Kørestrøm på Kong Frederik IX's bro (Generelt)
Som det måske er nogen bekendt har Banedanmark tidligere udtalt sig om at elektrificering af klapbroen på Kong Frederik IX's bro (ved Nykøbing F.) vil være "kompliceret" derfor helst så at man valgte en anden løsning. Men nu har Banedanmark så givet udtryk for, at klapbroen (eller potentielt hele broen) kan udføres som en neutralsektion og dermed er løsningen mere enkel. Det nævnes dog samtidig at det potentielt kan give problemer i driften, idet hele broen er del af accelerationszonen fra Nykøbing F. station, men samtidig nævnes det også at det vil afhænge af neutralsektionens længde. En hurtig opmåling viser at hele broens længde fra Lolland til Falster er lige knap 278 meter, mens klapbroens længde er lige knap 36,5 meter (fra klappens ene yderpunkt til det andet).
Link: https://folketidende.dk/Skinner-og-veje/Banedanmark-Ja-togene-kan-trille-hen-over-broen...