Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Så kom Trafikverket med rapporten om nattog sydpå (Trafikpolitik)

af XAL Olesen, 27/4 2020, 22:57 (1671 dage siden)

https://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/Nationellt/2020-04/slutredovisning-av-regeri...

Man vil gerne køre Malmø - Køln - Bryssel til at starte med.

På en selve Slutrapporten står der på side 4 (af 134 sider) følgende:

Snälltågets planer att från 2021 köra nattåg Stockholm–Malmö–Köpenhamn–Hamburg–Berlin ökar dock konkurrensen.

Der er sikkert mange andre spændende detaljer i rapporten.

På svensk. God læselyst.

Så kom Trafikverket med rapporten om nattog sydpå

af Pyloriis, 28/4 2020, 08:13 (1670 dage siden) @ XAL Olesen

Man vil gerne køre Malmø - Køln - Bryssel til at starte med.


Snälltågets planer att från 2021 köra nattåg Stockholm–Malmö–Köpenhamn–Hamburg–Berlin ökar dock konkurrensen.

Det er dog værd at bemærke at en forudsætning er aftaler med Danmark, Tyskland og Belgien om nattog.
Især i forhold til Tyskland er man ikke særlig optimistisk.
Så mere sandsynligt er 2022 eller 2023.

Så kom Trafikverket med rapporten om nattog sydpå

af andersj, Aalborg, 28/4 2020, 08:35 (1670 dage siden) @ Pyloriis

Man vil gerne køre Malmø - Køln - Bryssel til at starte med.


Snälltågets planer att från 2021 köra nattåg Stockholm–Malmö–Köpenhamn–Hamburg–Berlin ökar dock konkurrensen.

Det er dog værd at bemærke at en forudsætning er aftaler med Danmark, Tyskland og Belgien om nattog.
Især i forhold til Tyskland er man ikke særlig optimistisk.
Så mere sandsynligt er 2022 eller 2023.

Malmö-Köln-Bruxelles er et tog man vil øge tilskud til, og køre i samarbejde med de statslige jernbaneselskaber. Den tyske transportminister Alexander Scheuer er umiddelbart positiv overfor nattog, så længe tyskerne ikke selv skal finansiere vogne. Deutsche Bahn er også blevet mere positiv overfor at samarbejde om nattog - altså stille lokomotiv, personale og salgskanaler til rådighed.

Snälltåget kører for egen regning i fri trafik, så citatet er en konstatering og ikke et ønske da der allerede er søgt kanaler for 2021 og færgen Trelleborg-Sassnitz jo er væk.

--
Mvh Anders

Så kom Trafikverket med rapporten om nattog sydpå

af HLA7, 28/4 2020, 08:37 (1670 dage siden) @ andersj

Vanvittigt at "give tilskud" til driften

Så kom Trafikverket med rapporten om nattog sydpå

af Jens Hansen, 28/4 2020, 08:46 (1670 dage siden) @ HLA7

Hvis Snälltåget kommer igang med kørsel igennem Danmark som fri operatør, vil det så være i strid med EU regler, at give tilskud til en konkurrerende operatør?

JH

Avatar

Så kom Trafikverket med rapporten om nattog sydpå

af mss ⌂, 28/4 2020, 16:43 (1670 dage siden) @ HLA7

Vanvittigt at "give tilskud" til driften

For hvem?

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Så kom Trafikverket med rapporten om nattog sydpå

af Svend, 28/4 2020, 11:43 (1670 dage siden) @ andersj

Malmö-Köln-Bruxelles er et tog man vil øge tilskud til, og køre i samarbejde med de statslige jernbaneselskaber.

.
DSB har ellers ingen fremtrædende rolle i Trafikverkets rapport. Tvært imod!

--
Svend

Så kom Trafikverket med rapporten om nattog sydpå

af Niclas007, 28/4 2020, 11:53 (1670 dage siden) @ Svend

Kunne måske være en fordel for DSB, de behøvede vel ikke investere i materiellet, Men skulle måske stille personale til rådighed?

Personligt syntes jeg det er en fremragende ide, så (hvis man ellers kan blive enig om hvor I københavns området man skal. optage passagerer, samt evt Odense og måske Kolding.Under hensyn til sovende passagerer i toget Lokomotivskifte kunne måske komme på tale, men OK lad nu toget og materiellet blive bestilt først.

mvh'

Niklas

Så kom Trafikverket med rapporten om nattog sydpå

af Peter Christensen, 28/4 2020, 12:04 (1670 dage siden) @ Svend

DSB har ellers ingen fremtrædende rolle i Trafikverkets rapport. Tvært imod!

Skulle DSB da have det?
Hvorfor kan andre ikke køre passagertog i Danmark?
Hvorfor skal DSB absolut rodes ind i nattogs-snakken?
DSB stopped jo selv med nattog for år tilbage med henvisning til skidt økonomi, så hvorfor tvinge DSB tilbage til en fuser?

Jeg bemærker ligeledes, at initiativerne omkring nattog ikke kommer fra DSB, så ingen grund til at involvere DSB. Lad dog andre som gerne vil komme til.

Så kom Trafikverket med rapporten om nattog sydpå

af Niclas007, 28/4 2020, 12:12 (1670 dage siden) @ Peter Christensen

Det har du ret i Lad andre trafikselskaber klare den trafik, jeg tror da der er en del danskere der ville hilse et sådant tog velkommen. Velsagens også Snälltogets tog, når der er åbnet op for grænserne igen.

mvh

Niklas

Så kom Trafikverket med rapporten om nattog sydpå

af Jens Hansen, 28/4 2020, 12:39 (1670 dage siden) @ Niclas007

Umiddelfart virker det som om, at kravene om DSBs deltagelse i denne og andre tiltag, kommer fra Transportministeren?

JH

Så kom Trafikverket med rapporten om nattog sydpå

af XAL Olesen, 28/4 2020, 14:16 (1670 dage siden) @ Jens Hansen

Umiddelfart virker det som om, at kravene om DSBs deltagelse i denne og andre tiltag, kommer fra Transportministeren?

JH

Han og de fleste partier har den 1/4 2020 jo bevilget kr. 5 mio for undersøge noget om svenske nattog gennem Danmark:

https://politiken.dk/rejser/art7737767/Danmark-afs%C3%A6tter-penge-til-svensk-nattogspr...

i artiklen bliver DSB specifikt nævnt:

»Udmøntningen skal drøftes både i arbejdsgruppen og med DSB således, at vi sikrer, at den samlede finansiering på tværs af landene giver mest mulig nattog for pengene«, lyder det i et mailsvar til Politiken

Avatar

Så kom Trafikverket med rapporten om nattog sydpå

af mss ⌂, 28/4 2020, 16:45 (1670 dage siden) @ XAL Olesen

Umiddelfart virker det som om, at kravene om DSBs deltagelse i denne og andre tiltag, kommer fra Transportministeren?

JH


Han og de fleste partier har den 1/4 2020 jo bevilget kr. 5 mio for undersøge noget om svenske nattog gennem Danmark:

https://politiken.dk/rejser/art7737767/Danmark-afs%C3%A6tter-penge-til-svensk-nattogspr...

i artiklen bliver DSB specifikt nævnt:

»Udmøntningen skal drøftes både i arbejdsgruppen og med DSB således, at vi sikrer, at den samlede finansiering på tværs af landene giver mest mulig nattog for pengene«, lyder det i et mailsvar til Politiken

Ja det fatter jeg så ikke. Hvad hulen har DSB med det at gøre? Medmindre man vil have penge fra den danske stat til driften er der da ingen grund til at involvere andre end Banedanmark.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Så kom Trafikverket med rapporten om nattog sydpå

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/4 2020, 17:06 (1670 dage siden) @ mss


Ja det fatter jeg så ikke. Hvad hulen har DSB med det at gøre? Medmindre man vil have penge fra den danske stat til driften er der da ingen grund til at involvere andre end Banedanmark.

Mon ikke den hurtigste måde at få løst problemet med trækkraft til togene (uden senere at skulle investere i ERTMS på Hector Rails lokomotiver, og dermed risikere en klage fra de andre godsoperatører) er at ombygge et par af DSBs Vectroner til kørsel Tyskland - Danmark - Sverige, og det er dén ide man forsøger at få finansieret.

