Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet (Generelt)

af Danmarks Jernbanemuseum ⌂, Odense, 12/6 2020, 19:00 (1624 dage siden)

Danmarks Jernbanemuseum indsamler et af de første danske elektriske strækningslokomotiver.
I forbindelse med DSB’s planer om indkøb af nye elektriske lokomotiver og den deraf følgende udfasning af aldrende diesel- og el-lokomotiver har museet fået mulighed for at optage EA 3004 i samlingen. På Danmarks Jernbanemuseum er vi meget glade for, at det er lykkedes af få en aftale i stand med DSB om overtagelsen. EA-lokomotivet er en hel central genstand og kilde til forståelse af 1970’ernes og 1980’rnes trafikpolitik.

Der har flere gange været planer om elektrificering af det danske jernbanenet. S-togsnettet fra 1930’erne var den første realisering, og i 1950’erne var det atter på dagsordenen. I 1970’erne blev planer om elektrificering af hovedbanenettet udmøntet i lov om elektrificering af fjernbanerne i Danmark i 1979. Derfor bestilte DSB EA-lokomotiver. De i alt 22 lokomotiver blev bygget ad to omgange – i midten af 1980’erne og begyndelsen af 1990’erne. De første to blev leveret af tyske Henchel und Sohn i Kassel, mens de resterende blev bygget af Scandia i Randers.

I første omgang blev EA-lokomotiverne indsat på de elektrificerede sjællandske strækninger som Kystbanen og Vestbanen i midten af 1980’erne. Fra åbningen af bro- og tunnelforbindelsen over Storebælt førte EA-lokomotiver også godstog fra Sjælland til Fyn og Jylland. I stigende grad blev EA dog udelukkende anvendt til godstog, da persontrafikken blev varetaget af IC3-togene, men EA har også ført internationale nattog frem til nedlæggelsen af disse i 2014. Senest har EA trukket dobbeltdækkertog på sjællandske regionalstrækninger – det gælder også nr. 3004.

Elektrificeringen af banenettet gik imidlertid i stå i 2001, da strækningen mellem Helsingør/København og Padborg var færdig, og DSB satsede fortsat på dieseldrevne tog. I 2014 vedtog et folketingsflertal, at den resterende jernbane i Danmark skulle elektrificeres.

EA-lokomotivet er et vigtigt stykke Danmarkshistorie, der bl.a. repræsenterer historien om den - i forhold til andre lande - langsommelige omlægning til el-drift. Lokomotivets design er udviklet i 1970’erne af DSB, der i arbejdsgrupper udviklede koncepter for fremtidens tog: el- og diesellokomotiver, lyn- og S-tog. Ud af dette kom bl.a. EA og det dieseldrevne ME, som også i deres design har et klart slægtskab.

EA 3004 blev leveret 15/11 1985. Alle lokomotiverne blev navngivet efter berømte arkitekter, ingeniører eller naturvidenskabsfolk, og nr. 3004 fik navnet ”Ole Rømer” – den danske astronom og fysiker (1644-1710).

EA 3004 ankommer tirsdag den 16. juni til Danmarks Jernbanemuseum. Der er planlagt afgang fra København ved middagstid tirsdag den 16. juni. Køreplan for kørslen findes nedenfor. Trækkraften vil være MZ 1401 og museets brune personvogne vil også være med i toget. Vi håber at se så mange som muligt undervejs, men sædvanligt henstiller vi til at man kun færdes indenfor publikumsområder, så den øvrige trafik ikke bliver forstyrret af vores særkørsel.

EA 3004 vil være udstillet på museet i sommerferien foreløbig frem til 9. august, hvor publikum har mulighed for at komme tæt på EA 3004. Herefter skal lokomotivet på magasin. Det er ikke planen at holde lokomotivet køreklart. De tilbageværende fem EA’er kører i dag ikke ret meget, da den aldrende elektronik giver DSB en del udfordringer.

EA 3004 står i helt ny bemaling efter DSB’s nuværende designprogram og bibeholdes som sådan for at bevare autenticiteten og vise hele EA’erens historie fra 1985-2020.

Køreplan:
København G - 12:15
Ny Ellebjerg - 12:16½
Vigerslev - 12:17
Avedøre Havnevej - 12:19½
Kildebrønde - 12:27½
Jersie Fjern - 12:35
Køge Nord - 12:36
Lellinge - 12:38½
Bjæverskov - 12:43½
Ringsted - 12:53½
Fjenneslev - 12:58½
Sorø - 13:02½
Slagelse - 13:11½
Forlev - 13:16½
Korsør - 13:21½
Sprogø - 13:28½
Nyborg - 13:36
Hjulby - 13:39
Ullerslev - 13:42½
Langeskov - 13:45½
Marslev - 13:48½
Odense 13:55

--
Med venlig hilsen

Filip Gram
Enhedsleder, Restaurering og Veterantog
Danmarks Jernbanemuseum

Da vi gerne vil give jer de bedste svar på konkrete henvendelser, vil vi bede om at I fortsat sender os en mail på
info@jernbanemuseet.dk

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af William Skov ⌂, 12/6 2020, 20:16 (1624 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

Hej

Tillykke med nyanskaffelsen.

Kan I lægge køreplanen for Odense - København op også?

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af RasmusR, 12/6 2020, 20:50 (1624 dage siden) @ William Skov

Hej

Tillykke med nyanskaffelsen.

Kan I lægge køreplanen for Odense - København op også?

Det skal vist ikke tilbage... Eller du mener måske resten af toget?

/R

Avatar

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/6 2020, 20:57 (1624 dage siden) @ RasmusR

Hej

Tillykke med nyanskaffelsen.

Kan I lægge køreplanen for Odense - København op også?


Det skal vist ikke tilbage... Eller du mener måske resten af toget?

Næh, men det skal vel fra Odense til København for at hente EA 3004?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af RasmusR, 12/6 2020, 23:08 (1624 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej

Tillykke med nyanskaffelsen.

Kan I lægge køreplanen for Odense - København op også?


Det skal vist ikke tilbage... Eller du mener måske resten af toget?

Næh, men det skal vel fra Odense til København for at hente EA 3004?

Nu er stedord nogle svære nogen, men mit "Det" refererede til EA 3004. Jeg kunne have været mere specifik:

EA 3004 skal vist ikke tilbage til København, når EA 3004 først er kommet til Odense. Men du mente måske resten af det tog, som EA 3004 er oprangeret med på turen fra København til Odense?

/R

Avatar

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af kenkari ⌂, Roskilde, 13/6 2020, 09:49 (1623 dage siden) @ RasmusR

Jeg tror han mener MZ1401 og de brune vogne. De kommer vel fra Odense og skal hente EA3004 i København. Så det er vel køreplanen for Odense-København han spørger efter.

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af William Skov ⌂, 13/6 2020, 19:29 (1623 dage siden) @ kenkari

Jeg tror han mener MZ1401 og de brune vogne. De kommer vel fra Odense og skal hente EA3004 i København. Så det er vel køreplanen for Odense-København han spørger efter.

Præcis :-)

Og den er modtaget af en venlig ligesindet.

Tiderne bør anses som værende vejledende da det er materieltog og kan køre før og efter tid.

Odense afg. 08:00
Nyborg afg. 08:18
Ringsted afg. 09:01
Roskilde ank. 09:24

Roskilde afg. 09:57
København G. ank. 10:22

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af Peer Pedersen, 13/6 2020, 06:47 (1623 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

EA 3004 trak nattoget til Padborg den 8/10-2012. Min bedre halvdel og jeg var med til Dresden.
Turen til Padborg gik uden problemer bortset fra at den vogn hvor vi havde reserveret pladser slet ikke var i toget, stor forvirring det var jo ikke kun os personalet skulle finde plads til. Vi fik plads i en anden vogn mod Köln og måtte ud på en køretur til Hannover hvor vi måtte skifte tog Kl. 2.00 ca. på en meget mørk station hvor vores vogn var indrangeret i et tog mod Berlin ude for enden af en meget mørk perron, her var intet højtaler udkald og ingen medarbejder til at vise vej, jeg fandt vejen og blev vejviser for de mange rejsende der også var blevet vækket og jaget ud af den direkte sovevogn mod Berlin, Dresden, de havde betalt for. En omvej på 157 km. og en meget dårlig service, er bestemt ikke en god reklame.
For os en dårlig start på en ellers, som sædvanlig, dejlig ferie i Dresden og Tjekkiet

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af Keld H. Mikkelsen, 13/6 2020, 13:31 (1623 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

Hvordan bliver oprangeringen..?

Kører 3004 lige efter 1401 eller længere nede i toget..?

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af Erling Pedersen, 13/6 2020, 19:59 (1623 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen

Hejsa.

Bliver vel modsat i disse miljø tider, EA 3004 trækker MZ og stammen.
Efter hvad jeg ved er der køreledning fra GB til Odense ?

Lyder som om den er i revision og derved kan bruges ?
Så kan MZ skubbe den det lille stykke ind på museet.

Mangler de en EA uddannet fører ?

Hilsen Erling.

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af Peter Christensen, 13/6 2020, 20:21 (1623 dage siden) @ Erling Pedersen

Lyder som om den er i revision og derved kan bruges ?

Mig bekendt er det flere måneder siden maskinen har kørt og det er der nok en grund til.
Nok cirka samme grund til at JBM ikke vil gøre den køreklar.
De sidste mange måneder har det været 3020 og 3022, som har kørt. I det tilfælde at hverken 3020 eller 3022 kunne køre, så var 3007 reserven.
3004 og 3010 har jeg ikke set i drift i meget lang tid.

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af Erling Pedersen, 14/6 2020, 10:49 (1622 dage siden) @ Peter Christensen

Hej Peter.

Du har nok ret, men i disse miljøtider, burde EA da køre som aldrig før.
Kører der ikke dobbeltdækker til Århus mere ?

EA skulle da trække unde køreledning, til Fredericia og der kunne en Me så tage over uden for kørelednings området.
Sådan burde det være i disse miljøtider, så vi sviner mindst muligt.

Men nej, Me får lov at svine hele vejen under køreledningen og i tunnellen, nu vi har miljø rigtige maskiner, der kører på miljø venligt vindmølle strøm, hvorfor så ikke bruge dem ?

Hilsen Erling.

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af Peter Linaa, 14/6 2020, 11:39 (1622 dage siden) @ Erling Pedersen

Hej Peter.

Du har nok ret, men i disse miljøtider, burde EA da køre som aldrig før.
Kører der ikke dobbeltdækker til Århus mere ?

Nej, det er vist ca. 3 år eller mere siden, der har kørt DD-tog til Aarhus.

EA skulle da trække unde køreledning, til Fredericia og der kunne en Me så tage over uden for kørelednings området.
Sådan burde det være i disse miljøtider, så vi sviner mindst muligt.

Men nej, Me får lov at svine hele vejen under køreledningen og i tunnellen, nu vi har miljø rigtige maskiner, der kører på miljø venligt vindmølle strøm, hvorfor så ikke bruge dem ?

Hilsen Erling.

M v h
Peter Linaa

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af larsht, 14/6 2020, 13:36 (1622 dage siden) @ Erling Pedersen

Hej Peter.

Du har nok ret, men i disse miljøtider, burde EA da køre som aldrig før.
Kører der ikke dobbeltdækker til Århus mere ?

EA skulle da trække unde køreledning, til Fredericia og der kunne en Me så tage over uden for kørelednings området.
Sådan burde det være i disse miljøtider, så vi sviner mindst muligt.

Men nej, Me får lov at svine hele vejen under køreledningen og i tunnellen, nu vi har miljø rigtige maskiner, der kører på miljø venligt vindmølle strøm, hvorfor så ikke bruge dem ?

ME færdes normalt ikke vest for Storebælt

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af M. Qvist, 14/6 2020, 16:23 (1622 dage siden) @ Erling Pedersen

EA skulle da trække unde køreledning, til Fredericia og der kunne en Me så tage over uden for kørelednings området.

Det gjorde man rent faktisk i slut 90'erne efter broen var åbnet.
En del af IR-togene blev fremført af EA indtil Fredericia, hvor de blev skiftet ud med MZ, der trak stammen resten af vejen til Aarhus / Aalborg.
Man gik dog hurtigt over til at lade ME trække stammen hele vejen, da det sparede rangeringen i Fredericia, plus at det ikke gav meget mening at have en MZ stående kun til at trække de enkelte tog om fredagen og søndagen.
Af samme grund ville det heller ikke give mening at have en ME stående i Fredericia, da der ikke findes andre opgaver til den vest for Storebælt. Hvis du skal have en ME til at køre uden personvogne over Storebælt for at tage imod et EA-fremført tog i Fredericia som kommer samme vej fra, så kan man jo lige så godt lade ME'en trække toget hele vejen. Rent miljømæssigt ville det ikke gøre nogen forskel.

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af pjl, 14/6 2020, 18:37 (1622 dage siden) @ M. Qvist

Man gik dog hurtigt over til at lade ME trække stammen hele vejen, da det sparede rangeringen i Fredericia, plus at det ikke gav meget mening at have en MZ stående kun til at trække de enkelte tog om fredagen og søndagen.

De IR tog trak på 5 MZ'ere i alt (3 Fredericia-Aarhus og 2 Aarhus-Aalborg) fredag og søndag, tror i øvrigt at alle 3 afgange belv forkortet til Aarhus da man indsatte ME, i hvert fald overnattede stammerne i Aarhus i weekenden.

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af sil1207, 14/6 2020, 16:26 (1622 dage siden) @ Erling Pedersen

EA'erne kører ikke meget mere fordi, de er forældede og dyre at holde i stand.

ME'erne kører nu kun hvor der ikke er køreledning (og resten af turen ud) bortset fra de enkelte tilfælde hvor de sendes til Slagelse fordi der mangler køreklare EA.
Desuden bliver alle ME'erne udfaset med overgangen til K22, så vi ikke har store osende diesellokomotiver. Derefter nøjes vi med osende togsæt, hvilket jeg personligt ser som en forbedring.

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af Børge Sundahl, 14/6 2020, 17:37 (1622 dage siden) @ sil1207

Og hvem skal så køre Hendes Majestæt, når hun f. eks skal til Hobr (Trend)?

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af sil1207, 14/6 2020, 17:55 (1622 dage siden) @ Børge Sundahl

Se, det er jo et godt spørgsmål som sikkert ikke har fyldt det største i overvejelserne.

Et tilfældigt skud i tågen kunne være at man kører med EB til Fredericia, og så hyrer en anden operatør til at trække stammen videre, f.eks. DB Cargo med deres MZ, eller Contec. Hvem ved, måske kunne Strukton endda køre den med deres brune MY.

Enten det, ellers kommer Arriva til at indrette en Lint til formålet :-P

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af AndreasM, 14/6 2020, 18:39 (1622 dage siden) @ sil1207

Hvem ved, måske kunne Strukton endda køre den med deres brune MY.

Strukton har ikke nogen brun MY.

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af sil1207, 14/6 2020, 19:09 (1622 dage siden) @ AndreasM

Så må den være udlejet. I hvert fald er der tale om en brun MY med gule "Strukton"-mærkater forpå og bagpå

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af RasmusD, 14/6 2020, 19:49 (1622 dage siden) @ sil1207

Det er 1148, i øvrigt. Den holder i Roskilde lige nu.

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af Niels Munch, 14/6 2020, 19:50 (1622 dage siden) @ sil1207

Er det "den luvslidte" MY 1148, du mener? Den er jf. dette indlæg udlejet til Strukton.

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af larsht, 14/6 2020, 18:41 (1622 dage siden) @ sil1207

Se, det er jo et godt spørgsmål som sikkert ikke har fyldt det største i overvejelserne.

Et tilfældigt skud i tågen kunne være at man kører med EB til Fredericia, og så hyrer en anden operatør til at trække stammen videre, f.eks. DB Cargo med deres MZ, eller Contec. Hvem ved, måske kunne Strukton endda køre den med deres brune MY.

Enten det, ellers kommer Arriva til at indrette en Lint til formålet :-P

Jeg tænker Museumstog.
Det kan jo ikke kaldes kommerciel trafik.....

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af K 564, 14/6 2020, 19:24 (1622 dage siden) @ larsht

Inden I kommer for godt i gang. Salonvogn skal jo nok have el-varme, det er der vist ikke mange af de muligheder, som I nævner, der kan levere.

Hilsner Keld

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af Bent Larsen, Kalundborg, 14/6 2020, 22:00 (1622 dage siden) @ K 564

Hej
S 1 har egen generatoranlæg ? Den kan det hele selv, efter hvad jeg har hørt, men hvor meget følgevognen kan ?
Vh
Bent Larsen

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af mikedk2100, 14/6 2020, 18:45 (1622 dage siden) @ sil1207

Se, det er jo et godt spørgsmål som sikkert ikke har fyldt det største i overvejelserne.

Et tilfældigt skud i tågen kunne være at man kører med EB til Fredericia, og så hyrer en anden operatør til at trække stammen videre, f.eks. DB Cargo med deres MZ, eller Contec. Hvem ved, måske kunne Strukton endda køre den med deres brune MY.

Enten det, ellers kommer Arriva til at indrette en Lint til formålet :-P

Mon ikke det bliver diesellokomotiv hele vejen fra København (eller hvor Daisy nu stiger på). Man kan da ikke byde majestæten, at hun skal gøre holdt i Fredericia bare for at skifte lokomotiv.

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet

af Scharfenberg, 15/6 2020, 13:05 (1621 dage siden) @ mikedk2100

Mon ikke det bliver diesellokomotiv hele vejen fra København (eller hvor Daisy nu stiger på). Man kan da ikke byde majestæten, at hun skal gøre holdt i Fredericia bare for at skifte lokomotiv.

Jeg kender ikke Hendes Majestæts egne præferencer, men når hun tager toget (S1), accepterer hun, at det sker i respekt for den øvrige trafik (kanaltildeling). Lokomotivskift eller ej. Men var det ikke Herning, S1 blev benyttet til for nogle år siden? Med EA i den ene ende og ME i den anden. Det var den dag, hvor Herning trådte ind i det 21. århundrede og fik ellokomotiv :-P

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak