Så ryger bn vogne
Ja er lige kørt forbi sydhavnen og næsten alle vogne var smidt sammen i en stamme så kommer et meget langt togsæt over Sjælland iaften på vej til skrot.. Er vel mindst 15-20 vogne hvis ikke mere
Ja er lige kørt forbi sydhavnen og næsten alle vogne var smidt sammen i en stamme så kommer et meget langt togsæt over Sjælland iaften på vej til skrot.. Er vel mindst 15-20 vogne hvis ikke mere
Hej
Hvor skal de hen og skrottes?
--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk
Vognene skal antageligvis til Stena Jern & Metal i Herning
man har man så droppet af bevare nogle vogne til særtoge feks festival tog som ellers var planen da de blev udrangeret i August?
men det er jo efter hånden også en misserabel stand vogene er i..
Sydhavnen er ikke det bedste valg af opbevare tog matriel,
af dømme ud fra vogenes udsene.
Der jo ikke en eneste kvardratmeter tilbage som ikke er malet..! plus nogle af vinduerne er itu
Det er korrekt at der skal en masse Bn vogne til Herning her i aften. Det skulle være MZ 1401 der skulle trælle læsset
--
Mange hilsner fra Jacob
Lokomotivfører
Farvel og tak.
Enkelte vognplader er reddet for eftertiden
--
Svend
hvor mange BN vogne er gemt af vejen til fremvisning i fremtiden mon? vel maks 1 stk og vel ingen styrevogne
Det var nu ellers gode vogne og et fremskridt i forhold til CL. Vedlagt et billede af spritny Bn 741 ved Otto Bussesvej. Komforten i sådan en vogn var vel lidt bedre end IC 4, men det var også ganske fint for 40 år siden.
Der er en styrevogn i den nordlige ende af Nykøbing Falster station. Den skulle have været hentet fra Nykøbing i dag, men transporten blev aflyst.
Pass. Rg kl. 21.50 med MZ 1401 i front for 24 vogne tror jeg jeg fik det til i mørket.
lidt skidt man har valgt et så ufotogent tidspunk
lidt skidt man har valgt et så ufotogent tidspunk
Måske men der skulle jo også lige være plads til at 1401 kunne løbe de 24 vogne om! Det var lidt nemmere da man kunne køre direkte til/fra Gb..
Efter hvad jeg hører, kørte toget også uden tændte slutsignaler. Vi må håbe at bremsene virkede ......
--
Svend
Mon ikke der har været refleks-slutplader på vognene. Man kan jo heller ikke ligefrem forvente at der er strøm på vognenes batterier, så man kan benytte de indbyggede slutlygter. Og selvfølgelig virker bremserne da som de skal, det forlyder jo at bremseprocenten skal være mindst 50% eller derover, for at vognene må fragtes på det danske skinnenet
--
Mange hilsner fra Jacob
Lokomotivfører
Slutlygterne var tændt på flere af vognene, der var sågar lys i en styrevogn
En laaang stamme med Bn vogne og en enkelt Bns midt i stammen er ankommet til Hr engang i nattens løb.
Venlige hilsner
Søren
Jeg tror nu nok der holder et par stykker ved Museumstog i Randers som bevares for eftertiden.
Slutlygterne var tændt på flere af vognene, der var sågar lys i en styrevogn
Ja, det har sikkert se festligt ud, men det havde jo været ganske smart, om også slutlyste på den bageste vogn havde virket.
--
Svend
En nærmere optælling viser 18 Bn og 6 Bns.
Venlige hilsner
Søren
En nærmere optælling viser forhåbentlig ingen Bns men enten ABns eller ADns-e
Du har selvfølgelig ret. Jeg tænkte på at de oprindeligt i en fjern fortid hed Bns. Iøvrigt er al litrering overmalet.
Venlige hilsner
Søren
Det er forhåbentlig første og sidste gang jeg er glad for at slippe af med noget gammelt l....
Håber aldrig man skal se dem igen. Trist af skulle sige det
Det er forhåbentlig første og sidste gang jeg er glad for at slippe af med noget gammelt l....
Håber aldrig man skal se dem igen. Trist af skulle sige det
Godt for dig. Jeg vil nu savne dem, da siddekomforten var ganske god (navnlig når der ikke sad nogen overfor én ...), idet sæderne var bredere og ikke så hårde som i eksempelvis dobbeltdækkerne. Det var de sidste vogne, hvor vinduerne kunne åbnes, hvilket man som jernbanerejsenyder sætter pris på at kunne. Og sauna-tilstande som i nyere tog med defekt klimaanlæg var der så ikke risiko for. Endelig kunne vognene jo ikke gøre for, at vedligeholdelsesniveauet i de sidste par år var temmeligt beskedent.
Det er forhåbentlig første og sidste gang jeg er glad for at slippe af med noget gammelt l....
Håber aldrig man skal se dem igen. Trist af skulle sige det
Godt for dig. Jeg vil nu savne dem, da siddekomforten var ganske god (navnlig når der ikke sad nogen overfor én ...), idet sæderne var bredere og ikke så hårde som i eksempelvis dobbeltdækkerne. Det var de sidste vogne, hvor vinduerne kunne åbnes, hvilket man som jernbanerejsenyder sætter pris på at kunne. Og sauna-tilstande som i nyere tog med defekt klimaanlæg var der så ikke risiko for. Endelig kunne vognene jo ikke gøre for, at vedligeholdelsesniveauet i de sidste par år var temmeligt beskedent.
enig hvis man have veligeholdt og rengjort vogene mere grundigt ude som inde have man haft nogle okay vogne og så længe der er pænt er kunderne ikke så tilbøjlige til af dømme det som noget gammelt l**t
Du har nok ret. Det var nok denmanglende vedligeholdelse, for de var da rimelige nok i 71 da de dukkede op på Kystbanen.
Men ikke dest mindre var de en katastrofe til sidst
Du har nok ret. Det var nok denmanglende vedligeholdelse, for de var da rimelige nok i 71 da de dukkede op på Kystbanen.
Men ikke dest mindre var de en katastrofe til sidst
Måske skal man også tænke lidt på hvad man sammenlignede dem med til forskellig tid. Da de var nye blev de sammenlignet med B-vogne, som jo var dagens standard indenfor nyere vogne. Der var ligeså lidt/meget larm som i disse, god plads, nemmere at komme hurtigt ud og ind af. I de mellemliggende 20 år kom de katastrofale/ gode gamle/ forsinkede/ skandaløse/ epokegørende IC3 og IR4 på banen. Og MR. Og 3.-4. gen. S-tog. Med en efter jernbaneforhold voldsom accelleration, luftaffjedring og computerberegnet lyddæmpning. Hvis man ikke har oplevet dette skift kan man ikke bebrejdes at kalde Bn-familiens komfort dårlig, men de var faktisk i den komfortable ende da de var nye. Har i alle glemt at det faktisk var nødvendigt at råbe til hinanden når man rejste med tog og at selv i den forreste vogn var det nødvendigt at åbne vinduerne for at få lidt GM-lyd ind i vognen...
Nold
Hej Henrik
Jeg er gammel nok til at have kært med Bn vognene i regionaltogene og jeg mener klart at det var nogle gode nærtrafikvogne. Og som du selv skriver så var komforten meget bedre end i moderne tog, som typisk har hårde sæder! Og så er der jo det der med at man ikke kan åbne vinduer i moderne tog, for de har jo klimaanlæg..
Jeg synes også at det er (var!)rart at kunne åbne vinduet så man kan få lidt frisk luft ind. Eller og sige farvel/ tale med en på perronen, der har fulgt en til toget, indtil toget sætter igang.
Egentlig synes jeg moderne tog, f.eks IC3 togetsættet minder mere om et fly, da den har storrum istedet for kupé'er. Det giver togene et fly-agtigt præg synes jeg altså! Men IC3'eren mangler så bare vinger jet-motorer, haleror
Stod det til mig sklle alle tog have kupé'er istedet for storrum, så kunne man slippe for den trfik der altid er i midtergangen..
Hilsen
Peter
rettelse:
Mente at jeg er gammel nok til at have kørt med Bn vognene før de blev for nedslidte pga manglende vedligeholdelse.
Hilsen
Peter
Her er den på video, da den kører igennem Ringsted, og andre toge der kom inden.
http://www.youtube.com/watch?v=URdtQ0lIoQE
Mvh Kasper Pedersen
imorges holdt der 10 vogne ca tilbage, de var væk kl 17 idag da jeg tog hjem, nogen som ved mere..
Hvor ??? og hvilke vogne ??
Fra goodsbanegården..
holdt som sagt vogne der imorges og de var væk da jeg tog hjem fra jobbet idag...
Jeg syntes nu heller ikke, de er så ringe, som nogen vil gøre dem til. Bn og B især kunne godt have været brugt længere endnu. Hvis man havde renoveret dem en smule, med nogle friske fjedre i sæderne og man så ikke havde sparet vedligeholdelsen væk, så kunne de have været i brug endnu. Event18uelt opgraderet til 160 km/t. Jeg syntes bare jeg kan huske noget om at skulle man have en god plads i et intercity, så var det om at finde en Bg, da den havde det bedste løb i sporet og de bedste sæder.
Den virkelige årsag til at man solgte dem til Iran var det ikke pga. asbest?
mvh
Thomas
Stod det til mig sklle alle tog have kupé'er istedet for storrum, så kunne man slippe for den trfik der altid er i midtergangen..
Tiden er rendt fra kupévogne. Jeg tror som samfundet har udviklet sig med hærværk og vold, så vil du ikke få nogen fagforening til at godkende sådanne vogne til en arbejdsplads for personale. Allerede den dag i dag med tryghedsbemanding i visse regionaltogsløb, er det jo desværre ikke unormalt med knuste inderruder, affyrede brandslukkere og vold mod personalet.
Saa konklussionen må vel være, at Bn var ok i begyndelsen, men pga manglende vedligeholdelse en pestilens til sidst.
Mine sure bemærkninger gik jo også på den sidste periode.
(bortset fra det savner jeg nu også sidegangsvognene, og vi er jo nogle der stadif husker 1.klassekrigen om AL contra AC mf)
http://groups.google.com/group/dk.fritid.jernbaner/browse_thread/thread/e4fbc9fbab65571d#
Bliver skrevet her de bare skal opbevares her da man har pladsen her..
DB's nærtrafikvogne er stadig i drift, også selvom nogle af dem er ældre end vores Bn vogne.
Det med støj-generne kunne nemt være blevet løst, hvis man ligesom DB skiftede klods-bremserne ud med skive-bremser, ligesom vi har på DD-vognene.
Derefter skulle der indsættes nye vinduer, air-condition, nye automatiske skydedøre. samt nye sæder. (enten IR4 sæder eller DD-sæder)
Dyrt? Ja, men jeg vil gerne se hvor dyr sådan en renovering ville have været i forhold til de forsinkede IC4 togsæt.
Det er ikke engang kun DB. Storset ALLE europæiske lande har kunne finde ud af, at renovere deres gamle materiel.
I Ungarn kører der vogne rundt fra 60'erne, som nærmest fremstår som nye fordi man har total-renoveret dem, og de kører mere lydløst end et togsæt!.
DD piver efterhånden lige så meget som BN vogne, så den er jeg ikke enige i.. det er faktisk rigtigt slemt lige for tiden..
DB's nærtrafikvogne er stadig i drift, også selvom nogle af dem er ældre end vores Bn vogne.
Det med støj-generne kunne nemt være blevet løst, hvis man ligesom DB skiftede klods-bremserne ud med skive-bremser, ligesom vi har på DD-vognene.
Derefter skulle der indsættes nye vinduer, air-condition, nye automatiske skydedøre. samt nye sæder. (enten IR4 sæder eller DD-sæder)
Dyrt? Ja, men jeg vil gerne se hvor dyr sådan en renovering ville have været i forhold til de forsinkede IC4 togsæt.Det er ikke engang kun DB. Storset ALLE europæiske lande har kunne finde ud af, at renovere deres gamle materiel.
I Ungarn kører der vogne rundt fra 60'erne, som nærmest fremstår som nye fordi man har total-renoveret dem, og de kører mere lydløst end et togsæt!.
lige min mening..! har set nogle af de tyske Nærtrafikvogne (dog desværre ikke inde fra) men de fremstår pæne og indbydene udefra også selv om de gamle
men hvorfor DSB ikke gjorde sådan er jo nok den gamle sang om skiftende trafik politik og en forblændelse af togsæt.
En udløber af denne begejstring er nu af aldrende ME´er okser rundt med tunge lejede DD vogne på sjælland og MF stadigvæk er grundstammen i landstrafikken..!
DB's nærtrafikvogne er stadig i drift, også selvom nogle af dem er ældre end vores Bn vogne.
Det med støj-generne kunne nemt være blevet løst, hvis man ligesom DB skiftede klods-bremserne ud med skive-bremser, ligesom vi har på DD-vognene.
