Hvorfor mener du er folk der kører regionaltog skal have et dårligere produkt end folk der kører IC?
Historisk set har togmaterielet altid været opdelt i komfortmæssigt om det skulle benyttes som regionaltog (korte rejse og lavere komfort) eller som IC-tog (lange rejser og bedre komfort) - det er der jo intet nyt i. Det nye er, at DSB i de seneste år er begyndt godt og grundigt at blande materiellet rundt, så bl.a de rejsende fra Esbjerg og Sønderborg nu må trækkes med nedslidt regionaltogsmateriel (ER sættene) i stedet for IC-materiel, som nu i større udstrækning benyttes som regionaltog - det er jo den omvendte verden.
Om jeg tager regionaltoget fra københavn til slagelse eller et IC gør vel ikke om jeg skal sidde i en kreaturvogn (RE) eller en limousine (IC), især når billetten koster nøjagtig det samme..
Vi kan vel godt blive enige om, at rejsen rent matematisk er kortere tidsmæssigt mellem København og Slagelse end den er mellem København og Esbjerg - og det samme er prisen, altså væsentlig højre til Esbjerg. Derfor er det vel kun rimeligt, at der er en komfortmæssig forskel de to rejser imellem - og du kan jo bare vælge en afgang med IC-materiel, hvis du ikke ser dig i stand til at benytte RE-materiel - den luksus har passagerne fra Esbjerg ikke !!
Den eneste grund til at det er lykkedes så relativt smertefrit, at udskifte litra MF med litra ER på strækningen til Esbjerg, er at jyderne er et nøjsomt folkefærd, der blot er glad for at det overhovedet et muligt at tage et tog. Jeg husker godt hvordan pendlerne på Sjælland i flere år råbte 'kreaturvogne' efter Bn-materiellet, de råbte så højt og så længe, at DSB til sidst ikke havde andet valg en at skrotte dem overnight - med yderligere materielmangel til følge. Hvis Bn havde kørt i Jylland, var de sikkert stadigvæk i drift.
Så hvorfor skulle IC3 ombygges til at være dårligere?
For at et antal ER-togsæt tog kan ombygges til brug i IC-trafikken, det vil give god mening, når det er DSBs plan at overfører yderligere ER togsæt til landsdelstrafikken - og ER sættene skal formentlig snart igennem en renovering, for ellers begynder de vist at falde fra hinanden, uden det er nødvendigt at benytte værktøj til formålet - de er slidte, rigtig slidte.