Så kom Trafikverket med rapporten om nattog sydpå

af Svend, 28/4 2020, 17:43 (1670 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Ja det fatter jeg så ikke. Hvad hulen har DSB med det at gøre? Medmindre man vil have penge fra den danske stat til driften er der da ingen grund til at involvere andre end Banedanmark.


Mon ikke den hurtigste måde at få løst problemet med trækkraft til togene (uden senere at skulle investere i ERTMS på Hector Rails lokomotiver, og dermed risikere en klage fra de andre godsoperatører) er at ombygge et par af DSBs Vectroner til kørsel Tyskland - Danmark - Sverige, og det er dén ide man forsøger at få finansieret.

.
Læser (skimmer) man rapporten igennem, ser man at DSB ikke har en særlig fremtrædende rolle.

--
Svend

Avatar

Så kom Trafikverket med rapporten om nattog sydpå

af mss ⌂, 28/4 2020, 20:00 (1670 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Mon ikke den hurtigste måde at få løst problemet med trækkraft til togene (uden senere at skulle investere i ERTMS på Hector Rails lokomotiver, og dermed risikere en klage fra de andre godsoperatører) er at ombygge et par af DSBs Vectroner til kørsel Tyskland - Danmark - Sverige, og det er dén ide man forsøger at få finansieret.


Jo, det lyder som en mulig grund.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Så kom Trafikverket med rapporten om nattog sydpå

af Svend, 29/4 2020, 00:12 (1670 dage siden) @ mss

Mon ikke den hurtigste måde at få løst problemet med trækkraft til togene (uden senere at skulle investere i ERTMS på Hector Rails lokomotiver, og dermed risikere en klage fra de andre godsoperatører) er at ombygge et par af DSBs Vectroner til kørsel Tyskland - Danmark - Sverige, og det er dén ide man forsøger at få finansieret.

Jo, det lyder som en mulig grund.

.
Det er sjovt som fokus hele tiden er på, at det skal være danske lokomotiver der anvendes som trækkraft :-)
Men det omtaler rapporten ikke, nærmest tværtom. I det hele taget er den bedste forudsætning for at kommentere (og digte videre) på rapporten, at man har læst den.

--
Svend

Så kom Trafikverket med rapporten om nattog sydpå

af esni, Frederikssund, 29/4 2020, 10:15 (1669 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Ja det fatter jeg så ikke. Hvad hulen har DSB med det at gøre? Medmindre man vil have penge fra den danske stat til driften er der da ingen grund til at involvere andre end Banedanmark.


Mon ikke den hurtigste måde at få løst problemet med trækkraft til togene (uden senere at skulle investere i ERTMS på Hector Rails lokomotiver, og dermed risikere en klage fra de andre godsoperatører) er at ombygge et par af DSBs Vectroner til kørsel Tyskland - Danmark - Sverige, og det er dén ide man forsøger at få finansieret.

DK-STM i Hectors lokomotiver er vel kun et problem, hvis Trafikverket betaler?

--
Eskild

Så kom Trafikverket med rapporten om nattog sydpå

af mikkelwf, 28/4 2020, 17:07 (1670 dage siden) @ mss

Det er vel DSB og ikke Banedanmark der skal trække med vognene?

Hvad Banedanmark angår skal de jo ikke rigtig lave noget - sporet er der jo allerede.. :)

Så kom Trafikverket med rapporten om nattog sydpå

af Peter Christensen, 28/4 2020, 17:43 (1670 dage siden) @ mikkelwf

Hvad Banedanmark angår skal de jo ikke rigtig lave noget - sporet er der jo allerede.. :)

Der skal vel stadig findes en kanal til toget?
Dén kan BDK ikke slippe for.
Så er det bare hvor meget den siamesiske søster DSB vil blande sig i processen.

Så kom Trafikverket med rapporten om nattog sydpå

af Svend, 28/4 2020, 17:49 (1670 dage siden) @ Peter Christensen

Så er det bare hvor meget den siamesiske søster DSB vil blande sig i processen.

.
Hvis du tror at DSB får lov til at bestemme alt, tager du grueligt fejl. Men selvfølgelig er der et fornuftig samarbejde, ligesom der er med de øvrige operatører.

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak