Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østbanen - ombygningsprisen! (Generelt)

af Jens Hansen, 13/4 2020, 15:16 (1689 dage siden)

På Facebook siden Bevar Østbanen har en fået aktindsigt i noget materiale vedr. BRT på Østbanen. Bland andet er der også et notat fra Vejdirektoratet, hvor der gives et bud på at ombygge Østbanen til BRT;

anslås en ombygning af Østbanen til busvej på nuværende tidspunkt at beløbe sig til omkring 700-800 mio. kr.

Særdeles interessant.

JH

Østbanen - ombygningsprisen!

af Frank Poulsen, 13/4 2020, 15:35 (1689 dage siden) @ Jens Hansen

Bemærk også at de skriver at prisen for sikringsanlæg til busserne er meget meget usikker, og at de nuværende regler ikke tillader busser at køre over 80, med mindre der bruges seler og pladser til alle... Så MANGE ubekendte som vil fordyrre/forværre ideen... Håber den rapport ikke bliver forsinket men kommer inden sommerferien og viser at det er tosset at gå videre den vej.

af Jens Hansen, 14/4 2020, 06:48 (1688 dage siden) @ Frank Poulsen

Flere interessante ting i "bunken";

Ministeriet ønskede at Thybanen ligeledes skulle undersøges som BRT strækning.

"Tilbagebetalingstiden" for ombygningen af Østbanen vil jvf. notat fra Movia være 35 år, altså der vil gå 35 år før udgifterne til ombygningen indhenter udgifter ved fortsat togdrift.

JH

af Simon1906, Hedehusene, 14/4 2020, 10:44 (1688 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg tror BRT mange steder vil være en dødssejler.
Simon
Hedehusene

af JesperErnst, 14/4 2020, 11:52 (1688 dage siden) @ Simon1906

Giver BRT ikke mest mening i områder med tæt trafik, hvor de så har en reserveret bane? Hvor meget vil tidsbesparelsen være for rejsende fra f.eks. Store Heddinge til Køge med BRT vs bus på de almindelige veje? Jeg går ikke ud fra, at det er passagertallet, der gør en BRT løsning nødvendig. En forholdsvis højfrekvent buslinje må vel kunne klare presset.

af Simon1906, Hedehusene, 14/4 2020, 11:57 (1688 dage siden) @ JesperErnst

Jeps jeg ville ikke turde indgå væddemål her. Måske trafikministeret ikke har gennemtænkt forslaget eller embedsmanden vidste hvad rigtig BRT er.

Simon
Hedehusene

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak