Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mere tog -mindre fly? (Generelt)

af XAL Olesen, 2/5 2020, 11:30 (1667 dage siden)

Coronakrisen og støtteordinger til flyselskaberne kaster nogle ideer/krav/forslag på bordet. Air France får kun statsstøtte hvis indenlandske ruter under 2½ time nedlægges (forslag).

https://www.railwaygazette.com/news/trains-prioritised-over-planes-in-air-france-rescue... (på engelsk men her er lidt oversat af google translate):

Ifølge finansminister Bruno Le Maire skal en støttepakke på 7 mia. EUR til Air France-forretningen gøres betinget af at begrænse konkurrencen med jernbanetjenester. Dette betyder, at Air France ikke ville have tilladelse til at transportere indenlandske passagerer på flyvninger, der varer under 2 timer og 30 minutter på ruter, hvor der er et klart jernbanealternativ.

Greenpeace er også på banen med et oplæg/krav til SAS der citeres her:

Med det samme forbyder alle ruter, som kan nås med nattog eller med bus eller tog på under seks timer. På sigt bør alle indenrigsruter og korte ruter, der kan nås på relativt få timer, og hvor der findes et mindre klimaskadeligt alternativ, droppes.

Kilde: https://www.greenpeace.org/denmark/vi-arbejder-med/klima/hjaelpepakke-skal-stille-groen...

Jeg har lidt svært ved at se Danmark uden indenrigsfly efter coronakrisen, selv om jeg ikke kunne drømme om at flyve, når der er et tog som alternativ (ejer ikke en bil og har aldrig gjort det).

Mvh
XAL Olesen

Mere tog -mindre fly?

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 2/5 2020, 12:51 (1667 dage siden) @ XAL Olesen

Greenpeace er også på banen med et oplæg/krav til SAS der citeres her:

Med det samme forbyder alle ruter, som kan nås med nattog eller med bus eller tog på under seks timer. På sigt bør alle indenrigsruter og korte ruter, der kan nås på relativt få timer, og hvor der findes et mindre klimaskadeligt alternativ, droppes.

Kilde: https://www.greenpeace.org/denmark/vi-arbejder-med/klima/hjaelpepakke-skal-stille-groen...

Jeg har lidt svært ved at se Danmark uden indenrigsfly efter coronakrisen, selv om jeg ikke kunne drømme om at flyve, når der er et tog som alternativ (ejer ikke en bil og har aldrig gjort det).

Danmark har en geografi som gør at flyet stadig vil være attraktivt, hvis man skal rejse København-Aalborg eller til Bornholm, ellers har toget i stor udstrækningen taget over fra indenrigsflyvning.

Flyvning indenrigs foretages ofte i forbindelse med en rejse videre ud i verden via København, hvor det er ubetinget lettere at checke-in i f.eks. Billund eller Aarhus og så ikke have bekymringer om tog-forsinkelser, der gør at man mister flyet i København - hvor man så selv står med regningen for en ny flybillet.

Jeg frygter mere, at mange fravælger kollektiv trafik over en bred kam, altså ikke kun fly, men også både tog og bus, da det for mange vil være ubekvemt af være for tæt på andre mennesker i den tid som en rejse tager. Det vil kun medfører endnu flere biler på vejene, som mange vil vælge, da men her er 100% sikker på ikke at blive udsat for andre mennesker.

Hvordan det hele ender er svært at spå om, det kommer helt an på, om coronakrisen vil vare 6,12 eller 18 måneder endnu, og hvordan de forskellige restriktioner vil være i den periode og hvilke tiltag der kan tages uden at økonomien ødelægges, f.eks. DSB kan jo ikke i 18 måneder leve med en belægning på kun 50%.

Mere tog -mindre fly?

af Svend, 2/5 2020, 12:51 (1667 dage siden) @ XAL Olesen

Det bliver nok ikke populært:

https://www.cph.dk/4acfbf/globalassets/3.-praktisk/7.-sikkerhedskontrol/pendler/02w_enk...

Bor man f eks i Nordjylland og arbejder i Københavnsområdet, har man et ganske pænt beløb i befordringsfradrag, når man benytter fly:

"Ud over det almindelige befordringsfradrag kan personer få fradrag for dokumenterede udgifter til færge- eller ruteflytransport, der indgår i den normale transportvej mellem hjem og arbejde. Færge- og ruteflyfradraget påføres selvangivelsen sammen med det almindelige befordringsfradrag."

Hertil kommer så den sparede rejsetid .......

--
Svend

Mere tog -mindre fly?

af andersj, Aalborg, 2/5 2020, 13:26 (1667 dage siden) @ Svend

Det bliver nok ikke populært:

https://www.cph.dk/4acfbf/globalassets/3.-praktisk/7.-sikkerhedskontrol/pendler/02w_enk...

Bor man f eks i Nordjylland og arbejder i Københavnsområdet, har man et ganske pænt beløb i befordringsfradrag, når man benytter fly:

"Ud over det almindelige befordringsfradrag kan personer få fradrag for dokumenterede udgifter til færge- eller ruteflytransport, der indgår i den normale transportvej mellem hjem og arbejde. Færge- og ruteflyfradraget påføres selvangivelsen sammen med det almindelige befordringsfradrag."

Hertil kommer så den sparede rejsetid .......

Men hvor mange pendler dagligt og hvor mange er forretningsrejsende + fritidsrejsende? Sådan et årskort koster jo trods alt 150.000 kr. kontant.

Weekendpendlere får jo ikke fradrag, da man jo skal have bopæl der hvor de opholder sig mest.

Timemodellen vil nok ikke slå indenrigs Aalborg-København ihjel, men det bliver meget begrænset drift alá Aarhus-København i dag.

--
Mvh Anders

Mere tog -mindre fly?

af mikedk2100, 2/5 2020, 14:12 (1666 dage siden) @ andersj

Men hvor mange pendler dagligt og hvor mange er forretningsrejsende + fritidsrejsende? Sådan et årskort koster jo trods alt 150.000 kr. kontant.

Weekendpendlere får jo ikke fradrag, da man jo skal have bopæl der hvor de opholder sig mest.

Timemodellen vil nok ikke slå indenrigs Aalborg-København ihjel, men det bliver meget begrænset drift alá Aarhus-København i dag.

Antallet af pendlere fremgår ikke ligefrem af deres hjemmeside. Men de havde på indenrigsflyvning til/fra Aalborg godt 785.000 passagerer i 2019. Det er så al indenrigsflyvning og ikke kun til/fra København. Før Covid-19 havde de 16 afgange på en hverdag fra Aalborg til København (og vel tilsvarende retur).

Og de 16 afgange er vel i "fri drift", sådan at man kan regne med, at der faktisk er brug for dem? Modsat DSB, der er kontraktligt forpligtet til at køre X antal tog mellem Aalborg og København dagligt.

Hvor mange rejser med DSB på et år fra Aalborg til København?

Mere tog -mindre fly?

af Jens Hansen, 2/5 2020, 14:44 (1666 dage siden) @ andersj


Timemodellen vil nok ikke slå indenrigs Aalborg-København ihjel, men det bliver meget begrænset drift alá Aarhus-København i dag.

Med Kattegat og 2 timer København - Aalborg, så er indenrigs Aalborg død.

JH

Mere tog -mindre fly?

af OnkelJørn, 2/5 2020, 17:31 (1666 dage siden) @ Jens Hansen


Timemodellen vil nok ikke slå indenrigs Aalborg-København ihjel, men det bliver meget begrænset drift alá Aarhus-København i dag.


Med Kattegat og 2 timer København - Aalborg, så er indenrigs Aalborg død.

JH

Hvis det nogensinde sker.

Mere tog -mindre fly?

af ThomasTT, 3/5 2020, 13:50 (1665 dage siden) @ Jens Hansen


Timemodellen vil nok ikke slå indenrigs Aalborg-København ihjel, men det bliver meget begrænset drift alá Aarhus-København i dag.


Med Kattegat og 2 timer København - Aalborg, så er indenrigs Aalborg død.

JH

Næppe. Man er nødt til at se på de konkrete forhold, og eftersom både kbh og aalborg har særdeles bynære lufthavne vil luftfarten formentlig stadig være konkurrencedygtig på den strækning. En del pendlere vil rejse via aalborg lufthavn, hvad enten de skal med tog eller fly, og vil næppe alle vælge toget, når de kan flyve direkte helt ind til metroen. På andre ruter kan situationen være anderledes selv med lange rejsetider.

Hertil kommer, at selv hvis kattegatbroen blev vedtaget i næste uge, kommer der til at gå så mange år, at det næsten virker ligegyldigt for diskussionen

Mere tog -mindre fly?

af danchr, 2/5 2020, 15:01 (1666 dage siden) @ andersj

Timemodellen vil nok ikke slå indenrigs Aalborg-København ihjel, men det bliver meget begrænset drift alá Aarhus-København i dag.

En hurtig søgning viser at der, under normale omstændigheder, er otte daglige afgange til Århus sammenlignet med seksten til Ålborg. Sådan cirka. Jeg vil mene at otte er lidt mere end “meget begrænset drift” :)

Timemodellen ville sikkert reducere indenrigsflyvning fra begge byer kraftigt, og måske være nådesstødet der lukker Tirstrup, men den eneste mulighed for at eliminere det helt er nok en ny forbindelse via Samsø.

To timer ville gøre tog næsten lige så hurtige som fly, men som man kan se i dag er tre timer ikke helt nok til at eliminere flyvning helt.

Avatar

Mere tog -mindre fly?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/5 2020, 03:19 (1666 dage siden) @ danchr

En hurtig søgning viser at der, under normale omstændigheder, er otte daglige afgange til Århus sammenlignet med seksten til Ålborg. Sådan cirka. Jeg vil mene at otte er lidt mere end “meget begrænset drift” :)

De 16 til Ålborg - stopper de ikke i Århus? Det giver 24 tog til Århus i min regnebog.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Mere tog -mindre fly?

af Thorbjørn, 3/5 2020, 04:14 (1666 dage siden) @ Michael Deichmann

En hurtig søgning viser at der, under normale omstændigheder, er otte daglige afgange til Århus sammenlignet med seksten til Ålborg. Sådan cirka. Jeg vil mene at otte er lidt mere end “meget begrænset drift” :)

De 16 til Ålborg - stopper de ikke i Århus? Det giver 24 tog til Århus i min regnebog.

De 16 til Ålborg kommer ikke i nærheden af Århus, det er en omvej, og mellemlandinger koster.;-)

Avatar

Mere tog -mindre fly?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/5 2020, 03:00 (1665 dage siden) @ Thorbjørn

En hurtig søgning viser at der, under normale omstændigheder, er otte daglige afgange til Århus sammenlignet med seksten til Ålborg. Sådan cirka. Jeg vil mene at otte er lidt mere end “meget begrænset drift” :)

De 16 til Ålborg - stopper de ikke i Århus? Det giver 24 tog til Århus i min regnebog.


De 16 til Ålborg kommer ikke i nærheden af Århus, det er en omvej, og mellemlandinger koster.;-)

Nåh, det var flyafgange? Ha! Jeg troede det var tog :-D

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Svenska-lok
Rangerlokomotiv litra ML
Rangerlokomotiv litra ML

I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak