Så kom Trafikverket med rapporten om nattog sydpå (Trafikpolitik)
Man vil gerne køre Malmø - Køln - Bryssel til at starte med.
Snälltågets planer att från 2021 köra nattåg Stockholm–Malmö–Köpenhamn–Hamburg–Berlin ökar dock konkurrensen.
Det er dog værd at bemærke at en forudsætning er aftaler med Danmark, Tyskland og Belgien om nattog.
Især i forhold til Tyskland er man ikke særlig optimistisk.
Så mere sandsynligt er 2022 eller 2023.
Malmö-Köln-Bruxelles er et tog man vil øge tilskud til, og køre i samarbejde med de statslige jernbaneselskaber. Den tyske transportminister Alexander Scheuer er umiddelbart positiv overfor nattog, så længe tyskerne ikke selv skal finansiere vogne. Deutsche Bahn er også blevet mere positiv overfor at samarbejde om nattog - altså stille lokomotiv, personale og salgskanaler til rådighed.
Snälltåget kører for egen regning i fri trafik, så citatet er en konstatering og ikke et ønske da der allerede er søgt kanaler for 2021 og færgen Trelleborg-Sassnitz jo er væk.
--
Mvh Anders