører på ferie til syditalien eller jeg bare skal op på tanken og hente to lune deller? Måske jernbanen skulle få øjnene op for at det er et af de vilkår man er oppe imod.

Prisen for begge rejseforbindelser med toget er iøvrigt ca. 1,35kr pr. km. med en standard billet, så dit argument om at prisen er væsentlig højere til Esbjerg end Slagelse holder ikke.

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af Rail, 17/6 2020, 16:23 (1689 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvorfor mener du er folk der kører regionaltog skal have et dårligere produkt end folk der kører IC?


Historisk set har togmaterielet altid været opdelt i komfortmæssigt om det skulle benyttes som regionaltog (korte rejse og lavere komfort) eller som IC-tog (lange rejser og bedre komfort) - det er der jo intet nyt i. Det nye er, at DSB i de seneste år er begyndt godt og grundigt at blande materiellet rundt, så bl.a de rejsende fra Esbjerg og Sønderborg nu må trækkes med nedslidt regionaltogsmateriel (ER sættene) i stedet for IC-materiel, som nu i større udstrækning benyttes som regionaltog - det er jo den omvendte verden.

De fleste tog til/fra Sønderborg køres med IC3, men bare rolig fra K22 skal ER nok komme og gøre livet surt for dig. (Hvis du altså overhovedet opdager det, nu når du ikke har bemærket at det ikke er ER nu)

Derudover har jeg lidt svært ved at se at det skulle være nyt. Der var engang hvor MR kørte Englænderen...

Avatar

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 17/6 2020, 04:34 (1690 dage siden) @ Rail

Det kunne da så være interessant at hører hvad du vil gøre - indsætter Dobbeltdækker i Fjerntrafikken? eller hvad?


Nu handlede hele tråden om at der skulle indsættes flere eltog i fjerntrafikken og du nævner selv ER. Jeg gætter på at der inden for den korte tidshorisont der tales om her, ikke ligefrem tilføres mere materiel udover litra EB der burde være lige på trapperne.

DSB kunne jo starte med at bruge det materiel de har bedst muligt og ikke være så forhippet på at sælge ME til Sverige, sende EA på museum og måske få flere MG-togsæt ud at køre i stedet for at hugge dem op eller parkere dem i Tinglev eller hvor de ellers holder henne. Det virker som om DSB har en formidabel evne til at sælge skindet før bjørnen er skudt når det handler om nye tog.

Min pointe er bare at det ville være rart hvis man forsøgte at holde tog der er indrettet som regionaltog til regionaltrafikken. Den anden vej rundt er det nok ikke det store problem.

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af Rail, 17/6 2020, 16:26 (1689 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Det kunne da så være interessant at hører hvad du vil gøre - indsætter Dobbeltdækker i Fjerntrafikken? eller hvad?


Nu handlede hele tråden om at der skulle indsættes flere eltog i fjerntrafikken og du nævner selv ER. Jeg gætter på at der inden for den korte tidshorisont der tales om her, ikke ligefrem tilføres mere materiel udover litra EB der burde være lige på trapperne.

Nej, så derfor er det heller ikke for at drille indbyggerne i Vejen og omegen at der indsættes ER. Tror bare du skal være glad for at det ikke er DD.


DSB kunne jo starte med at bruge det materiel de har bedst muligt og ikke være så forhippet på at sælge ME til Sverige, sende EA på museum og måske få flere MG-togsæt ud at køre i stedet for at hugge dem op eller parkere dem i Tinglev eller hvor de ellers holder henne. Det virker som om DSB har en formidabel evne til at sælge skindet før bjørnen er skudt når det handler om nye tog.

Hvad har det med K22 at gøre?

Min pointe er bare at det ville være rart hvis man forsøgte at holde tog der er indrettet som regionaltog til regionaltrafikken. Den anden vej rundt er det nok ikke det store problem.

Materielsituationen er desværre ikke til den slags luksus. Personligt vil jeg da også foretrække IC3, men så slemt tænker jeg heller ikke ER er.

Avatar

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 18/6 2020, 01:05 (1689 dage siden) @ Rail

Det kunne da så være interessant at hører hvad du vil gøre - indsætter Dobbeltdækker i Fjerntrafikken? eller hvad?


