Enhedslisten: En grøn mobilitetsplan kan kickstarte økonomie (Trafikpolitik)
Det er første gang jeg hører om overhaling på hele 3 af S-banens fingre; med budget:
"Men hvis der er vilje til mere, så kan vi lave nogle store forbedringer af S-togsnettet ved at lave overhalingsspor på Linje A (mod Hillerød), Linje H (mod Frederikssund) og Linje E (mod Køge). Her kan bruges godt 9 milliarder kroner."
Poul
“...og mulighed for langt flere afgange i myldretiderne“Kræver det ikke stadig, at der kommer flere tog? Er alle S-tog ikke allerede nu (før corona) ude at køre i myldretiden, og der er stadig pladsmangel? De par minutter korte køretid som overhalingsspor vil give kan da næppe give flere ledige togsæt?
I øvrigt kommer der jo hurtigtog fra København til Køge allerede i 2024, så lige på det stræk er overhalingsspor vel overflødigt?
Kunne alternativet ikke være at skynde sig at få CBTC klart så der kan køre 40 tog i timen gennem røret (i stedet for 30 som det er nu) og dermed have flere afgange men tilgengæld så ikke have lige så mange lange tog.
Man kunne ved alle 3 fingre lave en hurtiglinje hvert 20. minut (3 tog i timen), så 9 tog i timen med alle 3 fingre lagt sammen. Dermed ville totalkapaciteten være 39 tog i timen ud af 40 i stedet for 30 ud af 30 som det er nu.
Mod Hillerød kunne man også forlænge Linje F for ikke at belaste røret så meget.