Derefter skulle der indsættes nye vinduer, air-condition, nye automatiske skydedøre. samt nye sæder. (enten IR4 sæder eller DD-sæder)
Dyrt? Ja, men jeg vil gerne se hvor dyr sådan en renovering ville have været i forhold til de forsinkede IC4 togsæt.Det er ikke engang kun DB. Storset ALLE europæiske lande har kunne finde ud af, at renovere deres gamle materiel.
I Ungarn kører der vogne rundt fra 60'erne, som nærmest fremstår som nye fordi man har total-renoveret dem, og de kører mere lydløst end et togsæt!.
Mon ikke også at man havde valgt at renovere dem, hvis man havde vist at vi i 2011 stadig ikke havde IC4 i normal drift? Efter planen skulle alle Bn, ME og MR forlængst være smeltet om til cykler og radiatorer, mens spaghettien gled rundt i det danske landskab.
Men lad mig så med at samme slå fast, at de tyske renoverede Bn vogne heller ikke just er populære blandt passagerne, og faktisk også på hastigt retur. Alene i Nordtyskland skal man være heldig for at spotte Bn vogne, da de alle er erstattet af DD-materiel, selv i myldretiden! Jeg ville også gerne se hvordan de ville få plads til alle de pass. i Bn vogne på Fx. Hamburg-Bad Oldesloe-Lübeck hvor der hver time fra tidlig morgen til sen aften kører 17 fyldte DD-vogne fordelt på 3 tog i timen hver vej! Se det kalder jeg en pendlerstrækning!
Hej
Og hvordan var Al vognene så at køre med i forhold til de gamle Ac vogne?
Kunne være interessant at få en beskrivelse af, da jeg aldrig har kørt med Al! Er født for sent...
Al vognene blev ombygget med nye gavle med gummivulster i starten af 80'ern, vistnok...
Hilsen
Peter
Jeg vil så også sige at Hamburg og Holstein områdets Bn-vogne ikke just hørte til de bedste. Der var ihvertfald stor forskel på dem jeg kørte med der, og så dem jeg kørte med nede i Bayern.
Hamburg var generelt dårlige til at vedligeholde deres vogne. Mange af dem have heller ikke fået monteret skivebremser og larmede af h****** til. Plus at de indvendigt var møg beskidte og efterladt til alverdens hærværk.
Dem der kører rundt i det sydelige Tyskland derimod, var virkelig pæne og lå godt i sporet. Jeg mener også at ALEX har overtaget et par stykker.
Mange af IC-togene i Tyskland består jo også af ældre materiel. Bm vognene er godt nok ikke i drift længere, men en stor del af IC-flåden består af renoverede InterRegio vogne bla. fra DDR. Disse er også blevet ganske komfortable.
Mon ikke også at man havde valgt at renovere dem, hvis man havde vist at vi i 2011 stadig ikke havde IC4 i normal drift? Efter planen skulle alle Bn, ME og MR forlængst være smeltet om til cykler og radiatorer, mens spaghettien gled rundt i det danske landskab.
Enhver organisation, også DSB, må løbende tilpasse sine planer til virkeligheden, men i dette tilfælde virker det som om DSB har haft lidt for stor tillid til sine egne planer - og Ansaldos kompetancer.
Mange kunne tidligt se, både interne og eksterne, at IC4 bestemt ikke var lige om hjørnet, ja faktisk er det omkring 8 år siden det første togsæt skulle være i drift. Til trods for det har man i større og større omfang gået over til 'dynamisk vedligehold' af sit materiel, hvor man nok burde have benyttet sig af 'forebyggende vedligehold' istedet.
Resultat af denne strategi gjorde at man var nødt til at udrangerer Bn materiellet, den manglende vedligehold igennem flere år har gjort det umuligt at køre videre med, uden betydelige omkostninger til en renovering - en vedligeholdelse var ikke længere nok...
DSB har kort sagt 'gjort i nællerne' ved til stadighed at køre sin positive spin-strategi omkring IC4, men virkeligheden indhenter den dygtigste spin-doktor, hvilket man nok må sige efterhåden er sket for IC4-projektet.
Hej!
Der køre stadig lidt Tyske "BN" mellem Kiel og Flensborg. Det er mit indtryk at de er ved at blive erstattet Lint, men helt dårlige var de dog ikke. Kørte med den fra Kiel og et stop ud og tilbage igen. På vej tilbage var det en Lint, så var da heldig at det var et "rigtigt tog" den ene vej. Oprangeringen var en BR 218 med 3 vogne efter. Rimelig meget for et forholdsvis kraftigt lokomotiv. Vognene larmede ikke specielt meget og man sad en hel del bedere end i Linten. De virkede ikke helt nye, men var vist af nogenlunde standart også for "almindelige" pasegere.
Med Venlig Hilsen Miles
DB's nærtrafikvogne er stadig i drift, også selvom nogle af dem er ældre end vores Bn vogne.
Det med støj-generne kunne nemt være blevet løst, hvis man ligesom DB skiftede klods-bremserne ud med skive-bremser, ligesom vi har på DD-vognene.
Derefter skulle der indsættes nye vinduer, air-condition, nye automatiske skydedøre. samt nye sæder. (enten IR4 sæder eller DD-sæder)
Dyrt? Ja, men jeg vil gerne se hvor dyr sådan en renovering ville have været i forhold til de forsinkede IC4 togsæt.Det er ikke engang kun DB. Storset ALLE europæiske lande har kunne finde ud af, at renovere deres gamle materiel.
I Ungarn kører der vogne rundt fra 60'erne, som nærmest fremstår som nye fordi man har total-renoveret dem, og de kører mere lydløst end et togsæt!.
Som jeg husker de tyske InterRegio-vogne i Nordpilen, som jeg jævnligt kørte med fra Fh-Ab i 1990'erne, så var der en verden til forskel i komfort, sammenlignet med DSB's B- og Bn-vogne.
De havde en meget "blød" gang i sporet, og takket være skivebremserne skete opbremsning uden det skingre og skrigende hyl&spektakel, som vi var vant til fra DSB's B- og Bn-vogne.
Grunden til, at man statig kan finde "rigtige" tog hos DB må vel være, at DB tidligt elektrificerede sine hovedstrækninger, og at en "ægte" togløsning med lokomotiv+vogne kan byde på en stor fleksibilitet mht. op-/nednormering i oprangeringen, hvilket i IC/3-togenes tilfælde kun kan ske i multiple på 3x (da hvert togsæt jo består af 3 vogne), og ved IC/4-togene i multiple på 4x - hvis de da nogensinde kommer til at køre sådan som de skal...
DB's nærtrafikvogne er stadig i drift, også selvom nogle af dem er ældre end vores Bn vogne.
Det med støj-generne kunne nemt være blevet løst, hvis man ligesom DB skiftede klods-bremserne ud med skive-bremser, ligesom vi har på DD-vognene.
Derefter skulle der indsættes nye vinduer, air-condition, nye automatiske skydedøre. samt nye sæder. (enten IR4 sæder eller DD-sæder)
Dyrt? Ja, men jeg vil gerne se hvor dyr sådan en renovering ville have været i forhold til de forsinkede IC4 togsæt.Det er ikke engang kun DB. Storset ALLE europæiske lande har kunne finde ud af, at renovere deres gamle materiel.
I Ungarn kører der vogne rundt fra 60'erne, som nærmest fremstår som nye fordi man har total-renoveret dem, og de kører mere lydløst end et togsæt!.
Som jeg husker de tyske InterRegio-vogne i Nordpilen, som jeg jævnligt kørte med fra Fh-Ab i 1990'erne, så var der en verden til forskel i komfort, sammenlignet med DSB's B- og Bn-vogne.
De havde en meget "blød" gang i sporet, og takket være skivebremserne skete opbremsning uden det skingre og skrigende hyl&spektakel, som vi var vant til fra DSB's B- og Bn-vogne.
Grunden til, at man statig kan finde "rigtige" tog hos DB må vel være, at DB tidligt elektrificerede sine hovedstrækninger, og at en "ægte" togløsning med lokomotiv+vogne kan byde på en stor fleksibilitet mht. op-/nednormering i oprangeringen, hvilket i IC/3-togenes tilfælde kun kan ske i multiple på 3x (da hvert togsæt jo består af 3 vogne), og ved IC/4-togene i multiple på 4x - hvis de da nogensinde kommer til at køre sådan som de skal...
Men grunden til at de kan køre fx. 10 vogne i en IC fra nord til syd, eller øst til vest, har noget at gøre med de anderledes demografiske forhold i Tyskland. Her kan man jo fylde de 10 vogne på hele strækningen, hvor man i Danmark i takt med at man forlader Sjælland kører ud i mere og mere tyndtbefolkede områder, hvor en hurtig nedformering af 3 vogne, eller deling af tog så man sparer et skift, hjælper med bedre materieludnyttelse.
Hvis man lavede et lukket løb Kh-Ar kunne man sagtens sætte et lok+vogne ind da der så vil være den nogenlunde samme belægning på hele turen.
her er min video taget i Brøndbyøster, der var det en smule lysere og den havde lidt mere lyd på
http://www.youtube.com/watch?v=kWBdasovf-o
ja de var vist hadet af mange, men min mor og jeg var glade for dem når vi mange gange om året kørte med Nordbanen. Vi stod endda af engang på Nørreport- fra Kh- og ventede på næste tog, fordi det var ebn AC som vi fandt skummel og lidt uhyggelig!
Ja er lige kørt forbi sydhavnen og næsten alle vogne var smidt sammen i en stamme så kommer et meget langt togsæt over Sjælland iaften på vej til skrot.. Er vel mindst 15-20 vogne hvis ikke mere
Hej igen
Til orinterimg kørte forbi med S toget d.1/5-2011
der var en rest tilbage
M.v.h
Erik Søfelde
Til orinterimg kørte forbi med S toget d.1/5-2011
der var en rest tilbage
Helt præcist 23 stykker.
1. sending B- og ex-Bns vogne står stadig på et godsspor i Herning. Ifølge yderst pålidelig kilde har DSB faktisk ikke solgt dem til Stena ophug endnu.
Venlige hilsen
Søren
Ja er en rest, men de er skubbet sammen til en stamme på 23 vogne, og holder klar til at blvie afhentet til herning..
tror man flytter dem til herning af 2 grunde, 1 mindre hærvæk ved evt salg og 2 skal de skrottes er de lige til at flytte..
Her er nogle billeder af Bn stammen fra d. 1/5 2011 på Københavns godsbanegård.
En rød Bn vogn i stammen
Bn stammen ved det gule palæ
Mvh Kasper Pedersen
Her er nogle billeder af Bn stammen fra d. 1/5 2011 på Københavns godsbanegård.
En rød Bn vogn i stammen
Bn stammen ved det gule palæMvh Kasper Pedersen
Hej Kasper
som jeg så det fra S toget bag det gule palæ
M.v.h
Erik Søfelde
Hej Kasper
som jeg så det fra S toget bag det gule palæ
M.v.h
Erik Søfelde
Det kan godt være mig, du har set, men da jeg var der, var vi fire i alt.
Mvh Kasper Pedersen
Hvor er den 24'ende blevet af ?,
Hvor er den 24'ende blevet af ?,
Den har aldrig været der, der stod kun 47 på Gb. Men der holder også en enkelt vogn i Nykøbing Falster.
der var da 24 der kørte forbi Brøndbyøster med 1401, men der er åbenbart kun kommet 23 til Herning ?
Nå ja, hvor der handles, der spildes. Den sidste finder de sgu nok en dag...
Nold
der var da 24 der kørte forbi Brøndbyøster med 1401, men der er åbenbart kun kommet 23 til Herning ?
Jeg snakker om de 23 vogne på Gb, ikke de 24 som der ganske rigtigt er kommet til Hr. Alle 48 skal i øvrigt på Aarhus Havn og ophugges.
Vognene fra Gb køres til Ar i morgen.
Ja der er mange på forummet tror jeg der ikke kan lide dd-vognene.
Det synes jeg til gengæld er lidt uretfærdigt. De kører ret godt i sporet, sæderne er da ok, og nok så godt: der er en-mandssæder! så man man kan sidde relativt uforstyrret.
Den værste ulempe-i hverfald i den først65e serie- er nok støjniveauet nedra når man sidder på en-mandssæderne i enden på første sal.
En dag i februar 1973 holdt denne helt nye Bns ved centralværkstedet i København. Jeg havde ikke farve i kameraet, men mon ikke den var rød.
Den var knaldrød som alle BNS-vognene jo var fra starten. I 1972 og 1973 boede jeg i Mørkøv og fra min bolig kunne jeg tydeligt se flere MO-tog med op til tre BNS-vogne som alm. personvogne i flere tog.
Venlig hilsen
Jens Møller
--
Jens MO-Møller