Nu handlede hele tråden om at der skulle indsættes flere eltog i fjerntrafikken og du nævner selv ER. Jeg gætter på at der inden for den korte tidshorisont der tales om her, ikke ligefrem tilføres mere materiel udover litra EB der burde være lige på trapperne.


Nej, så derfor er det heller ikke for at drille indbyggerne i Vejen og omegen at der indsættes ER. Tror bare du skal være glad for at det ikke er DD.


Jeg har som sådan ikke noget imod ER til korte lokale rejser som regionaltog. Min anke er bare jeg ikke synes at den egner sig til InterCity-kørsel. Jeg tror ikke det vælter læsset at fjerne de 20-30 sæder der skal til for at få en siddekomfort der afspejler trafiktypen. Jeg er bare glad for jeg har en bil når jeg skal til Sydjylland og kun er tvunget til at rejse med litra ER i arbejdsøjemed. Jeg har tidligere benyttet DD til og fra Vejen og det var der ikke det store problem i, men det var alene på baggrund af prisen da jeg dengang var studerende.

DSB kunne jo starte med at bruge det materiel de har bedst muligt og ikke være så forhippet på at sælge ME til Sverige, sende EA på museum og måske få flere MG-togsæt ud at køre i stedet for at hugge dem op eller parkere dem i Tinglev eller hvor de ellers holder henne. Det virker som om DSB har en formidabel evne til at sælge skindet før bjørnen er skudt når det handler om nye tog.


Hvad har det med K22 at gøre?


Jeg svarede bare på dit spørgsmål afledt af en kommentar til en af dine tidligere kommentarer. Man kunne derved få frigivet siddekapacitet i den samlede flåde så man kan udnytte materiellet optimalt og bedre, men det er man ikke interesseret i at investere i eller bare ligeglade fra beslutningstagernes side i Telegade. Derved kunne man jo frigive de pladser til at man kan optimere ER til IC-tog, men det er nok for meget at forlange og så er det jo godt der findes alternativer til DSB.

Min pointe er bare at det ville være rart hvis man forsøgte at holde tog der er indrettet som regionaltog til regionaltrafikken. Den anden vej rundt er det nok ikke det store problem.


Materielsituationen er desværre ikke til den slags luksus. Personligt vil jeg da også foretrække IC3, men så slemt tænker jeg heller ikke ER er.


Det kan godt være du tænker det, men du åbnede selv og spurte interesseret hvad jeg vil gøre. Jeg gør bare hvad jeg kan for at undgå IR4/litra ER til rejser med InterCity-tog. Jeg kan ikke udtale mig om hvad du måtte tænke, men jeg ved ikke om du har prøvet at sidde i en siddegruppe vis-a-vis i en fyldt ER og have pladsbillet med tre andre voksne mænd over gennemsnitshøjden? Jo der er da måske nogen der synes det er hyggeligt at gnubbe knæ og underben med fremmede mennesker, fordi sæderne simpelthen er placeret for tæt, men det er jeg så ikke lige til.

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af Rail, 18/6 2020, 11:17 (1689 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Jeg tror ikke det vælter læsset at fjerne de 20-30 sæder der skal til for at få en siddekomfort der afspejler trafiktypen.

Nej tro kan som bekendt flytte bjerge og det er der at du laver en fejlslutning.

DSB kunne jo starte med at bruge det materiel de har bedst muligt og ikke være så forhippet på at sælge ME til Sverige, sende EA på museum og måske få flere MG-togsæt ud at køre i stedet for at hugge dem op eller parkere dem i Tinglev eller hvor de ellers holder henne. Det virker som om DSB har en formidabel evne til at sælge skindet før bjørnen er skudt når det handler om nye tog.


Hvad har det med K22 at gøre?


Jeg svarede bare på dit spørgsmål afledt af en kommentar til en af dine tidligere kommentarer. Man kunne derved få frigivet siddekapacitet i den samlede flåde så man kan udnytte materiellet optimalt og bedre, men det er man ikke interesseret i at investere i eller bare ligeglade fra beslutningstagernes side i Telegade. Derved kunne man jo frigive de pladser til at man kan optimere ER til IC-tog, men det er nok for meget at forlange og så er det jo godt der findes alternativer til DSB.

Hvordan frigiver det sædekapacitet at bibeholde EA og ME i drift når EB bliver leveret ?

Avatar

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 19/6 2020, 00:32 (1688 dage siden) @ Rail

Jeg tror ikke det vælter læsset at fjerne de 20-30 sæder der skal til for at få en siddekomfort der afspejler trafiktypen.


Nej tro kan som bekendt flytte bjerge og det er der at du laver en fejlslutning.


Nej det er måske det der er hele udfordringen for DSB fordi de netop har mistet troen helt og så flytter man ingenting.... De laver jo aldrig fejlslutninger.. Alt kører som det skal og der er bare styr på det hele. :D

DSB kunne jo starte med at bruge det materiel de har bedst muligt og ikke være så forhippet på at sælge ME til Sverige, sende EA på museum og måske få flere MG-togsæt ud at køre i stedet for at hugge dem op eller parkere dem i Tinglev eller hvor de ellers holder henne. Det virker som om DSB har en formidabel evne til at sælge skindet før bjørnen er skudt når det handler om nye tog.


Hvad har det med K22 at gøre?


Jeg svarede bare på dit spørgsmål afledt af en kommentar til en af dine tidligere kommentarer. Man kunne derved få frigivet siddekapacitet i den samlede flåde så man kan udnytte materiellet optimalt og bedre, men det er man ikke interesseret i at investere i eller bare ligeglade fra beslutningstagernes side i Telegade. Derved kunne man jo frigive de pladser til at man kan optimere ER til IC-tog, men det er nok for meget at forlange og så er det jo godt der findes alternativer til DSB.


Hvordan frigiver det sædekapacitet at bibeholde EA og ME i drift når EB bliver leveret ?


Mig bekendt giver EB ikke ret meget gavn for passagerne til Holbæk/Kalundborg samt Næstved/Nykøbing F. i 2022 heller. Man kunne jo udnytte dobbeltdækkerstammerne ved at få lidt flere styrevogne til at køre lidt bedre og benytte dem mere optimalt, frigive MG til landsdelstrafikken, forsøge ihærdigt at få flere MG tilført til driftpuljen, udnytte ER i en IC-venlig version til landsdelstrafikken osv. Det virker dog lidt som DSB har givet lidt op og bare venter da alt bliver bedre når der kommer nye tog og indtil da lader man tingene sejle. Det havde de jo gode erfaringer med da man skulle have IC4 og MR jo skulle ud med af drift med det samme. Det lykkedes jo glimrende. Måske man igen er ved at begå samme fejl, men hvad ved jeg - det er jo bare noget jeg tror, så det skal man ikke lægge meget værdi i. :)

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af Jens Hansen, 19/6 2020, 06:36 (1688 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

DSBs tilgang er logisk nok.

De ønsker ikke at bruge flere penge på materiel end højst nødvendigt, for alt skal jo ud (om få år).

Desuden behøver det ikke frygte kontraktkrav fra ministeriet, "der laves en tillægskontrakt nr xxx", hvor kravene reduceres.

JH

Avatar

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af mss ⌂, 19/6 2020, 12:32 (1687 dage siden) @ Jens Hansen

DSBs tilgang er logisk nok.

De ønsker ikke at bruge flere penge på materiel end højst nødvendigt, for alt skal jo ud (om få år).


Præcis, sådan har mit indtryk af DSB også været i mange år.
Kundernes hverdag, løbende opgraderinger og den nuværende situation er aldrig i fokus, kun det næste nye -"det hele bliver bedre i morgen"

Skal tog moderniseres kræver det en politisk beslutning. DSB gider ikke af sig selv at bruge energi på det. De vil hellere have nye tog.

Mht. ER: Jeg kan som udgangspunkt godt lide toget, men har altid fået ondt i r... af at køre i dem mere end en time... :-(

P.S:
Mon S-togene nogensinde får den modernisering DSB havde varslet?
Jeg havde håbet på digitale skilte (de nuværende er forældede og nedslidte), nye sæder (de nuværende er stenhårde) og bedre og/eller færre døre til kupéerne (deres udførelse var altid en nødløsning). Men det ender nok med et hovedeftersyn og lidt lak... De skal jo heller ike virke for aktuelle når DSB om få år begynder at tigge om nye tog. Som sædvanlig...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af andersj, Aalborg, 19/6 2020, 12:41 (1687 dage siden) @ mss

DSBs tilgang er logisk nok.

De ønsker ikke at bruge flere penge på materiel end højst nødvendigt, for alt skal jo ud (om få år).

Præcis, sådan har mit indtryk af DSB også været i mange år.
Kundernes hverdag, løbende opgraderinger og den nuværende situation er aldrig i fokus, kun det næste nye -"det hele bliver bedre i morgen"

Skal tog moderniseres kræver det en politisk beslutning. DSB gider ikke af sig selv at bruge energi på det. De vil hellere have nye tog.

Mht. ER: Jeg kan som udgangspunkt godt lide toget, men har altid fået ondt i r... af at køre i dem mere end en time... :-(

P.S:
Mon S-togene nogensinde får den modernisering DSB havde varslet?
Jeg havde håbet på digitale skilte (de nuværende er forældede og nedslidte), nye sæder (de nuværende er stenhårde) og bedre og/eller færre døre til kupéerne (deres udførelse var altid en nødløsning). Men det ender nok med et hovedeftersyn og lidt lak... De skal jo heller ike virke for aktuelle når DSB om få år begynder at tigge om nye tog. Som sædvanlig...

https://www.altinget.dk/artikel/189853-besparelser-paa-dsb-naermer-sig-en-milliard-aarligt

--
Mvh Anders

Avatar

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af mss ⌂, 19/6 2020, 12:52 (1687 dage siden) @ andersj

Tak for linket Anders,

Det giver lidt håb.
Og ja, de seneste års elendigheder skyldes i høj grad vores politikere. Men desværre også interne dispositioner i DSB.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af Scharfenberg, 17/6 2020, 13:40 (1689 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Problemet er vel at DSB er trængt på materiel og det vil vare en del år, før passagererne kan se lyset "for enden af toget".


Der er mange måder at løse trængslen på og det virker som om det er DSB's strategi at jage passagerne væk. Det er busselskaberne og bilforhandlerne nok glade for. Personligt tager jeg hellere bilen fra Sjælland til Esbjerg da jeg simpelthen ikke synes ER-togsæt er et godt nok produkt at byde passagerne til en flere timer lang rejse på en IC-strækning. Det må være et bevidst og kalkuleret valg nogen har truffet, men jeg synes det er begrædeligt hvis litra ER i højere grad skal flyttes fra den sjællandske regionaltogstrafik til landsdelstrafikken.

Er ER virkelig så slemt? Mellem Fredericia/Odense og Kbh. foretrækker jeg ER frem for MF, fordi ER har flere siddepladser end i en MF, og da MF ofte kommer langvejs fra (Aarhus/Aalborg), er det ofte fuldt booket. Det er ER kun sjældent. Desuden er ER mere 'quiet in operation', da det jo er et eltogsæt uden 4 brummende og vibrerende dieselmotorer under gulvet som i to af MF's tre vogne. Jeg har i hvert fald fået mange gode lure i et ER mellem landsdelene - men enig: man sover bedst, når man har et vindue at sove op ad. Eller måske fordi Kaj eller en af hans dygtige kolleger har fået mig hurtigt og bekvemt frem ;-)

Avatar

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 18/6 2020, 01:32 (1689 dage siden) @ Scharfenberg

Problemet er vel at DSB er trængt på materiel og det vil vare en del år, før passagererne kan se lyset "for enden af toget".


Der er mange måder at løse trængslen på og det virker som om det er DSB's strategi at jage passagerne væk. Det er busselskaberne og bilforhandlerne nok glade for. Personligt tager jeg hellere bilen fra Sjælland til Esbjerg da jeg simpelthen ikke synes ER-togsæt er et godt nok produkt at byde passagerne til en flere timer lang rejse på en IC-strækning. Det må være et bevidst og kalkuleret valg nogen har truffet, men jeg synes det er begrædeligt hvis litra ER i højere grad skal flyttes fra den sjællandske regionaltogstrafik til landsdelstrafikken.


Er ER virkelig så slemt? Mellem Fredericia/Odense og Kbh. foretrækker jeg ER frem for MF, fordi ER har flere siddepladser end i en MF, og da MF ofte kommer langvejs fra (Aarhus/Aalborg), er det ofte fuldt booket. Det er ER kun sjældent. Desuden er ER mere 'quiet in operation', da det jo er et eltogsæt uden 4 brummende og vibrerende dieselmotorer under gulvet som i to af MF's tre vogne. Jeg har i hvert fald fået mange gode lure i et ER mellem landsdelene - men enig: man sover bedst, når man har et vindue at sove op ad. Eller måske fordi Kaj eller en af hans dygtige kolleger har fået mig hurtigt og bekvemt frem ;-)


Min anke er hovedsagligt at der er for kort afstand mellem vis-a-vis sæderne i en ER da man har klemt flere sæder ind. Hvis toget er halvtomt så er der ikke noget problem i det selvom sæderne ikke er så komfortable på de længere rejser. Det længste jeg har rejst i ER er Tinglev-København H og man kan godt mærke at siddekomforten ikke er helt den samme som i en MF når man når frem. Hvis toget er fyldt og man uheldigvis ikke får en siddeplads der hvor der er flyopstilling, men vis-a-vis, så kommer mine 190 cm bare i vejen for en behagelig siddestilling hvis personen overfor også har over størelse 45 i sko og måler over 185 cm. Det synes jeg dog aldrig har været noget problem ved kørsel med MF.

Jeg håber aldrig jeg har fået dig sikkert og bekvemt frem i et ER-togsæt. Så kan det godt være at Trafikstyrelsen kommer efter mig. ;-) Hvis du har kørt med et af mine tog mellem landsdelene så har det været i ubetjent førerrum uden mit kendskab eller en kold og blæsende tur, og umuligt hverken hurtigt eller bekvemt, på en Sdggmrss-vogn eller lignende. :-P

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af sil1207, 16/6 2020, 02:44 (1691 dage siden) @ Poul Brandt

Hvad er det for nye el-tog DSB indfaser på Vestfyn i K22? Er det Øresundstogene?

Det bliver ER-sæt. Jeg kunne forestille mig at de tænker på EB+Talgo-vogne, selvom det først bliver fra K23.
Det er planen at hele 800-systemet samt halvdelen af 100-togene skal fremføres udelukkende med ER-sæt. Litra ET ser vi nok ikke vest for Storebælt inden for nærmeste fremtid.

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af Poul Brandt, Nordsjælland, 16/6 2020, 06:22 (1691 dage siden) @ sil1207

Det bliver ER-sæt. Jeg kunne forestille mig at de tænker på EB+Talgo-vogne, selvom det først bliver fra K23.
Det er planen at hele 800-systemet samt halvdelen af 100-togene skal fremføres udelukkende med ER-sæt. Litra ET ser vi nok ikke vest for Storebælt inden for nærmeste fremtid.

.
Hmmm, Talgo vognene kommer tidligst medio 2023. Så dem kan det ikke være.
(Medmindre, og måske mere sandsynligt, at man baserer sig på den oprindelige plan for anskaffelse af nye vogne, hvor man forventede at de kunne leveres fra 2022).

Railway gazette: "The contract announced on February 5 covers eight sets of coaches, which are expected to enter service from June 2023."

Angående EB, så forstår jeg ikke hvordan udskiftning af disellokomotiver med elektriske (EB) isoleret set kan skaffe mere materiel. - Medmindre naturligvis man har allieret sig med Jesus.:-)

Poul

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af sil1207, 16/6 2020, 06:34 (1691 dage siden) @ Poul Brandt

Angående EB, så forstår jeg ikke hvordan udskiftning af disellokomotiver med elektriske (EB) isoleret set kan skaffe mere materiel. - Medmindre naturligvis man har allieret sig med Jesus.:-)

Næææh, tværtimod så skrumper flåden jo en smule med afskaffelse af ME. Det er dog et redesignet køreplanssystem som formår at fordele materiellet på bedre vis, og på den måde frigive sæt, f.eks. ved ikke at køre diesel på elektrificeret strækning. Det er dog på n mindre bekostning af den driftsmæssige fleksibilitet.

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22

af Nordexpress, 16/6 2020, 12:17 (1690 dage siden) @ Poul Brandt

Hej Poul,

'Mere materiel' er nok en funktion af antal dage i drift contra stå på værksted, og af udnyttelse i køreplanstimer.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak